Erik 2

Proteinklumpar bakom ALS - var kommer de ifrån?

Recommended Posts

Svenska forskare har upptäckt ett "felveckat" protein inblandat i ALS - proteinklumpar, som sprids genom nervsystemet och förstör nervceller. De vill ta fram ett läkemedel baserat på antikroppar som kämpar emot klumparna och förhindrar att de sprider sig i kroppen.

Min fråga är var proteinet kommer ifrån. Är det inte, återigen, bättre att leta upp roten till problemet ? Kan det vara en läckande tarm ? Varför läcker den i så fall ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6428534

Pressreleasen: http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning/klumpar-av-felveckat-protein-i-nervceller-kan-orsaka-nervsjukdomen-als.cid268477

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ungefär som galna ko-sjukan som också berodde på konstiga proteiner

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, galna kosjukan var också felvecklade proteiner. Forskaren som kom på det la fram en teori om att flera "moderna" sjukdommar kunde ha samma orsak. För bara 2-3 decennier sedan var detta otänkbart och han blev helt utstött inom den akademiska världen. Men idag har han ett Nobel pris på hyllan.

En intressant sak i sammanhanget är att när man fastar äter kroppen upp "skräp". En av de saker som ingår i benämningen "skräp" är felvecklade proteiner. Kroppen behöver förstås veta om att de är felvecklade vilken den kanske inte alltid gör men hur det är med tex ALS vore ju intressant att veta.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite tveksam till antikroppar som medicin, men det kanske bara är något jag fått för mig. Känns som det lätt kan gå fel.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste vara klokare att komma åt roten till problemet.  Läckande tarm kan vara en trolig orsak. 

Proteiner som smiter igenom en tarm som inte håller tätt, kan ställa till med mycket elände. 

Kroppen ska bara ta upp aminosyror från tarmen och själv bygga de proteiner som behövs.  Andra proteiner kan fungera som gifter, vad jag förstår.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg