Jump to content

Fett i näsan lindrar pollenallergi

Honung

Recommended Posts

Dagens tips: Fett i näsan kan hjälpa mot pollenallergi. Någon som har provat?

http://www.allergia.se/fett-i-nasan-lindrar-pollenallergi/

Tyvärr har inte lchf hjälpt mot min pollenallergi, men kanske lite doftlös kokosolja i näsan gör susen? Ska definitivt prova i morgon. Björkarna är hemska just nu...

Om fler vill testa kan ni väl rapportera här sen?

• Like 3

Test av fett i näsa, dag ett:

Jag cyklar 7 km till jobbet varje morgon och i går hade jag världens pollenhuvudvärk i flera timmar efter det.

I dag känner jag ingenting. Kan det verkligen vara kokosoljan? Låter osannolikt. Jag har tagit en allergitablett varje dag senaste månaden, så inget annorlunda där.

Fortsättning följer...

Tack Ostgoten för ditt svar, synd att det inte hade någon effekt för dig :(

• Like 3

Test av fett i näsa, dag ett:

Jag cyklar 7 km till jobbet varje morgon och i går hade jag världens pollenhuvudvärk i flera timmar efter det.

I dag känner jag ingenting. Kan det verkligen vara kokosoljan? Låter osannolikt. Jag har tagit en allergitablett varje dag senaste månaden, så inget annorlunda där.

Fortsättning följer...

Tack Ostgoten för ditt svar, synd att det inte hade någon effekt för dig :(

Intressant!

Det kanske måste vara just kokos, och det tar ju emot lite för mig att stoppa upp i näsan :P

• Like 2

Test av fett i näsa, dag två:

Samma sak som dag ett, ingen huvudvärk efter morgoncyklingen.

Kände lite svag huvudvärk efter en extra lång cykling hem via den blommande Kungsträdgården, men spolade ur snoken och applicerade ny kokosolja när jag kom hem. Hepp! Då försvann huvudvärken.

Peter B: Man börjar ju undra. Vilket mirakelmedel. Och inte ens dyrt.

Ostgoten: Ja, kanske just kokosoljan är antiinflammatorisk? Läste att pollen fäster vid slemhinnorna i näsan och orsakar små inflammationer som sprider sig. Finns det fler doftlösa oljor som är antiinflammatoriska?

I morgon väntar en rejäl prövning, för nu har jag åkt ut till landet och här står björkarna som spön i backen. Får snorta kokos hela natten.

• Like 5

Tror att även intag av kokosolja hjälper till mot allergi. Min sambo som äter väldigt liberal lågkolhydratkost har blivit av med sin allergi mot björk, al, hassel, gråbo, gräs och diverse annat genom kostförändring och intag av 2-3 msk kokosolja i sitt te varje dag.  :D

• Like 4

Test av fett i näsa, dag tre:

Känner inget från pollen alls, trots att jag har varit ute hela dagen. Börjar undra om det inte finns något pollen just nu?

lchfwinther: Härligt att kokosoljan har hjälpt din sambo! Jag har en massa kokosolja i mitt kaffe också, men det har inte hjälpt mig tidigare. Fast kombinationen kokosolja i kaffe OCH i näsa kanske är hemligheten? :)

• Like 4

Test av fett i näsa, dag fyra:

Tjatigt, men jag känner fortfarande inget alls från pollen, trots att jag har varit ute hela dagen.

Sprang på en granne som berättade att hans son inte vill vara ute, för han blir så dålig av allt pollen. Gissa vad jag gav för råd?

Det roliga är att grannen svarade: "Ja, det var någon mer som sa att vi borde testa kokosolja i näsan." Denna "någon mer" var en annan granne som jag hade berättat för i morse. Good news travels fast!

Peter B: Haha, och om man smörjer in HELA sig så kanske man blir toksnygg? Eller bara kladdig? ;) Är du pollenallergisk Peter? Tog du kokosolja INUTI näsan också? Annars fuskar du! Du måste gå all in! :angry:  Jag smörjer tre gånger om dagen: morgon, middag, kväll. Och om jag snyter mig smörjer jag efteråt. Läckert va?

• Like 4

Så här års brukar kokosfettet vara flytande. :)

Något allergisk är jag...det kommer i skov...med nysningar och rinnande ögon sen går det över...osv...men större delen av tiden har jag inte problem...har nyst en gång sen jag började....tar lite fett ikväll...passar mig nog lite för ögonen...blev nästan blind ;)

• Like 3

Vi har också börjat testa kokos i näsan i familjen. Min fru och särskilt min mamma har pollenkänningar. Jag har inga känningar (möjligen en del torkat snor som kan irritera något) vad jag vet men tycker det är kul och intressant att ha kokos i näsan :)

Undrar var forskarna fick idén från. Skulle inte förvåna om det är nån gammal visdom som återvinns.

Vi testar med Kung Markattas naturella kokosolja, d v s smak o doft ej borttagen. Känns ok tycker jag, den pyttelilla doften stör inte mig.

• Like 4

Test av fett i näsa, dag fem:

Ingen pollenhuvudvärk i dag heller. Jippi!

EVS: Jag tar kokosolja på fingret och petar in det. Oljan blir flytande så fort den hamnar på fingret. Det är en bra idé att rengöra näsan innan.

Xiro: Spännande att du och din familj också testar. Rapportera gärna hur det går!

• Like 3

Guest jala

Nu har jag, kokosallergin till trots, testat kokos mot allergi :P 

Det funkar ju för fasen! Gräsallergin är starkare än kokosallergin för mig så jag tror/hoppas att jag inte gjort något dumt nu. 

Om du är allergisk mot kokos så betyder det inte att du är allergiskt mot kokosoljan. Allergener fäster inte på olja.

Om du är allergisk mot kokos så betyder det inte att du är allergiskt mot kokosoljan. Allergener fäster inte på olja.

Det är riktigt i teorin, men den som är väldigt allergisk kan ändå få en rejäl reaktion för allergenfri är inte så säkert att den är i praktiken. Samma sak med sojalecitin tex, många sojaallergiker kan äta det utan reaktion då det är rent från sojaprotein, men andra blir riktigt risiga. Min kokosallergi är av den mildare varianten så därför vågade jag chansa, men helt riskfritt är det inte. 

Guest jala

Det är riktigt i teorin, men den som är väldigt allergisk kan ändå få en rejäl reaktion för allergenfri är inte så säkert att den är i praktiken. Samma sak med sojalecitin tex, många sojaallergiker kan äta det utan reaktion då det är rent från sojaprotein, men andra blir riktigt risiga. Min kokosallergi är av den mildare varianten så därför vågade jag chansa, men helt riskfritt är det inte. 

(men helt riskfritt är det inte) Har du någon evidens för ditt påstående?

Jag vill ogärna hamna i någon slags referenskrig här, jag har bara genom åren fått väldig respekt för allergier och att allergier kan se olika ut. Därför vill jag inte utan brasklapp skriva på öppet forum att det gick bra för mig trots mild kokosallergi, och inspirera någon med mycket starkare allergi som kanske råkar illa ut. 

Jag vet inte vilket av påståendena jag behöver evidens för, att det inte är helt riskfritt? Visst, kanske klantigt uttryckt av mig, jag kanske borde skrivit "jag kan inte uttala mig om huruvida det är helt riskfritt" eller "jag kan inte garantera att det är helt riskfritt". 

Att en del sojaallergiker tål sojalecitin och en del inte har jag heller inte någon källa på lager för, men vet i min egen bekantskapskrets en person som fått anafylaktisk chock av sojabönor men ändå kan äta sojalecitin helt utan problem, och gör det, och en annan som inte kan äta sojalecitin. 

Kokosolja i näsan? Intressant, för att ha det i kaffet har inte haft någon effekt på min pollenallergi alls.

Däremot hade en mild, homeopatisk kur jag testade för ett antal år sedan effekt på åtminstone mina korsallergier vad gäller vissa frukter och bär, vilket var oväntat, speciellt med tanke på hur oerhört kritiska en del är mot homeopati.

• Like 3

Hej, jag har fått en riktig pollenallergi-chock detta år sen några dagar tillbaka. Har varit 99% allergi-fri sen jag började med LCHF (sockermissbrukare) för 8 år sen. Den vår har jag dock fallit tillbaka med ständiga kolhydrats-återfall och pollenchocken slog till för några dagar sedan i samband med en lätt förkylning. Nu har jag ätit superstrikt i två dagar så jag hoppas att det lättar imorgon (av erfarenhet brukar det ta ca 3 dagar innan kroppen börjar fatta att det är dags för inflammationen att gå ner :)). Så, jag smörjde precis näsan med kokos-fett (vi har runt 20 grader inne så det är inte flytande förräns det hamnar på fingret och i näsan :)) Jag smörjde på rejält och döm om min förvåning när effekten nästan kom direkt! Tydlig lindrig av både bihåle-värk, nästäppa och huvudvärken.. Helkonstigt! Jag tänker fortsätta med detta! Det lär ju inte vara farligt iaf :) Om en stund ska jag även dricka fett-choklad (smör, massor av kokosfett, vatten och kakao) för att ytterligare krossa pollen-inflammationen ;)

Tack för det fantastiska tipset!

• Like 5

Nää.. Nu tog jag en tesked kokosfett och svalde och POLLEN-ASTMAN LÄTTADE DIREKT?!?! Detta måste ju vara inbillning?!... Eller, vem bryr sig om det är inbillning, det verkar ju hjälpa, FANTASTISKT!!! Spred sig en sval mjuk i känsla ner i halsen efter några sekunder och andningen blev mindre ansträngd, lenare på nåt sätt.. Konstigt är det, för jag andades ju inte in fettet så det har ju liksom inte gått in via rätt kanal så att säga, haha.. Spännande :)

• Like 4

Efter att smörjt näsan med kokosfett 1 gång i timmen de senaste 3 timmarna kan jag konstatera att min näsa inte längre är helt täppt, jag kan nu andas genom näsan igen, den känns inte igensvullen, värk i bihålorna är helt borta, till råga på allt var jag precis ute och gick en sväng för 15min sen, och näsan känns fortfarande öppen och glad :) Helt fantastiskt! För att inte missförstånd ska uppstå för framtid läsare av tråden kanske jag ska tillägga att jag använde BioFoods ekologiska doftfria kokosolja 500mg i plastburk.

• Like 4

Jösses, vilken braksuccé det här verkar bli!

Jag har fortfarande inga känningar av pollen när jag kör fett i näsan.

Och nu blev den här tråden huvudnyhet på Kostdoktorns hemsida! :)

I dag satt jag på jobbet och hörde hur flera av mina kollegor klagade över sin hemska pollenallergi och att allergitabletterna av ett visst märke var slut på apoteket. Jag övervägde att brutalt avbryta deras veklagan med mitt käcka tips, men hejdade mig... Man kanske bara verkar knäpp?

MrKarisma: Vad kul att det har lindrat din allergi! Hoppas effekten inte fortsätter att avta för dig.

• Like 2

Jösses, vilken braksuccé det här verkar bli!

Jag har fortfarande inga känningar av pollen när jag kör fett i näsan.

Och nu blev den här tråden huvudnyhet på Kostdoktorns hemsida! :)

I dag satt jag på jobbet och hörde hur flera av mina kollegor klagade över sin hemska pollenallergi och att allergitabletterna av ett visst märke var slut på apoteket. Jag övervägde att brutalt avbryta deras veklagan med mitt käcka tips, men hejdade mig... Man kanske bara verkar knäpp?

MrKarisma: Vad kul att det har lindrat din allergi! Hoppas effekten inte fortsätter att avta för dig.

Haha, jag råder dig till försiktighet.. Jag berättade entusiastiskt för en person som jag ansåg vara en av de mer intellektuella i min vänkrets och fick till svar: "Ja, eller så kan man stoppa en vitlöksklyfta i örat, funkar säkert lik bra!"

Han förstod inte ens logiken i att fettet lägger som en barriär ovanpå slemhinnorna som delvis hindrar pollen från att irritera slemhinnan.. Han verkar vara en riktig sån där läkemedels-kramare: "Är det inte från Big Pharma så är det lika trovärdigt som UFO-konspirations-teoretikernas teorier" BLÄ för såna människor.. men det är väl lite typiskt svenskt, du ska inte tro att du kan nåt, storebror vet bäst.. Auktoritets-troende.

• Like 3

Haha, jag råder dig till försiktighet.. Jag berättade entusiastiskt för en person som jag ansåg vara en av de mer intellektuella i min vänkrets och fick till svar: "Ja, eller så kan man stoppa en vitlöksklyfta i örat, funkar säkert lik bra!"

Han förstod inte ens logiken i att fettet lägger som en barriär ovanpå slemhinnorna som delvis hindrar pollen från att irritera slemhinnan.. Han verkar vara en riktig sån där läkemedels-kramare: "Är det inte från Big Pharma så är det lika trovärdigt som UFO-konspirations-teoretikernas teorier" BLÄ för såna människor.. men det är väl lite typiskt svenskt, du ska inte tro att du kan nåt, storebror vet bäst.. Auktoritets-troende.

Visa den här produkten? Det är kanske lättare att ta till sig :)https://www.apoteket.se/produkt/nozoil-original-10-ml-256347/ Det står inte just där, men på 1177 under pollenallergi rekommenderas sådana produkter, och på apoteket har jag ofta fått tips av personalen om att använda den i komplement med andra mer allergiriktade läkemedel när jag dyker upp svullen, snorig och dan.. Däremot tycker jag inte att den funkar alls, till skillnad från kokosolja. 

• Like 2

Så, nu sitter jag också med kokosolja i näsan. Jag och troligtvis halva Sverige :D   :blink: måste testa.

Jag började få känningar av pollen när jag passerade 40-strecket för några år sen. Svullna, röda ögon, rinnig näsa och kill i halsen. Konstig huvudvärk och enorm trötthet.

Sen så avtog det för ett par år sen. Förra året klarade jag mig utan ögondroppar, nässpray och piller. Har ingen aning om vad det kan bero på. Det som jag tror är att jag äter nästan bara ekologiskt och lågkolhydrat.

Men iom explosionen av pollen i år (bor i södra Halland), så testar jag detta i förebyggande syfte.

När det ibland kommer upp sådana här "hemmagjorda" kurer, så brukar jag höra med min mormor. Hon är kunnig i sånt. Hon är snart nittio, och har god kunskap i husmorskurer.

Efter lite mutter om kokosolja, för det vet hon knappt vad det är, så sa hon att man förr använde gåsfett till smörja vid olika åkommor.

• Like 7

Nu har tydligen ekarna kommit i gång, så den som har värre pollenallergi nu kan vara känslig för ekpollen, läste jag.

Kokosoljan funkar fortfarande för mig. Hur går det för er andra? Hjälper kokosoljan? Kan den hjälpa även mot kattallergi?

Naturist: Välkommen till fett-i-näsan-sekten! Intressant med din mormors tips om gåsfett. Gamla husmorskurer ska man inte förakta.

• Like 3

Nu har tydligen ekarna kommit i gång, så den som har värre pollenallergi nu kan vara känslig för ekpollen, läste jag.

Kokosoljan funkar fortfarande för mig. Hur går det för er andra? Hjälper kokosoljan? Kan den hjälpa även mot kattallergi?

Naturist: Välkommen till fett-i-näsan-sekten! Intressant med din mormors tips om gåsfett. Gamla husmorskurer ska man inte förakta.

Tackar. tackar :) trevlig sekt att vara med i, hahaha

Skrev kanske otydligt om gåsfettet. Mormor sa att det användes vid olika krämpor och skjukdomar. Hon sa inte specifikt allergi, för det fanns inte på hennes tid sa hon. Kanske att någon fick rinnsnuva, och då smörjdes näsan med fett??

Jag är född på 60-talet, och när jag tänker tillbaka till grundskolan, så kan jag faktiskt inte minnas någon som hade allergi.

• Like 2

Nä det hette inte allergi då men hösnuva vet jag flera som hade. Och syrran var faktisk tvungen att byta stallkläder innan hon kom hem och ge bort marsvinen. Allergi hade jag inte men jag tålde inte djuren

Ja, hösnuva var det nån som hade. Sen kan många allergier ha tagits för förkylningar. Kommer ihåg att man sa, att vår och sommarförkylningen är långdragen. Det kan mycket väl ha varit allergi.

• Like 4

Jag är eller rättare sagt var mycket allergisk förut. När jag slutade med griskött försvann min allergi mot sten- och kärnfrukter samt alla korsallergier mot detta utom pollenallergin men den har dock blivit mycket bättre. Jag äter inte enligt LCHF men min mathållning har alltid varit lite LCH-aktig då jag inte tycker om pasta eller bröd och älskar smör, grädde och kött. För många år sedan började jag använda Nozoil i pollentider och upplevde en förbättring både mot pollen och till hjälp för näsans slemhinna. Dock gjorde de om produkten så att den doserade mycket mindre och effekten uteblev. Jag började då med saltvattenspray och rapsolja som jag smörjde näsan med. Nu har jag som många andra snöat in på ekologisk cocosolja. Jag fortsätter med saltvattenspray, smörjer sedan med cocosolja och jag upplever att "snorkråkorna" blir mycket mjukare men effekten är densamma som med andra oljor. En trevlig bieffekt är att jag slipper näsblod nuförtiden.

• Like 2