Peter B

Studie: Ketos, blodsocker, vikt och mätmetoder

Recommended Posts

Hur tänker du nu , efter din studie? Hur kommer du att äta/träna utifrån det du kommit fram till?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite sugen på att äta mer strikt, man mår genomgående ganska bra. Jag hade t ex aldrig huvudvärk under perioden. Samtidigt är det ganska begränsande i hur man ska äta. Att ha friheten att kunna "fuska" lite med kosten ibland adderar livskvalitet. Jag kanske istället försöker genomföra lite längre fasteperioder med en viss regelbundenhet...hmm Jag vet helt enkelt inte riktig vad jag kommer att göra. ;-)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant Peter. Kul att du delar med dig. Har du provat att fasta? Antingen att börja fasta då man inte är i ketos eller när man redan är det. Vid fasteketos brukar blodglukos gå ned en enhet samtidigt som blodketoner går upp. Det hela skiftar väldigt snabb och är normalt väldigt repeterart, sker på timmen vid samma tid i fasta. Dock verkar enskilda historier på området vitna om att det går någon timme snabbare för varje gång så efter några år kan man ha kortat ned tiden med ett dygn.

Vad som verkar mindre undersökt både i litteraturen och bland självtestare är hur lång tid detta skift tar om man redan är i ketos.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näää...jag har inte testat....men kommer säkert göra det framöver nu när jag har utrustningen. Det låter rimligt att det blir "snyggare" kurvor vid fasta... ska bli spännande. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant studie!

jag tittade på din bild över cancerrisk, de har ju lite andra enheter där än vad vi har.

om jag förstår det rätt så är 

<90 mg/dl ungefär <5,0 mmol/l

90-109 motsvarar 5,0-6,0

110-125 motsvarar 6,0-6,9

126-139 motsvarar 7,0-7,7

>139 motsvarar >7,7

Att inte ketonixen "hänger" med i svängarna är ju ganska väntat, för den visar snarare en trend - eller omsättningen av "blodketoner" till "utandningsketoner" - och den var ju hela tiden hög. Ketonixen reagerar inte på enstaka "svackor". Och eftersom den mäter omsättningen mäter den ju blodketoner som bildas och omsätts direkt. Om man nu trivs med det beror ju på syftet. Jag tycker mig se att om jag blåser inom ett visst intervall så är nivån av ketosen ok...

Jag gjorde en liknande mätserie ungefär samtidigt med dig, och det jag lärde mig var att min nivå av ketos hängde helt på intaget av fett. Men då hölls ketosen enbart uppe av  det fett jag stoppade i mig, det fett som finns på kroppen rörde sig något kilo bara. 

Det enda sättet att höja ketosnivån utan att stoppa i mig mer fett var träning, fysisk aktivitet eller fasta. Men det också bara till en viss nivå. När kroppen hade "lärt" sig vilken aktivitetsnivå jag brukade hålla så sjönk värden direkt igen. 

Alla former av stress fick ketosvärden att sjunka och blodsockret att öka. Och stress kunde vara någon infektion, mens (dvs hormoner - sånt slipper ju du att luras av!), "vanlig" stress....  Hade varit kul att mäta kortisol under tiden! Men eftersom jag höll mig strikt på mycket låg nivå av kolhydrater (under 10) insåg jag att det där  höga blodsockret nog tillverkades av mina muskler, för jag höll ju igen även på proteinet. Det kändes ju inte så rolig!

Så min fullständig ovetenskapliga förklaring är att kroppen lär sig hur mycket ketoner den behöver "lagerhålla" i blodet, beroende på din normala aktivitetsnivå och vad du äter/om du äter. Och det är inte alls säkert att kroppen tycker den behöver komma upp i en nivå över 1,5 om inte din vanliga aktivitetsnivå kräver det! Jag tror Volek och Phinney tittade i sin studie mycket på just "performance", dvs idrottare med en hög aktivitetsnivå under många timmar. Jag tror inte att dessa nivåer kan nås (och hållas) av en vanlig kontorsarbetande som tränar lite lagom någon timme per dag. 

Som forskare alltid säger: det krävs fler studier! ;-)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant studie!

jag tittade på din bild över cancerrisk, de har ju lite andra enheter där än vad vi har.

om jag förstår det rätt så är 

90-109 motsvarar 5,0-6,0

>139 motsvarar >7,7

Att inte ketonixen "hänger" med i svängarna är ju ganska väntat, för den visar snarare en trend - eller omsättningen av "blodketoner" till "utandningsketoner" - och den var ju hela tiden hög. Ketonixen reagerar inte på enstaka "svackor". Och eftersom den mäter omsättningen mäter den ju blodketoner som bildas och omsätts direkt. Om man nu trivs med det beror ju på syftet. Jag tycker mig se att om jag blåser inom ett visst intervall så är nivån av ketosen ok...

Det jag mätte vikt och glukos följde blodketonvärdet ganska bra. Speciellt fasteglukos tycker jag var intressant. Det gick inte att se den relationen med ketonixmätaren. Det är möjligt att det är individuellt. Men min bedömning är att om man gör mätningarna för ett speciellt syfte som för att gå ner i vikt, minska fasteglukosen, minska risken för Alzheimers, etc så är det värt att skaffa en blodketonmätare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90-109 motsvarar 5,0-6,0

>139 motsvarar >7,7

Tack för hjälpen :) Jag lade in dina värden i bilden istället!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite of topic men ändå.. en grej med ketoner är att de kan bildas av litta olika skäl.. däremot så finns det inga sätt att lagra dessa och då antingen kissar man ut dem eller andas ut dem.

Så jag säger som jag brukar göra.. Ketoner går upp och ner men blodsockret är i princip konstant.

Ketoners främsta uppgift är att ersätta glukos för de celler som har mycket ketolysensymer när det råder brist på glukos.

Ketoner bildas främst när levern är fullt upptagen utav glukonegenes.

För att Glukoneogenes skall starta så krävs lågt insulin och sen oxå högt glukagon.

Först påverkar Glukagon glycogenolysen i levern.. när sen denna inte räcker till så startar Glukoneogenesen.

Då sjunker Insulin ytterligare.. varvid mer FFA bildas och transporteras ut i blodet.

Oxaloacetat förbrukas i Glukoneogenesen så därför kan inte allt acetylCoA som bildas i betaoxidationen föras vidare in i Citronsyra cykeln.. utan går då vidare till ketogenes.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att Glukoneogenes skall starta så krävs lågt insulin och sen oxå högt glukagon.

Då undrar jag som totalt oinsatt i detta ämne, hur åstadkommer man ett högt glukagon? Först vattenfasta och sedan bryta fastan med extremt mycket fett?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glukagonet frisätts när blodsockret blir lågt...det säger till levern att det är dags att producera glukos genom glykogenolys och/eller glukoneogenes...så det är en massa saker som kan trigga detta. ex träning, kolhydratsnål kost, fasta, var för sig och tillsammans.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan säga att det är insulin som reglerar Glukagon.. de är i princip som kommunicerande kärl.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite of topic men ändå.. en grej med ketoner är att de kan bildas av litta olika skäl.. däremot så finns det inga sätt att lagra dessa och då antingen kissar man ut dem eller andas ut dem.

Så jag säger som jag brukar göra.. Ketoner går upp och ner men blodsockret är i princip konstant.

Ketoners främsta uppgift är att ersätta glukos för de celler som har mycket ketolysensymer när det råder brist på glukos.

Ketoner bildas främst när levern är fullt upptagen utav glukonegenes.

Först påverkar Glukagon glycogenolysen i levern.. när sen denna inte räcker till så startar Glukoneogenesen.

Då sjunker Insulin ytterligare.. varvid mer FFA bildas och transporteras ut i blodet.

Oxaloacetat förbrukas i Glukoneogenesen så därför kan inte allt acetylCoA som bildas i betaoxidationen föras vidare in i Citronsyra cykeln.. utan går då vidare till ketogenes.

Bra beskrivning Zepp!

Det jag undrar lite över i beskrivningen är : Hög Glukoneogenes >>  hög Ketogenes

Initialt låter det logiskt men visst borde det vara så att glukoneogenesen snarast faller när cellerna anpassat sig till den ketogena kosten?

I celler med hög fettoxidation >> mindre behov av glukos ( och ketoner) >> mindre behov av glukoneogenes

I celler som inte har tillgång till fettoxidation >> använder mer ketoner och mindre glukos >>mindre behov av glukoneogenes

I det läget borde det vara något annat än främst glukoneogenes som driver ketogenesen? Det borde finnas mer möjlig "kapacitet" i glukoneogenesen än den som används när man väl är anpassad?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra beskrivning Zepp!

Det jag undrar lite över i beskrivningen är : Hög Glukoneogenes >>  hög Ketogenes

Initialt låter det logiskt men visst borde det vara så att glukoneogenesen snarast faller när cellerna anpassat sig till den ketogena kosten?

I celler med hög fettoxidation >> mindre behov av glukos ( och ketoner) >> mindre behov av glukoneogenes

I celler som inte har tillgång till fettoxidation >> använder mer ketoner och mindre glukos >>mindre behov av glukoneogenes

I det läget borde det vara något annat än främst glukoneogenes som driver ketogenesen? Det borde finnas mer möjlig "kapacitet" i glukoneogenesen än den som används när man väl är anpassad?

Bra fråga!

Utiallafall så ser jag det inte som att Glukoneogenesen som det som driver Ketogenesen utan att bägge är en anpassning till rådande omständigheter.

Man skulle om man är lagd åt det hållet lika gärna säga att förloppet styrs av förhållandet Insulin/Glukagon?

Kroppen är ingen finlirare, de mesta processer styrs i kaskader av olika hormoner/signalsubstanser.. det är som sagt inget finlir utan rätt robusta mekanismer som bygger på feedback!

Typ.. konstant blodsocker är kritiskt.. iomed att vi har celler som enbart kan nyttja glykolys.. en del celler i hjärnan/njuren men främst röda blodkroppar!

Konsekvenser utav detta blir att blodsockerregleringen blir kritisk.. där triggar glykogenolys och glukoneogenes in.. och ketogenes ersätter stora delar utav glukosbehovet för de celler som inte är beroende av glykolys.

Muskelceller är i princip inte beroende utav glykolys.. det skiljer mellan olika typer av muskelceller.. iallafall så finns det ett behov av intracellulärt glykogen.. i de fall vi är tvunga att springa ifrån den där sabeltandade tigern!

Vi lär alltid ha en viss depå för anaerob förbränning i muskelcellerna.. tror det handlar om våra stenåldersgener?

Då blir oxå laktatmetabolismen lika nödvändigt!

Hur som helst.. släpp stenåldern.. problemet är anpassningen till ett modernt västerländskt liv.

Grejen är fortfarande att ketogenes ökar när större mängder FFA frigörs via lägre insulinnivåer och att Oxaloacetat förbrukas i Glukoneogenes.. som använder glukogena aminosyror, glycerol och laktat.

De två stora problemen i dag är dels knappast sabeltandande tigrar utan stress och god tillgång på junkfood!

Det räcker som regel för de flesta att göra en LCHF-challenge i 1-3 månader för att komma underfund med att det räcker att äta 1-3 måltider per dag.

Då kan man få litta olika värden på ketoner.. de går upp och ner litta beroende utav olika saker.

Den andra saken är om man vill/behöver gå ner i vikt.. iallafall om man har väl tilltagna fettdepåer/vill minska i fettvikt.. då är det rätt viktigt att det är just fett man lever utav som energikälla.. där kan ketonnivåer vara någon form av kriterium.. iomed att det betyder lågt kolhydratintag som regel.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som jag tycker är lite spännande ;-) , jag vet inte om du har ngt svar på det...eller om jag har fel ?

Vad är det som gör att "kroppen" nedprioriterar glukoneogenes (efter ett tag) till förmån för annat (ketoner + fettoxidation)? eller gör den inte det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som jag tycker är lite spännande ;-) , jag vet inte om du har ngt svar på det...eller om jag har fel ?

Vad är det som gör att "kroppen" nedprioriterar glukoneogenes (efter ett tag) till förmån för annat (ketoner + fettoxidation)? eller gör den inte det?

Främst ökad fettoxidation i muskelceller vad jag förstår samt en bättre reglering utav ketolys?

Ketolysensymer finns lixom inte där om de inte används dagligdags.

Oså på detta.. kroppens cellers behov av glukos regleras via olika premisser.. tex så tillfredställs dessa utav olika GLUTar.. kör man till stora delar högkolhydratkost så används och uppregleras GLUT4 som är insulinberoende!

Annars så är det antalet GLUT1 som ger dig basbehovet av glukos för intramuskulärt glykogen.

Andra GLUTar förser andra celler med glukos.

Glutarna anpassar sig helt enkelt till vilka behov man har.

Det som "nedreglerar" glukoneogenes och ketogenes efter en längre omställning till LCHF är.. ökad betaoxidation och ökad ketolysensymer.

Främst ökad betaoxidation i muskelceller!

Skillj på ökat inflöde av FFA till levern, det ger mer ketoner ut.. och i musklerna där det på sikt leder till ökad fettoxidation direkt i mitrocondrierna!

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Oklart om det är rätt forum... Jag vill sälja min Ketonix röd sport som beställdes i början av feb 2016 (felköp)! Den är således knappt använd!

Batteri finns med!

Vid intresse svara här alt. till min mail: koreacecilia@hotmail.com

//Cissi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg