Jump to content

Recommended Posts

Ang. detta med socker. Jag har svamp (candida?) på tungan sen så länge jag kan minnas. Enda gången det försvinner eller minskar kraftigt är när jag tryckt i mig extrema mängder socker... Vad beror detta på? Blir Candidan glad och lugn och drar sig tillbaka när den fått sin favoritmat eller? Tungan blir nästan rosaröd sådär fint som på friska människor efter bara några timmar med extremt mycket socker (sockermissbrukare). Men redan dagen efter är den vit av svamp igen, hur strikt jag än äter, ibland har jag varit i ketos i upp till 2 månader men candidan frodas ändå.. Vad är detta för nåt och hur kan man göra för att ta död på Candidan??

Han kan försöka med att skölja munnen med Ramlösa naturell (inte smaksatt) litet ihärdigt. Man brukar använda det till babys som får "torsk" på tungan. Samma sak som candida.

Prova får du se. Mn får hålla på och gurgla skölja några dar.

Sen kan man förstås tänka sig att det beror på någon obalans ikroppen. Man kan prova att inta litet bikarbonat i vatten och hoppas att det hjälper

Ett annat tips är att äta surkål varje dag. Köp den som bara innehåller kål, vatten och salt. Ät surkålen kall med olja och svartpaeppar på som en liten sallad.

Ja du kan ju prova :)

• Like 1

Inte för att jag vet nåt, men skulle det funka att skölja munnen typ 10 minuter med kokosolja och spotta ut för att minska svamparna?

Varför spotta ut? Du sväljer ju saliven. Använd gärna kokosolja, men ge fan i att spotta ut.

Om det bara är på tungan tror jag inte att det är svamp.

När jag läst lite mer i ämnet så verkar det stämma väldigt bra med Lingua geografica. Verkar inte finnas nåt botemedel överguvudtaget.. Well well, tur att man har sitt på det torra trots min fruktansvärt äckliga tunga :)

• Like 3

Ang. detta med socker. Jag har svamp (candida?) på tungan sen så länge jag kan minnas. Enda gången det försvinner eller minskar kraftigt är när jag tryckt i mig extrema mängder socker... Vad beror detta på? Blir Candidan glad och lugn och drar sig tillbaka när den fått sin favoritmat eller? Tungan blir nästan rosaröd sådär fint som på friska människor efter bara några timmar med extremt mycket socker (sockermissbrukare). Men redan dagen efter är den vit av svamp igen, hur strikt jag än äter, ibland har jag varit i ketos i upp till 2 månader men candidan frodas ändå.. Vad är detta för nåt och hur kan man göra för att ta död på Candidan??

Hur vet du att du är i ketos?

• Like 2

• 3 weeks later...

Här kommer lite tips om vita beläggningar på tungan. Jag skrapar tungan efter varje tandborstning. Har provat flertal tungskrapor och tungborstar men Apotekets tungskrapa är bäst eftersom den har en gummerad sida som inte skrapar upp sår på tungan som andra skrapor gör. Det går att "polera" ganska hårt och tungan ser rosa och fin ut efteråt även om det inte håller i sig över dan för mig. Om jag glömmer bort att skrapa någon gång blir beläggningarna mycket, mycket värre och är svåra att få bort. 

Jag har läst att en del är hjälpta av s.k. oil-pulling vilket innebär att man silar kokosolja mellan tänderna i 20 minuter. Kokosoljan ska tydligen ta hand om bakterier, svamp och gifter. Därför är det jätteviktigt att spotta ut för man vill ju inte svälja ned det man försöker bli av med. För mig har det inte så stor effekt men är nog värt att prova eftersom alla är olika. Det finns forskning på att oil pulling hjälper mot gingivit mångdubbelt bättre än tandborstning och munskölj. Det ska också ha effekt på plaque. (Amith, HV., mfl. Effect of oil pulling on plaque and gingivitis. (JOHCD 2007; 1:12-18)

Vad som fungerar bäst för mig är att gurgla kollodialt silver och därefter sila det mellan tänderna i 10-20 minuter (och spotta ut). Jag har även en liten sprayflaska med kollodialt silver som jag sprayar på tungan i övre gommen då och då. Det är ju lätt att glömma att beläggningarna även finns där men det är ju svårt att skrapa där utan att få kväljningar. Om nyttan och riskerna med kollodialt silver tvistar de lärde men det är så försvinnande lite man sväljer ned. Kollodialt silver är för övrigt jättebra utvärtes på små sår och finnar.

Kan du berätta mer om de andra orsakerna?

Till exempel muntorrhet, uttorkning (man kanske dricker för lite), stort intag av mejeriprodukter. Sen finns det andra orsaker där tungan antar ett annat utseende på grund av att cellerna på tungan förändras på något sätt.

• Like 1