Emmepemme

Är långvarig ketos ett måste för viktnedgång?

Recommended Posts

Hej alla kloka!

Jag är inne på fjärde året med lchf nu. Eftersom jag var normalviktig när jag började har jag aldrig kört superstrikt och kan heller inte göra det: jag får ketosutslag när jag gör det, samt när jag fastar för länge.

Efter mycket stress i plugget har jag gått upp några kilo det senaste året, då jag inte haft tid att motionera så mycket som jag är van vid samt dämpat stressen med tröstätning. Sen ett åt tillbaka har jag ätit godis och glass i princip varje helg och dessutom har jag en lite överätningsproblematik (att sluta äta innan jag är sprängfylld funkar inte för mig när det gäller middagen).

Drygt fyra-fem oönskade fettkilon har smugit sig på som jag vill bli av med nu. Socker är sedan några veckor tillbaka inte ett alternativ och jag har börjat röra på mig mer. Jag arbetar även med min överätning och försöker att lära mig sluta äta när jag är mätt vid middagen. Så långt är jag med. 

En vanlig dag äter jag: 

Frukost: Kaffe med mjölk

Lunch: Smoothie (avokado/kokosmjölk, kiwi, blåbär, morot eller liknande) eller stekta ägg med smör
Eftermiddag: Kaffe med mjölk
Middag: Antingen liberal lchf, men även potatisgratäng/potatissoppa eller varma mackor då och då

Jag fastar 16:8 oftast och dricker bara vatten och kaffe. 

Det jag undrar är om långvarig ketos krävs för viktnedgång? Jag får som sagt utslag av långvarig ketos och brukar äta en frukt då och då. Dessutom äter jag potatis några gånger i veckan (ska dra ner på det också) och varma mackor slinker ner nån gång i månaden (tröstätning, tidsbrist). Jag drar ner lite på fettet i de måltider med mycket kolhydrater, men äter relativt mycket fett ändå och den kombon är ju inte superbra...

Jag har aldrig gått ner i vikt på lchf, eftersom utgångsläget var normalvikt. Snarare har jag ökat i vikt, men det tillskriver jag socker och för lite vardagsmotion snarare än lchf:en. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså.. djup ketos är ingen förutsättning som krävs för att gå ner i vikt!

En helt annan grej är att de som bantar/fastar/dricker Alevo/WTF els som gör att de går ner i vikt hamnar som regel hur som helst i ett tillstånd där man kan uppmäta ketonkroppar i antingen urin, blod eller utandningsluft!

Ketos är ett tecken på att man äter färre kolisar än kroppens omedelbara behov av glukos!

Det innebär att kroppen själv får stå för en del utav glukosproduktionen.. detta sker främst i levern, som kan bidra med upp till cirka 200 gram per dygn!

Det där får således konsekvenser.. först så sjunker insulin som en sten, det gör att lipolysen ökar.. mer FFA frigörs till blodet.. men iomed att levern är upptagen med att bilda glukos så bryts FFA bara ner till hälften och passerar sen vidare till ketogenesis.. dvs ketonkroppar bildas.

Levern har nästan inga ketolysensymer, så den kan inte förbränna dessa utan de passerar då ut i blodomloppet där de kan tas upp av celler med mer ketolysensymer och användas som energi.. främst är det hjärtat och hjärnan.

Summa summarum.. för att gå ner i vikt så krävs att man äter färre kalorier än vad man förbrukar.. ketos och högfettkost har en aptitdämpande effekt.. iallafall för de med väl tilltagna fettdepåer!

LCHF/Ketos är inget magiskt mumbojumbo.. det handlar mest om hormoner/biokemi och att ha bättre förmåga att leva utav fettdepåerna mellan måltiderna!

Är man nästan normalviktig så är det hur som helst ett sätt att banta om man nu är inne på sådant iomed att det då blir lättare att hoppa över måltider.. dvs att äta färre kalorier.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för svaret!  :)

Det var fyra år sen jag läste på om lchf och har inte gjort det sen dess knappt. Jag känner mig som en total nybörjare och hade nästintill fått för mig att lchf/ketos faktiskt var ett magiskt mumbojumbo! Det var nääästan så att jag började snegla åt bantning i klassisk mening... så det var skönt att läsa ditt svar, Zepp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för svaret!  :)

Det var fyra år sen jag läste på om lchf och har inte gjort det sen dess knappt. Jag känner mig som en total nybörjare och hade nästintill fått för mig att lchf/ketos faktiskt var ett magiskt mumbojumbo! Det var nääästan så att jag började snegla åt bantning i klassisk mening... så det var skönt att läsa ditt svar, Zepp!

Om du fortfarande har planer på att banta så lär det hur som helst gå bra mycket lättare med LCHF.. iomed att biokemin/hormonerna gör det hela mer uthärdligt.. iallafall efter någon veckas omställning.

Vi pratar således om en kost där energin till stora delar är baserad på fett.. i sin striktaste form blir den ketogen.. då pratar vi om under 100 gram kolisar om dagen.. mer troligt för effekt omkring 50 gram!

50*4=200 Kcal.. det blir ingen mätt på, så då får man lägga till fett.

Protein är rätt samma hur mycket du äter iomed att det är essentiellt.. så säg MINIMUM 1 gram protein per kilo.. dvs som minimum.. många lyckas bättre på 1,5 gram!

Låt säga att du väger 75 kilo.. då bör du äta minst 75-112 gram rent protein per dag.. i snitt.. för glukoneogenes och bibehållande utav muskler och benstomme.

Sen så.. iomed att du redan skurit ner på kolisarna så återstår i princip fett att hålla koll på dvs kalorierna.

Enklast är att äta max två gånger per dag.. slopa frukosten och om det inte hjälper lägg in 1-2 dagar i veckan då du bara äter en (1) måltid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen! :) Mycket bra, speciellt rörande proteinet - jag äter nog för lite ofta. Jag försöker att äta rätt mycket vegetariskt, men för proteinets skull funkar det 

inte riktigt utan att äta baljväxter/soja/liknande, vilket jag helst undviker. Så jag får nog lägga till lite mer kött, eller undersöka alternativa proteinkällor mer. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har svårt att känna när du är mätt och tenderar att överäta, så kanske inte 16.8 är rätt sätt att äta för dig. Äter man 16.8 ska man äta det man behöver under 8 h per dygn och fasta 16 sammanhängande timmar. 

En del har inte riktiga hunger- eller mättnadskänslor, och då kan det vara svårt att äta på känn. Äter man för lite, så finns det risk att man tar till socker för att man egentligen är hungrig. 

Anna Hallén har tagit fram någon som hon kallar handmodellen, som bygger på att man äter frukost, lunch och middag, samt ev något mellanmål per dag. http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

Kostbevakningen.se är en sida där man kan registrera det man äter för att få överblick. Har man svårt att känna hunger- och mättnadskänslor, så kan det underlätta att planera sitt ätande. LCHF är ingen räkne- eller kaloribegränsingsdiet, men för en del underlättar det att planera sitt ätande.

När det gäller protein så finns det en enkel tumregel som säger att proteinbehovet är 1 gram per kilo målvikt. Vill man t ex väga 65 kilo, så bör man äta ca 65 gram protein per dag, minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater som man tycker ryms inom ens kolhydratsbudget. Det är ingen matematisk formel som gör att man kommer att nå en viss vikt om man äter på ett visst sätt, utan en tumregel som man kan användas sig av om man behöver och tycker att den underlättar. 

Om du vill äta mer vegetariskt eller mer grönsaker så kan jag rekommendera soppa. Det finns ett antal trevliga LCHF-varianter av soppa, t ex nässelsoppa, spenatsoppa, blomkålssoppa, broccolisoppa, svamp- eller champinjonsoppa,tomatssoppa, sparrissoppa...Om du vill kan du komplettera soppan med t ex kokta ägghalvor för att göra den mer matig. Det finns även en del recept på LCHF-pannkakor, som är helt ok om du känner att du vill äta lite lättare mat. De innehåller visserligen ägg, men de känns inte så äggiga och de innehåller inte kött eller fisk, om du tycker det tar emot att äta för ofta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har svårt att känna när du är mätt och tenderar att överäta, så kanske inte 16.8 är rätt sätt att äta för dig. Äter man 16.8 ska man äta det man behöver under 8 h per dygn och fasta 16 sammanhängande timmar.

En del har inte riktiga hunger- eller mättnadskänslor, och då kan det vara svårt att äta på känn. Äter man för lite, så finns det risk att man tar till socker för att man egentligen är hungrig.

Anna Hallén har tagit fram någon som hon kallar handmodellen, som bygger på att man äter frukost, lunch och middag, samt ev något mellanmål per dag. http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

Kostbevakningen.se är en sida där man kan registrera det man äter för att få överblick. Har man svårt att känna hunger- och mättnadskänslor, så kan det underlätta att planera sitt ätande. LCHF är ingen räkne- eller kaloribegränsingsdiet, men för en del underlättar det att planera sitt ätande.

När det gäller protein så finns det en enkel tumregel som säger att proteinbehovet är 1 gram per kilo målvikt. Vill man t ex väga 65 kilo, så bör man äta ca 65 gram protein per dag, minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater som man tycker ryms inom ens kolhydratsbudget. Det är ingen matematisk formel som gör att man kommer att nå en viss vikt om man äter på ett visst sätt, utan en tumregel som man kan användas sig av om man behöver och tycker att den underlättar.

Om du vill äta mer vegetariskt eller mer grönsaker så kan jag rekommendera soppa. Det finns ett antal trevliga LCHF-varianter av soppa, t ex nässelsoppa, spenatsoppa, blomkålssoppa, broccolisoppa, svamp- eller champinjonsoppa,tomatssoppa, sparrissoppa...Om du vill kan du komplettera soppan med t ex kokta ägghalvor för att göra den mer matig. Det finns även en del recept på LCHF-pannkakor, som är helt ok om du känner att du vill äta lite lättare mat. De innehåller visserligen ägg, men de känns inte så äggiga och de innehåller inte kött eller fisk, om du tycker det tar emot att äta för ofta.

Tack så jättemycket för svaret!! [emoji4] Jag läser och lär mig. Mättnads- och hungerkänslorna funkar som de ska, det är bara jag som ignorerar dem... men försöker lyssna mer. [emoji4]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du fortfarande har planer på att banta så lär det hur som helst gå bra mycket lättare med LCHF.. iomed att biokemin/hormonerna gör det hela mer uthärdligt.. iallafall efter någon veckas omställning.

Vi pratar således om en kost där energin till stora delar är baserad på fett.. i sin striktaste form blir den ketogen.. då pratar vi om under 100 gram kolisar om dagen.. mer troligt för effekt omkring 50 gram!

50*4=200 Kcal.. det blir ingen mätt på, så då får man lägga till fett.

Protein är rätt samma hur mycket du äter iomed att det är essentiellt.. så säg MINIMUM 1 gram protein per kilo.. dvs som minimum.. många lyckas bättre på 1,5 gram!

Låt säga att du väger 75 kilo.. då bör du äta minst 75-112 gram rent protein per dag.. i snitt.. för glukoneogenes och bibehållande utav muskler och benstomme.

Sen så.. iomed att du redan skurit ner på kolisarna så återstår i princip fett att hålla koll på dvs kalorierna.

Enklast är att äta max två gånger per dag.. slopa frukosten och om det inte hjälper lägg in 1-2 dagar i veckan då du bara äter en (1) måltid.

Aha så principen eller hemligheten med den så berömda snabba viktnedgåången med LCHF är alltså att det ändå  FINNS vissa principer ändå... det som jag fått mig sagt att det inte alls behövs tänka principiellt och räkna..  bara gasa på ät när du är hungrig och väg inte köttet och ta för dig rejält av fett..

Men här kommer du med några grundprinciper... om man säger så, 

* 1 gram protein per kg

* ta reda på din basala energiomsättning

* för att sätta ett tak på allt det goda man plötsligt får äta... för oss som älskar både kött och fett.

nu har jag efter att läst runt lite ett par dgr, fått en hum om att jodå man kan "ställa om sig" någon smekmånad eller så, men ska man ta itu med besvärande övervikt, då gäller principerna och räknemaskinen/planering som A och O - eller hur?

jag läste någon gång för ett bra tag sedan, att LCHF oavsett, inte var framtagen för primärt viktnedgång.. att viktnedgång var en bonus och positiv bieffekt av total kostomläggning från väldigt kolhydratrik kost.. där processad mat brukar vara den allvarliga boven, dvs lära sig äta naturligt rätt och skärskåda giftet som ständigt ökar i all mat och särskilt halvfabrikat och helfabrikat och den utemat, som kan framkalla ett skrämmande beroende, såvida man inte har ett psyke och vilja och impulskontroll tillräckligt.. att reagara i tid, har man inte det vid rätt tid och rätt plats, kan man som så många inkl jag min dumma korkade kossa... stå här och känna sig som en främling inför sig själv, där man mekansikt tuggar medan hjärnan är totalt kidnappad...

TACK, för dina kunskaper och ärligheten att komma med HARD FACTS.. sanningen är bäst!

/ mvh

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En princip till hittade jag..  *skippa mellanmålen, om det går... 

TACK  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha så principen eller hemligheten med den så berömda snabba viktnedgåången med LCHF är alltså att det ändå  FINNS vissa principer ändå... det som jag fått mig sagt att det inte alls behövs tänka principiellt och räkna..  bara gasa på ät när du är hungrig och väg inte köttet och ta för dig rejält av fett..

Men här kommer du med några grundprinciper... om man säger så, 

* 1 gram protein per kg

* ta reda på din basala energiomsättning

* för att sätta ett tak på allt det goda man plötsligt får äta... för oss som älskar både kött och fett.

nu har jag efter att läst runt lite ett par dgr, fått en hum om att jodå man kan "ställa om sig" någon smekmånad eller så, men ska man ta itu med besvärande övervikt, då gäller principerna och räknemaskinen/planering som A och O - eller hur?

jag läste någon gång för ett bra tag sedan, att LCHF oavsett, inte var framtagen för primärt viktnedgång.. att viktnedgång var en bonus och positiv bieffekt av total kostomläggning från väldigt kolhydratrik kost.. där processad mat brukar vara den allvarliga boven, dvs lära sig äta naturligt rätt och skärskåda giftet som ständigt ökar i all mat och särskilt halvfabrikat och helfabrikat och den utemat, som kan framkalla ett skrämmande beroende, såvida man inte har ett psyke och vilja och impulskontroll tillräckligt.. att reagara i tid, har man inte det vid rätt tid och rätt plats, kan man som så många inkl jag min dumma korkade kossa... stå här och känna sig som en främling inför sig själv, där man mekansikt tuggar medan hjärnan är totalt kidnappad...

TACK, för dina kunskaper och ärligheten att komma med HARD FACTS.. sanningen är bäst!

/ mvh

Jag säger som jag brukar göra.. det e jätteenkelt, ända tills jag förklarat! :huh:

Den vanligaste gången vad gäller LCHF är att man får reda på att det är tvärt emot lågfett/lågkalori-diet!

Och det stämmer, men då handlar det oxå till stora delar om hur man tolkar detta och om man verkligen innan kände till näringslära, biokemi, och homeostas?

Till o börja med så skall man ha klart för sig att det finns ett rätt stort underlag vad gäller human näringslära/behov av essentiell näring.

Man kan diskutera olika aspekter och olika vetenskapliga artiklar.. det är bland annat detta som vi har det här forumet för!

Iallafall.. den lilla skillnaden från etablerad kostmodell vi har är fettets roll!

Det baserar vi till stora delar på det faktum att ett av dagens stora problem knappast är svält i Sverige utan tvärt om för många kalorier och på det ett modernt leverne med desktop work, utbildnings och karriärstress.. för att inte tala om olika skönhetsideal.. att förbli den ständiga tonåringen!

Tanken med dagens kostråd var från början god, iomed att det till 99% handlar om kalorier!

Enklast då är att sköra ner på fett, iomed att det är så himla kaloririkt.. grejen är för att citera Per Wikholm, (RIP) är att vägen till helvetet kantas av goda förutsatser!

Såå.. i dag är det främsta dilemmat kroniskt högt blodsocker och etter värre kroniskt högt insulin.. brukar diagnosticeras som Metabolt syndrom/prediabetes!

Enklast vore så klart om jag hade en fru som var helt inne på LCHF, handlade, lagade, serverade LCHF i lagoma portioner, samt gjorde matlådor att ta med till jobbet.. då slapp jag tänka självständigt!

Grejen är.. LCHF tarvar hur som helst någon form av aktivt tänkande.. vi har alla en massa bagage att göra oss av med.

Idealet vore så klart att det gick helt automatiskt.. men då får man nog ha den där partnern som gör tänket för en?

Och då har vi inte nämnt plånboksfrågor!

Tips från mig.. när du står där i affären och väljer paket med fläskkotletter, ta de med tjock fettrand, för då kan det hampa sig som så att du är nöjd med en (1) är de helt fettfria blir du tvungen att äta två och det blir dubbelt så dyrt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och det är det som upptar mina funeringar myket - huruvida högre fetthalt i ens dagliga kostintag kan legitimera en högre kaloriförbrukning, med bibehållen och stadig viktnedgång.

Urifrån att när man ersätter kh med fett.. att då helt annat glykemiskt index renderar helt annan förbränningsprocess - dock, betvivlar jag att denna förbränning aktiveras UTAN samtidig smart röelseenergi.. man alltså måste nog röra på sig, för att få igång den termodynamik som blir via denna fettinducerade ämnesomsättning.

Jag tror alltså, att man riskerar att gå uppi vikt, genom att enbart tilämpa lchf, medan jag blivit starkt emotsagd när jag diskuterat detta med väldigt engagerade bantare förr. 

då ska sägas att jag tyvrr inte har på något sätt heltäckande kunskap om näringslära eller den fysiologi som krävs för att till fullo förstå den bioprocess som startar när man totalt lägger om grunden för metabolismen. 

Det enda jag vet är att ett ständigt frigörande av insulin, via ständigt matande med  socker och raffinerade produkter... omedelbart lagrar fettdepåer för den mer stillasaittande passive individen. Men också om man är hyfsat rörlig och motionerar får man mer motstånd att jobba med eftersom det är mer komplexa näringskedjor att metabolisera där raffinerade molekyler gått in i t.o.m blodbanan - jag är rädd för det organfett som samlats på sig... och rubbat metabolismen.

Inte alla sparkar loss med hejdundrande lust att motionera med övervikt på kroppen, och sitter det djupare i organiska system.. det är tungt och olustigt varför jag nu ska se om denna mer radikala energiomläggning är något som min kropp kommer respondera på och jag tror det tar lång tid, minst en månad el två kanske tre.

Vad man byggt upp under ett par år(kanske flera år) kan man ju inte bara förändra under en liten snabb och intensiv månad. Det kanske kan ta år, att komma tbx till "normal" ämnesomsättning. Utan de ständiga insulindepåerna som ideligen mobiliseras , som alarmerar och stör kroppen.

Inte så att jag inbillar mig att kunna slippa röra på mig, det är ju ett sjukdomstecken att inte spontant vilja.. .. ett behov som trubbats av... som  jag saknar! men när kroppen är metabolistiskt rubbad och gått i stå av extremt kh-inflöde med extrema  och frekventa höga kickar in.. då tar det ett tag att komma tillbaka, men ja. det finns dem som kör loss och kämpar med joggng och i gym ändå, vilket jag ser som värdelöst innan jag blivit av med de värsta fettdepåerna. Demsomman rimligen borde kunna bearbeta med hjlp av den princip.. som jag undrar över om den eg. funkar.

Att inte kaloriräkna utan tillämpa metoden lo carb.. high fat.. även om jag tror f.n mer på ketodiet. När det kommer till att bearbeta fettdepåer op kroppen alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och det är det som upptar mina funeringar myket - huruvida högre fetthalt i ens dagliga kostintag kan legitimera en högre kaloriförbrukning, med bibehållen och stadig viktnedgång.

Urifrån att när man ersätter kh med fett.. att då helt annat glykemiskt index renderar helt annan förbränningsprocess - dock, betvivlar jag att denna förbränning aktiveras UTAN samtidig smart röelseenergi.. man alltså måste nog röra på sig, för att få igång den termodynamik som blir via denna fettinducerade ämnesomsättning.

Jag tror alltså, att man riskerar att gå uppi vikt, genom att enbart tilämpa lchf, medan jag blivit starkt emotsagd när jag diskuterat detta med väldigt engagerade bantare förr. 

då ska sägas att jag tyvrr inte har på något sätt heltäckande kunskap om näringslära eller den fysiologi som krävs för att till fullo förstå den bioprocess som startar när man totalt lägger om grunden för metabolismen. 

Det enda jag vet är att ett ständigt frigörande av insulin, via ständigt matande med  socker och raffinerade produkter... omedelbart lagrar fettdepåer för den mer stillasaittande passive individen. Men också om man är hyfsat rörlig och motionerar får man mer motstånd att jobba med eftersom det är mer komplexa näringskedjor att metabolisera där raffinerade molekyler gått in i t.o.m blodbanan - jag är rädd för det organfett som samlats på sig... och rubbat metabolismen.

Inte alla sparkar loss med hejdundrande lust att motionera med övervikt på kroppen, och sitter det djupare i organiska system.. det är tungt och olustigt varför jag nu ska se om denna mer radikala energiomläggning är något som min kropp kommer respondera på och jag tror det tar lång tid, minst en månad el två kanske tre.

Vad man byggt upp under ett par år(kanske flera år) kan man ju inte bara förändra under en liten snabb och intensiv månad. Det kanske kan ta år, att komma tbx till "normal" ämnesomsättning. Utan de ständiga insulindepåerna som ideligen mobiliseras , som alarmerar och stör kroppen.

Inte så att jag inbillar mig att kunna slippa röra på mig, det är ju ett sjukdomstecken att inte spontant vilja.. .. ett behov som trubbats av... som  jag saknar! men när kroppen är metabolistiskt rubbad och gått i stå av extremt kh-inflöde med extrema  och frekventa höga kickar in.. då tar det ett tag att komma tillbaka, men ja. det finns dem som kör loss och kämpar med joggng och i gym ändå, vilket jag ser som värdelöst innan jag blivit av med de värsta fettdepåerna. Demsomman rimligen borde kunna bearbeta med hjlp av den princip.. som jag undrar över om den eg. funkar.

Att inte kaloriräkna utan tillämpa metoden lo carb.. high fat.. även om jag tror f.n mer på ketodiet. När det kommer till att bearbeta fettdepåer op kroppen alltså.

Enklast uttryckt.. HF står för hög andel av ditt kaloribehov!

Var detta ligger är väldigt individuellt och bland annat beroende på hur stora fettresever man bär omkring på.

Utiallafall, de där fettresreverna försvinner inte ut i tomma luften utan måste förbrännas om de skall minska.. därom råder inte minsta tvivel!

Låt oss vända på steken och kika på idealfallet!

Då minskar din aptit, utifall din kropp är/blir anpassad för att leva mer på dina lagrade fettreserver.

Kikar vi sen på det icke ideala fallet så låser insulin in ditt fett i sina lager.

För.. det mesta du äter lagras för att sen tas ut vid behov, är dina insulinnivåer då högre så minskar lipolysen som frigör FFA till blodet för energi.

Likaså om du ständigt äter mellanmål osv!

Grejen är att det finns gränser för detta oxå.. bland annat så finns de där för att du inte skall svälta dig ihjäl!

Såå.. att gå ner ett halvt kilo per vecka är jävligt snabbt.. oftast förunnat de med extra obesety!

Det ger vid handen.. tada.. ett underskott på cirka 500 Kcal per dag i snitt!

Underskott via munnen altså!

Spring som en dåre på löparbandet i en timme.. det kanske ger en extra förbrukning på 50-100 Kcal?

Grejen är att se skillnaden mellan utgifter och intag.. extrautgifter brukar kompenseras med extraintag, ta en kaffe med kanelbulle och hela ansträngning är förgäves!

Du kan inte lura kroppen på sina reserver.. lika lite som du kan lura Riksbanken på deras!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var detta ligger är väldigt individuellt och bland annat beroende på hur stora fettresever man bär omkring på.

Utiallafall, de där fettresreverna försvinner inte ut i tomma luften utan måste förbrännas om de skall minska.. därom råder inte minsta tvivel!

Då minskar din aptit, utifall din kropp är/blir anpassad för att leva mer på dina lagrade fettreserver.

Kikar vi sen på det icke ideala fallet så låser insulin in ditt fett i sina lager.

För.. det mesta du äter lagras för att sen tas ut vid behov, är dina insulinnivåer då högre så minskar lipolysen som frigör FFA till blodet för energi.

Grejen är att det finns gränser för detta oxå.. bland annat så finns de där för att du inte skall svälta dig ihjäl!

Såå.. att gå ner ett halvt kilo per vecka är jävligt snabbt.. oftast förunnat de med extra obesety!

Spring som en dåre på löparbandet i en timme.. det kanske ger en extra förbrukning på 50-100 Kcal?

Grejen är att se skillnaden mellan utgifter och intag.. extrautgifter brukar kompenseras med extraintag, ta en kaffe med kanelbulle och hela ansträngning är förgäves!

Du kan inte lura kroppen på sina reserver.. lika lite som du kan lura Riksbanken på deras!

Hyperintressant!

Med det redan inlagrade... i hur ett kemiskt kraftverk, underhålls med förbränningsteknik som bygger på energimolekyler vilka etablerat bunden fettstruktur i form av organfett, blodfett och fetter in i cellnivå.. och  hur lite som ska till för att kroppen ska signalera till hjärnan i det autonomt neurologiska styrsystemet, att när då kh inte finns att tillgå... att kroppen då som första val istället går på proteinerna! Att ombesörja fortsatt samma felaktiga helt rubbade metabolism, och allt för att försörja lipolyser och glukoner som ju forsar runt på högvarv och ständigt ska matas.. 

Man är så van att itne ta sig en titt på vad som händer på cellulär nivå, där kolhudraterna bänkat sig permanent i tron att det är ett naturligt förstaval att köra energiomvandling med hjälp av extremt sammansatta molekyler.. extremt raffinerade molekyler som behöver ju extremt märklig hushållning med de hormoner , som börjar agera med paniska utsöndringar och permanenta utsöndringsnivåer som annars finns i enbart paniska lägen, då tänker jag på insulinutsöndring efter skyhögt sockerintag.. och övertid systematiskt konsekveent ständiga signaler om panikmobilisering.... det blir ju inlagring i samma sjuka frenetiska hushållning som blir annars enbart vid TRAUMA. 

DDjupt fascinerande detta, att enbart förstå hur ens kropp blivit en fabrik som producerar fel signalering.. och det oavsett viljan. Det hjälper mig mycket... att förstå att kroppen kommunicerar kemiskt autonomt. Jag behöver betrakta de respektive ämnena protein och fett och kh.. som små mini-individer i en minivärld .. som kommunicerar inbördes och lära mig lite mer om det språket.

För att kunna ta proteinerna i örat, när jag behöver och bedömer att de försöker konkurrera ut fett... och allt för att försöka bibehålla.. en metabolism, som är felatktigt etablerad.

Klart det tar tid!! ÄR beredd på ett halvår...  innan den korrekta metabolismen återetablerats, därett högt intag av socker oavsett i vilken form, men iaf raffinerad form ska låta kroppen iaf larma! ska få mig att vilja ... kompensera, I TID..

Men jag har redan på få dagar, helt kapat mitt sockersug. det är nästan obefintligt.

En mkt bra start, som är avgörande för fortsättningen.  :)  

Det är att som du säger, vli skicklig på protein/fett- balansen.... jag vill komma in i att förstå sammansättning som funkar optimalt där för mig, och klart att det komemr att ta sin lilla tid, för måste både räkna och läsa in mig på vilka behov just denna hydda har och förstås... börja upparbeta de gamla vanorna som finns kvar.. långsamt men säkert.

En betydligt annorlunda match, att t.ex aldrig ha haft naturligt goda och effektiva tillfredsställande metabolism, det är alltid personligt, så sant det var sagt!!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till Zepp..

Det är därför begreppet "fet person" kan gälla också till synes smala personer ; en smal person kan ha väldigt rubbad ämnesomsättning, som underhåller en glykemiskt sett helt vansinnigt dålig hormonutsöndring.. med insprängda blodfetter, men dessa kan anpassa genom att enbart äta lite mindre, men fortfarande är de rent medicinskt feta personer. 

En smal person som jag, som alltid varit smal, men som nu under menopausen efter 50 ignorerat signaler och hormonomställning, med fortsatt skyhögt intag av kolhydrat, väldigt spordadiskt småätande och extremt intag, samtliga tider å dygnet.. under ett par tre år... där det på mkt kort tid sagt poff!! och jag mcyket väl upptäckt att det var ju en faslig tid det tar att öht "bli tjock" jag har liksom aldrig blivit tjock.. och ständigt undrat var allt tar vägen,.. men nu det sista halvåret.. börjat kolla in och ser, att kroppen jobbar åt helvete fel, med helt galen energiomsättning som att den är udner ständigt TRAUMA, utan överdrift, jag lever som om jag var 200 kg tung person, mkt stora mängder mat, osv.

Måste iväg, men att man fått aha-känslor .... är enbart ensamt värt mycket. Istället för att förskjuta.. mendå pratar vi psykologi och färsvar, ett kapitel helt för sig självt. 

Mvh

Gemma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg