Sjirka Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 På många lchf-bloggar rekommenderas olivolja och rapsolja. En del tycker att rapsoljan har bättre hälsoeffekter, andra förordar olivoljan och vissa tycker att man bör undvika båda. Näringsvärdena är följande: Rapsolja (Åke Ekströms ekologiska rapsolja) Mättade fettsyror 7 gram Enkelomättade fettsyror 63 gram Fleromättade fettsyror 30 gram Olivolja (Änglamarks ekologiska grekiska olivolja) Mättade fettsyror 13 gram Enkelomättade fettsyror 75 gram Fleromättade fettsyror 7,7 gram Både rapsolja och olivolja innehåller relativt lite mättat fett och rapsoljan verkar vara sämst med bara 7 gram mättat fett och mer än 4 gånger mer fleromättat fett. Har dessa växtoljor goda hälsoeffekter som inte avspeglar sig i fettsammansättningen? Jag har svårt att tänka mig ett liv helt utan oljor. Smör och kokos går ju bra att steka med men funkar inte så bra till sallad, i majonnäs eller andra goda röror. Är det någon som vet vad man ska välja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Extra Virgin Olivolja är bäst! https://authoritynutrition.com/extra-virgin-olive-oil/ http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjirka Posted April 23, 2016 Author Share Posted April 23, 2016 Tack för länkarna. I en av dem står det att olivoljan har en god antiinflammatorisk effekt. När jag sökte på kostdoktorn fann jag detta som verkar tyda i motsatt riktning. Där får rapsoljan en mycket god allergikvot men olivoljan har ganska usel t.o.m sämre än Becel. Utdrag från http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk Mycket enklare: allergikvot Jag har gjort ett försök att ta fram ett enda vägledande värde på olika mat. En just påhittad ”allergikvot”. Ju högre värde på allergikvoten desto mer potentiellt inflammerande är livsmedlet. Ju lägre värde desto bättre. Av nödvändighet blir det ett rejält mått av godtycklighet och osäkerhet i värdet. Så ta det med en stor nypa salt. Hur tabellerna nedan tolkas: Omega-6 är antalet mg linolsyra per 100g livsmedel Omega-3 är motsvarande mängd alfa-linolensyra DHA+EPA är mängden långkedjat Omega-3 Kcal är kalorimängden per 100g livsmedel O6/100 kcal är mg linolsyra per 100 Kcal O6/O3 är kvoten mellan Omega-6 och Omega-3 (DHA+EPA har godtyckligt räknats dubbelt då det verkar vara viktigare) Allergikvot är antalet gram Omega-6/100 Kcal, multiplicerat med en modifierad O6/O3-kvot.Omegakvoten har först minskats med 1,6 – en grovt uppskattad idealfördelning i stenålderskost. En Omega6/3-kvot på 1,6 ger alltså en ”allergikvot” på noll. En Omega6/3-kvot under 1,6 ger en negativ allergikvot. Värdena kommer i första hand från Fineli.fi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 23, 2016 Share Posted April 23, 2016 Jag använder smör när det går och oliv- eller rapsolja när det passar bäst. Har man problem med inflammationer är det kanske bäst att laga och äta sånt som inte "kräver" växtoljor. Att alltid ha i tanken att undvika växtoljor så långt det går tror jag att man kommer långt med. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 Den skrämmande sanningen bakom Rapsolja http://annikadahlqvist.com/2017/08/17/den-skrammande-sanningen-bakom-rapsolja/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2017 Share Posted August 18, 2017 On 2016-04-23 at 09:54, Sjirka sade: Tack för länkarna. I en av dem står det att olivoljan har en god antiinflammatorisk effekt. När jag sökte på kostdoktorn fann jag detta som verkar tyda i motsatt riktning. Där får rapsoljan en mycket god allergikvot men olivoljan har ganska usel t.o.m sämre än Becel. Utdrag från http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk Mycket enklare: allergikvot Jag har gjort ett försök att ta fram ett enda vägledande värde på olika mat. En just påhittad ”allergikvot”. Ju högre värde på allergikvoten desto mer potentiellt inflammerande är livsmedlet. Ju lägre värde desto bättre. Av nödvändighet blir det ett rejält mått av godtycklighet och osäkerhet i värdet. Så ta det med en stor nypa salt. Hur tabellerna nedan tolkas: Omega-6 är antalet mg linolsyra per 100g livsmedel Omega-3 är motsvarande mängd alfa-linolensyra DHA+EPA är mängden långkedjat Omega-3 Kcal är kalorimängden per 100g livsmedel O6/100 kcal är mg linolsyra per 100 Kcal O6/O3 är kvoten mellan Omega-6 och Omega-3 (DHA+EPA har godtyckligt räknats dubbelt då det verkar vara viktigare) Allergikvot är antalet gram Omega-6/100 Kcal, multiplicerat med en modifierad O6/O3-kvot.Omegakvoten har först minskats med 1,6 – en grovt uppskattad idealfördelning i stenålderskost. En Omega6/3-kvot på 1,6 ger alltså en ”allergikvot” på noll. En Omega6/3-kvot under 1,6 ger en negativ allergikvot. Värdena kommer i första hand från Fineli.fi. Mah.. för mig känns det lite krystat iomed att med oljor/iallafall flytande så handlar det främst om enkelomättat fett! Såvida inte ens stora energiintag kommer från oljor på flaska/burk.. vilket det inte skall göra! Utan fettet skall komma främst från feta matvaror.. typ kött/fisk/avocado/lax/skaldjur. Och smör/cocosolja är för stekningen.. oliv-/raps-olja är för att sprinkla på grönisarna! Och nötkött är högt på enkelomättat fett.. och vill man få i sig de elongerade Omega 3 så får man dessa främst från fisk/skaldjur! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 On 2016-04-23 at 09:54, Sjirka sade: Allergikvot är antalet gram Omega-6/100 Kcal, multiplicerat med en modifierad O6/O3-kvot.Omegakvoten har först minskats med 1,6 – en grovt uppskattad idealfördelning i stenålderskost. En Omega6/3-kvot på 1,6 ger alltså en ”allergikvot” på noll. En Omega6/3-kvot under 1,6 ger en negativ allergikvot. Värdena kommer i första hand från Fineli.fi. Men omega-3 från rapsolja har väl kroppen svårt att använda, så då blir den verkliga allergikvoten högre än i tabellen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 1 timme sedan, Rickard sade: Men omega-3 från rapsolja har väl kroppen svårt att använda, så då blir den verkliga allergikvoten högre än i tabellen... Visst är det så. Personligen ser jag ingen anledning att använda rapsolja, dessutom tycker jag Bregott är att förstöra Smör som är gudagott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Raps innehåller väldigt långa enkelomättade fetter som i tidiga studier dödade möss pga av dess påverkan på hjärtat (de sticker ut genom cellmembranet och stör de elektriska signalerna). Initialt, typ tidigt 80 tal, blev den helt förbjuden. Då testade man raps som alternativ motorbränsle (bl a här i Sverige) men folk i dess närhet blev sjuka (far jobbade på en av dessa testverstäder där de blev dåliga). Men tillverkarna gav inte upp utan började modifierade genomet i hopp om att göra oljan mindre giftig. Efter några år påstod man att det lyckats. Tillstånd att återigen använda rapsen som bränsle fick man inte men livsmedelsindustrin hade nu blivit skrämd av mättat fett och tog emot rapsen med öppna armar. Dock glömde man göra om tox studierna som första gången dödade möss. För nåt år sedan kom några forskare på den här historien och gjorde blodprover på människor och de långa enkelomättade fettsyrorna som fortfarande finns kvar i rapsen även om de är i lägre koncentrationer. Och man fann dessa fettsyror hos en del och förekomsten korrelerade med risken att dö i hjärtstopp. Forskarna konkluderade att det finns ett akut behov av mer forskning och där är vi just nu. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Mm.. nu blandas det friskt här, allergikvot, omega-3/6, Eikosanoider, andel enkelomättade fettsyror, andel giftiga enkelomättade fettsyror! Och rapsolja innehåller/innehöll förr höga halter av det potentiellt giftiga Omega-9/enkelomättade Erukasyra! "Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en utmärkt fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga erukasyra som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel." https://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsolja Hur som helst.. Food grade rapsolja får numera bara innehålla upp till 2 pocent Erukasyra i USA och 5 % i EU.. internationellt går det under benämningen Canola oil. Och så länge man inte dricker rapsolja som huvudsaklig energikälla så lär man sällan komma upp i toxiska nivåer. "Erucic acid is a monounsaturated omega-9 fatty acid, denoted 22:1ω9. It has the formula CH3(CH2)7CH=CH(CH2)11COOH. It is prevalent in wallflower seed with a reported content of 20 to 54% in high erucic acid rapeseed oil" "Publication of animal studies with erucic acid through the 1970s led to governments worldwide moving away from oils with high levels of erucic acid" "Food-grade rapeseed oil (also known as canola oil, rapeseed 00 oil, low erucic acid rapeseed oil, LEAR oil, and rapeseed canola-equivalent oil) is regulated to a maximum of 2% erucic acid by weight in the USA[8] and 5% in the EU" https://en.wikipedia.org/wiki/Erucic_acid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Först skriver de att fettsyran saknas. Sen att det bara är en mindre mängd. Om du kollar i pubmed fanns inga studier gjorde på 20 år men trots det är raps säkert. Och nu när det väl kommit ut ett par studier visar de på det motsatta. Förvisso är det endast korrelation mellan erukasyra och plötsligt hjärtstopp men eftersom kontrollerade studier på möss visat samma sak kan man undra hur de har konstaterat att raps är säkert. Rent mekanistiskt blir det, om man räknar med första gradens kinetik även om andra graden är mer realistisk i sammanhanget men med bara en mobil till hands just nu blir det en förenkling, så når man liknade nivåer i människa som hos råttorna även men 2%. Skillnaden är bara att det tar längre (ca 10ggr) tid att bygga in samma mängd i kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 1 timme sedan, The Biochemist sade: Först skriver de att fettsyran saknas. Sen att det bara är en mindre mängd. Om du kollar i pubmed fanns inga studier gjorde på 20 år men trots det är raps säkert. Och nu när det väl kommit ut ett par studier visar de på det motsatta. Förvisso är det endast korrelation mellan erukasyra och plötsligt hjärtstopp men eftersom kontrollerade studier på möss visat samma sak kan man undra hur de har konstaterat att raps är säkert. Rent mekanistiskt blir det, om man räknar med första gradens kinetik även om andra graden är mer realistisk i sammanhanget men med bara en mobil till hands just nu blir det en förenkling, så når man liknade nivåer i människa som hos råttorna även men 2%. Skillnaden är bara att det tar längre (ca 10ggr) tid att bygga in samma mängd i kroppen. Jag har ingen anung.. men jag misstänker starkt att det är halten Erukasyra och påstötningar från livsmedelsindustrin? Egentligen så inbillar jag att det handlar om som det mesta som får lov att säljas som livsmedel.. dvs inte bevisat giftigt så får det lov att säljas? Därmed inte sagt att det är nyttigt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 "Dr Praticò och Lauretti hade tidigare använt samma musmodell i en undersökning av olivolja.../. I den studien fann de att möss med Alzheimers som fick en diet berikad med extra jungfruolja hade minskade nivåer av amyloidplack och fosforylerad tau och fick bättre minne. Nu ville de pröva om canolaolja (görs på rapsfrö) är lika bra för hjärnan." "Resultaten tyder på att långvarig konsumtion av canolaolja (rapsolja) inte gynnar hjärnhälsa." "Mest signifikant var att de möss som ätit canolaolja under sex månader drabbades av nedsatt arbetsminne." "Undersökning av hjärnvävnad från de två grupperna av möss visade att canolaoljebehandlade djur hade kraftigt minskade nivåer av amyloid beta 1-40. Amyloid beta 1-40 är den mer lösliga formen av amyloid beta-proteinerna. Som ett resultat av minskad amyloid beta 1-40 visade djur på canolaolja ytterligare ökad bildning av amyloidplack i hjärnan... Canola oil linked to worsened memory and learning ability in Alzheimer's: https://medicalxpress.com/news/2017-12-canola-oil-linked-worsened-memory.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Canolaoil har i USA och Kanada dåligt rykte då det i huvudsak är en varmpressad, processad olja från genmodifierad raps (Monsanto) som besprutas med Roundup. Det studier som publiceras antar jag är baserade på den typen av olja men är de studierna också giltiga för svenskodlad, ekologisk, kallpressade rapsolja som inte är genetiskt modifierad? Någon som vet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 Jungfruolivolja kan reparera flera skadliga effekter av fet kost: https://nyadagbladet.se/halsa/jungfruolivolja-kan-reparera-flera-skadliga-effekter-av-fet-kost/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 41 minuter sedan, Rickard sade: Jungfruolivolja kan reparera flera skadliga effekter av fet kost: https://nyadagbladet.se/halsa/jungfruolivolja-kan-reparera-flera-skadliga-effekter-av-fet-kost/ Roligt (eller inte) med den rubriken...och sedan laser man att olivolja är batter än majsolja på att sänka blodsockernivån och hjälpa vid insulinresistens och fettlever pga för mycket socker. Särskilt hos möss. 1 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 3 timmar sedan, Effie sade: Särskilt hos möss. Klockrent! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 Såg en intressant Youtube-föreläsning på temat häromdagen. Av Dr Eades, länkad på FatHead-bloggen som jag läser då och då, enligt hans teori är rapsolja rent skadligt på en cellulär nivå. Videon innehåller en detaljerad genomgång av biokemin bakom, intressant tyckte jag men det är nog en fördel om man vet vad citroncyracykeln / Krebs cycle är innan man tittar. http://www.fathead-movie.com/index.php/2018/08/15/dr-eades-explains-how-bad-oils-increase-our-appetite-for-carbs/ Jag använder inga större mängder rapsolja, men i min hemgjorda majonnäs brukar jag ha hälften rapsolja, hälften mild olivolja. Steker annars i smör eller kokosolja, och har olivolja till salladen. Efter att ha sett detta funderar jag på att helt utesluta rapsolja i fortsättningen. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 3 timmar sedan, IML sade: Efter att ha sett detta funderar jag på att helt utesluta rapsolja i fortsättningen. Tycker jag verkar väldigt förnuftigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted September 4, 2018 Share Posted September 4, 2018 On 2018-08-29 at 13:41, IML sade: Såg en intressant Youtube-föreläsning på temat häromdagen. Av Dr Eades, länkad på FatHead-bloggen som jag läser då och då, enligt hans teori är rapsolja rent skadligt på en cellulär nivå. Mycket intressant föreläsning. Rekommenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts