lelleleo Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Hej.. Allt har gått i samma trallten, "ganska" strikt (5-30 g karb), i ung 3 1/2 år... Och det "fyiagste" jag äter är rotmos till fläsklägg då och då, och lök. + jordgubbar med grädde som fest/belöing på weekendan...Har levat med saknaden av ALL mat jag värkligen älskar. Och jag har inte gjort det av kosmetiska orsaker...men för hälsan..OCH.. Jag har tränat 90% av alla dagar. Men det kosmetiska har ju inte funkat, och nu visar det seg at ej hellre det medisinska har funkat. Så jag har HELT tappat tron på hela jä**a LCHFen. Och jag hade inte skrivit detta, om det inte var sant. Jag vill inte göra mig märkvärdig/ljuga, för att få uppmärksamhet. Men altså efer 3 1/2 år, får jag "varningsbrev" från läkaren (vikarie som inte vaet att jaf går, och har gått på LCHF), om at alla mina värden är skit. LDL = 5,9. Och jag borde tänka på livsstilsändring. Börja äta mindre karb, mer fisk, och börja träna. Och t.o.m. inndremedisinaren och mann till LCHF-drottningen i Norge, menar jag MÅSTE på statiner, som jag inte tål.Och han har en teori om, att det är pga min PSTD som jag får så högt LDL.. Nåt jag aldrig hört om förr.. Den har ju förstört mitt liv på många andra sätt... Men ska den också i slutändan ta livet av mig via hjärtinnfarkt... Och nej...jag har inte apokvoten på LDL et... det vet dom inte vad är på Norska sjukhus... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Tråkigt att du upplever att LCHF inte fungerar. Jag har några funderingar. Dels undrar jag hur du mår? Mår du dåligt på den här kosthållningen? Dels undrar jag vilka andra värden som var dåliga, och hur dåliga? LDL på 5,9 säger egentligen ingenting, vad har du för värden på HDL och triglycerider? Själv har jag haft "lite för högt" kolesterol sedan jag var 35-40 år. Har läst på en hel del, exempelvis Uffe Ravnskovs böcker om att kolesterol inte är farligt. Så jag skräms inte alls av mitt eget höga kolesterol, dessutom har jag bra HDL (som ju ska vara högt) och triglycerider. Forskning visar att kolesterolet inte är farligt på det sätt vi blivit itutade under så många år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Tråkigt att du upplever att LCHF inte fungerar. Jag har några funderingar. Dels undrar jag hur du mår? Mår du dåligt på den här kosthållningen? Dels undrar jag vilka andra värden som var dåliga, och hur dåliga? LDL på 5,9 säger egentligen ingenting, vad har du för värden på HDL och triglycerider? Själv har jag haft "lite för högt" kolesterol sedan jag var 35-40 år. Har läst på en hel del, exempelvis Uffe Ravnskovs böcker om att kolesterol inte är farligt. Så jag skräms inte alls av mitt eget höga kolesterol, dessutom har jag bra HDL (som ju ska vara högt) och triglycerider. Forskning visar att kolesterolet inte är farligt på det sätt vi blivit itutade under så många år. Totalen = 7,4, HDL = 1,3 och har sjunkit frå 1,9, trots att jag inte gjort nåt annorlunda, och trig 1,43...... Och jag vet att LDL ska delas i apokvot... Och det kommer jag at kräva... Men saken är ju, att om jag hade sagt för 3 1/2 år sän, att jag skulle genomföra det jag gjort, hadde halleluja-LCHF arna sagt att jag kom till att bli "en smal stålmann, med supervärden".... Men det är ju bluff...om inte denna indremedisinare har rätt i att min PSTD kommer til att knäcka mig fysikt...också...Ps.. Och det är ju så, att de små partiklarna i LDLet, är no good.. Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Jag blir också nyfiken på vilka "halleluja-LCHF:arna" är? Här i forumet tycker jag att det kommer fram alla möjliga upplevelser av LCHF, och att respekten för dessa är ganska stor. Men visst finns det i alla läger de som utrycker sig klumpigt. Det som också är viktigt att ta hänsyn till är att det är skillnad på grupper och individer. Så även om LCHF tycks vara gynnsamt när man tittar i ett grupperspektiv, kan det finnas individuella undantag. Men hur var det, mår du bra eller mår du sämre på LCHF? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Hur och vad äter du en vanlig dag? Hur ofta avviker du från LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Hej.. Allt har gått i samma trallten, "ganska" strikt (5-30 g karb), i ung 3 1/2 år... Och det "fyiagste" jag äter är rotmos till fläsklägg då och då, och lök. + jordgubbar med grädde som fest/belöing på weekendan...Har levat med saknaden av ALL mat jag värkligen älskar. Och jag har inte gjort det av kosmetiska orsaker...men för hälsan..OCH.. Jag har tränat 90% av alla dagar. Men det kosmetiska har ju inte funkat, och nu visar det seg at ej hellre det medisinska har funkat. Så jag har HELT tappat tron på hela jä**a LCHFen. Och jag hade inte skrivit detta, om det inte var sant. Jag vill inte göra mig märkvärdig/ljuga, för att få uppmärksamhet. Men altså efer 3 1/2 år, får jag "varningsbrev" från läkaren (vikarie som inte vaet att jaf går, och har gått på LCHF), om at alla mina värden är skit. LDL = 5,9. Och jag borde tänka på livsstilsändring. Börja äta mindre karb, mer fisk, och börja träna. Och t.o.m. inndremedisinaren och mann till LCHF-drottningen i Norge, menar jag MÅSTE på statiner, som jag inte tål.Och han har en teori om, att det är pga min PSTD som jag får så högt LDL.. Nåt jag aldrig hört om förr.. Den har ju förstört mitt liv på många andra sätt... Men ska den också i slutändan ta livet av mig via hjärtinnfarkt... Och nej...jag har inte apokvoten på LDL et... det vet dom inte vad är på Norska sjukhus... Long time no seeing.. välkommen tebaks! För er som inte känner igen lelleleo så är han svensk, bor i Norge, har haft infarkt och fått stentar vad jag minns? Jag har oxå varningar från läkare, statiner att hämta ut, jag skiter i dessa, främst iomed att jag via kost lyckats reducera några riskfaktorer, ligger lixom du ändå på övre gränsen hur som helst. Du får förklara vad PSTD är? Det där med statiner har jag lagt ner.. däremot så finns det andra saker som jag borde göra, tex motion och mindre stress, det har jag redan konstaterat får vänta tills jag blir pensionär. 7,4/1,3=5,69.. det ligger iallafall under gränsen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Hur och vad äter du en vanlig dag? Hur ofta avviker du från LCHF? Fettkaffe till frukost, och nåt fettigt, ev fisk med broccoli eller blomkål/hvitkål til middag...har också gått 5/2 i vår... Och avviker "ALDRIG"...jo en liten glass 1 till 2 ggr pr månad.. Så det känns skitkasst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Vad har du för sköldkörtelvärden? Taskig sköldkörtel kan, bland annat, ställa till det med både kolesterol och viktminskning. Men om du känner dig pigg och frisk är det inte sköldkörteln! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Jag blir också nyfiken på vilka "halleluja-LCHF:arna" är? Här i forumet tycker jag att det kommer fram alla möjliga upplevelser av LCHF, och att respekten för dessa är ganska stor. Men visst finns det i alla läger de som utrycker sig klumpigt. Det som också är viktigt att ta hänsyn till är att det är skillnad på grupper och individer. Så även om LCHF tycks vara gynnsamt när man tittar i ett grupperspektiv, kan det finnas individuella undantag. Men hur var det, mår du bra eller mår du sämre på LCHF? Om du blev sårad av mitt uttryck så flåt...och jag menar givetvis de frelste.. Och ift alla lovord, så mår jag inget bättre... Men är mer deppad av saknad på saker, jag tydligen kunde ha ätit..utan att det spelat nån roll från eller till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Long time no seeing.. välkommen tebaks! För er som inte känner igen lelleleo så är han svensk, bor i Norge, har haft infarkt och fått stentar vad jag minns? Jag har oxå varningar från läkare, statiner att hämta ut, jag skiter i dessa, främst iomed att jag via kost lyckats reducera några riskfaktorer, ligger lixom du ändå på övre gränsen hur som helst. Du får förklara vad PSTD är? Det där med statiner har jag lagt ner.. däremot så finns det andra saker som jag borde göra, tex motion och mindre stress, det har jag redan konstaterat får vänta tills jag blir pensionär. 7,4/1,3=5,69.. det ligger iallafall under gränsen. Hej Sepp.. Ja jag "har trampat på"..och inte orkat inn här för att klaga.... Och nej jag fick aldrig infarkt...men tryck för bröstet, som blev til stentning... Men det ser ju ut för att somliga blir sura om man säger att det går skit/inte funkar... Så jag ska låta bli... För ingen gillar att bli rubbad i sin tro... Kommer nog att forsätte med lite carb...för knänas skull...för dom gillar inte fetma... Men för hälsan generellt ser det ju inte ut att göra nån skillnad... Men ska som sagt kolla upp va fn som händer... + ta prover på ett lab som kan räkna ut apokvoten.... Och PTSD = "PostTraumatisktStressDisorder"...skrev viss bokstäverna i fel ordning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Rent spontant utan att se några mängder så känns det som att du äter för lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Rent spontant utan att se några mängder så känns det som att du äter för lite Ja då kommer vi till detta räknande, som jag inte pallar med... Men bara fettkaffet på morran är ju en rejäl dos kal/fett + 2 ägg-gulor.. Och middagarna också...alltid fett och gott.. Âr aldrig hungrig... Och jag har ju gjort det samma...hela tiden...och det har gått rätt väg.. Så at NU, HDL et har gått ner, från 1,9 til 1,3 och LDL et gått upp från 5,3 til 5,9 ger ingen mening för mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Visst förstår jag att du inte vill räkna, men om du lägger in vad du äter en vanlig dag i kostbevakningen.se så får du en uppfattning om hur du ligger till. Bara en gång alltså för att få en uppfattning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Om du blev sårad av mitt uttryck så flåt...och jag menar givetvis de frelste.. Och ift alla lovord, så mår jag inget bättre... Men är mer deppad av saknad på saker, jag tydligen kunde ha ätit..utan att det spelat nån roll från eller till... Nä, blev inte sårad, kände mig inte träffad men känner inte igen mig i beskrivningen bara 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Visst förstår jag att du inte vill räkna, men om du lägger in vad du äter en vanlig dag i kostbevakningen.se så får du en uppfattning om hur du ligger till. Bara en gång alltså för att få en uppfattning. Ok..men här har du mig... Ingen "smart"phone...så hur ska jag göra det...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Läkarna och alla vanliga medborgare har blivit itutade sedan 40 år tillbaka att kolesterol är viktigt för att förutsäga hjärtsjukdom. Men det är det inte. När man tittar på den stora kostundersökningen som Ancel Keys med flera gjorde i MinnesotaCoronary Experiment - studien visade det sig att de som fick mer fleromättat fett fick lägre kolesterol. Det resultatet publicerade forskarna. Men de publicerade inte fortsättningen: att de med lägst kolesterol dog oftare av hjärt- och kärlsjukdomar och dog även oftare av andra orsaker! Den delen publicerades först drygt 40 år senare - för ett par veckor sedan! Det gäller att inse att en stor del av "sjukdomsindustrin" handlar om att se till att få så många som möjligt att äta så många mediciner som möjligt livet ut, tyvärr! Själv hade jag 8,5 i totalkolesterol som sjunkit till 7,5 men jag oroar mig inte. Jag märker ju hur mina sjukdomar och krämpor försvinner. Nyligen var jag på undersökningar för Hjärt - Lungfondens SCAPIS-studie. De scannade bla mina halspulsådror som var perfekta (jag är 63 år). Jag tycker att du ska inrikta dig på att må bra. Kanske äta det du längtar efter någon gång då och då. Dina kolesterolvärden är inte viktiga. Det som är viktigt är blodsocker och insulinvärde för att förutsäga risk för framtida hjärt och kärlsjukdomar. Om du är orolig borde du nog i första hand testa insulinet men det tar tid att göra på rätt sätt. Kolla på Kostdoktorn. Kommer inte ihåg vilken forskare som hållit på med detta i decennier. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Nä, blev inte sårad, kände mig inte träffad men känner inte igen mig i beskrivningen bara Nä det är väl jenkse här inne..."dom flesta" har ju blott lovord... Och jag tar i lite, så är det nog för att jag "bara är en människa", och jä**t besviken... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Läkarna och alla vanliga medborgare har blivit itutade sedan 40 år tillbaka att kolesterol är viktigt för att förutsäga hjärtsjukdom. Men det är det inte. När man tittar på den stora kostundersökningen som Ancel Keys med flera gjorde i MinnesotaCoronary Experiment - studien visade det sig att de som fick mer fleromättat fett fick lägre kolesterol. Det resultatet publicerade forskarna. Men de publicerade inte fortsättningen: att de med lägst kolesterol dog oftare av hjärt- och kärlsjukdomar och dog även oftare av andra orsaker! Den delen publicerades först drygt 40 år senare - för ett par veckor sedan! Det gäller att inse att en stor del av "sjukdomsindustrin" handlar om att se till att få så många som möjligt att äta så många mediciner som möjligt livet ut, tyvärr! Själv hade jag 8,5 i totalkolesterol som sjunkit till 7,5 men jag oroar mig inte. Jag märker ju hur mina sjukdomar och krämpor försvinner. Nyligen var jag på undersökningar för Hjärt - Lungfondens SCAPIS-studie. De scannade bla mina halspulsådror som var perfekta (jag är 63 år). Jag tycker att du ska inrikta dig på att må bra. Kanske äta det du längtar efter någon gång då och då. Dina kolesterolvärden är inte viktiga. Det som är viktigt är blodsocker och insulinvärde för att förutsäga risk för framtida hjärt och kärlsjukdomar. Om du är orolig borde du nog i första hand testa insulinet men det tar tid att göra på rätt sätt. Kolla på Kostdoktorn. Kommer inte ihåg vilken forskare som hållit på med detta i decennier. Jammen vist..jag vet detta... Och äter fett så det räcker och blir över...(skulle i alla fall).. Och det är då det blir så jä**a tråkigt, att man ska behøva höra mer om det..Och inte minnst att värdena "plötsligt" går åt fel håll... Men jag är stentad (63år), och vill helst att dessa stent inte skal ställa till et.. Och ang LDL et, tror jag att dom flesta är eniga om, att om man har för mycket av dom små LDL- partiklarna...så är inte det bra...medan om dom är stora och "luftiga", är en livsnödvändighet... Men ska som sagt ett annat ställe här, se till att det blir tagit ett prov där jeg får apokvoten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Smartphone? Nä, såna nymodigheter har inte jag heller Det överlåter jag till barnbarnen. Kostbevakningen.se är en helt vanlig sida på nätet. Skulle länkat till den, men missade det http://kostbevakningen.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Smartphone? Nä, såna nymodigheter har inte jag heller Det överlåter jag till barnbarnen. Kostbevakningen.se är en helt vanlig sida på nätet. Skulle länkat till den, men missade det http://kostbevakningen.se/ Jammen det gjorde du.. Tack 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Bara en tanke, men lider du av utmattning så går mycket i kroppen bananas. Stress kan göra att ganska mycket går åt fel håll... Alltså, det medicinska omfattar ju mer än "bara" kolesterolet....finns det andra saker som har förändrats? Martina Johansson har precis i dagarna skrivit tänkvärt om det på sin blogg: http://martinajohansson.se/ska-utbranda-personer-fasta/ Anna Hallén har skrivit mycket om samband utbrändhet och kost på sin blogg...äldre inlägg. Hon är ofta inne på att vissa faktiskt mår bättre av ett litet högre intag av kolhydrater, kanske 30-50 g/dag snarare. Kanske du inte tycker det är värt att äta som du gör, men å andra sidan, om du hade ätit sämre, vad tror du att du hade haft för värden då? Triglycerider och HDL? Det kanske hade varit ännu värre? ja, bara lite lösryckte tankar.... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Zepp, du tror stressen minskar när du gått i pension! Tänker numera ofta på frågan jag fick inför pensionen: Vad ska du göra hela dagarna? Inga problem med det kan jag säga! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Jag vet inte om du läst Andreas tips om man har problem med högt kolesterolvärde?Ett av dem är att undvika fettkaffe. Det kan ju vara värt att testa...om det inte fungerar...så är ju det sista tipset att äta lite mer liberalt...kan ju också vara något att testa?http://www.dietdoctor.com/low-carb/side-effects#cholesterol Sen låter ju inte kolesterolvärdena sådär jättedåliga...men jag förstår oron då du haft hjärtproblem... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Bara en tanke, men lider du av utmattning så går mycket i kroppen bananas. Stress kan göra att ganska mycket går åt fel håll... Alltså, det medicinska omfattar ju mer än "bara" kolesterolet....finns det andra saker som har förändrats? Martina Johansson har precis i dagarna skrivit tänkvärt om det på sin blogg: http://martinajohansson.se/ska-utbranda-personer-fasta/ Anna Hallén har skrivit mycket om samband utbrändhet och kost på sin blogg...äldre inlägg. Hon är ofta inne på att vissa faktiskt mår bättre av ett litet högre intag av kolhydrater, kanske 30-50 g/dag snarare. Kanske du inte tycker det är värt att äta som du gör, men å andra sidan, om du hade ätit sämre, vad tror du att du hade haft för värden då? Triglycerider och HDL? Det kanske hade varit ännu värre? ja, bara lite lösryckte tankar.... Utbränd är jag nog inte....i den meningen... Men kroppen har fått mycket stryk både fys och psykiskt.. Så nog känner man sig "körd".. Men man har ju hört om ALL enrgien folk får av LCHF, så jag har tänkt (hoppats på) att dette kunde kicka inn på mig.. Men icke... Och ja... Om nu denna PTSD får kroppen till att göra socker av mina muskler (nån teori läkaren kom med), och jag ätit mera karb..ja då blir det ju gissningar hur allt hade vart i dag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Jag vet inte om du läst Andreas tips om man har problem med högt kolesterolvärde? Ett av dem är att undvika fettkaffe. Det kan ju vara värt att testa...om det inte fungerar...så är ju det sista tipset att äta lite mer liberalt...kan ju också vara något att testa? http://www.dietdoctor.com/low-carb/side-effects#cholesterol Sen låter ju inte kolesterolvärdena sådär jättedåliga...men jag förstår oron då du haft hjärtproblem... Ska tänka efter, efter at jag fått apokvoten... För det är den ena delen av LDL et jag är orolig för... Men ska kika.. Tack.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Utbränd är jag nog inte....i den meningen... Men kroppen har fått mycket stryk både fys och psykiskt.. Så nog känner man sig "körd".. Men man har ju hört om ALL enrgien folk får av LCHF, så jag har tänkt (hoppats på) att dette kunde kicka inn på mig.. Men icke... Och ja... Om nu denna PTSD får kroppen till att göra socker av mina muskler (nån teori läkaren kom med), och jag ätit mera karb..ja då blir det ju gissningar hur allt hade vart i dag... Och tack för länken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Ska tänka efter, efter at jag fått apokvoten... För det är den ena delen av LDL et jag är orolig för... Men ska kika.. Tack.. Va ju nåt att tänka på ja...och varför ska inte jag va en freak..2-3% kan uppleva detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted April 30, 2016 Popular Post Share Posted April 30, 2016 Utbränd är jag nog inte....i den meningen... Men kroppen har fått mycket stryk både fys och psykiskt.. Så nog känner man sig "körd".. Men man har ju hört om ALL enrgien folk får av LCHF, så jag har tänkt (hoppats på) att dette kunde kicka inn på mig.. Men icke... Och ja... Om nu denna PTSD får kroppen till att göra socker av mina muskler (nån teori läkaren kom med), och jag ätit mera karb..ja då blir det ju gissningar hur allt hade vart i dag... Jag har ätit LCHF i över åtta år nu, jag har fått många hälsofördelar, men inte sjutton har jag fått mer energi Men hälsofördelarna överväger, och jag har inte en aning om hur uselt jag skulle må idag utan LCHF, och jag vill inte testa heller. Men det här med energi, och även alla andra olika hälsofördelar är nog väldigt individuellt, utifrån vilka krämpor man "brottas" med. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Jag har ätit LCHF i över åtta år nu, jag har fått många hälsofördelar, men inte sjutton har jag fått mer energi Men hälsofördelarna överväger, och jag har inte en aning om hur uselt jag skulle må idag utan LCHF, och jag vill inte testa heller. Men det här med energi, och även alla andra olika hälsofördelar är nog väldigt individuellt, utifrån vilka krämpor man "brottas" med. Så tänker jag med. Jag har inte gått ner i vikt eller storlek och har inte heller mer energi vad jag märkt men jag har fått andra fördelar i form av att jag kämpar lite mindre för att stå still i vikt, mindre värk i kroppen mm så tillbaka till "vad som helst/lite av varje" vill jag inte. Tanken på att människan är gjord för viss typ av mat känns sund och logisk. Fast less har jag också varit ibland för så där himla lätt är det ju inte alltid... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Jag har ätit LCHF i över åtta år nu, jag har fått många hälsofördelar, men inte sjutton har jag fått mer energi Men hälsofördelarna överväger, och jag har inte en aning om hur uselt jag skulle må idag utan LCHF, och jag vill inte testa heller. Men det här med energi, och även alla andra olika hälsofördelar är nog väldigt individuellt, utifrån vilka krämpor man "brottas" med. Ja syster.. Jag har också "fått nåt"...när jag tänker till... Och hjärtläkaren säger att jag är i "skitbra form", för att vara så gammal... Och jag ÄR i bättre form nu (snart 64), än jag var när jag var 30.. Och plack i halsådrorna har försvunnit... Men nu är det frustrationen övar att proverna plötsligt försämmras så jä**t som rider mig... Och det utan att jag gjort nåt annorlunda... Men ska till botten...spes med tanke på apokvoten.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Så tänker jag med. Jag har inte gått ner i vikt eller storlek och har inte heller mer energi vad jag märkt men jag har fått andra fördelar i form av att jag kämpar lite mindre för att stå still i vikt, mindre värk i kroppen mm så tillbaka till "vad som helst/lite av varje" vill jag inte. Tanken på att människan är gjord för viss typ av mat känns sund och logisk. Fast less har jag också varit ibland för så där himla lätt är det ju inte alltid... Håller med... lätt är det INTE..och man (jag) får försaka som attan... All min favoritbasföda är ju struken...och middagen blir ALDRIG den samma utan ett lass potatis... jag är så matless i bland, att jag rätt och slett inte orkar äta... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Håller med... lätt är det INTE..och man (jag) får försaka som attan... All min favoritbasföda är ju struken...och middagen blir ALDRIG den samma utan ett lass potatis... jag är så matless i bland, att jag rätt och slett inte orkar äta... För mig har det varit jättelätt.. för min far som är skåning och räknar potatis/rotmos/ärtsoppa som basfödan är det lixom en mental omställning han inte klarar av! Oandrasidan så har han en sondotter från Thailand som tror att man måste äta ris minst tre gånger om dagen.. annars så dör man.. så han har en riskokare oxå numera! Det märkliga inträffar när han är hos mig och jag för hans skull köper några potatisar och kokar dessa då struntar han i dessa och äter mina tillbehör i stället! En annan sak som sticker ut är.. hans fru var vegetarian (RIP), bägge säger.. vad mycket grönsaker du äter! Grejen som jag upptäckt är att när man fyller upp tallriken med potatis och sen på det äter en massa bröd så ryms inte så mycket grönsaker i magen eller på tallriken! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvinna60 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Hej.. Allt har gått i samma trallten, "ganska" strikt (5-30 g karb), i ung 3 1/2 år... Och det "fyiagste" jag äter är rotmos till fläsklägg då och då, och lök. + jordgubbar med grädde som fest/belöing på weekendan...Har levat med saknaden av ALL mat jag värkligen älskar. Och jag har inte gjort det av kosmetiska orsaker...men för hälsan..OCH.. Jag har tränat 90% av alla dagar. Men det kosmetiska har ju inte funkat, och nu visar det seg at ej hellre det medisinska har funkat. Så jag har HELT tappat tron på hela jä**a LCHFen. Och jag hade inte skrivit detta, om det inte var sant. Jag vill inte göra mig märkvärdig/ljuga, för att få uppmärksamhet. Men altså efer 3 1/2 år, får jag "varningsbrev" från läkaren (vikarie som inte vaet att jaf går, och har gått på LCHF), om at alla mina värden är skit. LDL = 5,9. Och jag borde tänka på livsstilsändring. Börja äta mindre karb, mer fisk, och börja träna. Och t.o.m. inndremedisinaren och mann till LCHF-drottningen i Norge, menar jag MÅSTE på statiner, som jag inte tål.Och han har en teori om, att det är pga min PSTD som jag får så högt LDL.. Nåt jag aldrig hört om förr.. Den har ju förstört mitt liv på många andra sätt... Men ska den också i slutändan ta livet av mig via hjärtinnfarkt... Och nej...jag har inte apokvoten på LDL et... det vet dom inte vad är på Norska sjukhus... Hej! Jag har inte klarat av att gå över till LCHF-kost då det inte fungerade för mig att träna utan kolhydrater. Fick ingen ork alls, så jag inser att jag behöver dem. Äter ganska hälsosamt men gärna mycket smör, ost och grädde så jag har varit lite orolig för att jag kanske får i mig för mycket fett. Dock äter jag normalt ingen friterad mat, men chips på fredagkvällar. Tränar 5-6 ggr per vecka (löpning, simning, spinning och längdskidor) och äter då rejält med kolhydrater också. Har precis fått tillbaka svar på mina prover från läkare och jag har toppenvärden på glykos, LDL, HDL, Triglycerin så vem vet vad som är rätt och fel egentligen..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 För mig har det varit jättelätt.. för min far som är skåning och räknar potatis/rotmos/ärtsoppa som basfödan är det lixom en mental omställning han inte klarar av! Oandrasidan så har han en sondotter från Thailand som tror att man måste äta ris minst tre gånger om dagen.. annars så dör man.. så han har en riskokare oxå numera! Det märkliga inträffar när han är hos mig och jag för hans skull köper några potatisar och kokar dessa då struntar han i dessa och äter mina tillbehör i stället! En annan sak som sticker ut är.. hans fru var vegetarian (RIP), bägge säger.. vad mycket grönsaker du äter! Grejen som jag upptäckt är att när man fyller upp tallriken med potatis och sen på det äter en massa bröd så ryms inte så mycket grönsaker i magen eller på tallriken! Jammen ja jo nei... Saken är att jag älskar potatis...basta... Har väl under dessa 31/2 år ätet det 10 ggr... Och då till middagar som det MÅSTE vara potatis... Och blomkål, vitkål och broccoli håller jag på att spy av... I dag är det entrecote...och en pure med blomkål och lite løk... Hur jä**a mycke bättre hade det inte varit med mjölig potatis...som man kunde gnugga inn i stekfättet... Och en räkmacka utan bröd är ju också ett hån.... Nej...jag våndas..och har våndats.... Men hade jeg som tack, fått alla dessa fantomvärden som Enfeldt ylar om...så fick det va hänt... Nu är det bara skit..jag är sur och ledsen... Och det märks kanske.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Hej! Jag har inte klarat av att gå över till LCHF-kost då det inte fungerade för mig att träna utan kolhydrater. Fick ingen ork alls, så jag inser att jag behöver dem. Äter ganska hälsosamt men gärna mycket smör, ost och grädde så jag har varit lite orolig för att jag kanske får i mig för mycket fett. Dock äter jag normalt ingen friterad mat, men chips på fredagkvällar. Tränar 5-6 ggr per vecka (löpning, simning, spinning och längdskidor) och äter då rejält med kolhydrater också. Har precis fått tillbaka svar på mina prover från läkare och jag har toppenvärden på glykos, LDL, HDL, Triglycerin så vem vet vad som är rätt och fel egentligen..... Nej nu undrar jag också... Men det verkar som det är olika... Vet ju om folk som går "fakir", och löper maraton... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Om det är specifikt potatis du längtar efter tycker jag definitivt att du ska äta potatis, men även andra grönsaker eftersom potatis inte är optimalt näringsmässigt. Om du skippar socker och spannmål så tror jag att det är det viktigaste steget. Då kanske du får tillbaka orken, och den glädje i tillvaron som mat kan innebära. Hur specifikt du fungerar måste i slutänden du själv klura ut. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Om det är specifikt potatis du längtar efter tycker jag definitivt att du ska äta potatis, men även andra grönsaker eftersom potatis inte är optimalt näringsmässigt. Om du skippar socker och spannmål så tror jag att det är det viktigaste steget. Då kanske du får tillbaka orken, och den glädje i tillvaron som mat kan innebära. Hur specifikt du fungerar måste i slutänden du själv klura ut. Jo det är, och låter säker löljigt, potatisen som är jobbigast, och rak bakom kommer bröd... Och jag har ju varit asketisk ift ALT av "fygrejerna" i 3 1/2 år.. Men nu som jag får sämre värden, trots detta + pluss att jag tränat, så får jag tänka om... men att jag undras, ja det är det ju inget att snakka om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Strunta i kolesterolvärdena!!! Det räcker med att man har en liten inflammation på gång för att dom värdena ska gå upp. Det är meningen, kolesterolet är en viktig del av vårt immunförsvar. Läs mera på Uffe Ravnskovs hemsida, eller läs hans böcker! Är man inte överviktig eller har diabetes kan man säkert äta potatis då och då - man kan ju pröva och se om det går. Om du saknar bröd så pröva göra dessa mandelbröd: 4 ägg 1 burk (150-200 g) fet yogurt (minst 5% fett t.ex. grekisk) 3 dl mandelmjöl 6 msk sesamfrön 4 tsk bakpulver 4 tsk fiberhusk (psyllium) 300 gram riven ost (finriven, annars blir det lite klumpar) Blanda ägg, yogurt och den rivna osten Blanda mandelmjöl, sesamfrön, bakpulver och fiberhusk Häll mjölblandningen i äggblandningen Forma små bullar (16 stycken) och sätt på bakplåtspapper på bakplåt Grädda i ugn ca 15-20 minuter i 180-200 grader 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Jammen ja jo nei... Saken är att jag älskar potatis...basta... Har väl under dessa 31/2 år ätet det 10 ggr... Och då till middagar som det MÅSTE vara potatis... Och blomkål, vitkål och broccoli håller jag på att spy av... I dag är det entrecote...och en pure med blomkål och lite løk... Hur jä**a mycke bättre hade det inte varit med mjölig potatis...som man kunde gnugga inn i stekfättet... Och en räkmacka utan bröd är ju också ett hån.... Nej...jag våndas..och har våndats.... Men hade jeg som tack, fått alla dessa fantomvärden som Enfeldt ylar om...så fick det va hänt... Nu är det bara skit..jag är sur och ledsen... Och det märks kanske.... Eh du är i ett förhållande där du saknar ditt gamla liv/ det handlar om beroenden.. likaså gamla förhållanden.. det är egenligen samma grej! Det första som drabbade mig var att jag kände det som att jag förlorat en vän.. det handlar till stora delar om Dopamin! Denna känsla kunde bara återbördas om jag hängav mig till något som jag tidigare missbrukat.. först så var det cravings för Snickers, senare växlade jag över till Pigalle! Numera så har jag alldrig cravings för någondera utan träffar en dam 60+ och vi lagar mat.. har sex och mår bra.. hon äter ris, dock inte jag! Bägge har vi krämpor och delvis olika syn på mat.. grejen är att vi gör det bästa utav situationen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Har man moffat i sig dopaminboostande grejer i många år så kan man nog samla på sig en hyfsad dopaminresistens. Och om man går över till LCHF så återfår man dopaminkänsligheten, d v s man behöver inte längre frossa snabba kolhydrater för att "må bra". Men fuskar man mycket eller ger upp så tar det längre eller evig tid. Gissar jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 4, 2016 Author Share Posted May 4, 2016 Strunta i kolesterolvärdena!!! Det räcker med att man har en liten inflammation på gång för att dom värdena ska gå upp. Det är meningen, kolesterolet är en viktig del av vårt immunförsvar. Läs mera på Uffe Ravnskovs hemsida, eller läs hans böcker! Är man inte överviktig eller har diabetes kan man säkert äta potatis då och då - man kan ju pröva och se om det går. Om du saknar bröd så pröva göra dessa mandelbröd: 4 ägg 1 burk (150-200 g) fet yogurt (minst 5% fett t.ex. grekisk) 3 dl mandelmjöl 6 msk sesamfrön 4 tsk bakpulver 4 tsk fiberhusk (psyllium) 300 gram riven ost (finriven, annars blir det lite klumpar) Blanda ägg, yogurt och den rivna osten Blanda mandelmjöl, sesamfrön, bakpulver och fiberhusk Häll mjölblandningen i äggblandningen Forma små bullar (16 stycken) och sätt på bakplåtspapper på bakplåt Grädda i ugn ca 15-20 minuter i 180-200 grader Tack Pompe... är inte så säker på att man ska strunta helt... Är det för mycket av det dåliga LDLet (dom små "klibbiga" pariklarna som ju tas fram via att mäta apokvoten), så tror jeg inte det är bra..spes om man har 5 stent i hjärtat... Så det ska kollas... Och tack för reseptet... Ska porvas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 4, 2016 Author Share Posted May 4, 2016 Eh du är i ett förhållande där du saknar ditt gamla liv/ det handlar om beroenden.. likaså gamla förhållanden.. det är egenligen samma grej! Det första som drabbade mig var att jag kände det som att jag förlorat en vän.. det handlar till stora delar om Dopamin! Denna känsla kunde bara återbördas om jag hängav mig till något som jag tidigare missbrukat.. först så var det cravings för Snickers, senare växlade jag över till Pigalle! Numera så har jag alldrig cravings för någondera utan träffar en dam 60+ och vi lagar mat.. har sex och mår bra.. hon äter ris, dock inte jag! Bägge har vi krämpor och delvis olika syn på mat.. grejen är att vi gör det bästa utav situationen! Lite rätt har du nog... Fresten...sex, vad är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 4, 2016 Author Share Posted May 4, 2016 Har man moffat i sig dopaminboostande grejer i många år så kan man nog samla på sig en hyfsad dopaminresistens. Och om man går över till LCHF så återfår man dopaminkänsligheten, d v s man behöver inte längre frossa snabba kolhydrater för att "må bra". Men fuskar man mycket eller ger upp så tar det längre eller evig tid. Gissar jag. 10 ggr potatis på 3 1/2 år är ju inte just att frotsa tycker jeg.. Men lägger ner disken om potatisen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Kanske inte relevant för dig. Och jag syftade inte bara på potatis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts