lelleleo

Skitless

Recommended Posts

Utbränd är jag nog inte....i den meningen... Men kroppen har fått mycket stryk både fys och psykiskt.. Så nog känner man sig "körd".. Men man har ju hört om ALL enrgien folk får av LCHF, så jag har tänkt (hoppats på) att dette kunde kicka inn på mig.. Men icke... Och ja... Om nu denna PTSD får kroppen till att göra socker av mina muskler (nån teori läkaren kom med), och jag ätit mera karb..ja då blir det ju gissningar hur allt hade vart i dag...

Och tack för länken..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tänka efter, efter at jag fått apokvoten... För det är den ena delen av LDL et jag är orolig för... Men ska kika.. Tack..

Va ju nåt att tänka på ja...och varför ska inte jag va en freak..2-3% kan uppleva detta... :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i över åtta år nu, jag har fått många hälsofördelar, men inte sjutton har jag fått mer energi  :( Men hälsofördelarna överväger, och jag har inte en aning om hur uselt jag skulle må idag utan LCHF, och jag vill inte testa heller.

Men det här med energi, och även alla andra olika hälsofördelar är nog väldigt individuellt, utifrån vilka krämpor man "brottas" med.

Ja syster.. Jag har också "fått nåt"...när jag tänker till... Och hjärtläkaren säger att jag är i "skitbra form", för att vara så gammal... Och jag ÄR i bättre form nu (snart 64), än jag var när jag var 30.. Och plack i halsådrorna har försvunnit... Men nu är det frustrationen övar att proverna plötsligt försämmras så jä**t som rider mig... Och det utan att jag gjort nåt annorlunda... Men ska till botten...spes med tanke på apokvoten..

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tänker jag med. Jag har inte gått ner i vikt eller storlek och har inte heller mer energi vad jag märkt men jag har fått andra fördelar i form av att jag kämpar lite mindre för att stå still i vikt, mindre värk i kroppen mm så tillbaka till "vad som helst/lite av varje" vill jag inte. Tanken på att människan är gjord för viss typ av mat känns sund och logisk. Fast less har jag också varit ibland för så där himla lätt är det ju inte alltid...

Håller med... lätt är det INTE..och man (jag) får försaka som attan... All min favoritbasföda är ju struken...och middagen blir ALDRIG den samma utan ett lass potatis... jag är så matless i bland, att jag rätt och slett inte orkar äta...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..

Allt har gått i samma trallten, "ganska" strikt (5-30 g karb), i ung 3 1/2 år... Och det "fyiagste" jag äter är rotmos till fläsklägg då och då, och lök. + jordgubbar med grädde som fest/belöing på weekendan...Har levat med saknaden av ALL mat jag värkligen älskar. Och jag har inte gjort det av kosmetiska orsaker...men för hälsan..OCH.. Jag har tränat 90% av alla dagar. Men det kosmetiska har ju inte funkat, och nu visar det seg at ej hellre det medisinska har funkat. Så jag har HELT tappat tron på hela jä**a LCHFen. Och jag hade inte skrivit detta, om det inte var sant. Jag vill inte göra mig märkvärdig/ljuga, för att få uppmärksamhet. Men altså efer 3 1/2 år, får jag "varningsbrev" från läkaren (vikarie som inte vaet att jaf går, och har gått på LCHF), om at alla mina värden är skit. LDL = 5,9. Och jag borde tänka på livsstilsändring. Börja äta mindre karb, mer fisk, och börja träna. Och t.o.m. inndremedisinaren och mann till LCHF-drottningen i Norge, menar jag MÅSTE på statiner, som jag inte tål.Och han har en teori om, att det är pga min PSTD som jag får så högt LDL.. Nåt jag aldrig hört om förr.. Den har ju förstört mitt liv på många andra sätt... Men ska den också i slutändan ta livet av mig via hjärtinnfarkt... Och nej...jag har inte apokvoten på LDL et... det vet dom inte vad är på Norska sjukhus... :(

Hej!

Jag har inte klarat av att gå över till LCHF-kost då det inte fungerade för mig att träna utan kolhydrater. Fick ingen ork alls, så jag inser att jag behöver dem. Äter ganska hälsosamt men gärna mycket smör, ost och grädde så jag har varit lite orolig för att jag kanske får i mig för mycket fett. Dock äter jag normalt ingen friterad mat, men chips på fredagkvällar. Tränar 5-6 ggr per vecka (löpning, simning, spinning och längdskidor) och äter då rejält med kolhydrater också.

Har precis fått tillbaka svar på mina prover från läkare och jag har toppenvärden på glykos, LDL, HDL, Triglycerin så vem vet vad som är rätt och fel egentligen.....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig har det varit jättelätt.. för min far som är skåning och räknar potatis/rotmos/ärtsoppa som basfödan är det lixom en mental omställning han inte klarar av!

Oandrasidan så har han en sondotter från Thailand som tror att man måste äta ris minst tre gånger om dagen.. annars så dör man.. så han har en riskokare oxå numera!

Det märkliga inträffar när han är hos mig och jag för hans skull köper några potatisar och kokar dessa då struntar han i dessa och äter mina tillbehör i stället!

En annan sak som sticker ut är.. hans fru var vegetarian (RIP), bägge säger.. vad mycket grönsaker du äter!

Grejen som jag upptäckt är att när man fyller upp tallriken med potatis och sen på det äter en massa bröd så ryms inte så mycket grönsaker i magen eller på tallriken!

Jammen ja jo nei... Saken är att jag älskar potatis...basta... Har väl under dessa 31/2 år ätet det 10 ggr... Och då till middagar som det MÅSTE vara potatis... Och blomkål, vitkål och broccoli håller jag på att spy av... I dag är det entrecote...och en pure med blomkål och lite løk... Hur jä**a mycke bättre hade det inte varit med mjölig potatis...som man kunde gnugga inn i stekfättet... Och en räkmacka utan bröd är ju också ett hån.... Nej...jag våndas..och har våndats.... Men hade jeg som tack, fått alla dessa fantomvärden som Enfeldt ylar om...så fick det va hänt... Nu är det bara skit..jag är sur och ledsen... Och det märks kanske.... :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Jag har inte klarat av att gå över till LCHF-kost då det inte fungerade för mig att träna utan kolhydrater. Fick ingen ork alls, så jag inser att jag behöver dem. Äter ganska hälsosamt men gärna mycket smör, ost och grädde så jag har varit lite orolig för att jag kanske får i mig för mycket fett. Dock äter jag normalt ingen friterad mat, men chips på fredagkvällar. Tränar 5-6 ggr per vecka (löpning, simning, spinning och längdskidor) och äter då rejält med kolhydrater också. 

Har precis fått tillbaka svar på mina prover från läkare och jag har toppenvärden på glykos, LDL, HDL, Triglycerin så vem vet vad som är rätt och fel egentligen.....

Nej nu undrar jag också... Men det verkar som det är olika... Vet ju om folk som går "fakir", och löper maraton...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är specifikt potatis du längtar efter tycker jag definitivt att du ska äta potatis, men även andra grönsaker eftersom potatis inte är optimalt näringsmässigt.

Om du skippar socker och spannmål så tror jag att det är det viktigaste steget. Då kanske du får tillbaka orken, och den glädje i tillvaron som mat kan innebära.

Hur specifikt du fungerar måste i slutänden du själv klura ut.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är specifikt potatis du längtar efter tycker jag definitivt att du ska äta potatis, men även andra grönsaker eftersom potatis inte är optimalt näringsmässigt.

Om du skippar socker och spannmål så tror jag att det är det viktigaste steget. Då kanske du får tillbaka orken, och den glädje i tillvaron som mat kan innebära.

Hur specifikt du fungerar måste i slutänden du själv klura ut.

Jo det är, och låter säker löljigt, potatisen som är jobbigast, och rak bakom kommer bröd... Och jag har ju varit asketisk ift ALT av "fygrejerna" i 3 1/2 år.. Men nu som jag får sämre värden, trots detta + pluss att jag tränat, så får jag tänka om... men att jag undras, ja det är det ju inget att snakka om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strunta i kolesterolvärdena!!! Det räcker med att man har en liten inflammation på gång för att dom värdena ska gå upp. Det är meningen, kolesterolet är en viktig del av vårt immunförsvar. Läs mera på Uffe Ravnskovs hemsida, eller läs hans böcker!

Är man inte överviktig eller har diabetes kan man säkert äta potatis då och då - man kan ju pröva och se om det går. 

Om du saknar bröd så pröva göra dessa mandelbröd:

4 ägg
1 burk (150-200 g) fet yogurt (minst 5% fett t.ex. grekisk)
3 dl mandelmjöl
6 msk sesamfrön
4 tsk bakpulver
4 tsk fiberhusk (psyllium)
300 gram riven ost (finriven, annars blir det lite klumpar)

Blanda ägg, yogurt och den rivna osten
Blanda mandelmjöl, sesamfrön, bakpulver och fiberhusk
Häll mjölblandningen i äggblandningen

Forma små bullar (16 stycken) och sätt på bakplåtspapper på bakplåt
Grädda i ugn ca 15-20 minuter i 180-200 grader
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jammen ja jo nei... Saken är att jag älskar potatis...basta... Har väl under dessa 31/2 år ätet det 10 ggr... Och då till middagar som det MÅSTE vara potatis... Och blomkål, vitkål och broccoli håller jag på att spy av... I dag är det entrecote...och en pure med blomkål och lite løk... Hur jä**a mycke bättre hade det inte varit med mjölig potatis...som man kunde gnugga inn i stekfättet... Och en räkmacka utan bröd är ju också ett hån.... Nej...jag våndas..och har våndats.... Men hade jeg som tack, fått alla dessa fantomvärden som Enfeldt ylar om...så fick det va hänt... Nu är det bara skit..jag är sur och ledsen... Och det märks kanske.... :angry:

Eh du är i ett förhållande där du saknar ditt gamla liv/ det handlar om beroenden.. likaså gamla förhållanden.. det är egenligen samma grej!

Det första som drabbade mig var att jag kände det som att jag förlorat en vän.. det handlar till stora delar om Dopamin!

Denna känsla kunde bara återbördas om jag hängav mig till något som jag tidigare missbrukat.. först så var det cravings för Snickers, senare växlade jag över till Pigalle!

Numera så har jag alldrig cravings för någondera utan träffar en dam 60+ och vi lagar mat.. har sex och mår bra.. hon äter ris, dock inte jag!

Bägge har vi krämpor och delvis olika syn på mat.. grejen är att vi gör det bästa utav situationen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man moffat i sig dopaminboostande grejer i många år så kan man nog samla på sig en hyfsad dopaminresistens. Och om man går över till LCHF så återfår man dopaminkänsligheten, d v s man behöver inte längre frossa snabba kolhydrater för att "må bra". Men fuskar man mycket eller ger upp så tar det längre eller evig tid. Gissar jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strunta i kolesterolvärdena!!! Det räcker med att man har en liten inflammation på gång för att dom värdena ska gå upp. Det är meningen, kolesterolet är en viktig del av vårt immunförsvar. Läs mera på Uffe Ravnskovs hemsida, eller läs hans böcker!

Är man inte överviktig eller har diabetes kan man säkert äta potatis då och då - man kan ju pröva och se om det går. 

Om du saknar bröd så pröva göra dessa mandelbröd:

4 ägg
1 burk (150-200 g) fet yogurt (minst 5% fett t.ex. grekisk)
3 dl mandelmjöl
6 msk sesamfrön
4 tsk bakpulver
4 tsk fiberhusk (psyllium)
300 gram riven ost (finriven, annars blir det lite klumpar)

Blanda ägg, yogurt och den rivna osten
Blanda mandelmjöl, sesamfrön, bakpulver och fiberhusk
Häll mjölblandningen i äggblandningen

Forma små bullar (16 stycken) och sätt på bakplåtspapper på bakplåt
Grädda i ugn ca 15-20 minuter i 180-200 grader

Tack Pompe... är inte så säker på att man ska strunta helt... Är det för mycket av det dåliga LDLet (dom små "klibbiga" pariklarna som ju tas fram via att mäta apokvoten), så tror jeg inte det är bra..spes om man har 5 stent i hjärtat... Så det ska kollas... Och tack för reseptet... Ska porvas :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh du är i ett förhållande där du saknar ditt gamla liv/ det handlar om beroenden.. likaså gamla förhållanden.. det är egenligen samma grej!

Det första som drabbade mig var att jag kände det som att jag förlorat en vän.. det handlar till stora delar om Dopamin!

Denna känsla kunde bara återbördas om jag hängav mig till något som jag tidigare missbrukat.. först så var det cravings för Snickers, senare växlade jag över till Pigalle!

Numera så har jag alldrig cravings för någondera utan träffar en dam 60+ och vi lagar mat.. har sex och mår bra.. hon äter ris, dock inte jag!

Bägge har vi krämpor och delvis olika syn på mat.. grejen är att vi gör det bästa utav situationen!

Lite rätt har du nog... Fresten...sex, vad är det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man moffat i sig dopaminboostande grejer i många år så kan man nog samla på sig en hyfsad dopaminresistens. Och om man går över till LCHF så återfår man dopaminkänsligheten, d v s man behöver inte längre frossa snabba kolhydrater för att "må bra". Men fuskar man mycket eller ger upp så tar det längre eller evig tid. Gissar jag.

10 ggr potatis på 3 1/2 år är ju inte just att frotsa tycker jeg.. Men lägger ner disken om potatisen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte relevant för dig. Och jag syftade inte bara på potatis.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg