Totto Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Jag testade bönpasta, av sojabönor och det var riktigt, riktigt äckligt. Det vidirgaste pastaalternativet jag hittills drabbats av. Inte ens katterna ville ha den! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted April 29, 2016 Popular Post Share Posted April 29, 2016 Jag testade bönpasta, av sojabönor och det var riktigt, riktigt äckligt. Det vidirgaste pastaalternativet jag hittills drabbats av. Inte ens katterna ville ha den! Min katt skulle inte ens nosa på någon pasta. När han får sånt han inte gillar går han ganska nära skålen och "gräver" demonstrativt i golvet bredvid, som om han ska gräva ner "skiten". Samtidigt tittar han på mig med hat i blicken. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ema Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Min favoritbönpasta är Edamame- & Mungbönsfettucine. Jag tycker den är riktigt god! Svarta bönor-spaghettin är god den också. Jag har inte smakat den gjord av sojabönor, men kan tänka mig att den inte är särskilt god. För mig har soja en konstig smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Men edamame är ju färska gröna sojabönor. Fulla med antinutrienter... Sojabönor bör ju fermenteras för att minska de näringsmässigt dåliga ämnena. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ema Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Men edamame är ju färska gröna sojabönor. Fulla med antinutrienter... Sojabönor bör ju fermenteras för att minska de näringsmässigt dåliga ämnena. Skickat från min iPhone med Tapatalk Oops, det visste jag inte! Klantigt av mig att inte tänka på det. Haha Jag gillar edamamebönor, men jag är inte så förtjust i andra sojaprodukter såsom tofu, sojamjölk osv. Hur som helst tycker jag den gröna bönpastan är toppen! Svarta bönor är snäppet godare, men jag blir lätt uppsvälld och gasig i magen av dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Sojabönor innehåller en mycket stor mängd antinutrienter (fytiner och lektioner bla) som gör att de näringsämnensom finns i bönan blir svåra att tillgodogöra sig även om jäsning och syrning minskar detta problem. Dessutom innehåller bönan en väldigt stor mängd växtöstrogener - mångfalt mer än någon annan växt. Trots att det är växtöstrogenet påverkar de oss människor mycket. Man har tex sett att amerikanska småbarn som fått sojavälling kommer i puberteten otroligt tidigt . . . Den som sen vågar sig på processade sojabönor får en kemikaliesörja utan dess like! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Normalt har dom en svag anti-östrogen effekt. Om något så verkar det vara så att detta skyddar mot bröstcancer.http://joe.endocrinology-journals.org/content/34/2/215.abstract?ijkey=e171c14d5f0aa2db821819d9472c98a9e225b0ba&keytype2=tf_ipsecshaNågon källa på påståendet att barn kommer i puberteten tidigt av soja? Den studie som låg grund till det påståendet tidigare undersökte en specifik stad i sydamerika, men visade sig senare inte stämma då en uppföljning av samma forskare drog slutsatsen att det berodde på en fabrik i närheten som släppte ut ftalater. En studie från 2014 såg heller inget samband:"Soy intake is not associated with AOM in a population of adolescent girls who have a wide range of, and relatively higher, soy intake than the general US population. Our finding suggests that the increasing popularity of soy in the US may not be associated with AOM."http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4051381/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Nu är jag väldigt nyfiken på HUR, alltså på vilket sätt, sojans östrogen skyddar mot bröstcancer. Berätta gärna det, Johan Wallström. Det är också väldigt intressant att sojans östrogen å ena sidan HAR påverkan på kroppen men å andra sidan inte. Förespråkarna för soja hävdar ju det. Hur ska det vara? Påverkar det eller inte? Om det skyddar mot en typ av cancer kanske det ger upphov till nån annan typ av cancer? Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Mekanismen, så som jag har förstått det, är att fytoöstrogener kan binda till samma receptorer som östrogen binder till.Därmed kan det ta stjäla plats från östrogen, men eftersom det som hormon inte fungerar fullt ut så blir netto-effekten att det har en lätt anti-östrogen effekt.Om man däremot har brist på östrogen så kan det ha en lätt östrogen effekt eftersom det då inte stjäl så mycket plats från östrogenVarför det motverkar bröstcancer, OM det nu gör det (inte klart i dagsläget), kan du läsa om här tex:http://erc.endocrinology-journals.org/content/13/4/995.full 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ursäkta att jag klampar in i debatten här, men om det är LCHF-kost det handlar om, så brukar inte bönor av någon sort räknas dit... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 En mindre mängd bönor kan ingå om det är liberal lchf eller lpgkolhydratkost. Linspasta (skruvar) gillar min son. Jag äter lite ibland, men tycker inte att pasta i någon form tillför så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Ursäkta att jag klampar in i debatten här, men om det är LCHF-kost det handlar om, så brukar inte bönor av någon sort räknas dit... Det där är ju som att säga att vegetarianer inte kan äta LCHF. Jag gillar bönor och äter en del av de sorter som inte höjer mitt blodsocker i nån större grad. Sojabönpasta har jag dock ätit för första och sista gången! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Som vanligt tänker jag att vad man äter inom LCHF måste ses i ett sammanhang. För den som inte vill räkna, väga och mäta utan bara äta rätt är en enkel tumregel att hålla sig till livsmedel med högst 5 gram kolhydrater per 100 gram. Om man inte är socker/kolhydratberoende och tycker det är värt det eller intressant att väga och räkna kan man säkert exempelvis äta en bit potatis, och ändå hålla sig under 30-35 gram kolhydrater per dag. Generella råd ska man vara försiktig med, var och en har olika orsaker till hur man äter, och olika situationer att ta hänsyn till. Någon behöver vara jättestrikt, medan någon annan kan anpassa sig till olika situationer och livsmedel. Av de skälen skulle jag aldrig säga att exempelvis bönpasta inte är LCHF. Men börjar man unna sig socker och spannmål titt som tätt skulle jag nog ifrågasätta LCHF-etiketten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts