LCHFEBEST Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Han har diverse mindre tarmfickor. Och har haft problem nån gång med inflammation. Det var nån gång han fick ett mikroskopiskt hål i tarmväggen medföljande imflammation som han fick antibiotika för nån gång 2015. Han tar medicin ibland för att han får för mycket magsaft eller dylikt (magsveda nämnde han). 51 år gammal. Doktorn sa fiber och vatten, vilket inte är fel om det inte vore för att dom vill att han ska äta fibrer som i lite grönsaker (?????), bröd (nej fy fan) och vete och skit. Dom sa även flytande kost. Och ska undvika stekt mat. Jag vill få över han på LCHF, han är skeptisk men har börjat värma upp sig lite till iden. Jag vill inte göra det värre för han, under dom två första veckorna så kan förstoppning ske, detta får absolut inte ske för honom för då blir han skitdålig. Hur ska jag ta mig till väga? Jag vill att min far ska må bra och jag är lost här. Vad får han äta igentligen? Finns det några grönsaker (ovan jord såklart) som kan görra detta värre för honom? Kött? Hur ska han få i sig fibrer och dylikt. Det vi vill få till är fin jämn avföring som inte är hård osv. Känner mig verkligen maktlös och är orolig för hans hälsa i det långa loppet. Som allmänt känt så bryr sig inte dom flesta dietister/doktorer då dom bara repterar det gammla mantrat om att fett är skitdåligt och att man ska äta bröd och strunt. Eller så är dom lobbade av företagen. För mig så funkar LCHF (Strikta) fint, men han måste vara lite mer aktsam på vad han äter p.g.a dessa problem han har. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Är han fettskrämd? Jag har alltid levt med linfrön tills jag började med LCHF. Då funkade magen som en klocka i och med fettet. Kokosolja i för stor mängd ger mej diarré så om det stoppar upp kan man ju kanske använda det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Hoppas du lyckas få din far att testa LCHF. Ett trick att prova kan vara vara cyanidfria linfrön, brukar vara gula och särskilt märkta som cyanidfria tror jag. Lägg dem i vatten så att de börjar bilda gel, sedan dricker man dem med vattnet. En kollega led av allvarlig crohns. På tre veckor med LCHF blev han människa igen, och nu 9 år senare strålar han fortfarande av hälsa på LCHF. Önskar att jag hade lyckats få min far m fl behövande att prova LCHF/paleo 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Tipsa om att han kan dricka buljong. Det läker tarmen och är bra även på många andra sätt. Med en sked kokosolja i så håller han magen igång. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/06/langkokt-kycklingbuljong-naturlig-bot-mot-vark-och-stelhet/ Min mamma, snart 87 år, har haft problem med sin mage hela livet, även tarmfickor. Hon äter nu glutenfri LCHF sen flera år och har senaste halvåret gått över till laktosfritt. Nu i några månader även buljong varje dag. Hon är så otroligt mycket bättre i sin IBS, piggare än på många år. Lycka till 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Magnesiumoxid som finns i billiga magnesiumtabletter typ Ledins och en del av apotekets magnesiumtabletter är laxerande. Psylliumfrön eller loppfrön är också laxerande, om man inte vill ta linfrön, som tidigare nämnts. Vill han äta flytande, så finns det ett antal LCHF-varianter av olika soppor, t ex blomkål, broccoli, champinjoner, spenat, nässlor sparris...Grönsakerna innehåller en del kolhydrater, så är man väldigt noga med att hålla nere kolhydraterna, så kan man behöva kolla hur mycket de innehåller. Äter man normal LCHF, upp till 20-25 g kolhydrater per dag, så bör de fungera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Periodisk fasta/lite längre fasta så att tarmsystemet får lite vila emellanåt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Det absolut viktigaste för att få igång tarmen är att sluta med alla ko-mejeriprodukter. Nummer två att sluta med alla glutenprodukter - det fräter och öppnar tarmen. Nummer 3 är att undvika "fiber" = cellulosa, det sliter på tarmväggen. Däremot är resistent stärkelse bra, bäst är kall-kokt potatis. Undvik andra grönsaker en tid och använd inte laxerande medel och frön. Läs Charmen med Tarmen och lär er tex hur man sitter bäst på toaletten. https://ibsfri.se/forskning/hur-ar-din-bajsposition/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Fast resistent stärkelse funkar nog lite olika... Jag fick jätteproblem med trög mage av potatismjöl efter några dagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag hade samma problem med potatismjöl som Stoscha men kokt kall potatis funkar fantastiskt ;-) En sak till, han verkar äta omeprazol eller lozec eller liknande mot magsyra. Sluta omedelbart med det, det stör hela funktionen i magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts