Jump to content

Endometrios

Emlan25

Recommended Posts

Jag har  några frågor om endometrios och kost, samt smärtmediciner. 

Jag har endometrios och mycket smärtor, har kollat lite på andra länder där är vården mer kostinriktad. 

Hur kan man anpassa kosten till att bli smärtfri? 
Jag har förstått att vi med endometrios har en immunnedsättning som inte kan ta upp blodet som blöder baklänges, 

kan man äta sig till ett bättre immunförsvar och slippa smärtor och endometriosproblem? 

Idag tar jag medicinen Visanne, är blödningsfri men ej smärtfri, har då tradolan vid behov, samt nu har man experimenterat med saroten + cymbalta, saroten hjälpte inget men jag var 

trött konstant, då bytte man till cymbalta och nu känner jag mig konstig och har huvudvärk, är dessa mediciner sunda? är det verkligen något att rekommendera? 

Kan man inte bara ta tradolan de dagar man har smärta? Det skulle handla om kanske 14 dagar i månaden, min läkare har skrivit att jag inte får ta de mer än 4 dagar i rad å måste ha uppehåll i 3 för att undvika beroende, har aldrig känt mig beroende av tradolan och är noga med att ha uppehåll för att oxå slippa en ökad tolerans till den. 

men med cymbalta har jag huvudvärk, svårt att sova en rad andra bekymmer och den hjälper bara lite mot smärtan. 

Men saroten var hemsk att sluta med  fick massor av utsättningsproblem, mådde illa i flera veckor, nu har jag nog lyckats trappa ut den klart. 

Men bör jag sluta med cymbalta? ligger på 30mg nu. 

Kan man inte bli bättre i sin endometrios genom att ändra kosten? 
Jag är GBP opererad sen 4 år tillbaka samt inte gått ner allt jag vill och har därför lagt om nu till LCHF. 

Har någon sett någon forskning på endometrios och LCHF? Eller hur man kan hjälpa sig själv mer. 

har läst om CBD olja som är lagligt är detta något att kolla på? Vad vet ni om det? 

Är helt ny här förresten ska bli kul att hänga här.

Med vänlig hälsning, Emma

• Like 2

Är det verkligen en immunnedsättning ?

Mayo Clinic har bra allmän information på länken nedan. 

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/endometriosis/basics/definition/con-20013968

Om det har med immunförsvaret att göra kan du läsa Paleo Mom och Terry Wahls (finns böcker, bloggar och facebook bla) som båda skriver om kost och immunitet - dock oftast med vinkeln autoimmunitet.

http://www.thepaleomom.com/

http://terrywahls.com/

Nja det verkar inte som alla är överens om att de är en immunnedsättning, vissa säger att det KAN vara det andra inte, egentligen vet man inte orsaken, bara att det kvinnor med endometrios inte kan ta hand om blodet som hamnar i buken utan det bildar egna härdar som ställer till mycket problem i form av smärtor. 

• Like 1