Bengt Nilsson Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Många rekommenderar att minska på saltet för att minska högt blodtryck. Kostdoktorn säger i sin artikel att mindre salt sänker blodtrycket en aning. Snabbkurs i blodtryck 2. Att salta eller inte salta Att äta mindre salt kan sänka blodtrycket en aning. I studier är dock långtidseffekten minimal, endast en (1) mmHg lägre blodtryck i snitt. Jag undrar om ni som läser detta och har högt blodtryck kan testa att dagligen under 2-4 veckor äta extra salt. När ni dricker att ett glas vatten med en halv till en hel tesked salt så ska ni säga till er själva: "Detta sänker blodtrycket!" Att säga så kommer att vara en placebo-effekt som förhoppningsvis fungerar Mät blodtrycket före test-perioden och sedan en gång i veckan och rapportera resultat hit. Jag kan inte vara med i testet då jag har lågt blodtryck... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Inte jag heller eftersom jag redan ökat saltet och fått blodtrycket ner. Åtta år sedan. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Jag kan tyvärr inte heller vara med, för jag svimmar nästan varje gång jag reser mig snabbt, trots att jag saltar rikligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Inte heller jag kan delta. Har normalt blodtryck och tar salt i vatten varje dag... 1 mmHg skillnad är inte signifikant då uppmätta blodtrycket varierar mycket mer av massor av anledningar. Som att påstå att man mätt 0,1 mm med en tumstock - myth busted! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Jag skulle kunna testa (även om jag f.n. saltar efter smak). Jag får vänja mig vid att använda blodtrycksmätaren, bara. Vad jag har hört angående salt och blodtryck är följande: Njurarna utsöndrar salt I urinen. Det är steg 1. Om kroppen har för lite salt, utsöndras något hormon (2 sorter?) för att ta tillbaka saltet. Långvarig utsöndring av dessa hormoner höjer blodtrycket. Och - någonstans har jag last att man jämför förändring av låga intag av salt när man kommit fram till att det sänker blodtrycket. Typ om man sänker från 10 g till 5 g per dag, så sänks det en aning. Men vad som hander om man ökar till 30 g vet man inte. Sant eller ej? Jag vet inte. Jag får väl se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts