Peter B

Insulinhypotesen ifrågasatt

Recommended Posts

Intressant videoklipp .... ny studie från NuSI där man satt människor i en "kammare" under 1 1/2 månad där de först fick äta en högkolhydrat kost och sen en ketogen kost.

Precis som väntat föll insulinvärdena kraftigt och försökspersonerna fick precis som väntat en kraftigt ökad fettoxidation i cellerna....MEN...minskningen av fettmassa var inte större när de åt ketogen kost. Det kanske är kalorier in, kalorier ut som gäller?!

Ska bli intressant med att höra diskussioner runt denna studie...man kanske får ångra en del inlägg som man skrivit angående insulinhypotesen. ;-)

(En vegan som lagt ut klippet men det ser äkta ut :) 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man mäter tillräckligt noga blir det förstås svårt att bryta mot termodynamikens lagar då de är lika fundamentala inom fysiken som Newtons lagar (typ att ett äpple faller nedåt). 

Skrev en blog om det förra året som egentligen säger samma sak som i vidoen. När det gäller viktminskning i praktiken, dvs att folk inte är instängda i ett rum och blir matade, finns dock en hel del som skiljer olika dieter åt. 

http://www.blackbeltnutrition.org/calories-in-calories-out-myth-or-fact/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man mäter tillräckligt noga blir det förstås svårt att bryta mot termodynamikens lagar då de är lika fundamentala inom fysiken som Newtons lagar (typ att ett äpple faller nedåt). 

Skrev en blog om det förra året som egentligen säger samma sak som i vidoen. När det gäller viktminskning i praktiken, dvs att folk inte är instängda i ett rum och blir matade, finns dock en hel del som skiljer olika dieter åt. 

http://www.blackbeltnutrition.org/calories-in-calories-out-myth-or-fact/

Mmm .... det handlar inte om att äta LCHF är rätt eller fel.

... utan om insulinteorin är rätt eller fel...enligt den borde kroppens "set" point flyttas neråt om insulinnivåerna minskar...det finns ju många som säger att de äter <1000 kcal och ändå inte går ner i vikt och då används insulinteorin för att förklara detta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är risken när en hypotes mer eller mindre får bli en sanning. Lyssnar man på Gary Taubes himself så är insulinhypotesen just en hypotes, som dessutom hittills saknar evidens. Det ska bli intressant att se vad rapporten säger när den kommer.

Om inte insulinhypotesen stämmer är ju frågan vad som förklarar viktminskning vid lågkolhydratkost. Tittar man på kurvorna i klippet så förlorar man lika mycket fettmassa vid lågkalorikost som vid lågkolhydratkost. Dom säger t o m att att minskningen av fettmassa blir mindre när man övergår till lågkolhydratkost. Kanske är det så att orsaken till att LCHF funkar är att man helt enkelt inte är hungrig, och att metabolismen inte går ner (som det gör med lågkalorikost). Insulinet påverkar ju även suget och hungerkänslor, även om det inte bidrar till fettinlagring, så i den meningen har insulinet ändå betydelse.

Sen finns det andra delar som kan påverka. Jag skulle gissa att bakteriefloran i magen har stor betydelse, och jag skulle också gissa att LCHF-kost bidrar till en bra bakterieflora (i synnerhet om man äter mycket grönsaker). Även det faktum att man inte äter processad mat kan jag tänka mig har stora fördelar när det gäller bakterieflora.

Ytterligare en orsak till att LCHF funkar kan vara hormonet Leptin. Intressant artikel om det här: http://ettsotareblod.se/biggest-loser-atta-ar-senare-strypt-amnesomsattning/ .

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad spännande! Nu blir det till att gnugga geniknölarna igen. OK, så det var inte fullt så enkelt OM resultaten är korrekta. Eftersom NUSi var med och finansierade studien får man väl utgå från att upplägget är ok. Peter Attia skrev på sin blogg om att minskningen av fettmassa inte egentligen hade med ketos att göra. Han menade att även om man är i ketos måste man för att minska i fettmassa få ut mer fett ur cellen än vad som går in. Alltså enligt honom och det blogginlägget kan man inte äta hur mycket fett som helst om man ville minska i fettmassan. 

Lite intressant vore det att se en studie som undersöker vilka mekanismer som är igång när man går upp i vikt. Nu har vi många studier på hur det ser ut när vi går ner i vikt. Men vad är det som gör att vissa får förfettning i levern medans andra lägger på sig under huden? Levern har en stor roll att spela i denna orkester som mer och mer verkar vara en kammarorkester d v s en utan dirigent där alla spelare har sitt instrument och lyssnar av varandra och tajmar in sina inspel utefter det och kompositionens noter. Eller finns där en dirigent någonstans som vi ännu inte har upptäckt eller identifierat som dirigent? Vad styr levern till att agera som den gör?

Studien ger upphov till en mängd nya frågor helt klart.

Att LCHF hälsomässigt verkar bättre för den som drabbats av metabolt syndrom verkar säkerställt. Lyssnar man på inslaget så hintar han ju också om att aptiten verkar nedregleras också. Detta ligger också helt i linje med insulinhypotesen.

Hade man i denna studie någon kontrollgrupp? Jag tyckte inte att jag så någon sådan. Hur i så fall jämförs fettminskningen med en lågkalori/lågfetts kost i fettmasseminskning? Det vore intressant att se för om man får en större fetmasseminskning av en traditionell lågfettsdiet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man pratar om insulinhypotes verkar det att inte så många har läst Taubes bok och har inte heller riktigt klart insulinets uppgifter och verkan i kroppen. Om man bara kopplar insulinet ihop med att gå ner i vikt så glömmer man att det finns en massa olika orsaker som kan påverka metabolismen, till exempel hypotyreos som ofta är kopplat till hyperinsulinemi, kan sabba resultaten. Agneta Schnittgers böcker, tycker jag, ger en bra baskunskap om insulinet. För mig är 4 veckors studie inte så intressant, i alla fall när man ännu inte ens har publicerat den.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man pratar om insulinhypotes verkar det att inte så många har läst Taubes bok och har inte heller riktigt klart insulinets uppgifter och verkan i kroppen. Om man bara kopplar insulinet ihop med att gå ner i vikt så glömmer man att det finns en massa olika orsaker som kan påverka metabolismen, till exempel hypotyreos som ofta är kopplat till hyperinsulinemi, kan sabba resultaten. Agneta Schnittgers böcker, tycker jag, ger en bra baskunskap om insulinet. För mig är 4 veckors studie inte så intressant, i alla fall när man ännu inte ens har publicerat den.  

Det var 2 månaders studie vad jag förstår. Det ser ut som en posterpresentation på en konferens, vilket brukar innebära att publicering är på gång. Det tar sin tid med publicering eftersom det ska passera ett antal "referees". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man går ner i vikt av LCHF kan nog förklaras att man blir mätt och därmed äter mindre dvs mindre kalorier in. 

Jag är själv en känsloätare och äter därför inte inte mindre mängd mat med LCHF och har inte gått ner ett enda gram. Jag har egentligen inte heller sett de positiva effekterna som alla pratar om. Jag fortsätter ändå eftersom jag ser fördelarna med att inte äta socker och hoppet är det sista som försvinner. Magen har förstått lugnat ner sig :)  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man går ner i vikt av LCHF kan nog förklaras att man blir mätt och därmed äter mindre dvs mindre kalorier in. 

Jag är själv en känsloätare och äter därför inte inte mindre mängd mat med LCHF och har inte gått ner ett enda gram. Jag har egentligen inte heller sett de positiva effekterna som alla pratar om. Jag fortsätter ändå eftersom jag ser fördelarna med att inte äta socker och hoppet är det sista som försvinner. Magen har förstått lugnat ner sig :)  

Det forklarer ikke Sam Felthams eksperiment der han åt samme mengde kalorier på forskjellige kosthold og fikk forskjellige resultater.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Ja att LCHF fungerar för många, det vet vi ju, men att förklara varför behöver bevisligen forskas mer på. Nedan är en intressant hypotes om att de billiga växoljor som finns i all restaurang- och industrilagad mat kan ha en stor påverkan. Och LCHF förordar ju naturligt fett

https://proteinpower.com/drmike/2016/02/03/will-the-new-dietary-guidelines-fatten-us-even-more/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föga förvånande har Jacob också redan uppmärksammat studien. ;-)

http://traningslara.se/da-har-kolhydrat-insulin-hypotesen-dott-igen/

Det är nog dags för den mannen att söka jobb på kvällstidningen. Rubriksättning, vinkling och vilseledning måste varit ett centralt ämne där han gick i skola.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild som presenterar studien på denna sida:

http://www.thenutritionwonk.com/#!Is-the-Insulin-Theory-of-Obesity-Over/cmbz/5726e6810cf26b6d6848a8f8

Om jag tolkar bilderna korrekt så är det ganska fascinerande hur fort kroppen ställer om insulinproduktionen och cellerna till fettförbränning. Är det egentligen inte lite konstigt att omställningsbesvären varar så länge som flera veckor?

Sen kan jag tycka att graferna nästan antyder en liten och nästan signifikant ökning av EE och SE.  ;-) Jag undrar vad man hade förväntat sig?

Bilden från sidan nedan:

Sk_rmklipp.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant videoklipp .... ny studie från NuSI där man satt människor i en "kammare" under 1 1/2 månad där de först fick äta en högkolhydrat kost och sen en ketogen kost.

Precis som väntat föll insulinvärdena kraftigt och försökspersonerna fick precis som väntat en kraftigt ökad fettoxidation i cellerna....MEN...minskningen av fettmassa var inte större när de åt ketogen kost. Det kanske är kalorier in, kalorier ut som gäller?!

Ska bli intressant med att höra diskussioner runt denna studie...man kanske får ångra en del inlägg som man skrivit angående insulinhypotesen. ;-)

(En vegan som lagt ut klippet men det ser äkta ut :)

Gött.. en studie att sätta tänderna i!

Isocaloric och i en kammare.. ingen metabol fördel.. dvs ingen MAD.. check, det visste vi redan de studierna har redan genomförts!

Altså f*n.. sitter man i ett laboratorium där man kan mäta nästan varje kalori som förbrukas och sen tvångsmatar folk med exakt samma kalorimängd så lär man f*n inte gå ner i vikt hur man än gör!

Det är ad libitum man skall mäta för att se insulinets verkan.. check.. finns flera studier om detta redan.. ju obesare folk är ju större påverkan på aptiten som regel!

Problemet de haft hittills vad gäller obesa och lågkolhydratkost är att få folk att äta alla kalorier för att det skall bli isocaloric!

En ketogen diet lär dels bli lite högre på protein, dels kräva högre proteinintag.. check, de studierna finns redan.. glukoneogenesen kräver som regel minst 0,2 gram protein extra per kilo nuvarande vikt.

Vi får nog se vidare när studien publiceras vad den egentligen handlade om för MAD är ett sidospår.. som är avvecklat för länge sedan.. det är och var en fantasi hos vissa!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan jag tycka att graferna nästan antyder en liten och nästan signifikant ökning av EE och SE.  ;-) Jag undrar vad man hade förväntat sig?

YF: And that's simply because they were in the chamber and weren't doing very much?

KH: Yeah it's a small room 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom att fritt få äta så många kalorier man vill så bör studierna låta deltagarna äta när de vill. På LCHF verkar många nöja sig med färre kalorier och att äta 1-3 ggr per dag utan mellanmål. Av fritt val, ofta utan obekvämlighet eller ansträngning. Studier som tvingar deltagarna att äta en exakt mängd kalorier, uppdelat på ett exakt antal mål per dag och vid exakta tider blir ju inte alls representativt för LCHF i verkliga livet. Vi väljer ju också vad vi äter - det får man väl inte i alla studier antar jag. Ibland leder ju våra "smaklökar" oss till det vi behöver äta, ytterligare en fördel som kan försvinna i studier.

Ibland funderar jag på om den personliga erfarenheten är mer vetenskaplig än många studier, eller om vetenskapen ofta är full av duktig idioti.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt är att insulin hypotesen gäller, men är en mycket kraftig förenkling som många gånger leder fel.

Metabolismen är styrd av flera hormoner. Insulin är chefen, eftersom den är det äldsta hormonet vi har.

Alla dessa hormoner påverkar alla varandra på ett totalt oöverskådligt sätt, variablerna är allt för många.

Att dra några slutsatser utifrån denna studie är förhastat. 

Den bästa forskningen som finns idag, är alla anekdoter, alla personliga beskrivningar. 

Dessa borde sammanställas på ett systematiserat sätt och presenteras vetenskapligt.

Den standard som gäller inom forskningen idag, är beslutad av medicin-bolagen, och på ett sådant sätt att endast studier som de initierar anses vara vetenskapliga.  Detta är vetenskapligt korrupt, eftersom det finns så många alternativa metoder med goda resultat, som blir förklarade ogiltiga. Trots att de metoderna har visat sig ge mycket bättre resultat än konventionella mediciner.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att man kan se studien på lite olika sätt...

...studien tittar på en pusselbit och är sponsrad av LCHF-vänner skulle man kunna säga. Men den gav kanske inte riktigt gav det resultat man skulle hoppats på, att fettmassan hade minskat lite mer på ketogen kost. Det framgår väl om inte annat på Dr Fungs kommentar där han är lite misstänksam mot mätmetoden "I have my doubts whether this DXA scan can actually detect the fractions of pounds of fat lost".

... studien kan dock omöjligen  ge svar på frågan om LCHF är effektivt för viktminskning ( och ger andra hälsomässiga fördelar). 

Jag tycker att det är nyttigt att se detta med öppna ögon och lära sig mer om vetenskapen bakom,  att LCHF fungerar i praktiken vet vi redan. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg