Jump to content

Jag minskar inte ??

Heddeus

Recommended Posts

Hej ! Tack för en mycket inspirerande blogg med mycket smakliga tips.

Jag har en fråga som jag funderat på och grämer mig över.

Jag har kört LCHF i 4 veckor nu och tappat 6 kilo, vilket är toppen såklart.... men Jag har inte minskat en endaste liten cm runt magen. Varför ?! Det är ju där jag behöver bli av med några kilo ;) Har du nån bra förklaring ? Ska jag ha is i magen ? Många varma hälsningar Therese

Tyvärr kan vi ju inte bestämma var vi ska gå ner i vikt först. Mina bröst och mitt ansikte försvinner fortare än något annat. Mina tröjor blir för stora över axlarna men inte någon annanstans. Jag försvinner helt oproportionerligt.  :P

• Like 2

Om man säger som så.. 6 kilo är antagligen en del vatten och stora delar vågens funktioner.. iallafall på så kort tid!

Annars så är nog midjeomfånget en bättre indikation på någon som helst större förändring?

Kliv upp och ner på vågen och du skall se att det varierar som regel något kilo per gång.

• Like 1

Okej... ja så är det säkert.

Men så då innebär det istället att jag inte minskat något ? Att detta kanske inte fungerar på mig ? Är det dags att ge upp ?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Japp, det är dags att ge upp.. det är som sagt en vanlig tanke och sen så är det antagligen bara att testa andra åtgärder eller hålla ut och se saker och ting lite långsiktigare!

Ger upp och faller till föga gör vi alla hela tiden!

För det första så tycker jag att LCHF sällan tillför det som de flesta vill ha, dvs att bli yngre, kändis, världsberömd, smal och sexigare/rikare/snyggare/mer tillfreds med sig själv!

Oandra sidan får man lov att äta god mat, man behöver inte äta lika ofta, man har lättare att hålla ner kalorierna.

Grejen är  att LCHF främst handlar om mat, dvs vad du köper, lagar till och hur mycket du äter!

• Like 1

Din kropp har ännu inte lärt sej riktigt att använda fett som bränsle och om du jojobantat tidigare har den dessutom svårt att lita på dej. Du ska ha enorm övervikt om du ska märka resultat på så kort tid. Dessutom beror allt också på ålder och kön.
LCHF är inte en quickfix där du tappar förton kilo på en kafferast. Glöm blaskornas braskande före/efterbilder... LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden.
Fortsätt ät bra mat enligt LCHF i två månader till så du och din kropp kommer på speaking foot med varandra och den litar på dej. Har inget hänt då kan du börja skruva lite genom att använda de verktyg som finns på kostdoktorns sida.
Jag som var klimakteriehäxa gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar (och blev frisk på kuppen). Jag lyckades ta några kilon sen med periodisk fasta och har utan problem varit viktstabil sedan dess, men inte trådsmal utan lite rultig, vilket jag tror Moder Natur föredrar. Jag läste att folk är friskare och lever längre om man har BMI 27 istället för BMI 25. (så lite till borde jag kanske gå ner...)

• Like 3