Popular Post Birgitta Höglund Posted May 1, 2016 Popular Post Share Posted May 1, 2016 För några veckor sen skrev jag på Facebook om en solskenshistoria där LCHF hjälpt mycket vid Neuropsykiatriska funktionshinder, som ADD, ADHD, Asperger och Autism.Det var Åsa Österlund som skrev om sina barn som blivit mycket bättre sen de la om kosten.Det inlägget blev det mest gillade och delade sen jag började skriva på Facebook.Nu har Åsa och barnen tillsammans skrivit ihop en berättelse till min blogg, om hur de hade det innan kostomläggningen, hur de lever och äter idag och alla de positiva effekter som visat sig nu några år senare. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/01/lchf-vid-npf-som-adhd-add-asperger-och-autism/ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 En fantastisk historia! Jag önskar dem alla lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Helt otroligt tänk om alla kunde försöka testa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R2D2 Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Helt otroligt tänk om alla kunde försöka testa. Jag har, sedan 2008. Fisk, kött, grönsaker, kokosolja, olivolja, benbuljong, omega 3, d-vitamin, magnesium, probiotika. (tidigare smör och ägg också) Nästan ingenting har hänt, absolut ingenting vad gäller aspergern, adhdn är lika aktiv som alltid men koncentrationen är marginellt bättre (så lite att det knappt märks). Kan ju likväl bero på mognad och utveckling. Hade hoppats på mer. Varför får vissa resultat och andra inte? Är det så att vissa har dessa funktionsnedsättningar på riktigt och blir därför inte hjälpta av kost, och de som blir hjälpta har bara symtomen men som beror på felaktig kost och kan därför korrigeras? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Min ena dotter, 13 år och med ADHD-diagnos, mår enormt mycket bättre på en kost fri från framför allt socker och gluten, lite andra justeringar också. Det är inte helt lätt, då hon är kraftigt sockerberoende. Men trots alla bakslag, som bekräftar att kosten verkligen spelar roll, så fungerar livet mycket bättre för henne med denna kost. Då kan jag tillägga att hon också svarar bra på sin medicinering, men att hon behöver en lägre dos nu än innan kostomläggningen för snart två år sedan, trots att hon blivit äldre och större sen dess och enligt "vad som är vanligt" borde ha behövt öka på dosen istället. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R2D2 Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Gör jag fel? Någon som har en teori om varför det fungerar för vissa men inte för andra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Jag vet inte varför det fungerar för somliga, men inte för andra. När min dotter ska förklara för folk varför hon har med sig eget fika, svarar hon oftast att hon blir arg av socker. Och även om hon kanske inte blir direkt arg av socker i sig, så ökar det absolut risken att hon tappar kontrollen över sig själv vid motgångar, så att hon blir arg och agerar ut sin ilska, skriker, beter sig illa och senare blir väldigt olycklig över vad hon sagt och gjort. Denna form av utbrott får hon i princip aldrig, så länge hon både ätit rätt och tagit sin medicin som hon ska. Missad medicin ökar risken att hon äter fel, gör också i sig att hon får kortare stubin. En missad mitt-på-dagen-medicin kan ofta ändå gå bra, om eftermiddagens aktiviteter är lugna och förutsägbara. Om hon tagit medicin, men ätit fel, kan hon ibland hantera detta genom att hålla sig undan från folk. Blir hon inte provocerad, kan det gå vägen. Kombinationen missad medicin och ätit sötsaker medför katastrofvarning. Då söker hon aktivt konflikter. Då letar hon exempelvis upp sin femåriga lillasyster och talar om för henne att hon inte älskar henne eller liknande saker. Tar tillbaka leksaker som lillasyster haft i flera år. Provocerar, ser till att de blir osams. Lillasyster blir rädd och ledsen, gömmer sig för storasyster, som inte har vett att backa utan går på och skrämmer upp henne. Vuxna måste ingripa då, hon kan inte styra sig själv. Sen, när lillasyster är riktigt ledsen, ska (såklart) storasyster kramas och säga förlåt, vilket i det läget inte uppskattas... Missad medicin ökar risken för utbrott, men är inte viktigaste faktorn. Fel kost har ALLTID en del i, när det blir riktigt galet för henne. Äter hon rätt, blir det helt enkelt inte så illa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Råttan Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Jag har autism med inslag av ADHD och ätit LCHF i över två år nu. Märker INGEN förbättring vad gäller mina svårigheter jag har. Dock mår jag bättre psykiskt av att äta som jag gör. NPF-diagnoser går i sig inte att bota, men framför allt folk med ADHD kan få mildare symtom av lågkolhydratkost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts