Ny_fiken Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Nu är jag gravid i vecka 23 och jag går upp hur jag än gör. Vill så klart inte gå ner i vikt, men håller ju gärna tillbaka viktuppgången så att den inte skenar mer än vad som är hälsosamt.Ni experter här inne, vad kan det bero på? Jag hade en period där jag åt kolhydrater då jag mådde illa och kroppen liksom skrek efter det så för husfridens skull gav jag efter för det =). Men senaste månaden kanske så har jag ätit bra mat (inte strikt), och även innan illamåendet gjorde jag det. Men ändå går jag upp, till synes helt utan anledning. Jag har nu i vecka 23 gått upp 12 kilo, och säg att fem av dem är "skräpkilon" på grund av en period med dåliga kostval.Kan graviditeter spöka så pass att kroppen helt lever sitt egna liv och att jag egentligen har någon kontroll över viktuppgången som smyger sig på även om jag äter bra?OBS att detta inte är en "åh nej jag blir så tjock-tråd", utan jag är mer fundersam på varför jag inte tycks kunna bromsa viktuppgången som verkar gå lite för fort trots bra kost. Räknar så klart heller inte med vad själva bebis med "bagage" väger. Just nu känner jag mig lite stressad över att gå till barnmorskan då jag känner att jag gått upp för mycket, men också för att jag känner att det inte riktigt är helt och hållet mitt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Barnmorskor är inte till för att döma gravida. Byt barnmorska i så fall. Barnmorskor ska se till att både barn och gravida mår så bra som möjligt under graviditeten. Kanske har du samlat på dig väldigt mycket vatten? Som jag minns det var den stora faran under graviditeten högt blodsocker. Högt blodsocker kan leda till graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning. Förutom det mår barnet inte bra av för högt blodsocker det växer alldeles för fort och blir större än vad det är tänkt. Känn dig trygg i att du äter hälsosamt och rör på dig så mycket du orkar och kan. Promenader och liknande. Det underlättar om det är vattenkilon du samlat på dig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag måste erkänna att jag drog på munnen när jag läste din första mening: "Nu är jag gravid i vecka 23 och jag går upp hur jag än gör". Japp, det är så det fungerar . Skämt å sido. Det är väldigt olika hur mycket man går upp i vikt under en graviditet. Hormoner påverkar vikten i allra högsta grad. Vänta bara tills du kommer i klimakteriet så får du se . Jag är där och det spelar ingen roll att jag äter "rätt", Just nu verkar det inte ha nån betydelse. Det bästa du kan göra nu är att äta så bra som möjligt. Vikten får du försöka glömma just nu. Det viktigaste är att barnet mår bra och växer som det ska. Att du redan gått upp 12 kilo behöver inte betyda att du kommer att fortsätta i samma takt. Stress kan påverka både barnet och vikten negativt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Har du kollat sköldkörteln? Och blodsockret? Hormonella omställningar som graviditet kan leda till både till graviditetsdiabetes och till hypotyreos. Du vill ha TSH på max 2 och be att få kolla de fria sköldkörtelhormonerna också, dvs FT4 och FT3. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Barnmorskor är inte till för att döma gravida. Byt barnmorska i så fall. Barnmorskor ska se till att både barn och gravida mår så bra som möjligt under graviditeten. Kanske har du samlat på dig väldigt mycket vatten? Som jag minns det var den stora faran under graviditeten högt blodsocker. Högt blodsocker kan leda till graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning. Förutom det mår barnet inte bra av för högt blodsocker det växer alldeles för fort och blir större än vad det är tänkt. Känn dig trygg i att du äter hälsosamt och rör på dig så mycket du orkar och kan. Promenader och liknande. Det underlättar om det är vattenkilon du samlat på dig. Jag har inte märkt att jag har samlat på mig vatten som jag annars brukar göra när just det sker, men kanske är så fallet. Jag ska kolla blodsockret om några veckor, egentligen utan anledning utan barnmorskan tyckte bara att det skadar inte. Och min barnmorska har inte varit dömande, utan det är väl mest att jag själv märker att jag inte riktigt får stopp på viktuppgången och Bm kan ju ha åsikter om det - hon vet ju inte om jag lever hälsosamt eller på pizza när jag kommer =) Jag måste erkänna att jag drog på munnen när jag läste din första mening: "Nu är jag gravid i vecka 23 och jag går upp hur jag än gör". Japp, det är så det fungerar . Skämt å sido. Det är väldigt olika hur mycket man går upp i vikt under en graviditet. Hormoner påverkar vikten i allra högsta grad. Vänta bara tills du kommer i klimakteriet så får du se . Jag är där och det spelar ingen roll att jag äter "rätt", Just nu verkar det inte ha nån betydelse. Det bästa du kan göra nu är att äta så bra som möjligt. Vikten får du försöka glömma just nu. Det viktigaste är att barnet mår bra och växer som det ska. Att du redan gått upp 12 kilo behöver inte betyda att du kommer att fortsätta i samma takt. Stress kan påverka både barnet och vikten negativt. Haha, ja det lät kanske lite konstigt. Självklart förstår jag ATT jag kommer gå upp i vikt Ja det är väl så. Är inte personligen stressad över själva viktuppgången, utan jag vet ju med mig själv att jag äter "som jag ska". Jag tänker dock på om det verkligen ska vara så eller inte. Tar jag två veckor och äter pizza så går jag inte upp i den här takten, så funderar mest på varför jag gör det nu när jag äter bra. Mötena hos barnmorskan är ju dock alltid lite nervösa, men det har inget med henne att göra utan hon är bra =). Det är första gången för mig så allt är ju nytt liksom, men det är inte så att jag stressar över det här; jag reflekterar Har du kollat sköldkörteln? Och blodsockret? Hormonella omställningar som graviditet kan leda till både till graviditetsdiabetes och till hypotyreos. Du vill ha TSH på max 2 och be att få kolla de fria sköldkörtelhormonerna också, dvs FT4 och FT3. Sköldkörteln är kollad sedan innan, och blodsockret ska jag kolla om några veckor - dock inte med anledning av viktuppgång, utan BM tyckte bara det rent allmänt var en bra idé. Som hon sa "det är inte ens för din skull, utan för barnets". TSH, är det resultatet jag kommer få på blodsockerprovet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Iomed att jag har noll koll på detta så länkar jag till en som vet en del! http://www.bodyventure.se/saker-ni-kanske-inte-vet-om-graviditet-del-1/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Självklart är du nervös eftersom det är första barnet. Grattis förresten . För barnmorskan är det däremot långtifrån första gången. Ta det lugnt och ät det du vet är bra. Prata med barnmorskan om dina funderingar över viktuppgången. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag har inte märkt att jag har samlat på mig vatten som jag annars brukar göra när just det sker, men kanske är så fallet. Jag ska kolla blodsockret om några veckor, egentligen utan anledning utan barnmorskan tyckte bara att det skadar inte. Och min barnmorska har inte varit dömande, utan det är väl mest att jag själv märker att jag inte riktigt får stopp på viktuppgången och Bm kan ju ha åsikter om det - hon vet ju inte om jag lever hälsosamt eller på pizza när jag kommer =) Haha, ja det lät kanske lite konstigt. Självklart förstår jag ATT jag kommer gå upp i vikt Ja det är väl så. Är inte personligen stressad över själva viktuppgången, utan jag vet ju med mig själv att jag äter "som jag ska". Jag tänker dock på om det verkligen ska vara så eller inte. Tar jag två veckor och äter pizza så går jag inte upp i den här takten, så funderar mest på varför jag gör det nu när jag äter bra. Mötena hos barnmorskan är ju dock alltid lite nervösa, men det har inget med henne att göra utan hon är bra =). Det är första gången för mig så allt är ju nytt liksom, men det är inte så att jag stressar över det här; jag reflekterar Sköldkörteln är kollad sedan innan, och blodsockret ska jag kolla om några veckor - dock inte med anledning av viktuppgång, utan BM tyckte bara det rent allmänt var en bra idé. Som hon sa "det är inte ens för din skull, utan för barnets". TSH, är det resultatet jag kommer få på blodsockerprovet? TSH är det vanligaste provet när de kollar sköldkörtelfunktion men det är ett hypofyshormon. Alltid bäst att också testa sköldkörtelhormonerna FT4 och FT3. Blodsocker är antingen blodglukos eller HbA1c. Om de tar HbA1c kan det vara idé att ta ett vanligt Hb samtidigt också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag tror Trollmormor är nåt på spåren - hormoner! Själv gick jag upp totalt 25-30 kg vid varje graviditet. Kunde gudskelov gå ner det efter åt. Mycket var vatten som svettades bort efter förlossningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Iomed att jag har noll koll på detta så länkar jag till en som vet en del! http://www.bodyventure.se/saker-ni-kanske-inte-vet-om-graviditet-del-1/ Tack! Självklart är du nervös eftersom det är första barnet. Grattis förresten . För barnmorskan är det däremot långtifrån första gången. Ta det lugnt och ät det du vet är bra. Prata med barnmorskan om dina funderingar över viktuppgången. Tack så mycket =) Jo det är ju så förstås. Och hon vet att jag äter LCHF, och hade inga problem med det när jag sa det vid inskrivningen. TSH är det vanligaste provet när de kollar sköldkörtelfunktion men det är ett hypofyshormon. Alltid bäst att också testa sköldkörtelhormonerna FT4 och FT3. Blodsocker är antingen blodglukos eller HbA1c. Om de tar HbA1c kan det vara idé att ta ett vanligt Hb samtidigt också. Ok, jag ska göra en glukosbelastning. Kan ju diskutera sköldkörtelfrågan med henne också när jag är där. Jag tror Trollmormor är nåt på spåren - hormoner! Själv gick jag upp totalt 25-30 kg vid varje graviditet. Kunde gudskelov gå ner det efter åt. Mycket var vatten som svettades bort efter förlossningen. Kan vara så. Mina hormoner är knasiga sedan innan, så kan definitivt bero på det. Men det är just hormonerna som har gjort det svårare för mig att gå ner innan graviditeten så beror det på dem så är det både lugnande och inte lugnande =) Vet dock flera som har gått upp runt 25 kilo för att sedan tappa det mesta av det efter förlossningen. Förhoppningsvis gäller det mig också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 En glukosbelastning stökas väl till ganska rejält när du äter LCHF? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag gick upp massor med kilo när jag var gravid, men redan på kvällen, på förlossningsdage, rann det ur mig många liter vätska. Sedan ammade jag och gick då ner några kg till ganska snabbt och var tillbaka på min ursprungsvikt. Det är nog inte så ovanligt att det är så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 En glukosbelastning stökas väl till ganska rejält när du äter LCHF? Så har jag också förstått det, så jag ringde upp barnmorskan och ifrågasatte det. Sa att det borde väl vara lite som att inte dricka något på två år och sedan dricka en vinare - alltså kroppen lär känna av det rätt rejält. Hon sa att hon förstod min poäng, men att det inte fanns något vetenskapligt bakom den teorin. Jag förklarade då att jag gör testet, som sagt det är ju mest för barnets skull, men då jag själv läst mig till att LCHF kan ställa till med problem i det här fallet inte kommer gå till någon dietist för kostråd och att jag inte tänker påbörja någon behandling med insulin (om det skulle krävas) förrän kompletterande tester har gjorts, eller det där testet för långtidsblodsockret eller vad det heter. Så hon vet var jag står just den frågan. Jag gick upp massor med kilo när jag var gravid, men redan på kvällen, på förlossningsdage, rann det ur mig många liter vätska. Sedan ammade jag och gick då ner några kg till ganska snabbt och var tillbaka på min ursprungsvikt. Det är nog inte så ovanligt att det är så. Ok, det var skönt att höra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Mina barn är födda i början på 80-talet och då var det inget tal om glukosbelastning så jag har inte fattat varför det ska göras på alla gravida? Kan någon förklara? Räcker det inte med att ta vanliga prover? Får inte kroppen en chock av glukosbelastning när man inte ätit socker på länge? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Som jag har förstått det bygger insulinsvaret, oavsett om det är måltid eller glukosbelastning, på bukspottskörtlens tidigare erfarnheter. Så om man kör lågkolhydratkost är det vad den är vad vid och att då plötsligt drabbas av 75 gram ren glukos är den inte förberedd på. Därför ska man, för att få ett tillförlitligt svar, äta minst 130 gram kolhydrater om dagen i minst tre dar innan en belastning. Det gjorde jag men det ska jag säga att det gjorde inte glukosbelastningen till en behagligare upplevelse. OBS att jag var inte gravid men fick diabetesdiagnos via belastning, men mitt socker var uppe på nästan 21 innan det vände neråt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Mina barn är födda i början på 80-talet och då var det inget tal om glukosbelastning så jag har inte fattat varför det ska göras på alla gravida? Kan någon förklara? Räcker det inte med att ta vanliga prover? Får inte kroppen en chock av glukosbelastning när man inte ätit socker på länge? Jag förstår behovet.. och jag inser att även du gör det.. iallafall om du tänker efter! Allt fler drabbas utav metabolt syndrom/prediabetes/åldersdiabetes i allt tidigare åldrar! Första barnets födelse har dessutom stigit i ålder hos kvinnor. Graviditetsdiabetes blir allt vanligare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Så har jag också förstått det, så jag ringde upp barnmorskan och ifrågasatte det. Sa att det borde väl vara lite som att inte dricka något på två år och sedan dricka en vinare - alltså kroppen lär känna av det rätt rejält. Hon sa att hon förstod min poäng, men att det inte fanns något vetenskapligt bakom den teorin. Jag förklarade då att jag gör testet, som sagt det är ju mest för barnets skull, men då jag själv läst mig till att LCHF kan ställa till med problem i det här fallet inte kommer gå till någon dietist för kostråd och att jag inte tänker påbörja någon behandling med insulin (om det skulle krävas) förrän kompletterande tester har gjorts, eller det där testet för långtidsblodsockret eller vad det heter. Så hon vet var jag står just den frågan. Ok, det var skönt att höra. Tror du antagligen har en förstående barnmorska.. grejen är att blodsockret stiger högre på LCHF och glukosbelastning, men är man frisk i övrigt så sjunker det ändå rätt så snabbt! Det som händer på lång och idogt LCHFande är att antalet GLUT4 nedregleras.. man behöver lixom sällan så många.. och cellerna bildar inte fler än vad de behöver. Därav att man muppar kolisar i några dagar för att uppreglera dessa. Men det handlar mest om USA, där glukosbelastningstestet mer handlar om privata sjukförsäkringar.. och där är det försäkringsbolagen som sätter de kraven. I Sverige så är det mest förebyggande för moder och barn! Du kan ju alltid säga till din BM att du iomed LCHF har färre GLUT4, iomed LCHF.. det är ingen sjukdom, det är en metabol anpassning! Sen så får hon tro vad hon/han vill.. du gör som du vill! Läs på länken jag skickade tidigare, där finns ytterligare information! Du gör iallafall som du vill, det är tråkigare för de som inte är pålästa, de kan bli skrämda.. iomed att de inte förstår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag fattar fortfarande inte varför man ska göra glukosbelastning på alla gravida om inte blodsockertest (högt blodsocker) visar att det behövs? År 2000 fick jag barn och då gjorde de det på mig pga av att jag vid några tillfällen vid ordinarie kontroll hos mödravården visat lite för höga siffror på vanligt stick i fingret. Fattar inte vad en sådan test ska vara bra för om inte sockret är högt. Det var inte något som gjordes på alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag fattar fortfarande inte varför man ska göra glukosbelastning på alla gravida om inte blodsockertest (högt blodsocker) visar att det behövs? År 2000 fick jag barn och då gjorde de det på mig pga av att jag vid några tillfällen vid ordinarie kontroll hos mödravården visat lite för höga siffror på vanligt stick i fingret. Fattar inte vad en sådan test ska vara bra för om inte sockret är högt. Det var inte något som gjordes på alla. För att fastesocker knappast säger ett skit ens för prediabetiker.. där är glukosbelastningstest ett enkelt verktyg! Om detta användes oftare och i screening så hade fler diabetiker upptäckts medans man fortfarande kunde göra något åt situationen/dvs ändra kost/livstil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag har googlat på graviditetsdiabetes tidigare och gjorde det nu igen. Dom senaste siffrorna jag hittade är att det drabbar 2-3 % av alla gravida. Finns det verkligen inget bättre sätt att fånga upp dom få procenten än att göra glukosbelastning på alla gravida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Jag har googlat på graviditetsdiabetes tidigare och gjorde det nu igen. Dom senaste siffrorna jag hittade är att det drabbar 2-3 % av alla gravida. Finns det verkligen inget bättre sätt att fånga upp dom få procenten än att göra glukosbelastning på alla gravida? Det är nog inte så mycket frekvensen utan konsekvensen som gör att det behöver testas? Oså på det så är det säkert så att statistiken innehåller ett stort mörkertal? Till stor del beroende på att man testar! Eller så är det som så mycket annat.. en import från USA? Tack och lov så är problemet där värre än här.. stämma i bäcken kanske? Glukosbelastning är som sagt outstanding jämfört med fasteglukos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted April 26, 2016 Share Posted April 26, 2016 Jag fattar fortfarande inte varför man ska göra glukosbelastning på alla gravida om inte blodsockertest (högt blodsocker) visar att det behövs? År 2000 fick jag barn och då gjorde de det på mig pga av att jag vid några tillfällen vid ordinarie kontroll hos mödravården visat lite för höga siffror på vanligt stick i fingret. Fattar inte vad en sådan test ska vara bra för om inte sockret är högt. Det var inte något som gjordes på alla. Man gör inte glukostest på alla gravida i alla landsting nu för tiden heller, det är olika rutiner i olika delar av landet. Jag är gravid i vecka 34 och min BM gör en vanlig blodsockerkoll (stick i fingret) vid varje besök hos henne men det har inte varit tal om någon glukosbelastning eftersom jag inte uppvisar något symtom alls på att jag skulle ha problem med blodsockret. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 26, 2016 Share Posted April 26, 2016 För att fastesocker knappast säger ett skit ens för prediabetiker.. där är glukosbelastningstest ett enkelt verktyg! Om detta användes oftare och i screening så hade fler diabetiker upptäckts medans man fortfarande kunde göra något åt situationen/dvs ändra kost/livstil! För min del handlade det inte om fasteblodsocker när jag vid varje tillfälle hos barnmorskan blev stucken i fingret. Möjligtvis frågade hon alltid om när jag åt sist. Glukosbelastningen (som inte visade något) var på fastande mage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astie Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Det varierar mellan landstingen om alla gravida får genomgå en glukosbelastning eller inte. I mitt görs det inte på alla, jag fick genomgå en pga min övervikt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted April 27, 2016 Author Share Posted April 27, 2016 Som jag har förstått det bygger insulinsvaret, oavsett om det är måltid eller glukosbelastning, på bukspottskörtlens tidigare erfarnheter. Så om man kör lågkolhydratkost är det vad den är vad vid och att då plötsligt drabbas av 75 gram ren glukos är den inte förberedd på. Därför ska man, för att få ett tillförlitligt svar, äta minst 130 gram kolhydrater om dagen i minst tre dar innan en belastning. Det gjorde jag men det ska jag säga att det gjorde inte glukosbelastningen till en behagligare upplevelse. OBS att jag var inte gravid men fick diabetesdiagnos via belastning, men mitt socker var uppe på nästan 21 innan det vände neråt. Jag har också läst det och frågade om jag ändå skulle äta som jag gör nu ända fram till testet. Det sa hon att jag skulle, så nu gör jag på hennes sätt. Blir det sedan galet så får vi helt enkelt göra det på mitt sätt tänker jag. Tror du antagligen har en förstående barnmorska.. grejen är att blodsockret stiger högre på LCHF och glukosbelastning, men är man frisk i övrigt så sjunker det ändå rätt så snabbt! Det som händer på lång och idogt LCHFande är att antalet GLUT4 nedregleras.. man behöver lixom sällan så många.. och cellerna bildar inte fler än vad de behöver. Därav att man muppar kolisar i några dagar för att uppreglera dessa. Men det handlar mest om USA, där glukosbelastningstestet mer handlar om privata sjukförsäkringar.. och där är det försäkringsbolagen som sätter de kraven. I Sverige så är det mest förebyggande för moder och barn! Du kan ju alltid säga till din BM att du iomed LCHF har färre GLUT4, iomed LCHF.. det är ingen sjukdom, det är en metabol anpassning! Sen så får hon tro vad hon/han vill.. du gör som du vill! Läs på länken jag skickade tidigare, där finns ytterligare information! Du gör iallafall som du vill, det är tråkigare för de som inte är pålästa, de kan bli skrämda.. iomed att de inte förstår! Ja jag tror hon är rätt bra - hoppas det i alla fall, har ju ännu inte haft jättemycket med henne att göra. Jo jag vet att det stiger högre och jag sa det till henne, men som jag sa till Totto här ovanför så kör jag på hennes grej nu. Jag är inte negativ till testet i sig, men är tveksam till hur det genomförs i just mitt fall. Men jag har lagt fram mina "villkor" och hon har accepterat dem så det känns bra i alla fall. Förhoppningsvis mår jag riktigt dåligt av det så hon får se att det var en dålig idé. Jag kan offra mig och vara det där exemplet som får henne att tänka till lite till nästa gång 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted April 27, 2016 Share Posted April 27, 2016 Som jag har förstått det bygger insulinsvaret, oavsett om det är måltid eller glukosbelastning, på bukspottskörtlens tidigare erfarnheter. Så om man kör lågkolhydratkost är det vad den är vad vid och att då plötsligt drabbas av 75 gram ren glukos är den inte förberedd på. Därför ska man, för att få ett tillförlitligt svar, äta minst 130 gram kolhydrater om dagen i minst tre dar innan en belastning. Det gjorde jag men det ska jag säga att det gjorde inte glukosbelastningen till en behagligare upplevelse. OBS att jag var inte gravid men fick diabetesdiagnos via belastning, men mitt socker var uppe på nästan 21 innan det vände neråt. Jag gjorde ett glukosbelastningstest när jag deltog i en studie på Sahlgrenska om diabetesrisk. Snacka om att jag blev chockad när mitt bs var 12 mmol efter två timmar ( fastvärde 5,0) och blev alltså klassad i en "riskzon". Jag äter normal LCHF med 16:8 PF på vardagarna och hade alltså inte kolhydratladdat dagarna innan utan ironiskt nog kört striktare än vanligt. När jag kollade med den ansvarige läkaren om mitt sätt att äta kunde påverka erkände hon faktiskt att när de kollat med en specialist kunde det mycket väl spela roll men inget de tänkt på eller blivit uppmärksammade på. Men faktiskt blev de nyfikna och skulle titta på om de kanske skulle gå vidare och studera detta. Jag gjorde ett nytt test efter att laddat med "normala" mängder KH i några dagar och se, 7,8 (friskt) efter två timmar! Detta traditionella belastningstest (sockerchock) är helt klart inte rättvisande för oss lågkolhydratätare, man kan önska att hälsovård och forskning kom in i matchen och tog hänsyn till detta. Gärna med ett alternativ test eller i alla fall information om andra förberedelser inför testet. För övrigt, mitt HbA1c (långtidssocker) var 31 visade det sig, bättre kan det nog inte vara 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 För några år sedan stod det ju på löpsedlarna att Annika Dahlqvist hade fått diabetes av lchf-kosten. Det var ju ett sådant här glukosbelastningsprov. När hon ett tag efteråt gjorde om det, och fick en normal reaktion efter att ha förberett sig med mer kolhydrater, så blev det Inga rubriker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kulla79 Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Jag kan bara kommentera efter min egen erfarenhet. Jag gick upp nästan 30 kg med mitt första barn, utan att äta en massa skräp, men jag var väldigt hungrig och kände att jag behövde mycket mat för att m å bra. Då åt jag inte Lchf, kanske snarare GI. När min son föddes vägde han nästan 5 kilo, och det ansågs ju som rätt stort, men både jag och min man är väldigt långa och smala och jag var aldrig orolig eller så, även om de gjorde en. Del extra tester På honom för att kolla han insulin etc, men alla värden var bra. Han har alltid varit normalviktig sedan dess. Efter att han föddes hittade jag Lchf och åt det mer eller mindre i tre år. När jag blev gravid med mitt andra barn ville jag inte gå upp 30 kilo igen och försökte håll i maten, men gick ändå upp 30 kilo och födde en rejäl tjej på 5 kilo under min andra graviditet kollade de mitt blodsocker noga och det var alltid bra, men ändå ville de göra glukosbelastning, men jag sa faktiskt nej, just efter att ha läst på om hur missvisande det kan bli när man äter Lchf. Min egen teori är att vissa helt enkelt går upp mer än andra. Sedan har jag fungerat över om jag behövde mycket energi för att mina barn vara stora eller om de blev stor för att jag var hungrig? Egentligen spelar det ju inge roll, de är kärnfriska och helt perfekta! Jag tror faktiskt inte att jag hade kunnat påverka min vikt så mycket. Visst var det inte helt enkelt att gå ner alla kilon efteråt, men med Lchf så har det gått! Det var lite om mina egna erfarenheter! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Hej hej, Tänkte komma med en liten uppdatering. Gjorde mitt glukostest idag och kroppen reagerade alldeles utmärkt. Kommer inte ihåg exakta siffror nu, men resultatet låg en bra bit under det övre gränsvärdet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts