Joller

Lchf funkar inte andra gången.

Recommended Posts

Första gången jag provade lchf gick jag ner 10kg sen började jag äta massa kolhydrater gick såklart upp i vikt igen. När jag sedan skulle hoppa på lchf lika strikt som första gången så går det bara inte att gå ner alls. Vart väldigt besviken för jag trodde jag hittat den perfekta " dieten" för viktnedgång. Nedan följer en logisk förklaring till varför det inte funkar en andra gång. Kommentera gärna!

The first time you go on a low-carb diet, the body has no idea how many ketones the brain needs to function. Most of us have never been in a famine situation before, so the liver creates more than it needs. Some of the excess is tossed away in the urine when the ketones begin building up in the kidneys. For a newbie, that can be quite a lot. For second or third timers, not so much

As the body learns how to survive on this new diet, it files away the information for the future. If you are a second or third timer, the information the body needs is already available. Because of body memory, you won't make as many ketones on Atkins Induction as you did as a newbie. Hence, you won't lose as much body fat during the first few weeks as you did before. The brain will adapt to using ketones quicker

The longer you stay on this diet, the tighter that margin becomes because the body will eventually become proficient at using ketones and will no longer chuck them away. At that point, you will no longer turn the test strips pink.

Once the body adapts to ketosis and learns how many fatty acids it takes to support your daily activities, weight loss will drastically slow down and fat loss will be comparable to any other diet. If this isn't your first time on a low-carb diet, your body will already know how much that is and adaption won't take as long. In that case, fat loss can be slow from the very beginning.

Physically active dieters will burn more fatty acids, of course. Sedentary individuals won't need as many. That's one reason why a low-carb diet is fine-tuned to fit metabolic irregularities and activity level. If you're eating a high-fat diet and your daily fat intake supplies all of the fatty acids and calories your body needs to run on, it won't need to go into your fat stores for more. Hence, you won't see any weight loss.

All diets work by setting up an energy deficit.

A low-carb diet simply makes that deficit easier to live with because you don't experience the hunger and cravings that people experience on low-calorie diets. Fat is carbohydrate free, but that doesn't mean you can eat all you want. What the body cannot use stays on your hips and belly.

In people with healthy metabolisms, the body finds alternative methods to burn those extra calories, but most overweight people do not have healthy metabolisms. For that reason, it's important to eat reasonable portion sizes as well as restrict your carbs if you want to see an appropriate rate of weight loss.

Low-carb diets work best when you eat just enough to keep hunger away.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså om du provat lchf en gång och lyckats gå ner på det men gått upp igen kan du lika gärna äta vad du vill och räkna kalorier om du vill gå ner igen. Kalori räkning funkar varje gång! Och nej jag vet att kroppen inte fungerar som en "gräsklippare" energi in energi ut men om du ändå räknar kalorier och ligger under 1000kcal per dygn går nästan alla ner. Om dom 1000kcal kommer från mestadels fett och protein kommer det gå snabbare och du får mindre hungerkänslor.

Vad som gjort lchf populärt är att du kan äta dig mätt på fett. Men som sagt du kan bara lura kroppen en gång. Lchf funkar alltså lika dåligt som alla andra dieter. Äta väldigt lite mat och motionera funkar alla gånger hur många gånger som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har förstått det finns det fler skillnader mellan LCHF och HCLF. Om man äter kolhydrater låser insulinet fettcellerna, så att fettförbränning försvåras. Dessutom minskar ämnesomsättningen för att spara energi.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DRAKULLA

Det kan vara extremt svårt för många att äta lchf också! Inte bara lågkalorikost.

Att äta inga eller väldigt lite kolhydrater för viktnedgång tror jag på.

Men att ersätta kolhydrater med fett tror jag inte fungerar i längden om ditt mål är att gå ner i vikt. Som sagt det är något som lagts till endast för att göra dieten eller "livsstilen" populär. Och kaloriräkning kan också vara en livsstil.

Du mår bra av att äta lågkolhydrat kost utan fett också. Det är låg kolhydrat kosten som man mår bra av inte fett ätandet. Äter du strikt low carb behöver du inte äta fett för att bli mätt pga att din hunger är väldigt låg.

Det talas mindre och mindre om lchf, kan det bero på att den inte längre fungerar ? Jag tror människor har upptäkt att den inte är så bra som vissa förespråkar.

Önskar människor kunde sluta läsa och tro på allt dom läser bara för att det kommer från en doktor. Doktorer kan skriva precis vad som helst om det finns ekonomiska intressen bakom. Bilda er en egen uppfattning om saker istället för att blint tro på allt som skrivs. Vi lever i en väldigt korrupt värld kom ihåg det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att om det finns en vetenskaplig förklaring på hur olika saker funkar, i kombination med egen erfarenhet, så går det lättare för personen ifråga att bli övertygad.

Oavsett vad ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte vara i ketos överhuvudtaget för att gå ner i vikt med LCHF. Det är förmodligen lättare att hålla sig till LCHF om man kör mer liberalt. Jag har under perioder kört mer strikt och under perioder varit i ketos. Jag kan inte säga att ketos tillförde nåt mer för mig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"För varje problem finns en förklaring som är enkel, logisk och fullständigt felaktig"

Visst fungerar svält/kaloriräkning för viktnedgång. Det är lika enkelt och logiskt som att en båt är en båt och att en kalori en kalori. Så om det är enbart snabb viktnedgång som ska uppnås så är kalorisnålt rätt val. Men om det är minskad fettvikt och ökad muskelmassa med bibehållen/förbättrad hälsa som är målet så fungerar det mindre bra.

LCHF är en kost som är bättre anpassad för vår ämnesomsättning än tallriksmodellen, och om man får till alla parametrar rätt så går det utmärkt för det flesta att äta sig mätt på god mat vid varje måltid och samtidigt få ner sin fettvikt till hälsosamma nivåer. Men det funkar oftast inte att bara att byta ut kolhydrater mot fett. Några övriga parameterar att ta hänsyn till:

Sömn

Stress

Motion

Antal måltider/periodisk fasta

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalorier in och ut, är ren humbug.  Därför så ofta jo-jo-bantning.

Få klarar att leva under svält, om man inte är straff-fånge vill säga.

Människans metabolism regleras av hormoner och det är ett flertal som är aktiva i samband med mat intag.

Det viktigaste hormonet är insulin. Det är det allra evolutionsmässigt äldsta hormonet, och det är med och reglerar alla andra hormoner.  Det är en komplicerad och intrikat mekanism

Det bästa för människor är att äta artegen föda.  Dvs den mat som jägare och samlare åt på stenåldern.

De höll sig friska och starka och de gör vi också på den maten.  Problemet idag är all skräpmat och alla gifter i maten. Frukt och grönt som propageras för, är inte samma sorter som på stenåldern, och dagens utbud ger inte de näringsämnen som de borde.

Det är inte lätt att i dagens butiker hitta godsaker som benmärg, bräss, hjärta, lungor, eller hjärna.

Men dessa matvaror var väsentliga för stenålders människan.  Dåtidens kost innehöll mycket animaliskt fett, och det behöver vi idag också. Däremot är frö-fetter en modern företeelse och man bör undvika de.

LCHF innebär en metod att i viss mån komma i närheten av stenålders-kost. Om man är noga med kvaliteten på matvaror.  Eko och närodlat och så naturligt som möjligt, det är ledorden.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt! Jag var varken fet, sjuk, eller hade ont. Men jag fick ett inre lugn och slapp jaga mat hela dagen.  ^_^

Toppen iAnna  :)

Själv var jag riktigt sjuk med ständig värk och numera så glömmer jag faktiskt bort att jag är reumatiker  :D Inte konstigt att man hyllar denna kost

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar bäst första gången för att man är som mest motiverad då!

Egentligen inte så stor skillnad till lågkaloridieter.. skillnaden ligger snarare i att LCHF är lättare att stå ut med.. oså de hormoniella implikationerna.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick ner mycket med LCHF för några år sedan, sen blev jag sjuk och kunde inte (ville inte) hålla fast vid sättet att äta och gick upp mycket av det jag gått ner igen. När jag återgick till LCHF igen fungerade det precis som första gången. Jag har gått ner igen och väger mindre nu än jag gjorde innan jag blev sjuk. Det är egentligen lättare denna gången, för nu lagar jag inte någon specialmat till barnen som jag gjorde då. De äter också LCHF här hemma.

Sen har jag funderat på en annan sak. Energi in och ut för viktminskning känns ibland lite off när det kommer till LCHF. Jag får för mig att när jag äter mer fett så ökar fettförbränningen i kroppen. Jag blir som en kamin och går ner mer i vikt... (Eh?) De gångerna jag försökt gå ner i vikt med lågkalorikost med högt kolhydratintag har jag alltid frusit jättemycket.

Hur mäter man hur mycket energi en människa gör av med? Just nu bär jag fortfarande på en hel del övervikt och jag har svårt att få i mig tillräckligt med energi för att stå still i vikt med 80E% fett. När jag står still i vikt eller har ett plus på vågen är det alltid för att jag pillat i mig lite för mycket kolhydrater i form av nötter, mejerier eller lchf-bakverk.

Med högkolhydratkost har jag aldrig haft några problem att gå upp i vikt. Jag är ett godismonster och LCHF har varit bästa sättet för mig att låta bli det som inte är bra för mig. 

Hur du än väljer att göra Joller, så hoppas jag att du når dina mål. Lycka till!  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som gjort lchf populärt är att du kan äta dig mätt på fett. Men som sagt du kan bara lura kroppen en gång. Lchf funkar alltså lika dåligt som alla andra dieter. Äta väldigt lite mat och motionera funkar alla gånger hur många gånger som helst.

Jag går ner smidigt i vikt varje gång (sockermissbrukare) jag lyckas gå tillbaka till strikt LCHF och hålla mig till det. Efter ca sex veckor med nån 36 timmars vattenfasta/vecka börjar jag bli för smal och måste börja lägga till lite rotfrukter varje dag för att hålla vikten stilla. Äter dock ganska så rejält med tillsatt fett i form av kokosfett och smör varje dag.. Jag gissar att jag är lyckligt lottad som det funkar så bra för varje gång, men jag skulle hellre byta ut mitt sockermissbruk mot 10kg övervikt..

Ett bra tips är att noggrant redogöra för hur din LCHF-kost ser ut och vilka livsmedel som ingår här på forumet. Då får du snabbt hjälp med hur du kan finjustera kosten för optimal fettförbränning, vilka livsmedel som är dolda kolhydratskällor samt får veta om det kanske är så att du innerst inne fortfarande är fett-skrämd

Skämt åsido, jag minns att jag trodde jag hade koll efter några månader, sen trodde jag att jag förstod hur kroppen fungerade efter 2 år.. Nu 8 år senare med LCHF så upptäcker jag fortfarande dolda kolhydratskällor och att kroppen är lika mystisk och otroligt avancerad som den mänskliga hjärnan.

Jag hoppas att vi på forumet kan hjälpa dig! Men jag tror vi behöver mer info om både livstil (stress?) och maten du äter.

Mvh /Danne

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte vara i ketos överhuvudtaget för att gå ner i vikt med LCHF. Det är förmodligen lättare att hålla sig till LCHF om man kör mer liberalt. Jag har under perioder kört mer strikt och under perioder varit i ketos. Jag kan inte säga att ketos tillförde nåt mer för mig.

Jag har också varit i ketos, ganska många gånger under mina 8 år med LCHF. Tyvärr får jag den klassiska "ketos-klådan" som håller i sig i ca en månad innan den avtar (den "månaden" startar självklart om så fort jag äter lite för mycket kolhydrater och går ur ketos) och efter några veckor i ketos börjar jag bli lätt deprimerad och får nästan inga endorfiner vid träning (dvs, svårt att motivera träningen utan att få nån kick av den)

Livet blir på nåt sätt grått och trist.. Det är jättekonstigt och väldigt tråkigt då jag självklar4 skulle vilja vara i detta optimala läge under längre perioder..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som gör LCHF så populärt tror jag istället är alla andra hälsofördelar man får förutom att man går ner oönskade kilon. Till och med de som från början inte har direkt någon sjukdom brukar ju uppleva en bättre hälsa med LCHF, finns ingen annan diet som fixar detta. :D

Precis så är det. Har bara gått ner 6 kg (skulle behöva bli av med 15 kg till) men jag kommer aldrig på tanken att börja äta kolhydrater igen för jag mår så mycket bättre utan: inga gaser, ingen ont i mage, bättre matsmältning, bättre sömn och sist men inte minst är jag pigg på jobbet och inte som tidigare där jag nästan somnade framför datorn varje eftermiddag. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis som Joller genomgått en viktresa tidigare. Jag vägde över 110 till 78 som jag nu fyra år senare gått upp igen till 99. Jag upplever också att det denna andra gång är mycket svårare. Jag försöker dra mig till minnes hur det gick förra gången men som jag mindes det så rasade jag fullkomligen i vikt de första månaderna vilket sedan övergick en mer försiktig minskning på ett till ett halvt kilo i månaden ungefär. När jag börjat denna andra gång så har jag inte alls rasat -- möjligtvis stått still istället för att ständigt öka. Under en tremånadersperiod i våras så gick på vad jag upplevde som strikt LCHF samt tränade en hel del (inför göteborgsvarvet) vilket resulterade att jag förlorade ungefär 1 kilo. Jag blev så knäckt av detta att jag under hela sommaren sket i allt vad LCHF hette. 

Jag var som många här frälst LCHF:are och nu inser jag till min stora förtvivlan att jag börjat tvivla. Jag försöker dra mig till minnes vilka övriga levnadsvanor jag hade sist jag gick ner. Jag funderar mycket över om jag inte är tillräckligt strikt? Jag har t ex ätit mandlar, druckit ett glas rödvin då och då samt vid något enstaka tillfälle fått återfall med chips, öl och bröd (som är min last). 

Från och med idag gör jag mitt tredje (och sista) försök att fånga den dalande LCHF-viktkurvan. Denna gång skall jag vara ännu mer restriktiv. Addera mer fett, bara dricka kaffe på morgonen och skippa alla nötter förutom paranötter. Känslan av att anstränga sig och inget händer är minst sagt nedbrytande. Hoppas det fungerar denna gång. 

Tror ni att det är "andra gången-förbannelsen" eller det faktum att jag inte varit lika strikt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att ämnesomsättningen ändras med åldern.

Som jag uppfattat lchf, så är det ingen bantningsmetod, utan ett sundare förhållningssätt till mat och dryck.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joller vad du bör skriva om är varför du beslöt att äta dig fet på högkolhydrat kost. Varför tyckte du att det var en bra ide'att bli fet igen?

Var det så att du ägnade dig åt hedoniskt ätande?

I så fall kanske du åt en tråkigt sammansatt LCHF?

I så fall skaffa dig några bra LCHF kokböcker, eller ta recept från LCHF bloggar.

BRA fet är hälsosamt. Tror du bröstmjölken innehåller mycket mättat fet för att det

är bra för barn men inte för vuxna? I så fall varför lagrar kroppen överskottsenergi i form

av mättat fett?

Eller åt du mycket socker, när du hade beslutat dig för att gå upp i vikt på högkolhydrat kost?

I så fall kanske din insulin resistens är värre än när du började med LCHF första gången.

I så fall är det nog enklast, att äta LCHF till hungern minskar, och sedan minska antalet

tillfällen per dygn som du äter.

T ex bara kaffe/Te/vatten på morgonen, för att få bort de"hunger"känslor som en tom

magsäck ger. En del äter bara en gång per dag,och det går utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan gå ner i vikt på många sätt/många olika metoder/dieter, en del bra andra riktigt dåliga.. självklart menar jag att LCHF är en av de bättre!

Något som så gott som alla metoder har gemensamt är att kalorier in minskar eller kalorier ut ökar.. eller bägge.. litta beroende utav metod.

Ytterligare en sak alla har gemensamt är att över en längre tid, oftast flera år, så avtar effekten av den metod man valt!

Den vanligaste orsaken är att man inte följer metoden lika noga längre/slarvar.. eller i en del dåliga metoder.. man stod inte ut.

Därvidlag menar jag att LCHF är bra, den är lätt att stå ut med, en massa god mat och man håller sig mätt på rätt få måltider, däremellan går kroppen över i katabolt tillstånd och lever på lagren.

Meen.. under en period av några år så är det dessutom oftast som så att mycket annat oxå förändrats.. tex så har man blivit äldre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har stött på det där ganska ofta. Det gäller inte bara LCHF utan oavsett vilken metod personen kört framgångsrikt förr så fungerar den helt plötsligt inte.

Tror inte det beror på att kroppen blivit van dietmetoden eller nåt sånt. Finns en del studier på idrottare som ofta går upp och ned i vikt (de som tävlar i viktklasser) och när de lagt av karriären finns inga tecken på att de tagit skada eller har svårare att hålla vikten jämfört med andra som inte frekvent gått på diet.

Däremot verkar det snarare som viktuppgång och "misskötsel" av kosten mellan dieterna helt enklet flyttar personen till ett sämre metabolt tillstånd. Den totala tiden av "misskötsel" adderad helt enkelt ihop. Den nollställs tyvärr inte för man gått ned i vikt vid något tillfälle.

Ett antal enkla "hemma tester" jag ser som ofta ändrats hos personer vars diet slutat fungera är:

- högre blodsocker än tidigare

- dålig eller ingen nedgång av blodsocker efter intag av vassle protein

- dålig eller ingen nedgång av blodsocker efter intag av MCT olja samt ingen uppgång av ketoner

De två sistnämnda proven är indirekta tester av insulinkänslighet.

Vad göra? Kör man LCHF tycker jag helt klart man skall gå på en strikt ketogen diet och steg ett är att säkerhetskälla att den fungerar genom att mäta blodketon (beta hydroxybutyrat). Finner man ingen BHB får man backa ett steg och leta efter det som BHB bildas från vilket är acetoacetat (keton som syns i urin eller indirekt i utandningsluft). På så sätt får man felsöka och ringa in felkällan (den metsbola väg som inte fungerar). Beroende på fel finns lite olika åtgärder.

En sak som dock förbättrar läget i princip oavsett orsaken är fasta. Det räcker sannolikt inte med en 16 timmars fasta i detta läge utan man får fasa tills blodsocker dyker och ketonerna skjuter i höjden. Räkna med att det tar närmare 3 dygn.

Efter detta kommer din dietmetod, oavsett vilken den är, fungera bättre igen. Orkar man inte fasta så långe behöver man lokalisera problemet i mer detalj och sedan angripa det mer specifikt vilket ofta innefattar något kosttillskott och specifik träning utöver dieten.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DRAKULLA

Det kan vara extremt svårt för många att äta lchf också! Inte bara lågkalorikost.

Att äta inga eller väldigt lite kolhydrater för viktnedgång tror jag på.

Men att ersätta kolhydrater med fett tror jag inte fungerar i längden om ditt mål är att gå ner i vikt. Som sagt det är något som lagts till endast för att göra dieten eller "livsstilen" populär. Och kaloriräkning kan också vara en livsstil.

Du mår bra av att äta lågkolhydrat kost utan fett också. Det är låg kolhydrat kosten som man mår bra av inte fett ätandet. Äter du strikt low carb behöver du inte äta fett för att bli mätt pga att din hunger är väldigt låg.

Det talas mindre och mindre om lchf, kan det bero på att den inte längre fungerar ? Jag tror människor har upptäkt att den inte är så bra som vissa förespråkar.

Önskar människor kunde sluta läsa och tro på allt dom läser bara för att det kommer från en doktor. Doktorer kan skriva precis vad som helst om det finns ekonomiska intressen bakom. Bilda er en egen uppfattning om saker istället för att blint tro på allt som skrivs. Vi lever i en väldigt korrupt värld kom ihåg det!

Är du Zepp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad göra? Kör man LCHF tycker jag helt klart man skall gå på en strikt ketogen diet och steg ett är att säkerhetskälla att den fungerar genom att mäta blodketon (beta hydroxybutyrat). Finner man ingen BHB får man backa ett steg och leta efter det som BHB bildas från vilket är acetoacetat (keton som syns i urin eller indirekt i utandningsluft). På så sätt får man felsöka och ringa in felkällan (den metsbola väg som inte fungerar). Beroende på fel finns lite olika åtgärder.

En sak som dock förbättrar läget i princip oavsett orsaken är fasta. Det räcker sannolikt inte med en 16 timmars fasta i detta läge utan man får fasa tills blodsocker dyker och ketonerna skjuter i höjden. Räkna med att det tar närmare 3 dygn.

Efter detta kommer din dietmetod, oavsett vilken den är, fungera bättre igen. Orkar man inte fasta så långe behöver man lokalisera problemet i mer detalj och sedan angripa det mer specifikt vilket ofta innefattar något kosttillskott och specifik träning utöver dieten.

Tack! 

Jag tror att jag är ute efter en kickstart. Jag vill fyllas av känslan av progression -- att mina ansträngningar bär frukt. Jag skall prova att fasta i helgen. 

Angående kosttillskott så tror jag inte jag behöver något. Träning blir löpning eftersom det är enklast med en 6 månaders bäbis och löparvagn. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bebis, ammar du? Det ändrar en del saker, ofta svårt att gå ned i vikt då. Jag skulle nog köra en vanlig paleo kost med träning tills amningen är över i så fall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bebis, ammar du? Det ändrar en del saker, ofta svårt att gå ned i vikt då. Jag skulle nog köra en vanlig paleo kost med träning tills amningen är över i så fall.

hm...Ola låter som ett mansnamn? Det finns pappor också här i världen :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, nog för jag har dyslexi men brukar kunna se skillnad på tjej och killnamn :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, nog för jag har dyslexi men brukar kunna se skillnad på tjej och killnamn :-)

Ingen som helst fara. Jag är trebarnsfar och i det fall jag skulle misstas för en kvinna skulle jag bara ta det som en komplimang. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som helst fara. Jag är trebarnsfar och i det fall jag skulle misstas för en kvinna skulle jag bara ta det som en komplimang. :)

Jisses.. trebarnsfar.. värsta tänkbara psykosociala implikationen på hormoner!

Och då talar jag inte om Oxytocin utan om stresshormoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara någon ämnesomsättningsexpert så kanske "andra gången-förbannelsen" är en anpassning grundad i vår evolution. Om vår kropp inte lärt sig att anpassa sig efter skiftande dieter så hade vi förmodligen inte funnits idag.
Grejen är att man borde kunna utnyttja denna evolutionära fördel lite. Den s.k."andra gången-förbannelsen" visar att vi blivit effektivare på att leva på fett, vilket medför att vi troligen blivit duktigare på att fasta. :)

Om man tittar lite på Youtube efter fasta så hittar man snart skräckexemplen - socker junkies som inte var obesa och som gick i väggen och svalt sig halvt ihjäl med metaboliska skador som följd. :o

-

Att ge sig på vattenfasta utan att vara fettdriven är som att försökas sig på att springa maraton när man är helt otränad.
En längre vattenfasta måste rimligen föregås av en föregående strikt LCHF diet och ett antal "jogging rundor" bestående av några 3-/ 5 dagars fastor för att lyckas.
Något som jag reflekterade över också var att de inte nämnde något om huruvida de intog tillskott under fastan; kalk- /multivitamin tabletter samt salt/kalium (= seltin).
Tvärtom hade några fått för sig att dricka destillerat vatten som skulle vara extra renande (detox). :wacko: Undra på att dom blev helt utmattade.
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg