Skuggfigur Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Har kört strikt LCHF sen 29 feb och tappat 8 kg (yeay) och några cm här och där. Har typ 50 kg som ska bort så det är ju en låååång väg kvar. Loggar allt jag äter och dricker i kostbevakningen. Har ju läst på och insett att det är lätt att både protein och kolhydrater sticker iväg om man inte har koll. Fördelningen blir: protein 60-70 g, fett 110-150 g och kolhydrater max 10. Försöker dricka mycket vatten, är försiktig med mejeriprodukter, fuskar aldrig och har börjat gå promenader ett par ggr/vecka på 5 km på slingan i skogen där jag bor. Äter omega-3 och borde kanske även ta D-vitamin. Så det var bakgrunden och nu till mina frågor: Ser ofta att man ska ta extra salt, men det binder väl vätska och det vill vi väl inte!? Eftersom kroppen använder antingen kh eller fett som energikälla och jag nu i stort sett tagit bort kh borde kroppen välja fett. MEN..kan man ÄTA för mycket fett, dvs att kroppen behöver endast använda fettet jag äter och inte ta av reserven(vilket jag verkligen hoppas den gör)? Om man äter för mkt protein blir det väl också använt som energi, men vad är för mycket protein då? Vilka tips kan ni ge mig som jag inte redan tänkt på? Stressar minimalt och sover mer än jag gjort tidigare och sömnen har ju verkligen blivit bättre! Har verkligen sett över mina vanor för nu jäklar ska kilona väck 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Rent teoretisk har jag kanske svar på ett par av dina frågor: Äta för mycket fett - ja, det går. Om du inte går ner i vikt trots att du äter väldigt lite kolhydrater och normalt med protein äter du för mycket fett. Trots allt så gäller kalori in - kalori ut. När det gäller protein har jag hört att man ska begränsa antal gram rent protein till 1 gram per kilo som man skulle vilja väga. 100 gram kött innehåller cirka 25 gram protein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Har kört strikt LCHF sen 29 feb och tappat 8 kg (yeay) och några cm här och där. Har typ 50 kg som ska bort så det är ju en låååång väg kvar. Loggar allt jag äter och dricker i kostbevakningen. Har ju läst på och insett att det är lätt att både protein och kolhydrater sticker iväg om man inte har koll. Fördelningen blir: protein 60-70 g, fett 110-150 g och kolhydrater max 10. Försöker dricka mycket vatten, är försiktig med mejeriprodukter, fuskar aldrig och har börjat gå promenader ett par ggr/vecka på 5 km på slingan i skogen där jag bor. Äter omega-3 och borde kanske även ta D-vitamin. Så det var bakgrunden och nu till mina frågor: Ser ofta att man ska ta extra salt, men det binder väl vätska och det vill vi väl inte!? Eftersom kroppen använder antingen kh eller fett som energikälla och jag nu i stort sett tagit bort kh borde kroppen välja fett. MEN..kan man ÄTA för mycket fett, dvs att kroppen behöver endast använda fettet jag äter och inte ta av reserven(vilket jag verkligen hoppas den gör)? Om man äter för mkt protein blir det väl också använt som energi, men vad är för mycket protein då? Vilka tips kan ni ge mig som jag inte redan tänkt på? Stressar minimalt och sover mer än jag gjort tidigare och sömnen har ju verkligen blivit bättre! Har verkligen sett över mina vanor för nu jäklar ska kilona väck Ja, salt binder vätska men det är ett problem främst om man äter "normalit-kost" alltså sjukt mkt kolhydrater. Äter man för mkt fett mår man illa, men fettintaget ska bara vara för att skapa mättning. Mitt tips annars är att ge det tid och experimentera tills du hittat ett sätt att äta som funkar för dig, och se också att ÖKA kolhydratsintaget något om det går trögt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Öka kh?! Hmm det var ju lite otippat! Jo får väl testa lite men efter rivstarten neråt vill man ju inte gå upp igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 "Trots allt gäller kalori in - ut" ??? Har ju lärt mej att det är förlegat sätt att se på saken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Kostdoktorn om salt. http://www.kostdoktorn.se/bor-du-ata-mindre-salt-eller-mer Tror inte du behöver vara orolig för saltkonsumtionen. Ta extra salt om du känner att du behöver, om inte så avstå. Väljer du seltin eller något som kallas Anna Halléns supersalt, som är en blandning man gör själv av olika sorters salt (googla för recept) så får man också tillskott av en del mineraler och spårämnen. När det gäller protein så finns det förmodligen inga exakta beräkningar på hur mycket man ska äta. Registrerar du i kostbevakningen så ser du hur mycket olika livsmedel innehåller. En tumregel säger att proteinbehovet i gram per dag = målvikt i kilo. En annan längden i cm - 100 = proteinbehov per dag. Är man 165 cm lång och vill väga 65 kilo är alltså proteinbehovet 65 g per dag. WHO:s minimirekommendation är 0,8 kilo protein per kilo kroppsvikt, vid stillasittande arbete. Elitidrottare kan äta uppåt 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Tycker det du presenterar i trådstarten ser bra ut. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Ja...är oxå lite förbryllad kring det här med kalorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 "Trots allt gäller kalori in - ut" ??? Har ju lärt mej att det är förlegat sätt att se på saken! Om man inte går ner i vikt av LCHF och vet att man äter väldigt lite kolhydrater och lagom mycket protein så äter man ju för mycket fett. LCHF ska funka så att det reglerar aptiten och göra så man börjar "äta" av sina reserver. Äter man inte av sina reserver går man inte ner i vikt. För alla fungerar inte LCHF aptitreglerande så att man börjar äta av reserverna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 "Ser ofta att man ska ta extra salt, men det binder väl vätska och det vill vi väl inte!?" Jo det vill vi.. salt och därmed vatten kommer och går, med för lite salt blir man dehydrerad och får lågt blodtryck! Använd gärna sk mineralsat, med lite andra mineraler i, för det är inte bara natriumklorid man kissar ut. Motion/träning binder oxå vatten, det är bra/naturligt! Högt insulin höjer salthalten i blodet och då följer vatten med via osmos, det är inte lika bra! Vi rekommenderar vid misstanke om för mycket kalorier/fett att logga maten i något program. Tanken med LCHF är dock att det skall gå utav sig självt utan att räkna kalorier, aptiten brukar sjunka efter någon vecka och man äter som regel färre gånger = mindre kalorier. Går det av sig självt så är det att föredra.. då är knepet snarare att man får lyssna nogrannare på kroppens aptitsignaler och fundera en del på måltidsvanor/frekvens! Ja altså protein är essentiellt så där skall man åtminstone lägga sig på minimum behov.. grejen är snarare att LCHF är en fettdiet inte en proteindiet! Jag sätter minimum till 1 gram per kilo och dygn per nuvarande vikt.. för hur som helst så gör du en del glukos av protein.. sett över veckan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Om man inte går ner i vikt av LCHF och vet att man äter väldigt lite kolhydrater och lagom mycket protein så äter man ju för mycket fett. LCHF ska funka så att det reglerar aptiten och göra så man börjar "äta" av sina reserver. Äter man inte av sina reserver går man inte ner i vikt. För alla fungerar inte LCHF aptitreglerande så att man börjar äta av reserverna. Hur mycket fett ska man då äta? Inte dubbelt av protein då?! Men samtidigt....för lite kh och för lite fett= svält?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Man kan teoretisera LCHF hur mycket som helst.. men det bästa är att göra det enkelt. Äta sådant här, rätt fritt, var inte fettskrämd, dra inte ner på grönsaker! Ät två-tre gånger per dag.. inget emellan.. anpassa portionsstorlekar så att du blir lagom hungrig till nästa planerade måltid! Oså, 10 gram kolisar är rätt strikt.. är man hyfsat frisk blir det rätt onödigt lite, det blir nästan inga grönsaker alls! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Man kan teoretisera LCHF hur mycket som helst.. men det bästa är att göra det enkelt. Äta sådant här, rätt fritt, var inte fettskrämd, dra inte ner på grönsaker! Ät två-tre gånger per dag.. inget emellan.. anpassa portionsstorlekar så att du blir lagom hungrig till nästa planerade måltid! Oså, 10 gram kolisar är rätt strikt.. är man hyfsat frisk blir det rätt onödigt lite, det blir nästan inga grönsaker alls! Intressant. Ska testa och se....vill ju ha resultat förutom förbättrad hälsa så klart! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Hur mycket fett ska man då äta? Inte dubbelt av protein då?! Men samtidigt....för lite kh och för lite fett= svält?! Du går ner i vikt = du gör helt rätt! Du verkar ha bra koll på hur mycket kolhydrater och protein du äter och du går ner i vikt = du äter lagom med fett. Skulle det vara så att du ständigt är hungrig kan du öka på med fett. Det är också bra att äta så få gånger per dygn som känns bra så kroppen hinner vila sig mellan måltiderna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Du går ner i vikt = du gör helt rätt! Du verkar ha bra koll på hur mycket kolhydrater och protein du äter och du går ner i vikt = du äter lagom med fett. Skulle det vara så att du ständigt är hungrig kan du öka på med fett. Det är också bra att äta så få gånger per dygn som känns bra så kroppen hinner vila sig mellan måltiderna. Kör 16:8 oftast på vardagarna och ibland på helgerna. Har svårt att få i mej fett....tycker fortfarande det är äckligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted April 25, 2016 Popular Post Share Posted April 25, 2016 Och jag skulle vilja tillägga: krångla inte till det. Du har inte hållit på så länge; testa inte alla nya råd genast. Kör 3-6 månader; se hur det går; funkar det inte så ändra en sak; stäm av igen efter några månader.. Förutom salt; vi kissar ut överskott av salt, så se till att få I dig tillräckligt. Nybörjare som klagar over huvudvärk och svaghet brukar få rådet att salta mer. Och för att få I dig mer fett, om du nu behöver det: Se till att äta naturligt fet mat; fet fisk, fett kött..lite smör eller olja på grönsakerna..omelet suger I sig fett.. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Tror jag blev lite stressad av + istället för - på vågen imorse och plus på måttbandet. Nåväl antar att det går upp och ner men på det stora hela ner. Promenaderna gör ju susen och man vill ju automatiskt röra på sej mer...och då vill man ju klart se resultat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag tycker att det låter som om du gör rätt, möjligen att du äter lite för lite. Blir du mätt? Är du nöjd och glad? Om inte så kan du kan du nog öka både kolisarna till 20-25 gram per dag och lägga till mer fett. När jag har för lågt natrium blir jag illamående och då tar jag ett saltshot, funkar varje gång. Ämnesomsättning handlar i väldigt liten grad om kalorier. Det handlar huvudsakligen om hormoner och sannolikt också om tarmflora. Genom att äta LCHF brukar hormonerna normaliseras eller i alla fall förbättras. Till och med min hypotyreos blev bättre av LCHF! Kom ihåg att mat är njutning och tillfredställelse, inte en fiende att kontrollera. Och ha inte för bråttom med viktnedgången även om jag förstår att du är otålig. Det är viktigare att du mår gott långsiktigt än att du går ner i vikt snabbt för om du t ex äter för lite eller saknar för mycket eftersom du är för restriktiv så kommer du att ge upp innan du är i mål. Själv äter jag t ex en del rotfrukter och vissa bönor för att jag tycker att det är gott (och det funkar för blodsockret i rimliga mängder) men jag har diabetes och räknar med att köra LCHF resten av mitt liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Det är nog väldigt viktigt att sova tillräckligt mycket, typ 7-8 timmar per dygn! Sover man för lite är det svårt att gå ned i vikt kan man läsa i forskning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Det är nog väldigt viktigt att sova tillräckligt mycket, typ 7-8 timmar per dygn! Sover man för lite är det svårt att gå ned i vikt kan man läsa i forskning. Jo sover mkt mer nu än tidigare. Då låg jag kanske på 5-6 timmar. Numera är det inte ovanligt med 8 timmar och det är god kvalitet på sömnen numera också! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Jag tycker att det låter som om du gör rätt, möjligen att du äter lite för lite. Blir du mätt? Är du nöjd och glad? Om inte så kan du kan du nog öka både kolisarna till 20-25 gram per dag och lägga till mer fett. När jag har för lågt natrium blir jag illamående och då tar jag ett saltshot, funkar varje gång. Ämnesomsättning handlar i väldigt liten grad om kalorier. Det handlar huvudsakligen om hormoner och sannolikt också om tarmflora. Genom att äta LCHF brukar hormonerna normaliseras eller i alla fall förbättras. Till och med min hypotyreos blev bättre av LCHF! Kom ihåg att mat är njutning och tillfredställelse, inte en fiende att kontrollera. Och ha inte för bråttom med viktnedgången även om jag förstår att du är otålig. Det är viktigare att du mår gott långsiktigt än att du går ner i vikt snabbt för om du t ex äter för lite eller saknar för mycket eftersom du är för restriktiv så kommer du att ge upp innan du är i mål. Själv äter jag t ex en del rotfrukter och vissa bönor för att jag tycker att det är gott (och det funkar för blodsockret i rimliga mängder) men jag har diabetes och räknar med att köra LCHF resten av mitt liv. Nä hade lätt kunnat äta mer men är rädd att få i mig för mkt av det goda även om det är bra mat. Får nästan kräkreflexer om jag tex äter rent smör eller kryddsmör så fettet kommer från fläskfärs, bearnaisesås(Eriks eller Lohmanders) men kan inte äta för mycket där heller. En skvätt grädde i morgonkaffet funkar också. Majonnäs funkar om det är ytterst små mängder typ 1 tsk. Bakar aldrig och gör ersättningar för bröd eller kakor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Det kan ta lite tid att vänja sig om man varit fettskrämd länge, men det går. Det vanliga rådet är att äta när man är hungrig tills man är mätt, och sen äta igen när man blir hungrig. Som jag sa i min förra post, mat är njutning och glädje och något vi behöver, inte ett hot. Du kan testa att blanda fett i grönsaker. Jag gillar spenat och brukar "smörstuva" den. Likaså när jag gör mos av t ex rotselleri eller broccoli använder jag i allmänhet smör, inte grädde eller cream cheese. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 "Fördelningen blir: protein 60-70 g, fett 110-150 g och kolhydrater max 10." Nu har jag fundilerat lite! Det du räknade upp ovan blir inte många kalorier.. 1100-1300 Kcal! På så lite så kan nästan vem som helst gå ner i vikt.. oavsett macronutrientfördelning! Såå, du får nog snarare kolla så du inte äter för lite? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 26, 2016 Author Share Posted April 26, 2016 "Fördelningen blir: protein 60-70 g, fett 110-150 g och kolhydrater max 10." Nu har jag fundilerat lite! Det du räknade upp ovan blir inte många kalorier.. 1100-1300 Kcal! På så lite så kan nästan vem som helst gå ner i vikt.. oavsett macronutrientfördelning! Såå, du får nog snarare kolla så du inte äter för lite? Jo det stämmer om man ska se till antalet kalorier. Men vågen fortsätter uppåt även idag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 26, 2016 Share Posted April 26, 2016 Jo det stämmer om man ska se till antalet kalorier. Men vågen fortsätter uppåt även idag Då skall du rent utav kanske börja fundera i en helt annan ända utav problematiken? Brukar du äta så lite? Är du pygme/barn/dvärg? Grejen är.. vikt kommer att variera över hela veckan/månaden.. se trenden på 3-6 månader. Har du tidigare bantat sönder din metabolism.. har du problem med tyroidhormoner? Är du en normal vuxen person så borde du gå ner ett kilo per vecka iomed att nästan halva ditt energibehov fattas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted April 27, 2016 Author Share Posted April 27, 2016 Då skall du rent utav kanske börja fundera i en helt annan ända utav problematiken? Brukar du äta så lite? Är du pygme/barn/dvärg? Grejen är.. vikt kommer att variera över hela veckan/månaden.. se trenden på 3-6 månader. Har du tidigare bantat sönder din metabolism.. har du problem med tyroidhormoner? Är du en normal vuxen person så borde du gå ner ett kilo per vecka iomed att nästan halva ditt energibehov fattas. Nog för att jag är kort men pygmé eller dvärg...njae inte direkt Har ätit så här i princip hela tiden och alla prover är ok, sover ok, stressar knappt så borde ju gå ner och inte upp. Ger det nån vecka till sen får jag fundera.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Jag skulle nog försöka äta lite mer för att se vad som händer. Min erfarenhet är att när jag äter mer, blir jag jättevarm. Jag tyder det som att min energiförbrukning i vila ökar pga vad jag äter för jag går ner mer i vikt. På samma sätt kan energiförbrukningen i vila minska när jag äter för lite och kroppen får för sig att den får för lite energi och då sparar på resurserna. Det gör att jag stannar upp i viktminskningen. Och jag har märkt att min vikt kan pendla +/- 2 kg på bara en dag. Så väg dig inte för ofta eller ta det med ro och lär dig hur din vikt pendlar över dagar och veckor. Hoppas du får fart på det igen snart. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mahava Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Hej lägger min första post på forumet, tänkte dela min egen erfarenhet: Ät inte för lite! Jag gjorde det misstaget i början av mit lchf ande i Januari, gick ner ca 3 kilo bara den månaden, sen började jag äta mer, släppa loss från feträdslan men ändå kontrollerat försökte köra 16:8 osv , viktndegången februari och mars accelererade till över 5 kilo per månad. men det som är riktigt intressant är att i slutet av mars så nådde jag mitt första viktmål (som egentligen var avsett för midsommar), och fortsatte köra LCHF men mer tankelöst, äta när jag är hungrig, inget undvikande av ölkorv etc som snack, mer vindrickande osv, men vågen visar nu 5 kilo mindre än i mars, så viktminskningen verkar inte påverkas trots jag nu äter lite mer och är lite mer liberal. Jag tror lite på kalori in och ut men det är inte hela förklaringen till hur vår vikt fungerar, rätt mat är viktigt, och att inte lura kroppen att det råder svält, jag menar vilda djur som äter rätt blir ju inte feta, jag har alldrig sett ett rådjur eller älg som har med sig en kaloritabel. och i skogarna hos oss dumpar man konditorivaror för att få fetare vildsvin... Kolla på föreläsningen av Tom Naughton, känns som han är något på spåren och mät även kroppen! jag har märkt att jag lättare lägger på mig muskler på lchf, träningen är jobbigare men ger mer! så vågen måste inte alltid visa hela sanningen Lycka till 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keepmoving Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Som några redan skrivit: krångla inte till det utan kör på så strikt du orkar. Det kommer troligen bli dippar. Jag har gått ner 45kg på snart 2,5år så se det långsiktigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Hej Bry dig inte om gram kolhydrater och -eller fett. Rena livsmedel med hög kvalitet ger dig bättre mättnad. Det finns inget magiskt med extremt lågt intag av kolhydrater. Som tidigare påpekats så styr kcal in och ut. Vill du räkna nåt ta zepps tips och ät tillräckligt med protein det mättar bäst och längs av alla macronutrienter. Så räkna protein isåfall Tricket med en lyckad långsiktig nedgång som består är att du är villig att fortsätta på samma sätt när du nåt ditt mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggfigur Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Tack för alla svar och synpunkter! Minus 14 kg idag totalt sedan 29 februari så det är väl ett bra resultat. Har testat mig fram lite på vad som funkar och vad som inte funkar så jag kör vidare nu 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Hej Bry dig inte om gram kolhydrater och -eller fett. Rena livsmedel med hög kvalitet ger dig bättre mättnad. Det finns inget magiskt med extremt lågt intag av kolhydrater. Som tidigare påpekats så styr kcal in och ut. Vill du räkna nåt ta zepps tips och ät tillräckligt med protein det mättar bäst och längs av alla macronutrienter. Så räkna protein isåfall Tricket med en lyckad långsiktig nedgång som består är att du är villig att fortsätta på samma sätt när du nåt ditt mål. Hej Jag förstår inte riktigt ditt råd att inte bry sig om huruvida man stoppar i sig kolhydrater eller fett... är det inte hela poängen med LCHF? et är också poängen i Atkins + metod där man kollar in glykemiskt index + vad gäller Ketodieter för att nämna några. Ditt inlägg gör mig förvirrad. En "mer säker" viktnedgång skulle väl vara att ha stenkoll på kolhydraterna, dra ner dem till ett minimum jämf. med vanlig kosthållning. Jag är också nybörjare men inte alldeles grön men var inte lika förvirrad innan jag gjorde mig medlem på forumet så sent som i natt. Och läser detta nu.. och inser ju att de personliga preferenserna tydligen spelar in angående tolkningen av vad LCHF definitionsmässigt ska vara, men rent objektivt kan man nog inte ignorera macros : energisammansättningen. Väl? Mvh 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Tack för alla svar och synpunkter! Minus 14 kg idag totalt sedan 29 februari så det är väl ett bra resultat. Har testat mig fram lite på vad som funkar och vad som inte funkar så jag kör vidare nu Det tycker jag var en fantastisk prestation! Är verkligen djupt imponerad. Sitter själv och verkligen drömmer om att jag ska komma någon vart nu när jag nyss sparkat loss med low carb profile.. det är jobbigt, för jag är extremt svag för salami och kött öht, och känner att jag riskerar att få i mig för mycket proteiner och då ska man sitta och ständigt räkna kalkylera dividera - rädd att tappa lusten utifrån just det... Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Ta det lugnt! FÖRST måste din kropp vänja sej vid att ha fett som bränsle i stället för kolhydrater. Det fixar du genom att först och främst ta bort alla dåliga kolhydrater som socker och spannmål och lättprodukter. Frukt är godis, välj bär i stället. Välj också bort rotfrukter och ät ovanjordsgrönsaker. Nötter kan du äta ... som godis om ditt mål är viktminskning. De flesta nötter innehåller en hel del kolisar och är lätt att överäta. Gillar du mackor och ditt mål är viktminskning, lär dej att ta en PUMa (Pålägg Utan Macka) i stället för att försöka baka LCHF-bröd. Även nötmjöl innehåller en hel del kolisar. Så enkelt är det. Kör så i typ 3 månader och ät dej mätt på bra mat. DÄREFTER kan man eventuellt behöva titta djupare på enskilda ingredienser och alternativ om inget händer eller man hamnar på en platå. Är ditt mål viktminskning så använd även måttband. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar. När jag lade till periodisk fasta gick jag ner 1 kg i månaden i ett drygt halvår. Sedan dess har jag varit viktstabil även om jag ibland äter ganska liberalt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Ta det lugnt! FÖRST måste din kropp vänja sej vid att ha fett som bränsle i stället för kolhydrater. Det fixar du genom att först och främst ta bort alla dåliga kolhydrater som socker och spannmål och lättprodukter. Frukt är godis, välj bär i stället. Välj också bort rotfrukter och ät ovanjordsgrönsaker. Nötter kan du äta ... som godis om ditt mål är viktminskning. De flesta nötter innehåller en hel del kolisar och är lätt att överäta. Gillar du mackor och ditt mål är viktminskning, lär dej att ta en PUMa (Pålägg Utan Macka) i stället för att försöka baka LCHF-bröd. Även nötmjöl innehåller en hel del kolisar. Så enkelt är det. Kör så i typ 3 månader och ät dej mätt på bra mat. DÄREFTER kan man eventuellt behöva titta djupare på enskilda ingredienser och alternativ om inget händer eller man hamnar på en platå. Är ditt mål viktminskning så använd även måttband. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar. När jag lade till periodisk fasta gick jag ner 1 kg i månaden i ett drygt halvår. Sedan dess har jag varit viktstabil även om jag ibland äter ganska liberalt. Du har så rätt! Att vända en skuta vars huvudsakliga intag består av snabba hårt raffinerade och ofta tomma KH, tar sin lilla tid. Det känns bra att lägga sig på en intialt BASIC nivå... och ge det lite tid. Det där var ett vettigt råd. Jag ska alltså inte sitta med min kalkylator och ägna ett par timmar åt enbart räkning? För måste säga, att det suger musten ur en!! Jag pallar inte riktigt att följa både Ketodiet men samtidigt allmän LCHF-filosofi. För keto ska man kaloriräkna men också lchf hr ju sina limits, om man nu är så sjukt glad för charkvaror.. och som jag då kan gå loss lite väl där och få BÅDE bra med fettintag, men på tok för mycket samtidigt för högt protein-intag. Blir lite vimsigt så här i startgropen - jag behöver bli av med 20 kg övervikt, har ont i knäna och annan värk som gör sig påmind utifrån mycket, mycket slarvig kosthållning.. ja det har varit no limits på allt, och extrema halter kolhydrater de senaste året och det precis alla tider på dygnet. (så mkt att jag skäms för mig själv och ser det som veritabel kroppsmsishandel) Att jag jobbar skift, dag/natt... gör det aningens svårare, och varit också en bidragande orsak till att jag enbart sedan i mars lagt på mig rätt kraftigt och nu icke känner igen mig. Känns mycket deppigt. Jag lägger all min tillit och tro, till lchf.. men fick rådet att börja med Keto för disciplinens skull - men vet inte, därför jag gjorde mig medlem här ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Hej Gemma Jag förstår att det kan bli lite förvirrande Hela min poäng var att i slutändan så är det kalorier som styr. Att stressa över gram hit och dit leder ingen vart så länge ett kaloriunderskott inte uppnås. Macros spelar roll för mättnadskänslan (även slutresultat framförallt om du tränar hårt) vilket gör att många äter mindre automatiskt utan att räkna kalorier. Man är inte garanterad att gå ner någon fettvikt bara för att man äter x antal gram kolhydrater/dag t ex 5gram eller 400gram. Vissa människors aptitcentra svarar mer fördelaktigt på mer fett och protein, Än jämfört med mer protein + mer kolhydrater (ej processad skräpmat dvs rena ingredienser). De flesta människor äter automatiskt mindre när de höjer andelen protein i sin kost . Vad ska man göra då? Man får prova sig fram, ha tålamod och inte stressa eller obsessa över små detaljer innan de stora bitarna är på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Du kan väl äta chark som har mycket fett och lite kolhydrater och minimalt med konstiga tillsatser. Mitt fredagsgodis är små salamisticks som jag lätt kan äta ihjäl mej på. Har du provat att dippa fläsksvålar i Bregott? Men ha sånt inte som basvara, för det är mycket bättre med riktig mat. Jag blir inte riktigt mätt och nöjd om jag inte äter på tallrik med kniv och gaffel (eller sked). En PUMa med en tjock ostskiva, havssaltat Bregott och en skiva salami toppat med en skiva tomat till frukost eller mellanmål om man behöver sånt är ju inte helt fel nångång ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Hej Gemma Jag förstår att det kan bli lite förvirrande Hela min poäng var att i slutändan så är det kalorier som styr. Att stressa över gram hit och dit leder ingen vart så länge ett kaloriunderskott inte uppnås. Macros spelar roll för mättnadskänslan (även slutresultat framförallt om du tränar hårt) vilket gör att många äter mindre automatiskt utan att räkna kalorier. Man är inte garanterad att gå ner någon fettvikt bara för att man äter x antal gram kolhydrater/dag t ex 5gram eller 400gram. Vissa människors aptitcentra svarar mer fördelaktigt på mer fett och protein, Än jämfört med mer protein + mer kolhydrater (ej processad skräpmat dvs rena ingredienser). De flesta människor äter automatiskt mindre när de höjer andelen protein i sin kost . Vad ska man göra då? Man får prova sig fram, ha tålamod och inte stressa eller obsessa över små detaljer innan de stora bitarna är på plats. Hej Johan Tack för denna påminnelse... jag ska säga att när jag för ca 2 år sedan kom i kontakt med LCHF via en väninna som körde LCHF, och också lyckades uppnå bra resultat via denna kosthållning, samtidigt argumenterade om fördelarna med att inte behöva på något sätt räkna kalorier över huvud taget.. och detta fick jag förstärkt genmgående av lchf:are.. som alihopa talade om beasåser grädde en massa massa kött och allt i princip gränslöst, jag försökte inflika att kalorisumman vl måste ha liiiite vikt.. men nej. Det var helfrälsning.. och jag tror det sitter i lite., dvs hur LCHF-filosofin/principen.. presenterats för mig. Har själv varit skeptisk, men nu två år senare.. fått mer upplysning och också som sagt blivit initierad för Ketodieten (via min son, som är rätt duktig) att kunna ev. vara en bra idé för mig att leva efter... Men precis som du säger här, och du har en väldigt verklighetsförankrad inställning här ska sägas, så känner jag omedelbart att det du och andra sagt här nu, stämmer.. FÖRST.. rensa ut det fettförbränningsystem jag för närvarande har etablerat.. jo jag förstår att det tar sin tid, och att SEDAN.. inte just nu.. börja "finlira" Att som ett träningsproffs kalkylera med procetn promille millimol etc, det kan jag inte i nuläget, för jag har tyvärr blivit en fruktansvärd soffpotatis, jag är så lat så det är tragiskt (men har givetvis varit rent allmänt en tränande motionerande sund och mentalt kry individ, men sedan några år tbx.. är jag EXTREMT LAT, och passiv, jag lever efter minsta motståndets lag, och det är bl.a det som ihop med den usla kosthållningen, som givit mig min övervikt.. där jag inte känner igen mig.. denna mardrömsförvandling har försiggått över cirka 5 år. Men har eskalerat det sista året varav sedan mars.. börja gå i raketfart , detta skrämmer mig!!!! Tack för supporting, känner mig som en SOPA nu och behöver struktur.. jag börjar som sagt med tumregeln : minimera kh... men, h¨ll koll på också kalorerna, som min son rekommenderade mig starkt. (han har förvandlat sig med LCHF.. men ville inte pracka det på mig, det är jag själv, som sökt mig och fått vänta in min ork, att äntligen göra upp med min livsstil) usch, vad jag babblar, men nej jag tycker inte synd om mig, jag vill bara inte sitta som en räknenisse och missa skogen för alla träd.. utan som du säger, ta itu med ett problem åt gången. Men!! utan att öka i vikt!! det är det som är min nu primära agenda, sluta öka i vikt, stoppa helvetet m.a.o / 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Du kan väl äta chark som har mycket fett och lite kolhydrater och minimalt med konstiga tillsatser. Mitt fredagsgodis är små salamisticks som jag lätt kan äta ihjäl mej på. Har du provat att dippa fläsksvålar i Bregott? Men ha sånt inte som basvara, för det är mycket bättre med riktig mat. Jag blir inte riktigt mätt och nöjd om jag inte äter på tallrik med kniv och gaffel (eller sked). En PUMa med en tjock ostskiva, havssaltat Bregott och en skiva salami toppat med en skiva tomat till frukost eller mellanmål om man behöver sånt är ju inte helt fel nångång ibland. Problemet med ditt förslag, är att det är mina triggers. En PUMa är allstå för mig ett gammalt koncept, som jag har närmast naturligt i mig, som genomgående slutat i att jag gärna överäter, dvs ger mig för mycket av det goda, och försvarar mig med att det ju ändå är en "lchf-metodik" , men nej... det blir passion för mig. Salami btw... är min stora svaghet, du kan tro att jag vet vad dessa små naggande salamisticks är för något, säg vad jag inte lagt pengarna på de senaste året, om inte den typen av snacks, men samtidigt förstås.. så mkt mkt mer.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Jo men det som är så häftigt är att om man skippar kolisskiten kan man hålla sej hyfsat viktstabil ändå och moffa LCHF-godis (fast naturligtvis inte jämt!) som inte förstör kroppen på samma sätt. Allt syns ju inte på utsidan heller! Jag är en rultig kärring och tycker vikten inte är det viktigaste. Jag har varit uppe i 84,5 kg som mest, men nu 71 kg på 156 cm får duga för mej, i synnerhet eftersom inte riktigt allt är löshull. Jag är nästan björnstark av allt trädgårdsarbete. Skulle det bli nåt kilo ner är jag inte ledsen för det, men inget som jag kommer att jobba hårt för. Jag äter LCHF främst för hälsans skull. De senaste 10 åren har jag gått från halvdöd pillerknaprare till en hyfsat pigg, helt medicinfri kärring som just idag fick grönt ljus från en av mina läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Lyssna på din son som gjort en liknande resa och som känner dig som person, tricket med att långsiktigt minska i vikt är egentligen att förändra sina vanor permanent. Oavsedd vilken kosthållning man väljer så kan det vara värt att tänka på detta Ät så lite som du känner dig nöjd med och inte är hungrig (detta brukar vara tillräckligt för att kunna hamna på ett underskott). Ät när man är hungrig, inte p g a stress, depression etc (va hungrig i magen). Försök inte va perfekt, ingen är det, sikta på att lyckas 80 procent av tiden (och få 98 procent av resultaten) När misstag kommer, ta det lugnt och försök analysera varför och sedan gå vidare på samma sätt som tidigare Ta planerad ledighet från dieten nån gång t ex födelsedag etc, men va på banan nästa dag igen, med förnyad energi och motivation. Försök att uppskatta resan och inte fokusera/längta efter destinationen (denna brukar vara svår för många). Som slutgiltigt tips skulle jag säga att fokusera på 1 vana/förändring i taget, annars blir det lätt för mycket och kräver allt för mycket viljekraft. Lycka till nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Småätande och lördagsgodis är saker som jag aktar mig för...inte undviker helt, men jag är medveten om att det inte funkar bra för mig. Jag blir aldrig mätt om jag småäter, och mätt är målet med att äta (+ näringen förstås). Småätande är bara irriterande för mig, onödigt ätande. Kalorier kontra inte kalorier...om jag förstått det hela rätt: 1) Viktminskning sker, per definition, när man gör av med fler kalorier än man tillför. Vad det innebär rent praktiskt är mer oklart. 2) Vissa börjar rent automatiskt äta mindre när de äter LCHF; behöver inte fundera på kalorier. 3) Det finns hypoteser om att man kan äta fler kalorier på LCHF för samma effect på vikten. Det, antar jag, beror på att man då skulle göra av med fler kalorier. 4) Inte bara mängden kolhydrater påverkar. Vissa testar att minska mängden protein. Vissa utesluter mejerier (pga mjölkproteiner). 5) och det finns lchf-are som minskar kalorierna medvetet. Hur långt kan man gå utan att gå hungrig?. Det finns mycket att skruva på. Och man får se hur det påverkar en själv. Vi är olika 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Småätande och lördagsgodis är saker som jag aktar mig för...inte undviker helt, men jag är medveten om att det inte funkar bra för mig. Jag blir aldrig mätt om jag småäter, och mätt är målet med att äta (+ näringen förstås). Småätande är bara irriterande för mig, onödigt ätande. Kalorier kontra inte kalorier...om jag förstått det hela rätt: 1) Viktminskning sker, per definition, när man gör av med fler kalorier än man tillför. Vad det innebär rent praktiskt är mer oklart. 2) Vissa börjar rent automatiskt äta mindre när de äter LCHF; behöver inte fundera på kalorier. 3) Det finns hypoteser om att man kan äta fler kalorier på LCHF för samma effect på vikten. Det, antar jag, beror på att man då skulle göra av med fler kalorier. 4) Inte bara mängden kolhydrater påverkar. Vissa testar att minska mängden protein. Vissa utesluter mejerier (pga mjölkproteiner). 5) och det finns lchf-are som minskar kalorierna medvetet. Hur långt kan man gå utan att gå hungrig?. Det finns mycket att skruva på. Och man får se hur det påverkar en själv. Vi är olika Hej Effie.. myckeet tänkvärt formuelrat av dig och väldigt bra strukturerat i punkter, det är där i respektive punkt.. som de kritiska vändningarna infinner sig, i hur man dels responderar på lchf/low carb men också på hur man rent filosofiskt jonglerar och mentalt tillgodoser sig respektive punkt, för att som jag.. kunna smygande ge sig ursäkter för ett t.ex överätande eller ursäkt för att frossa loss. För min del, utifrån mina index.. så har jag alltid varit en person med rätt hög ämnesomsättning, stark mage som tåler i princip allt - nu, befinner mig i dels menopaus.. med allt vad det innebär rent kemiskt, och som grädde på moset, gått och blivit lat.. dvs kastat goda motionsvanor helt överbord. Därför är punkt 3 i din lista - det som nu är min liksom ämma punkt.. jag fixar inte riktigt att ha fria händer och okritiskt svälja den tesen med hull och hår, min smak för god mat och smak för delikatesser tar helt över, för jag sitter fortf. fast i triggerpoints som jag kapitulerat inför.. Dvs, mina triggerpoints utgörs icke av enbart KH men dessvärre... av kött, där är salamin (en processad produkt, ngt som jag behöver akta mig jävligt noga för) och börja strukturera upp exakt vilka proteinkällor som är sunda ur alla möjliga aspekter. Som du säger, det är ju en faslig massa att hålla reda på, till syvende och sist. Tycker du det är ok att börja med att rensa ut alla raffinerade produkter med högt kh-värde? enbart det steget.. är ju i sig.. något som väl kan ta iaf ett par tre veckor, att säga hej då... till det billiga skräpet, men vi är olika, absolut - en sak som man lätt glömmer, för man är så snabb med att jämföra sig med andra.. Ska man tävla , om man nu prompt ska tävla som det första man gör, så isf med sig själv... ta hänsyn till sina egna svagheter och styrkor. Du gjorde mig faktiskt uppmärksam på detta. Helt fantastiskt ;-) Och det känns som att de flesta här i detta forum, är skickliga och ödmjukt medvetna om detta, något som redan hjälper mig nåt oerhört, då jag känner mig som en urlakad trasa som ännu inte fattar hur jag ska lyckas vända på mina otroligt dåliga vanor... vad gäller relationen till mat rent generellt. Jag vill, in i porper kosthållning.. men det tar sin tid att komma upp på rampen, och balansera det hela vad gäller dels bra sammansättning, som en själv klarar utifrån vilka metabolistiska svagheter man kan ha, och dels utifrån ens psykiska styrka att stå emot och respektera det TAK som kalori in och ut, betyder. För det betyder något, att ta reda på vad ens metabolism egentligen omsätter men alla har inte varit his doktorn och tagit reda på sina värden, jag har f.n inte lust att få för didaktiskt in i detta.. men har man organsvikt av olika slag, då förstår jag att man kan bli spontant mer lyhörd för också det finstilta. För min del tror jag, att mekaniskt slitage i knän ork etc. och dålig kondis motivationsorkeslöshet.. står i omedelbar relation till övervikten som gör mig så lat och omotiverad där jag behöver geisten. Där det kan handla om mer glasklar fokus på basic start kalori IN och kalori UT , med låg kh-profil enbart , ett tag till? Har trasslat in mig lite.. och det är en slags smygande ursäkt för mig att kunna skylla på, jag vet min svaghets lömskhet... när jag inte kommer att orka, att sammansättningen och "beräkningen" "blev svår" men jag vill inte dit utan övermanna mig och vara steget före, att falla i min egen strategi, där glufsaren i mig.. bara väntar på att ta makt igen. Varför jag ska ta reda på hur, det är reellt möjligt att ignorera ett t.ex kaloriöverskott på säg 500 eller 1000 kalorier per dygn, om jag ska fortsätta med PRINCIPEM low carb high fat.. eller mer disciplinerat, vänja mig av med tuggandet... och småätandet. Snabba kickar som jag ersätter med istället knapara salami skinka och goda leverpastejer odyl från deli-disken.. är förastligt för min del. Här behövs kanske grövre disciplin, typ ät max 4 ggr/dag eller 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Har du läst bloggen lchfingenjören? My har massor med verktyg att ta till när man ramlar av banan och behöver ta sej upp igen. Nu på sistone jobbar hon väldigt mycket med sin beroendementalitet genom att ta hjälp av proffs, men du kan ju börja titta på hennes verktygslådor sedan tidigare. De är bra de också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Har du läst bloggen lchfingenjören? My har massor med verktyg att ta till när man ramlar av banan och behöver ta sej upp igen. Nu på sistone jobbar hon väldigt mycket med sin beroendementalitet genom att ta hjälp av proffs, men du kan ju börja titta på hennes verktygslådor sedan tidigare. De är bra de också. Kanonbra tips, den låter nåt som jag kan behöva inspireras av med tanke på min omdömeslösa matlivsstil de sista två åren, och nej inte botaniserat i bloggarna än men kommer förhoppningsvis att ha det som en god vana med tiden. Nu har jag som exempel, en hel kväll och en hel natt framför mig men nästan redan ätit upp den kalorimängd för detta dygnet, och det redan innan kl var 15.00 det är alltså många timmar jag ska ställa in mig på ren fasta. Å andra sidan måste jag ha satt min kalorimängd per dygn för lågt. 1100 cal. Mitt energibehov ska vara omkring 1750 cal per dag, men då har jag räknat mig som nästan totalt passiv, vilket inte stämmer alldeles.. men ändå handlar det om kanske att jag ska ha 1200 cal/dag vilket fortf. är lite med tanke på allt kött och fett jag behöver för att följa principen low carb high fat. Ja det är kinkigt detta - men det ska nog komma efter ett par veckors erfarenheter där kolhydraterna + sockret inte har makten över mitt liv längre, och mer inläsning som förstärkande motivation som håller mig trogen min ambition, att vad jag än gör så kan jag icke fortsätta frossa i kött i tron att det sköter sig självt... och fett är bra jag har aldrig haft fettskräck.. tvärtom! Har alltid sedan unga år ätit fettranden på kotletterna osv, fett är en smakhöjare och fick jag skulle jag kunna dricka en liter grädde varenda dag utan problem alls, jag har alltid brett på rejält med smör på bröd och alltid skureit tjocka ostskivor och sås.. ska vi inte prata om... osv osv Men min metabolism, är mysko.. jag har ingen som helst koll på det och det är den inkänningen jag behöver lära mig att ta kommando över igen. With some help from friends and real good advices. Härligt att ha hittat hit, det verkligen styrker en i svaga stunder.. som kommer och går upp o ner... men varför kom jag inte hit för ett par år sedan.. oj vad mycket man hade besparat sig och så är jag extremt lat och har fått en märklig rädsla olust orkeslöshet ovilja och ren trots mot allt som enbart antyder träning och motion, det är helt emot min egentliga personlighet, ska man fortsätta vara så anti träning/motion som jag.. kan det bli rätt så tufft, tror jag. Och utan att behöva bli träningsfreak, så vill jag få lusten tillbaka att ombesörja iaf min kondis till bättre nivå än vad den är på idag, har typ NOLL motivation att ens gå promenader några dar i veckan. Men att inte längta efter bröd kaka glass o.dyl är för mig enbart det, ett avgörande steg in i ny tillvaro. Kommer ju bli rik av alla sparade pengar som jag förslösat på junk. Ursäktar inget, men rent ideologiskt är kh-frossandet på maxade nivåer, och jag slaven som så frivilligt givit mig in i karusellen - det sitter fast så många andra att gå en väldigt olycklig framtid til mötes med etablerandet av extremt dåliga vanor, jag vill en gång för ALLTID bryta den falska förälskelsen och mitt om än högt ställda ideal är att ALDRIG någonsin innan döden inträde trilla dit igen. Jag vil inte ha det som ideal, jag vill realisera det och bara bli mig själv igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Så KLART att du kommer att längta efter kakor och godis. Att sluta sockerknarka är lika jobbigt som att sluta röka. Du kommer att längta efter det i flera år men när du trillar dit är det sällan värt det för ditt minne av smaken är betydligt mer rosenrött än verkligheten. När du blivit avgiftad är det EGENTLIGEN inte gott längre. Många har svårt med mättnadssignaler. Anna Hallen har givit tips om en handflata med fingrar med protein. En knytnäve med fett (gäller nog gräddsås, knappast aromsmör?) Fyll på med ovanjordsgrönsaker . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Så KLART att du kommer att längta efter kakor och godis. Att sluta sockerknarka är lika jobbigt som att sluta röka. Du kommer att längta efter det i flera år men när du trillar dit är det sällan värt det för ditt minne av smaken är betydligt mer rosenrött än verkligheten. När du blivit avgiftad är det EGENTLIGEN inte gott längre. Många har svårt med mättnadssignaler. Anna Hallen har givit tips om en handflata med fingrar med protein. En knytnäve med fett (gäller nog gräddsås, knappast aromsmör?) Fyll på med ovanjordsgrönsaker . EXAKT! Försöka få fatt i sin styrspak, ta kommandot och återetablera, eller installera SPÄRREN.. som uppnår kontakt med viljestyrningen och KUNSKAPEN om att det exakt som du säger.. egentligen... inte alls är så gott som man av intrikat psykologiskt självbedrägeri, inbilalr sig. Dvs att , trilla dit.. inte att helt normalt kunna ta sig en kaka vid väl valda tillfällen, men att inte så fullständigt släppa spärrarna.. och då är det tor jag, många faktorer som spelar in. Jag menar att människan har ett socialt flockbeteende som bevisligen, inte riktigt klarat av att säga nej tack.. på flera fronter och detta eftersom livsmedelsindustrin har en i ett slags strypgrepp med strypkoppel och det kopplet tänker jag fan i mig KAPA, om man trillar dit igen.. må så vara.. men då hoppas jag att jag reser mig upp i gen, och inte börjar ignorera mina signaler i huvudet... utan får försöka hitta på¨taktik nu under tiden.. för det sägs och jag tror det, att bevarandet av sin nya livsstil med goda kostvanor, är en utmaning i sig det också, det mesta går att rasera med enbart några få tricks.. det är de tricksen som handlen är så girigt fullproppad av - jag menar, när t.o.m läkarexpertis sitter och förnekar orsakerna till att lägre kh-intag.. "inte alls" är något att bry sig om.. Jag ska hädanefter ladda mig att aldrig ha långt till lchf-filosofin, inte släppa taget... eftersom bakomliggande kritiken mot processindustrin, är en sådan fullträff att jag vet att det är hotande.. och det av bl.a politiska skäl.. fortfarande slås blå dunster i folk, ja och så läkemedelsindustrin som om det inte vore redan nog. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Det är ju det, att jag känner bulorna i pannan som är på väg att växa ut till de horn som behövs för att hålla stången. Utan djävlar anamman, kommer iaf jag absolut ingen vart, utan de hard facts och evidensen på bordet som jag ser när jag tar del av både kostdoktorn och andra mkt skarpa läkare, kollade en föreläsninng i natt, som drog fram djävulen i mig .. dvs jag börjar få kontakt med förnuftet alleredan. Usch vad hemskt dt är att förvandlas till en viljelös matrionett, och detta VILL industrin ha oss till och titta då gärna på reklamen som samtliga affärer är belamrade av, stackars barn!! Jag ska nog kunna med järnvilja vända skeppet för min egenvinning, men alla dem som sitter ännu djupare och inte ens haft chansen att värja sig. Jag tänker på hur PC eran förfört så många till att fortsätta överkonsumera.. unlimited.... Att med mat hålla en på plats att bli som en fjättrad get är vad det är, när man inser att man går i sele ..... då vill man bara slita av sig denna livsstil, jag är heligt trött på att ha nappat på REN SKIT. Mvh /Gemma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Heja heja! Börja med att rädda dej själv nu först så kan vi ta hela världen sen. Vi blir fler och fler. Och du... det finns inte en enda av oss som inte snubblat på vägen och gjort dikeskörningar. Det viktigaste, som My säger, är inte att vi ger upp eller straffar oss själva, utan fort upp på banan igen och tänk framåt. Att älta gårdagen skapar ingen framgång 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Det som är så bra, att medvetenheten ökar och här i forumet samlas inga som aldrig tänkt till, på olika sätt stjärnor allihopa och jag vet att jag kommer stärkas av att enbart göra det till vana att hålla mig levande med all styrka och kunskap som sjuder här i aldrig falnande kittel. My´s blogg var spännande och givande, men jag fann aldrig den där verktygslådan som du tipsade om... vad är det? Låt mig få ge ett tips tillbaka i förbifarten : Överläkaren Tore Persson som sitter inne med hemskt många fakta om integrativ medicin, också liksom kostdoktorn en vad jag förstår tvättäkta genuin eldsjäl. Man borde ha en sådan man hemma i byrålådan, då skulle det gå undan hahaha. Har redan börjat få en mer avslappnad relation till både keto och lchf, nu tar vi det lugnt.. mkt tack vare detta forum!! ÄR det inte för uderbart... .. och det går ju sååå mycket bättre än bara igår och i förrigår (började den 1 juni) Dock är jag glad för fakta, evidens och empiriska bestyrkningar, logik.. det var brist på logik som fick det att bli som det blev för mig. Därför behöver jag lite extra recollection liksom... Nu ska det sovas, jobbat hela natten / Gemma 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Om du går på kategorier på Mys blogg finns verktygslådan där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts