tomtenisse Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Ingen aning om det här blev i rätt kategori men iaf så undrar jag om någon varit med något liknande. Jag äter LCHF till och från mest för att jag experimenterar lite. Började med LCHF för att få ordning på min mage. Under LCHF så är magen perfekt, går en gång om dagen, inga gaser och går ner i vikt i rasande fart. Jag har sen jag kan minnas haft konstant dålig mage. Oftast explosionartad diarré (väldigt vattnig, kan låta som jag pinkar ibland). Har försökt lista ut vad jag kan vara känslig mot men går bet. På en kolhydratbaserad kost behöver jag oftast gå på toa direkt efter en måltid, oavsett hur lite jag äter så händer inget nämnvärt med vikten, uppblåst och gasig. Räcker med att jag äter en potatis under LCHF perioden så sabbas magen eller att det är salsa sås i köttfärsen. Ett annat problem som jag har är att vissa ölmärken går strålande men som nu i helgen testade jag ett nytt märke. Tog två klunkar sen behövde jag springa på toa och skita... Fick inte ner mer sen då känslan av att vilja kräkas tar över helt. Övrigt kan jag inte rapa normalt utan måste framtvinga kväljningar för att få en rap. Då kommer all luft samtidigt i en ordentligt rap som får fönster att skallra flera kvarter. Sen mår jag bra igen. Var borta en vecka och då åt jag allt möjligt t ex bröd, flingor osv osv och magen fungerade bra under den perioden så känns ju inte som gluten heller. Visst kan jag äta LCHF men skulle vara kul att veta vad som är fel Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Om jag förstår dig rätt så fungerar magen bra när du äter LCHF? Jag känner igen mig till viss del i din beskrivning, har haft problemmage hela mitt liv, men insåg det inte förrän magen blev lugn och fin av LCHF-kost. Eftersom jag trodde att jag helt enkelt hade en "sån" mage har jag aldrig besökt läkare för detta, man kan ju inte gå till doktorn och säga "kan du hjälpa mig, jag fiser så mycket" typ. Men jag brukar beskriva mitt problem som IBS, dvs. irritabel bowel syndrome. Inte heller jag reagerade specifikt på spannmål, men när jag tog bort det slutade jag reagera på det jag varit känslig för tidigare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kostdemokraten Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Känner också igen mig, magproblem var aldrig orsaken till att jag sökte mig till LCHF men att bli av med dessa är definitivt en positiv sidoeffekt. Brukade vara uppblåst och få oförklarlig diarré till och från tidigare, nu för tiden aldrig. Men så gör jag inte avsteg längre heller, pga att jag av erfarenhet mår sämre både fysiskt och psykiskt när jag gör det. Vet därför inte vad det kan vara, kolhydrater i allmänhet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Låter som FODMAPS problematik, dvs problem med vissa sockerarter. Hur reagerar magen på ko-merjerier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomtenisse Posted April 28, 2016 Author Share Posted April 28, 2016 Om jag förstår dig rätt så fungerar magen bra när du äter LCHF? Jag känner igen mig till viss del i din beskrivning, har haft problemmage hela mitt liv, men insåg det inte förrän magen blev lugn och fin av LCHF-kost. Eftersom jag trodde att jag helt enkelt hade en "sån" mage har jag aldrig besökt läkare för detta, man kan ju inte gå till doktorn och säga "kan du hjälpa mig, jag fiser så mycket" typ. Men jag brukar beskriva mitt problem som IBS, dvs. irritabel bowel syndrome. Inte heller jag reagerade specifikt på spannmål, men när jag tog bort det slutade jag reagera på det jag varit känslig för tidigare.Har tittat på IBS och det verkar som att ett klassiskt symtom var att man skulle ha ont vilket jag inte har förutom att det är väldigt obekvämt att vara uppsvullen. Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomtenisse Posted April 28, 2016 Author Share Posted April 28, 2016 Låter som FODMAPS problematik, dvs problem med vissa sockerarter. Hur reagerar magen på ko-merjerier? Kan äta alla mejerier utan problem överhuvudtaget vilket jag är tacksam för. Får googla fodmaps Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Jag hade nästan aldrig ont heller, utom vid några tillfällen då jag ätit ganska mycket linser och vid ett annat tillfälle laktos. Numera har jag som sagt blivit helt bra bara genom att äta LCHF. Vid några sällsynta tillfällen "artighetsäter" jag, dvs. då jag bjuds på mat av nära vänner som inte har en aning om vad som innehåller och inte innehåller kolhydrater. Det kan bli en matsked ris, eller en halv skiva mjukt bröd. Då protesterar min mage bokstavligt talat högljutt, och jag blir så där uppblåst som det beskrivs i TV-reklam. Men utan fusk tål jag alla grönsaker som innehåller lagom med kolhydrater (3-4 gram per 100 gram) och även mejeriprodukter med laktos. Så jag kanske inte hade riktig IBS, men för enkelhetens skull brukar jag dra till med det när jag ska förklara varför jag inte kan tänka mig att fuska. Men uppblåstheten och toabesöken som du beskriver stämde även på mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomtenisse Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Jag hade nästan aldrig ont heller, utom vid några tillfällen då jag ätit ganska mycket linser och vid ett annat tillfälle laktos. Numera har jag som sagt blivit helt bra bara genom att äta LCHF. Vid några sällsynta tillfällen "artighetsäter" jag, dvs. då jag bjuds på mat av nära vänner som inte har en aning om vad som innehåller och inte innehåller kolhydrater. Det kan bli en matsked ris, eller en halv skiva mjukt bröd. Då protesterar min mage bokstavligt talat högljutt, och jag blir så där uppblåst som det beskrivs i TV-reklam. Men utan fusk tål jag alla grönsaker som innehåller lagom med kolhydrater (3-4 gram per 100 gram) och även mejeriprodukter med laktos. Så jag kanske inte hade riktig IBS, men för enkelhetens skull brukar jag dra till med det när jag ska förklara varför jag inte kan tänka mig att fuska. Men uppblåstheten och toabesöken som du beskriver stämde även på mig. Okej. Låter väldigt likt för håller jag mig under 5 g kolhydrater per 100 g så är magen perfekt. Är väl helt enkelt bara känslig mot kolhydrater. Känns som en allergisk reaktion då jag måste springa på toa direkt efter att ha ätit något. Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 ...Ett annat problem som jag har är att vissa ölmärken går strålande men som nu i helgen testade jag ett nytt märke. Tog två klunkar sen behövde jag springa på toa och skita... Var borta en vecka och då åt jag allt möjligt t ex bröd, flingor osv osv och magen fungerade bra under den perioden så känns ju inte som gluten heller... Liknar mina tidigare av läkare diagnosticerade "IBS-problem", som jag numera hanterar med glutenfri kost. Minns hur risig jag blev i kistan dagen efter en ölkväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts