Jump to content

Fettadoption?

Fröken Jul
 Share

Recommended Posts

Hej

Läste just artikeln om Jess som hade gått ned 36 kg eller nåt, men först efter 4 månader hände det nåt då hon läste om att lägga till kokosfett och smör i kaffet. Fettadoption har man översatt det till . http://www.kostdoktorn.se/jag-gav-lchf-tid-och-fick-mitt-liv-tillbaka

Är det någon som har mer information om det? Hennes blogg var lite rörig, tänkte att det kanske finns något här på Kostdoktorn?

Mycket tacksam för svar!

• Like 1

Tack! Men det verkade vara något speciellt som hon menade i artikeln... Det var texten nedan jag fastnade för. Det lät som att hon började med LCHF, men gick inte ned i vikt och sen hittade hon det här och då hände grejer. Men hon kanske bara menar helt vanlig LCHF?

Här är den paragraf jag tänkte på:

När jag äntligen försökte mig på lågkolhydratkost igen kastade jag genast ut allt socker och all stärkelse. Efter fyra månader hade jag bara gått ner fyra kilo och som äldre kvinna efter klimakteriet trodde jag att jag hade missat det gyllene tillfället och var dömd till övervikt resten av mitt liv. Då snubblade jag över en artikel som handlade om att lägga kokosfett och smör i kaffet för att hamna i ketos.

Fettets andel av kalorierna måste upp, om man tänker uppreglera sin fettoxidationsförmåga!

Annars så blir det bara vanlig lågkaloribantning.

Såå.. i Sverige tog vi det amerikanska begreppet LC och lade till HF!

Ett annat namn är ketogen diet.

Första tiden lär man leva utav fettet man äter och kroppen vänjer sig vid lågt kolhydratintag.. den tenderar till att förbränna det du äter.

Efter ett tag så blir kroppen mer van vid att leva utav fettlagret mellan måltiderna.. det mesta du äter lagras nämligen hur som helst.

Och går det som bäst så sjunker aptiten så småningom, iallafall om det finns överskott av fett i adiopot vävnad.

• Like 2

Tack! Men det verkade vara något speciellt som hon menade i artikeln... Det var texten nedan jag fastnade för. Det lät som att hon började med LCHF, men gick inte ned i vikt och sen hittade hon det här och då hände grejer. Men hon kanske bara menar helt vanlig LCHF?

Här är den paragraf jag tänkte på:

När jag äntligen försökte mig på lågkolhydratkost igen kastade jag genast ut allt socker och all stärkelse. Efter fyra månader hade jag bara gått ner fyra kilo och som äldre kvinna efter klimakteriet trodde jag att jag hade missat det gyllene tillfället och var dömd till övervikt resten av mitt liv. Då snubblade jag över en artikel som handlade om att lägga kokosfett och smör i kaffet för att hamna i ketos.

Det handlar helt enkelt om att hon upptäckte HF-delen i kosten. Från att bara hålla kolhydraterna nere la hon också till fett. På det sättet fick hon sin kropp att använda fett som energikälla.

Texten på engelska: When I finally got back on the “low-carb wagon” it was all I could do to just get the sugars and starches out! After 4 months I’d only lost 10 lbs (4 kg), and as a middle aged post-menopausal woman, I was sure I’d missed the window of opportunity and was now sentenced to post-menopausal obesity! I came across an article that was all about putting butter and coconut oil in coffee and getting in a ketogenic state.

• Like 2

Smart! Alltid bättre att gå till källan :o). Jag tänkte att jag hade missat någon specialare men det hade jag alltså inte....

Däremot kan det mycket väl vara så att jag äter för lite fett. Äter ca 1500 kcal per dag, (20 gr kh, 120 gr protein, 115 gr fett), periodisk fasta på vardagarna och styrketränar varje vardag. Därav att jag flyttat över en del till protein. Men det är kanske ingen bra idé....

#8 Det finns ett begrepp som kallas Skaldemanfaktor.

Fett/(protein+kolhydrater). Ska vara 1 eller högre (antal gram fett >= (gram protein + gram kolhydrater), enligt Skaldeman.

Din ligger på 0,82, enligt vad du skrev I ditt inlägg.

• Like 1

Skaldeman index.. SI heter det!

Det är/var ytterligare ett sätt att kolla att man åt LC+HF!

Det är en tumregel.. från tider då det inte var lika vanligt med online kostprogram där man kan se E%!

Då räknar man bara grammen macronutrienter.

Dvs hamnar man på SI 1 så äter man en ren, rätt strikt LCHF!

Dvs om en måltid består utav 100 gram fett och 100 gram kolhydrater+ protein så blir det SI 1.

Dvs då blir det minst 70 E% från fett.. under det skall man altså inte hamna om man tänker sig att äta en lite striktare LCHF!

Nu är det ju inte säkert att just du behöver äta en strikt LCHF.. det är bara ytterligare ett sätt att kolla det man äter.

Skaldeman index.. SI heter det!

Det är/var ytterligare ett sätt att kolla att man åt LC+HF!

Det är en tumregel.. från tider då det inte var lika vanligt med online kostprogram där man kan se E%!

Då räknar man bara grammen macronutrienter.

Dvs hamnar man på SI 1 så äter man en ren, rätt strikt LCHF!

Dvs om en måltid består utav 100 gram fett och 100 gram kolhydrater+ protein så blir det SI 1.

Dvs då blir det minst 70 E% från fett.. under det skall man altså inte hamna om man tänker sig att äta en lite striktare LCHF!

Nu är det ju inte säkert att just du behöver äta en strikt LCHF.. det är bara ytterligare ett sätt att kolla det man äter.

Tack Zepp! Då fick jag veta ännu mer om det här.