Eva_L Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Ska sjukvården ta död på patienter ? De två senaste gångerna med prov på HbA1c var sen hösten 54 och 56 äter metformin 500 mg 1,5 ggr 2. Förrut åt jag 1 ggr 2, då var värdet lägre 52-53. Nu vill de sätta in Januvia. Faste värdet var i dag 6,9 och sjönk till 6,0. Jag kände mig yr, svag darrig. Ju mer metformin jag tar ökar blodsockret samt jag går upp i vikt. Jag har ätit LCHF sedan 8 år men fuskat lite vid storhelger. Sedan är det blodtrycket som de påstår är för högt när de mäter det på vårdcentral men hemma ligger det i medel 115/ 75 - 128/82. Det sattes in Losartan 100 mg och då skönk det för mycket 98/70 så jag vart yr och ramlade. Jag tar inte den mer. Januvia har väl många biverkningar eller hur? Man är rädd för biverkningar eftersom man råkat illa ut förrut av läkemedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Sedan är det blodtrycket som de påstår är för högt när de mäter det på vårdcentral men hemma ligger det i medel 115/ 75 - 128/82. Har du tagit med dig din apparat till vårdcentralen och gjort kontrollmätning av den tillsammans med sköterskan/läkaren? Det kan ju vara så att antingen mäter din apparat fel eller så blir du nervös av situationen som gör att trycket stiger på vårdcentralen. Om både din apparat och sköterskan mäter ungefär samma vid samma tillfälle så får både de och du svar på om du behöver blodtrycksmedicin eller ej. Tycker också att du ska be om ett 24-timmarstryck innan du börjar med blodtryckssänkande medicin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Har du provat att öka andelen resistent stärkelse i kosten? Finns en facebookgrupp som heter Resistent stärkelse, där finns bra med info och även nån som lyckats sänka medicineringen och långtidsblodsockret väldigt drastiskt m h a LCHF plus resistent stärkelse. Vad gäller blodtrycket - har du testat gurkmeja (tillsammans med lite svartpeppar), samt ordentligt intag av magnesium och omega-3 (samt hålla nere mängden omega-6)? Håller med kareng, ditt blodtryck måste utredas utförligare. För lågt blodtryck är både jobbigt och farligt. Ps. Tar du nåt blodtunnande / "antriproppmedel"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva_L Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Eftersom blodtrycker höjes av stress, typ på vårdcentral kommer min att visa högre också än hemma. Det är en kliniskt godkänd mätare som är köpt på apotek. Innan dom tjatade om blodtryckssänkande så hade jag inte använt sånt på 26 år, då de satt ut ett läkemedel som jag fick en läkemedelskada. Jag tar inga andra läkemedel. Magnesium samt Omega 3 och D3 vitamin samt vitlökskapsar. Resistent stårkelse har jag prövat lie då och då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Hur har resistent stärkelse funkat för dig, har blodsockret förbättrats? Vissa tar upp till en matsked potatismjöl i samband med varje måltid om jag minns rätt, och de kör det regelbundet utan undantag. Alltså inte då och då. Prova gärna gurkmeja (upp till 1 msk/dag har jag läst) med svartpeppar, i t ex lite grädde eller kokosgrädde. En av de verksamma mekanismerna verkar vara att det dämpar inflammation och därigenom får kärlväggar och intilliggande vävnader att svälla av - då blir diametern i blodkärlen större vilket ger mindre tryckfall, d v s mindre blodtryck för samma flöde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Att man kan ha förhöjt blodtryck när det tas på HC är vetenskapligt belagt. Speciellt när trycket tas av en läkare, men även en sköterska påverkar trycket. Jag hade en livlig diskussion med min läkare härförleden, ang kolesterol och statiner, och så skulle det förståss tas blodtryck efteråt. Blodtrycket var rejält högt, men när jag sa att hemma, med min mätare, var trycket åt det låga hållet, så sa hon att det var naturligtvis för att vi inte var överens ang statinerna som trycket blev för högt. Sen var det inte mer med det. Så tar du med din mätare till HC så blir det ju också ett högre blodtryck än hemma. Det kan t o m bli mer höjt än de tidigare mätningarna på HC eftersom du då blir extra stessad. Håller med tidigare kommentarer att efterfråga långtidsmätning innan medicinering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Alla mina läkare brukar få stora skälvan när de tar blodtryck på mej. Men min husläkare var överens med mej att jag inte behövde medicin efter att ha kört ett 24 timmarstryck. Det är inte så att jag är rädd för dem... jag är bara tämligen livlig när jag pratar med dem 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts