Goliat Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Hur mycket protein och fett i gram ska jag äta för att gå ner i vikt? Vanlig LCHF fungerar dåligt så jag vill köra strikt fakir. Verkar som att kolhydrater i grädde, majonnäs och grönsaker gör så att viktnedgången närmast avstannar. Väger 136 kg, är 190 cm lång och är 35 år gammal. Har i ett par dagar kört med 400 g protein och 100 gram kryddsmör vilket ger 78 g protein och 140 gram fett. I E%, 19% protein, 81% fett och 0% kolhydrater. Verkar okej då 80 kg är min målvikt och mig veterligen ska man äta protein efter målvikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Hur mycket protein och fett i gram ska jag äta för att gå ner i vikt? Vanlig LCHF fungerar dåligt så jag vill köra strikt fakir. Verkar som att kolhydrater i grädde, majonnäs och grönsaker gör så att viktnedgången närmast avstannar. Väger 136 kg, är 190 cm lång och är 35 år gammal. Har i ett par dagar kört med 400 g protein och 100 gram kryddsmör vilket ger 78 g protein och 140 gram fett. I E%, 19% protein, 81% fett och 0% kolhydrater. Verkar okej då 80 kg är min målvikt och mig veterligen ska man äta protein efter målvikt? Du får äta som du vill.. vill du däremot ha råd så kan du få hur många och avvikande som helst! Grejen är att det främst finns studier på nuvarande vikt eller elitidrottsmän/kvinnor.. dvs främst uppmätta lean weight! Sen så betvivlar jag inte alls att att strypa allt även essentiella macronutrienter befrämjar viktnedgång.. därmed inte sagt att det befrämjar långsiktig hälsa eller långsiktig uthållighet! Låt oss återgå till realiteterna.. iomed att du är rätt kraftigt överviktig för din längd så lägg dig på minimum för din vikt.. säg 100-136 gram protein per dag i snitt! Oså för att förklara detta med lean weight.. den dag du väger 75 kilo så kan du behöva samma mängd protein hur som helst iomed att du väger mindre, har mindre fett av din kroppskontituation men förhoppningsvis lite mer muskler! 75*1,5 = 112,5 gram! Grejen är.. iallafall vad det gäller essentiella delar av födan så är det sällan optimalt att lägga sig på minimum av något som helst.. gäller även vitaminer, mineraler och spårämnen/fytokemikalier/allt annat som är nyttigt/som kan vara en hälsofördel! Grejen är att på lång sikt så handlar det om kalorier.. dvs om kosten du äter gynnar en viktminskning.. där är LCHF en del av pusslet.. iomed att det kan bidra med ökad lipolys som i sin tur kan bidra med minskad aptit/färre måltider/minskat intag av kalorier! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goliat Posted May 5, 2016 Author Share Posted May 5, 2016 0.8 per kilo kroppsvikt är rek så det blir 108.8 g för min nuvarande kroppsvikt. Har dock läst att man ska äta efter sin målvikt vilket gör att det jag nu äter verkar lämpligt. Fett? Vissa skriver ös på med fett medan andra skriver ta en extra skvätt fett jämfört med tidigare. Vissa skriver att man äter en kotlett med tre teskedar smör medan andra skriver att man häller över 100 g smör och äter. Verkar som om att alla bara snackar och tycker utan att veta? Mig själv inräknat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Det här med protein tror jag inte har en enda specifik rekommendation som gäller för alla. De som tränar hårt ska sannolikt äta mer protein än vi som bara vardagsmotionerar. Jag tror jag läste i Martina Johanssons blogg att hon upplevde att behovet av protein minskade med en ketogen kosthållning, och hon är ju extremt vältränad. Mycket intressant tycker jag. Själv tränar jag inte annat än att jag promenerar varje dag, ingen träning som går ut på att bygga muskler, även om jag gärna skulle göra det om ork och tid räckte till. Trots det så upplever jag att mina armar är betydligt mer väldefinierade nu än för 5-6 år sedan då jag började med LCHF. Jag tror jag ligger på ca 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Tja det var mina erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 Mm.. 0,8 per kilo är för kolisätare.. närmar vi oss LCHF så drar det minst cirka 0,2 gram extra protein iomed ökad glukoneogenes. Sen så igen.. så är sällan MINIMUM av något essentiellt det samma som optimalt! Optimalt lär ligga mellan 1-2 gram per nuvarande vikt enligt studier på LCHF iomed ökad glukoneogens! Grejen är väl att om man vill minska i vikt snabbt så kan man följa alla bantningsråd som man kan finna? Och du skall ha helt klart för dig att du kan finna "bantningsråd" inom LCHF-sfären oxå. Såå, om du vill så kan du ta till dig alla bantningsråd du bara orkar.. grejen är att det inte ens är säkert att de funkar för dig/att du därmed blir normalviktig och mår bra/får optimal hälsa. Hur som helst.. protein har dels setts vara essentiellt, dels variera för olika personer.. beroende utav hur man lever. Grejen är att aminosyror är något av det sista man bör dra ner på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2016 Share Posted May 5, 2016 En ordningsfråga bara, det finns två Goliat.. en stavar Goliath med H på slutet. Den Goliath med H på slutet jag känner igen bor i Norge. Och han är förvisso stor.. men mest beroende på muskelmassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Strikt fakir låter som en tautologi ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Strikt fakir låter som en tautologi ;-) Fakir är väl i princip det striktaste vi kan tänka oss på LCHF? Fakir är ett begrepp myntat utav Skaldeman.. och anledningen till det är att man närmar sig självplågeriet! Dvs, bara kött och fett.. inget annat.. märk väl att det är fritt att äta hur många kalorier som helst.. så länge de består enbart utav kött och fett. En multivitamin/mineraltablett brukar han rekommendera vid längre kosthållning på fakir! Fakir i Skaldemans version är främst en uteslutningskost.. ingen bantningsmetod, den skall användas främst när man äter LCHF så som man bör enligt konsten alla regler för att utvärdera huruvida det är något livsmedel som motarbetar viktnedgång.. om detta är eftersträvansvärt/nödvändigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goliat Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 1 g per kg kroppsvikt. Hur ska jag få i mig 136 g protein med samma mängd fett jag äter nu. Är ju mätt redan i dag på 400 g kött (78 g protein) och 100 gram kryddsmör vilket ger total 140 gram fett. Har provat att äta mer fett men mår då bara illa och inte en matbit till går ner. Vill helst äta ren mat och inte proteinpulver. Äter multivitamin- och D-vitamintablett. Edit: Skulle kanske kunna få i mig 4 st ägg under dagen men kommer då bara upp i totalt 112 g protein totalt. Kanske bättre än 78 som i dag? Svårt bara med fettet. Äter jag mer mår jag som sagt illa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 Zepp håller nog inte med mig men om du inte orkar mer så tycker jag att du kan låta bli. Blir du mätt tycker inte jag att du ska tvinga i dig mer mat "bara för att". Själv lär jag förtvina eftersom jag ligger på ca 0.8 g protein per kilo kroppsvikt, och har nog legat så i många år. Men det är väl som med LCHF allmänt, efter många år av upplevd hälsa drabbas man plötsligt av sjukdom och död utan någon som helst förvarning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 1 g per kg kroppsvikt. Hur ska jag få i mig 136 g protein med samma mängd fett jag äter nu. Är ju mätt redan i dag på 400 g kött (78 g protein) och 100 gram kryddsmör vilket ger total 140 gram fett. Har provat att äta mer fett men mår då bara illa och inte en matbit till går ner. Vill helst äta ren mat och inte proteinpulver. Äter multivitamin- och D-vitamintablett. Edit: Skulle kanske kunna få i mig 4 st ägg under dagen men kommer då bara upp i totalt 112 g protein totalt. Kanske bättre än 78 som i dag? Svårt bara med fettet. Äter jag mer mår jag som sagt illa. Om man säger som så.. jag tror det sliter till sig efter tre-sex månader iallafall inom ett år. Man får skilja på teori och praktik! Vi får väl utgå från att ansenliga delar av dina 136 kilon består utav fett, de tarvar lixom inte lika mycket protein för sitt välbefinnande/bevarande.. och jag antar att du helst inte vill bevara allt utav dem? Grejen är vad vetenskapliga studier säger.. de är främst utforskade på normalviktiga och elitidrottare iallafall vad gäller proteinbehov. Att sen dra långa växlar och lägga sig på minimum av något som helst är lixom inte det första man bör göra.. iomed att vi pratar om essentiell näring! Sen så att protein är den macronutrient som har störst mättnad är en komplicerande faktor.. fett ger ingen mättnad.. utan främst längre ohungrighet. Man får labba lite med de olika faktorerna/macronutrienterna.. för att landa på något som verkar uthålligt. I början kan de mentala omställningarna vara ett större besvär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goliat Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 Först ska jag äta en viss mäng för att sedan... nja. Okej, ännu en som sitter och läser Wikipedia. Jag kör på som jag redan gör så får vi se. Tråden kan stängas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2016 Share Posted May 6, 2016 "Examples of cases in which it has been suggested that benefit may accrue from protein intakes that are greater than the minimum include older individuals who might benefit in terms of muscle mass, strength and functional outcomes and these benefits may in turn be reflected in improved health outcomes (Wolfe, 2012). In specific circumstances younger as well as older individuals may benefit from increased intakes of protein. Fat loss in overweight individuals eating a low energy diet may be greater with a relatively high intake of protein due to both satiating effects of protein as well as the thermogenic 32 Dietary protein quality evaluation in human nutrition: Report of an FAO Expert Consultation response to protein intake (Clifton, 2012; Te Morenga and Mann, 2012; WesterterpPlantenga et al., 2012). Gains in muscle mass and strength are greater when resistance exercise is coupled with increased intake of protein above the minimal amount necessary to maintain N-balance." http://www.fao.org/ag/humannutrition/35978-02317b979a686a57aa4593304ffc17f06.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timoat Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Hur länge körde du "vanlig" LCHF och hur pass strikt var du? Cheatmeals nån gång i veckan? Hur många kcal per dag? Jag kör 1500 kcal per dag och äter energi%75/20/5 med max 20 g kolhydrater per dag och det fungerar hur bra om helst. Testa periodisk fasta, jag äter mit första mål kl 1, och sista kl 18. Jag går även en morgonpromenad vajre morgon på 120 min ungefär. Kilona rinner av mig! MAn, 1.86, 88 kilo (ska ner till 75) 37 år gammal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts