DRAKULLA Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Det skrivs allt mer om att vi bör dra ner på rött kött. I studie efter studie finns det med ett " och så ska vi äta mindre rött kött". Det verkar finnas ett flertal orsaker; cancer, tarmfloran, mättat fett mm. Sen är det ju miljöaspekten men det är ju en annan sak. I dag läste jag att det även kan påverka den biologiska åldern men i denna studie(nedan) kan man ju ifrågasätta hela livsstilen. Jag har inte haft någon rädsla för kött över huvud taget men nu funderar jag lite över om jag bör se över mitt intag lite. Hur ser ni andra LCHFare på den saken? Är det endast skrämselpropaganda från etablissemanget? Hur är det med fläskkött, lamm och kyckling? Är det något bättre i detta sammanhang? http://na.se/nyheter/sverige/1.3821563-for-mycket-kott-okar-biologisk-alder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ja, lamm är tydligen gräsbetande rakt av så det går bra. Även gräsbetat nöt är bra tycker jag. Kyckling-kött tycker jag känns tveksamt eftersom de inte får leva under drägliga förhållanden och får äta fel saker. Griskött vet jag inte så mycket om. Troligen inte så där jätte-ok även om jag köper ekologiskt bacon ibland. Vilt är väl optimalt tänker jag. Jag har dragit ned på köttkonsumtionen, både för djurens skull och för min hälsas. Köper från nötkött från Gröna Gårdar och äter kött på lunchen ibland. Ofta får till exempel kor äta spannmål eller ännu värre saker, och det är inte bra för dem och inte för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Det skrivs allt mer om att vi bör dra ner på rött kött. I studie efter studie finns det med ett " och så ska vi äta mindre rött kött". Det verkar finnas ett flertal orsaker; cancer, tarmfloran, mättat fett mm. Sen är det ju miljöaspekten men det är ju en annan sak. I dag läste jag att det även kan påverka den biologiska åldern men i denna studie(nedan) kan man ju ifrågasätta hela livsstilen. Jag har inte haft någon rädsla för kött över huvud taget men nu funderar jag lite över om jag bör se över mitt intag lite. Hur ser ni andra LCHFare på den saken? Är det endast skrämselpropaganda från etablissemanget? Hur är det med fläskkött, lamm och kyckling? Är det något bättre i detta sammanhang? http://na.se/nyheter/sverige/1.3821563-for-mycket-kott-okar-biologisk-alder Jag läste också artikeln men tyckte det var högst märkligt att slutsatsen blev att äta mindre av oprocessat rött kött när det är mest anra aspekter som artikeln fokuserar på, se mina understrykningar: "Enligt honom handlar det till stor del om kosthållningen, då människor med socioekonomiska problem äter mer "skräpmat". - De äter mer snabbmat, som hamburgare. Oftast är köttet då processat och innehåller fosfater som påskyndar åldrandet. De äter heller inte lika mycket grönsaker och frukter. Sammantaget är det förstås många olika livsstilsfaktorer såsom rökning, alkohol, stillasittande, psykosociala faktorer som inverkar - inte bara kosten, påpekar Peter Stenvinkel." Själv äter jag aldrig skräpmat eller charkuterier utan bara oprocessat ekologiskt rött kött, tillsammans med stor mängd grönsaker, och varierat med fet fisk, musslor, fågel. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Det skrivs allt mer om att vi bör dra ner på rött kött. I studie efter studie finns det med ett " och så ska vi äta mindre rött kött". Det verkar finnas ett flertal orsaker; cancer, tarmfloran, mättat fett mm. Sen är det ju miljöaspekten men det är ju en annan sak. I dag läste jag att det även kan påverka den biologiska åldern men i denna studie(nedan) kan man ju ifrågasätta hela livsstilen. Jag har inte haft någon rädsla för kött över huvud taget men nu funderar jag lite över om jag bör se över mitt intag lite. Hur ser ni andra LCHFare på den saken? Är det endast skrämselpropaganda från etablissemanget? Hur är det med fläskkött, lamm och kyckling? Är det något bättre i detta sammanhang? http://na.se/nyheter/sverige/1.3821563-for-mycket-kott-okar-biologisk-alder Fläsk, lamm och kyckling är rött kött! Näe det finns inget bakom larmet om rött kött.. ett av våra viktigaste livsmedel under och efter evolutionen till homo sapiens. Men.. det finns vissa statiskt säkerställda risker när man läser studierna.. man börjar nämligen supa, röka,snusa och strunta i motion! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Jag läste också artikeln men tyckte det var högst märkligt att slutsatsen blev att äta mindre av oprocessat rött kött när det är mest anra aspekter som artikeln fokuserar på, se mina understrykningar: "Enligt honom handlar det till stor del om kosthållningen, då människor med socioekonomiska problem äter mer "skräpmat". - De äter mer snabbmat, som hamburgare. Oftast är köttet då processat och innehåller fosfater som påskyndar åldrandet. De äter heller inte lika mycket grönsaker och frukter. Sammantaget är det förstås många olika livsstilsfaktorer såsom rökning, alkohol, stillasittande, psykosociala faktorer som inverkar - inte bara kosten, påpekar Peter Stenvinkel." Själv äter jag aldrig skräpmat eller charkuterier utan bara oprocessat ekologiskt rött kött, tillsammans med stor mängd grönsaker, och varierat med fet fisk, musslor, fågel. Alldeles riktigt.. det är sällan man drar rätt slutsatser i olika undersökningar trots att statiskt säkra samband finns! Tex om man äter mycket processat rött kött så kan man få sämre jobb och lägre lön samt flytta till en hyresförort?! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Till middag äter jag kött i betydelsen nöt, fläsk, vilt eller lamm, 2 gånger per vecka. Kyckling äts 2 gånger och fisk 2 gånger per vecka, på ett ungefär. Den sjunde dagen varierar jag. Lunchen består ofta av ägg i någon form, eller soppa. Tyvärr äter jag en del smörgåsmat. Jag vet att det inte är optimalt, men eftersom jag varit tvungen att dra ner på mejeri, så får jag välja smörgåsmat framför ost. Mathållningen fungerar i vardagen och jag föredrar det framför att analysera larmrapporter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Rött kött, jag ignorerade det begreppet under lång tid, för jag äter aldrig annat än väl tillagat, Very well Done, och ser jag det minsta rött eller rosa så äter jag inte. Nu har jag begripit att det är något annat som avses, men jag förstår fortfarande inte begreppet. Hur kan man blanda ihop charkkött, hotdogs osv i samma begrepp som köttfärs från en gräsbetande ko? För kropp och själ så köper jag gräsbetat, närslaktat osv. Beroende på vad som finns tillhands. Ibland har jag jättemycket grönsaker till, ibland mindre. Jag tror inte att det är farligt, jag tror tvärtemot att det kan vara farligt att utesluta denna stora lättillgängliga näringskälla. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Rött kött, jag ignorerade det begreppet under lång tid, för jag äter aldrig annat än väl tillagat, Very well Done, och ser jag det minsta rött eller rosa så äter jag inte. Nu har jag begripit att det är något annat som avses, men jag förstår fortfarande inte begreppet. Hur kan man blanda ihop charkkött, hotdogs osv i samma begrepp som köttfärs från en gräsbetande ko? För kropp och själ så köper jag gräsbetat, närslaktat osv. Beroende på vad som finns tillhands. Ibland har jag jättemycket grönsaker till, ibland mindre. Jag tror inte att det är farligt, jag tror tvärtemot att det kan vara farligt att utesluta denna stora lättillgängliga näringskälla. Rött kött handlar om hemjärn.. en viktig nutrient nästan så den är essentiell för oss. Det är den vanligaste bristen i världen dvs järnbrist. Beror till stora delar på att fattiga ute i världen inte har råd att äta så mycket kött. "Rött kött" är lixom ingen vetenskaplig förklaring, det är mer ett begrepp kopplat till någon agenda.. ägg är oxå rött kött, har jag för mig! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Ja, jag förstår ju att gräsbetat och ekologiskt kött är det bästa men det blir ju oftast en kostnadsfråga. Om det bara vore jag själv som skulle äta så vore det ingen stor skillnad men jag har tre vuxna karlar i mitt hem som äter stora lass och det är tillräckligt pyssel att få ihop middagar á la LCHF med familjen som passar alla. Eftersom jag försöker förmedla mindre kolhydrater på bordet så blir det lätt mer kött istället. Fisk blir det bara ca två mål/v. En hel del ägg blir det också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Självklart spelar det roll vad vi äter MEN vad skriver de i studien egentligen... " Enligt honom handlar det till stor del om kosthållningen, då människor med socioekonomiska problem äter mer "skräpmat". - De äter mer snabbmat, som hamburgare. Oftast är köttet då processat och innehåller fosfater som påskyndar åldrandet. De äter heller inte lika mycket grönsaker och frukter." I studien har man helt enkelt räknat snabbmat, i detta fallet en hamburgare, som rött kött. Typiskt felaktigt antagande av forskaren vilket självklart ger ett felaktigt resultat. Dålig forskning i denna studie 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Självklart spelar det roll vad vi äter MEN vad skriver de i studien egentligen... " Enligt honom handlar det till stor del om kosthållningen, då människor med socioekonomiska problem äter mer "skräpmat". - De äter mer snabbmat, som hamburgare. Oftast är köttet då processat och innehåller fosfater som påskyndar åldrandet. De äter heller inte lika mycket grönsaker och frukter." I studien har man helt enkelt räknat snabbmat, i detta fallet en hamburgare, som rött kött. Typiskt felaktigt antagande av forskaren vilket självklart ger ett felaktigt resultat. Dålig forskning i denna studie Ja, håller med! Det verkar vara en luddig studie. Om den grundar sig på hamburgare och liknande snabbmat så kan man ju räkna med pommes och bröd också och det kanske i själva verket är det som är en större orsak till förkortat liv, inte själva burgaren. Hur är det då med fish and chips? Är det dåligt att äta fisk? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ja, jag förstår ju att gräsbetat och ekologiskt kött är det bästa men det blir ju oftast en kostnadsfråga. Om det bara vore jag själv som skulle äta så vore det ingen stor skillnad men jag har tre vuxna karlar i mitt hem som äter stora lass och det är tillräckligt pyssel att få ihop middagar á la LCHF med familjen som passar alla. Eftersom jag försöker förmedla mindre kolhydrater på bordet så blir det lätt mer kött istället. Fisk blir det bara ca två mål/v. En hel del ägg blir det också. Jag gör en uppoffring för att kunna äta kött med kvalité och det är att jag bunkrar eko kött när det är extrapris på olika butiker. På så vis har jag alltid bra kött till ok pris i frysen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Jag gör en uppoffring för att kunna äta kött med kvalité och det är att jag bunkrar eko kött när det är extrapris på olika butiker. På så vis har jag alltid bra kött till ok pris i frysen. Bra tips! Jag ska hålla utkik efter det och bunkra upp. Man kan ju dryga ut köttet lite mer också i grytor och andra protein tillbehör på bordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Det finns ju de som äter nästan bara kött och dricker vatten. De verkar må bra. Tommy Tappar t ex. https://zerocarbzen.com/ Själv övergår jag mer och mer till att äta rött kött, mest för att jag börjar inse att det är nyttigt. (I mitt hushåll finns det dessutom 4 karlar i åldern 15-58 som vill ha kött, helst utan grönsaker ) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ja, håller med! Det verkar vara en luddig studie. Om den grundar sig på hamburgare och liknande snabbmat så kan man ju räkna med pommes och bröd också och det kanske i själva verket är det som är en större orsak till förkortat liv, inte själva burgaren. Hur är det då med fish and chips? Är det dåligt att äta fisk? Och man glömmer helt bort att nämna läsken som dricks till snabbmaten, Cola innehåller också mycket fosfater, eller är det bara fosfaterna i rött kött som är skadliga 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Det finns ju de som äter nästan bara kött och dricker vatten. De verkar må bra. Tommy Tappar t ex. https://zerocarbzen.com/ Själv övergår jag mer och mer till att äta rött kött, mest för att jag börjar inse att det är nyttigt. (I mitt hushåll finns det dessutom 4 karlar i åldern 15-58 som vill ha kött, helst utan grönsaker ) Ja då vet du hur stora mängder mat det ska lagas. Som med mycket annat så handlar det om prioritering. Man gör det bästa man kan och vill utan att det inskränker på allt annat i tillvaron. Att äta LCHF-kost i sig är ju ett stort kliv i rätt riktning och sedan ser ju prioriteringslistan lite olika ut för oss. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Popular Post Share Posted May 1, 2016 Och man glömmer helt bort att nämna läsken som dricks till snabbmaten, Cola innehåller också mycket fosfater, eller är det bara fosfaterna i rött kött som är skadliga Ja, det är nog så att drickan ingår. Skulle alla i studien i stället äta tre hamburgare (utan bröd, pommes & dricka) men med en stor sallad och ett glas vatten så skulle nog resultatet se annorlunda ut.. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 OM man nu inte ska äta rött kött, vad ska man då äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 OM man nu inte ska äta rött kött, vad ska man då äta? Ja, det kan bli svårt att variera. Jag trodde inte att kyckling hörde till rött kött. Det äter vi ganska ofta i någon form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 (edited) #16, #17, #18, #19 Om man säger som så.. gräsbetat och vilt är toppkvalitet! Men.. men, men.. köper man färskt kött så är det knappast dåligt.. där kan det mer handla om ens miljösamvete? Hälsomässigt lär det knappast ha någon betydelse.. där spelar antagligen andra matvaror större roll? "Rött kött" är en tautologi.. det betyder inget rent näringsmässigt.. inget ting! Motsatsen skulle då vara "vitt kött"? Grejen är att kött som ser vitt ut även det innehåller stora mängder rött hemjärn! Det är lixom samma som om man köper en Hästensäng, den är handgjord av utvalda insattsvaror, tagel, handspunna bonellfjädrar, etc , etc.. därmed inte sagt att man sover bättre för det! Jag har sovit i sängar från Jysk och Ikea.. och Hästen.. sover lika bra i alla! Edited May 1, 2016 by Zepp 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 Som vanligt blir jag besviken när "rött kött" är likställt med processat kött eller kött från djur som växt upp lite hur som helst... Jag brukar säga till min snart 10-åring som börjat fundera över det etiska i att äta djur att man ska bara äta djur som haft det bra när de levat och man ska äta lagom mycket så de inte dör i onödan. För visst finns det väl en spännande logik ändå i att 60milj bison levde i samklang med prärien men 40milj kor pruttar som sjutton av spannmålet de får från den numera uppodlade prärien..? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 #16, #17, #18, #19 Om man säger som så.. gräsbetat och vilt är toppkvalitet! Men.. men, men.. köper man färskt kött så är det knappast dåligt.. där kan det mer handla om ens miljösamvete? Hälsomässigt lär det knappast ha någon betydelse.. där spelar antagligen andra matvaror större roll? "Rött kött" är en tautologi.. det betyder inget rent näringsmässigt.. inget ting! Motsatsen skulle då vara "vitt kött"? Grejen är att kött som ser vitt ut även det innehåller stora mängder rött hemjärn! Det är lixom samma som om man köper en Hästensäng, den är handgjord av utvalda insattsvaror, tagel, handspunna bonellfjädrar, etc , etc.. därmed inte sagt att man sover bättre för det! Jag har sovit i sängar från Jysk och Ikea.. och Hästen.. sover lika bra i alla! Jaså...du säger ju att du sover bättre i Turkiet än i Sverige, Zepp... Vad har du för säng i Turkiet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Jaså...du säger ju att du sover bättre i Turkiet än i Sverige, Zepp... Vad har du för säng i Turkiet då? Vet faktiskt inte, det har nog mer med sol, värme, semester, långa promenader, all inclusive och rött vin att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 1, 2016 Author Share Posted May 1, 2016 Vet faktiskt inte, det har nog mer med sol, värme, semester, långa promenader, all inclusive och rött vin att göra? Avkoppling kanske..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Bland annat Ann Fernholm brukar ha bra analyser av studier som säger att rött kött är farligt. Som jag har förstått finns en koppling mellan stor mängd rökta charkuterivaror och cancer. Men ingen koppling mellan rött kött och cancer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Tråkigt att universitetet i Glasgow samfelar med KI! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Tråkigt att universitetet i Glasgow samfelar med KI! Samfelar var ett nyord som jag tar till mig! Dvs vi som är pro LCHF bör heller inte samfela. Grejen är väl när man undersöker sk epedmiologiska data så hittar man både ditten och datten till stora delar beroende på vilka utvalskriterier man utgår ifrån? På det så skall man vara j*vligt kritisk när något benämns en högfettdiet.. det kan ibland handla om ända upp till 30-40E% fett! Grejen är att sådant är bullshit och knappast ens i närheten utav LCHF/med inriktning mot Paleo! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 LCHF-Magasinet nr 1 - 2016, har en artikel-serie om rött kött skriven av S. S. Skaldeman. Mycket välskrivet och intressant. När man läst dessa så har man klart för sig att rött kött är nyttigt, och dessutom klimat-vänligt. Hör och häpna. Det är angeläget att kunskapen sprids att våra kor, som går på naturbete, är effektiva ur natur-hänsyn. De medverkar till kol-inlagring i jordarna och ger dels sänkt CO2 i atmosfären och dels förbättrad bördighet i jorden. Vidare ger det också en ökad bio-diversitet, som är mycket angeläget med dagens industri-jordbruk. Det är ett effektivt sätt att producera hög-värdig mat för folk och ger ökad naturvänlighet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 3, 2016 Author Share Posted May 3, 2016 LCHF-Magasinet nr 1 - 2016, har en artikel-serie om rött kött skriven av S. S. Skaldeman. Mycket välskrivet och intressant. När man läst dessa så har man klart för sig att rött kött är nyttigt, och dessutom klimat-vänligt. Hör och häpna. Det är angeläget att kunskapen sprids att våra kor, som går på naturbete, är effektiva ur natur-hänsyn. De medverkar till kol-inlagring i jordarna och ger dels sänkt CO2 i atmosfären och dels förbättrad bördighet i jorden. Vidare ger det också en ökad bio-diversitet, som är mycket angeläget med dagens industri-jordbruk. Det är ett effektivt sätt att producera hög-värdig mat för folk och ger ökad naturvänlighet. Låter väldigt intressant och jag skulle gärna vilja läsa men jag har tyvärr inte LCHF magasinet. Jag kan ju spana lite på Sten-Stures blogg. Han kanske skriver något om det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murveln Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Lite läs- och sevärt: http://traningslara.se/matlarm-och-ger-allting-cancer/ Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenie Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Hmmm...min spontana reaktion är att "journalisten" satt fel rubrik... Även om jag själv inte äter kött så tror jag inte att rent kött är farligt. Men djur som matats med allt möjligt konstigt som de inte skulle ha ätit i för dem naturligt tillstånd skulle jag inte vilja äta. Många djur matas med ju både soja, kadaver, majs och får både antibiotika och hormoner. Det är jag mer tveksam för än köttet i sig. Men jag bara spekulerar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Jag rekommenderar tidningen LCHF-Magasinet till alla som är intresserad av LCHF. Kostar 200 kr/år, ges ut med 4 nr./år. http://www.lchfmagasinet.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janicke Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Jag tror att det som är farligt med kött, kanske cancerframkallande, är hur vi tillagar det nu för tiden. Vi sitter inte längre vid en lägereld och steker stora stycken, eller ett helt djur. Eller, som i begynnelsen, äter det rått. Vi steker och grillar skivat kött och får på det sättet fler stekytor. Vi får i oss mycket mer ofta hårdstekta och brända stekytor. Det är ohälsosamt. Inte köttet i sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Jag tror att det som är farligt med rött kött är var man äter detta och vad man äter tillsammans med detta.. tex på BK eller Donken.. eller om man sköljer ner detta samt pommes med litervis med Cola! Grejen är snarare att besök på sagda ställen är ett varningstecken, de bör helst inte bli fler än enstaka gånger per år! Såå.. faran med rött kött hänger snarare ihop med mängden pommes och Cola man äter/dricker till detta? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Jag tror att det som är farligt med kött, kanske cancerframkallande, är hur vi tillagar det nu för tiden. Vi sitter inte längre vid en lägereld och steker stora stycken, eller ett helt djur. Eller, som i begynnelsen, äter det rått. Vi steker och grillar skivat kött och får på det sättet fler stekytor. Vi får i oss mycket mer ofta hårdstekta och brända stekytor. Det är ohälsosamt. Inte köttet i sig. Som jag förstått har vi kokat mycket, då går mindre förlorat av näringen, och som du säger, ingen stekyta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted May 6, 2016 Popular Post Share Posted May 6, 2016 Det bildas AGE via mailardrekationer i köttet, det är det som ger smaken. Grejen är att det bildas mer AGE inne i blodet via högt blodsocker.. så jag tror fortfarande på att det är pommes och Cola som är den stora faran med att äta rött kött. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 Som jag förstått har vi kokat mycket, då går mindre förlorat av näringen, och som du säger, ingen stekyta. Ja, kokt kött har nog försvunnit en del ur den svenska matkulturen, tyvärr. Nu ska det istället grillas, grillas och grillas. Det är nog inte så många som behärskar grillen fullt ut utan köttet blir alltför ofta svart och bränt någonstans. Jodå, man kan grilla grönsaker och fisk men det är oftast köttet som får hedersplatsen på grillen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 En fara med rött kött är faktiskt att hemjärn (som det finns mycket mer av i det som kallas rött kött) kan vara en cancerrisk. Hemjärn metaboliseras av cellerna i tarmen så att ämnen bildas som bidrar till cancer. Men det finns räddning! Klorofyll är till förvillning likt hemjärn och konkurrerar därmed om att bli metaboliserat, så om man äter rikligt med gröna grönsaker (exempelvis färska blad) samtidigt så minskar risken. Alltså så som vi under årmiljonerna säkert ätit. Både hemjärn och klorofyll är komplexa molekyler - likadana utom på en punkt: i centrum av hem sitter järn och i centrum av klorofyll magnesium. En annan sak det finns mycket av i rött kött är karnitin, som spelar samman med vissa bakterier och kan bidra till cancer var som helst i kroppen. Även här finns utmärkt räddning! Dessa bakterier gynnas av spannmål, så om man skippar sådant slipper man denna risk. Källa: http://www.thepaleomom.com/2015/08/the-link-between-meat-and-cancer.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 En fara med rött kött är faktiskt att hemjärn (som det finns mycket mer av i det som kallas rött kött) kan vara en cancerrisk. Hemjärn metaboliseras av cellerna i tarmen så att ämnen bildas som bidrar till cancer. Men det finns räddning! Klorofyll är till förvillning likt hemjärn och konkurrerar därmed om att bli metaboliserat, så om man äter rikligt med gröna grönsaker (exempelvis färska blad) samtidigt så minskar risken. Alltså så som vi under årmiljonerna säkert ätit. Både hemjärn och klorofyll är komplexa molekyler - likadana utom på en punkt: i centrum av hem sitter järn och i centrum av klorofyll magnesium. En annan sak det finns mycket av i rött kött är karnitin, som spelar samman med vissa bakterier och kan bidra till cancer var som helst i kroppen. Även här finns utmärkt räddning! Dessa bakterier gynnas av spannmål, så om man skippar sådant slipper man denna risk. Källa: http://www.thepaleomom.com/2015/08/the-link-between-meat-and-cancer.html Intressant! Räknar du in allt kött som rött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Intressant! Räknar du in allt kött som rött? Kött med mycket hemjärn blir rödare till färgen. Begreppet kommer väl från USA och jag vet inte var de drar gränsen. Jag förmodar ju rödare, desto mer hemjärn. Så nöt, vilt, lamm, get, gris hör dit, men inte fågel, fisk och sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Intressant om WHO:s bevis för köttets farlighet http://www.diagnosisdiet.com/meat-and-cancer/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DiagnosisDiet+%28Diagnosis%3A+Diet%29 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 12, 2016 Author Share Posted May 12, 2016 Kött med mycket hemjärn blir rödare till färgen. Begreppet kommer väl från USA och jag vet inte var de drar gränsen. Jag förmodar ju rödare, desto mer hemjärn. Så nöt, vilt, lamm, get, gris hör dit, men inte fågel, fisk och sådant. Tack! Nu fick jag lite kött på benen.... Ju rödare kött desto mer hemjärn och detta hjälper man upp med spenat o dylikt. En vanlig LCHF -måltid alltså. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 2, 2017 Share Posted July 2, 2017 On 2016-05-01 at 09:01, DRAKULLA sade: Det skrivs allt mer om att vi bör dra ner på rött kött. I studie efter studie finns det med ett " och så ska vi äta mindre rött kött". Det verkar finnas ett flertal orsaker; cancer, tarmfloran, mättat fett mm. Sen är det ju miljöaspekten men det är ju en annan sak. I dag läste jag att det även kan påverka den biologiska åldern men i denna studie(nedan) kan man ju ifrågasätta hela livsstilen. Jag har inte haft någon rädsla för kött över huvud taget men nu funderar jag lite över om jag bör se över mitt intag lite. Hur ser ni andra LCHFare på den saken? Är det endast skrämselpropaganda från etablissemanget? Hur är det med fläskkött, lamm och kyckling? Är det något bättre i detta sammanhang? http://na.se/nyheter/sverige/1.3821563-for-mycket-kott-okar-biologisk-alder Noll procent industrikött och cirka 10-20E% om det är vilt eller gräsbetat! Märk väl att det inte handlar om färgen.. kyckling/fågel är oxå rött kött samt gris och lamm! Utan det skulle altså handla om hemjärn som trots allt är den främst näringsbristen i världsmåttstock.. främst iomed att i fattiga länder så har många inte råd att äta kött. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Veganer har ideologiska incitament för att påstå att rött kött är farligt. De är motståndare till konsumtionen av ideologiska skäl och vill naturligtvis få extra argument och stöd genom att påstå att man får cancer och allt annat. Människan har ätit rött kött hur länge som helst. Det man kanske bör diskutera är förvaring och hur det processas tex. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 35 minuter sedan, MrB sade: Det man kanske bör diskutera är förvaring och hur det processas tex. Och djurhållningen...! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts