anders1975

SSRI+Lchf

Recommended Posts

Hej.Jag har en fundering ang lchf och SSRI.
Tex när jag började med lchf februari 2016 så var allt i sin ordning förutom att jag felade nån gång och mådde lite illa i övergången från kolhydrater till lchf men det gick över.

På senare tid så har jag däremot märkt av ångestattacker som jag hade väldigt mycket av på 90talets slut inpå 2000talet.
SSRI prep tillades och jag blev fri från dom.Men andra biverkningar fick ta över vardagsproblemen istället.Såsom rejäla svettningar,viktökning(rejält)lite zombiestuk över en.Att man till vardagen var som att jobba-äta-se tv-sova sen om igen.

Klåda kom till på köpet fick äta Atarax som dessutom gör en riktigt trött.Man somnar omgåendes när man lägger sej.

Det jag då efter lchf märkte var att svettningarna minskade klådan likaså.Vikten har minskat 15 kilo enl Dibatessköterskan.
Diabetesen stod på 42 i Långsocker.Så det är ju posetivt.Det negativa är att ångestattackerna har börjat komma som brev på posten.Inte varje dag men åtminstone 1-3 ggr i veckan.Jag ska till min läkare imorn och prata om detta.Hon har förövrigt sagt att Lchf är nånting hon rekomenderar när jag pratade med henne om det.
Men jag börjar misstänka att jag kanske inte behöver SSRI-Prep när jag håller på med Lchf.Alkoholen har tappat sitt intresse för mej eller tvärtom så det behöver jag inte tänka på.
Kruxet är att jag misstänker att SSRI ger mej ångest.....!? Eller?

När jag såg filmen Sugermovie via DOX på svt så sa ju bla en läkare att för mycket socker vi får i oss ger oss panikångestattacker.
Någon som känner igen sej här eller ska jag fortsätta med SSRI?

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag har en fundering ang lchf och SSRI.

Tex när jag började med lchf februari 2016 så var allt i sin ordning förutom att jag felade nån gång och mådde lite illa i övergången från kolhydrater till lchf men det gick över.

På senare tid så har jag däremot märkt av ångestattacker som jag hade väldigt mycket av på 90talets slut inpå 2000talet.

SSRI prep tillades och jag blev fri från dom.Men andra biverkningar fick ta över vardagsproblemen istället.Såsom rejäla svettningar,viktökning(rejält)lite zombiestuk över en.Att man till vardagen var som att jobba-äta-se tv-sova sen om igen.

Klåda kom till på köpet fick äta Atarax som dessutom gör en riktigt trött.Man somnar omgåendes när man lägger sej.

Det jag då efter lchf märkte var att svettningarna minskade klådan likaså.Vikten har minskat 15 kilo enl Dibatessköterskan.

Diabetesen stod på 42 i Långsocker.Så det är ju posetivt.Det negativa är att ångestattackerna har börjat komma som brev på posten.Inte varje dag men åtminstone 1-3 ggr i veckan.Jag ska till min läkare imorn och prata om detta.Hon har förövrigt sagt att Lchf är nånting hon rekomenderar när jag pratade med henne om det.

Men jag börjar misstänka att jag kanske inte behöver SSRI-Prep när jag håller på med Lchf.Alkoholen har tappat sitt intresse för mej eller tvärtom så det behöver jag inte tänka på.

Kruxet är att jag misstänker att SSRI ger mej ångest.....!? Eller?

När jag såg filmen Sugermovie via DOX på svt så sa ju bla en läkare att för mycket socker vi får i oss ger oss panikångestattacker.

Någon som känner igen sej här eller ska jag fortsätta med SSRI?

Tack.

För det första så kommer jag alldrig kommentera huruvida du skall sätta ut medicin som en läkare satt in!

Det finns de som menar att högre intag av kolhydrater ger en högre Serotoninnivå.. jag betvivlar dessa teorier.. det är något helt annat att insulin är inblandat när det gäller att skicka tryptofan till hjärnan.. det sköts som regel utav aminosyrornas insulinogena effekt!

Sen så.. man skall åxo se vilken funktion Serotonin har i hjärna.. 90% av det finns för övrigt i magtarmkanalen och har där en annan effekt!

Hur som helst.. Serotonin handlar i hjärnan om social status, självuppskattning, bekräftelse!

Såå.. att individer med låg social status, dålig självuppskattning och ingen bekräftelse från om givningen  ger låga Serotoninhalter.. i hjärnan!

Grejen är att det borde leda till att man byter miljö/liv.

Insättning utav SSRI kan ge en viss hjälp en stund att ta tag i själva orsaken.. dvs främst ens livsituation.. det finns oxå en farlig biverkning.. dvs att man blir vare sin problematik och anser att ens liv inte är värt att leva!

Jag säger inte att SSRI är helt värdelöst.. men det säger min mors psykiatriker.. utan det är oftast vårdcentralläkare som skriver ut SSRI!

Nog om Serotonin och SSRI!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

Det finns andra biverkningar utav LCHF.. och det är sjunkande Dopamin.. det är ett annat hormon som verkar i hjärnan.. det är ett feelgood hormon!

Dess främsta syfte är att förstärka bra beteenden.. tex om du är en god vän eller om du hjälper gamla damer över gatan.. belöningen är en dusch dopamin.

Dopamin är en av de viktigaste faktorerna vid beroenden.. tex så gillar hjärnan god tillgång på energi/glukos.. på så sätt skapas ett beteendemönster där man alltid kan äta något sött och gott och få en dopaminkick!

Känslan när du inte får din dopaminkick är att du saknar en god vän/snuttefilt/tröst.. what ever.

Dopamin utsöndras oxå vid fysisk beröring av partner, barn, vänner, sex, husdjur.. osv, dvs det förstärker det beteendet som gjorde att du fick den bekräftelsen!

Sådant är som regel bättre, iomed att det förstärker beteenden som gör dig till en bättre människa.. som därmed får bekräftelse från dina nära och kära!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medicinen får du prata med läkaren om; de ska väl sättas ut väldigt försiktigt, om jag förstått det rätt, och det ska man inte göra på egen hand (om man inte, som jag, råkade ut för en läkare som sade "Sluta? Varför då? Du kan tredubbla dosen!!")

Kosten påverkar hur man mår, absolut. Det finns människor som mår mycket batter av LCHF. Det finns de som behöver en kall potatis till natten.

Har du last "Charmen med tarmen"? Det är ju så mycket som påverkar hur vi mår...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså sen jag börjjade med lchf i februari så har jag i mars-april känt ångestattacker,milda men ändå jobbiga.OCh då drack jag inge alkohol.
Jag åt då ssri som nu.Men jag tror ssri och lchf inte går ihop.För innan lchf hade jag inga som helst ångest eller panikångest.
JAg säger inte att lchf är dåligt,tvärtom.Det är inte bara vikten som går nedåt utan andra saker också.TEx har alltid behövt nässpray 6-7 ggr dagligen.
Idag är det på 2-3 ggr dagligen.Jag sover bättre och är mer utvilad på morgonen.Men just ångest som kommer och går är jobbigt.
Jag undrar om det är någon annan här som känner igen sej angående ssri med lchf.

Tacksam Biff med ägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medicinen får du prata med läkaren om; de ska väl sättas ut väldigt försiktigt, om jag förstått det rätt, och det ska man inte göra på egen hand (om man inte, som jag, råkade ut för en läkare som sade "Sluta? Varför då? Du kan tredubbla dosen!!")

Kosten påverkar hur man mår, absolut. Det finns människor som mår mycket batter av LCHF. Det finns de som behöver en kall potatis till natten.

Har du last "Charmen med tarmen"? Det är ju så mycket som påverkar hur vi mår...

Den ska jag läsa.Tack för rekomedationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg