Jump to content

Optimalt blodsockervärde vid ketogen kost

Sjirka

Recommended Posts

Andreas skriver att normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6  fastande, och upp till max 8,7 efter måltid. Min fråga är om det är bra värden även om man äter ketogen kost. Min tanke är att kroppen inte behöver lika höga blodsockernivåer då den har ketoner att livnära sig på. Finns det någon korrelation mellan blodsockervärdet och ketonvärdet som är optimalt?

Tack för svaret :-)

Ett par frågor till: Värdena som Andreas anger är ju normalvärden men vad är "bra" värden vid lchf- och ketogen diet? Finns det någon riktlinje om hur stor skillnaden bör vara mellan fastande och efter måltid?

• Like 1

Ett par frågor till: Värdena som Andreas anger är ju normalvärden men vad är "bra" värden vid lchf- och ketogen diet? Finns det någon riktlinje om hur stor skillnaden bör vara mellan fastande och efter måltid?

Du får ett luddigt svar utav mig.. kroppen strävar efter att hålla ett normalt blodsocker,.. däremot säger detta inget som helst om hur mycket glukos dina celler förbrukar per tidsenhet!

Det kan lixom vara normalt iomed att det förbrukas väldigt lite och att ketoner ersätter stora delar utav glukosbehovet?

Det vi har sett på enskilda personer är att om man kör striktaste LCHF med maximalt "diet induced ketosis" så kan blodsocker sjunka någon tiondels pocent!

Kör man liberal LCHF kan det stiga någon tiondels pocent.. litta olika från person till person.

• Like 3

Andreas värden för fasteglukos gäller som bra normalvärden med eller utan LCHF. Äter du LCHF kommer värdena aldrig gå upp speciellt mycket efter en måltid. De lär ligga som högst runt 7.

• Like 2

Hur glukos varierar med ketoner varierar en hel del från individ till individ. I äldre studier gick nästan allas glukos ned till ca 4 mmol/l i ketos (en del ännu lägre). Idag är det betydligt mer varierat. Förmodligen för att många har olika grad av nedsättning av glukoskontroll. För T2D personer händer ofta inget med blodsockret. Dock beror det på hur man kommer i ketos också. Vad man äter eller inte äter. Vid fasta bör glukos gå ned ketonerna sticker iväg. Det hela går väldigt fort. Efter 2-3 dygn går på ett par timmar ketoner upp över 3 mmol/l och glukos hoppar ned med 1-2 mmol/l. Detta verkar gälla även om du har T2D.

• Like 6

mmm...det kan säkert stämma...när jag gjorde en längre mätserie på mig själv tidigare i år låg värdena för blodsockret stadigt mellan 5-6 vid ketos 1+ mmol/L. Annars brukar det ligga mellan typ 5,5 -6,5 och sannolikt är jag något metabolt skadad. Frågan är ju lite också vilket normalvärde de hade på glukosen vid de äldre studierna?

• Like 4

• 1 month later...

Hej!

Om någon är intresserad av att mäta ketoner/relation till BS.

Jag beställde en ketonix röd sport i feb (felköp) som jag nu önskar sälja, knappt använd!

Vid intresse kontakta mig här alt. på min mail: koreacecilia@hotmail.com

Mvh, Cissi