Jump to content

Mår dåligt av LCHF

Rederka
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jag började med lchf för en och en halv vecka sedan genom att börja följa 2 week challenge på den engelska motsvarigheten till denna sida.

Deppigt nog så har jag inte gått ner ett gram, min mage är svullen nästa hela tiden, magen gör ont och känns spänd, jag känner mig svullen i hela kroppen, jag mår illa av den stora mängden fett och känner inte att jag mår bra.

Innan jag började med detta så var min mage i princip aldrig svullen eller gasig, den var platt och jag mådde mkt bättre fysiskt.

Jag har följt en strikt lchf men har dock använt quorn för att byta ut köttet eftersom jag är vegetarian. Äter dock ägg, ost etc. Quorn är inte lika kolhydratsnålt som kött men det ligger under 5g per 100g och är gjort av äggprotein.

Förr när jag plockat bort socker och vete i min diet, men fortfarande inkluderat långsamma kolhydrater och fett (har aldrig snålat med fett, men äter med lchf i alla fall 3ggr så mkt, har jag mått bra, min mage har fungerat underbart och jag har gått ner i vikt.

Anledningen till att jag så gärna vill att lchf ska funka är för att jag alltid faller bort från "nyttigt ätande" pga av cravings och hunger.

Jag tror också att min ämnesomsättning blivit störd av att jag innan åt SSRI (medicinen gjorde bland annat att mina bröst blev jättestora, en väldigt tydlig signal på hormonpåverkan tyckte jag eftersom detta är en typiskt fenomen när man äter p-piller), och det har varit svårt att gå ner i vikt sen dess.

Jag är 36 år och har 20-30kg övervikt.

Jag brukade vara mycket aktiv fram till ca 31 års ålder. Jag var smal och tränade 5-7 dagar i veckan vilket jag älskade, det var en passion.

Efter en skada, depression och SSRI (vilken jag avslutat) så tappade jag all träningsmotivation och söker ganska desperat efter en metod som kan fungera för viktminskning.

Jag har alltid varit naturligt stark i kroppen men har alltid haft problem med överätning, binge eating och att hålla en bra stadig vikt.

Oj det här blev långt! Men känner att jag varit ensam på den här vägen ganska länge och det är fint att hitta ett community! :)

Hoppas att någon orkade läsa allt :)

• Like 4

Hmm... Fick en tanke nu om att jag kanske ska byta ut quornen till ovanjordsgrönsaker? Tex steka zucchini i smör istället för en köttbit/quorn. Det blir ju fler kolhydrater men är kanske ett mycket bättre alternativ för mig eftersom jag inte äter kött.

• Like 2

Kan det vara så att du ätit för fettsnålt förut så du inte motionerat gallan tillräckligt? Många kan få problem när man börjar äta fett av den anledningen. Du kanske inte ska gå ut så hardcore på en gång utan vänja kroppen lite försiktigt vid kostbytet? Vi har ju alltid så bråttom med allting, men det har väl tagit några år att dra på dej övervikten, så du kan väl låta det ta lite tid att bli av med den också?

• Like 4

Hejsan!

Jag började med lchf för en och en halv vecka sedan genom att börja följa 2 week challenge på den engelska motsvarigheten till denna sida.

Deppigt nog så har jag inte gått ner ett gram, min mage är svullen nästa hela tiden, magen gör ont och känns spänd, jag känner mig svullen i hela kroppen, jag mår illa av den stora mängden fett och känner inte att jag mår bra.

Innan jag började med detta så var min mage i princip aldrig svullen eller gasig, den var platt och jag mådde mkt bättre fysiskt.

Jag har följt en strikt lchf men har dock använt quorn för att byta ut köttet eftersom jag är vegetarian. Äter dock ägg, ost etc. Quorn är inte lika kolhydratsnålt som kött men det ligger under 5g per 100g och är gjort av äggprotein.

Förr när jag plockat bort socker och vete i min diet, men fortfarande inkluderat långsamma kolhydrater och fett (har aldrig snålat med fett, men äter med lchf i alla fall 3ggr så mkt, har jag mått bra, min mage har fungerat underbart och jag har gått ner i vikt.

Anledningen till att jag så gärna vill att lchf ska funka är för att jag alltid faller bort från "nyttigt ätande" pga av cravings och hunger.

Jag tror också att min ämnesomsättning blivit störd av att jag innan åt SSRI (medicinen gjorde bland annat att mina bröst blev jättestora, en väldigt tydlig signal på hormonpåverkan tyckte jag eftersom detta är en typiskt fenomen när man äter p-piller), och det har varit svårt att gå ner i vikt sen dess.

Jag är 36 år och har 20-30kg övervikt.

Jag brukade vara mycket aktiv fram till ca 31 års ålder. Jag var smal och tränade 5-7 dagar i veckan vilket jag älskade, det var en passion.

Efter en skada, depression och SSRI (vilken jag avslutat) så tappade jag all träningsmotivation och söker ganska desperat efter en metod som kan fungera för viktminskning.

Jag har alltid varit naturligt stark i kroppen men har alltid haft problem med överätning, binge eating och att hålla en bra stadig vikt.

Oj det här blev långt! Men känner att jag varit ensam på den här vägen ganska länge och det är fint att hitta ett community! :)

Hoppas att någon orkade läsa allt :)

Mm..långt blev det!

För det första så är qourn gjort av mögel.. undvik detta , det enda det leder till är ont i magen.

Sen så.. det går bra att äta LCHF och vara vegetarian.. men iomed att jag är carniovore så länkar jag i stället.

https://veglchf.wordpress.com/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/

• Like 2

Illamående kan nog bero på att kroppens mättnadssystem inte hunnit ställa om sig och att du därför överäter. Jag tror precis som Stoscha ovan att du ska gå över till LCHF mer gradvis och inte för hastigt.

I och med nya kosten kanske du börjat äta (mer av) något du är känslig mot? LCHF kan säkert hjälpa bort en hel del känsligheter, i synnerhet om man håller den glutenfri och hyfsat låg i omega 6, men det kan ta tid. Rätt animalisk mat innehåller kollagen och annat som hjälper till att stärka bl a tarmen, vilket också kan bidra till mindre känsligheter samt bättre immunförsvar.

Quorn verkar tveksamt både för kropp och miljö. Sistnämnda tar Gunnar Rundgren upp på sin blogg Trädgården jorden.

Med din hälsohistorik (ssri, övervikt...) hade i a f inte jag vågat chansa med att begränsa mig till vegetariskt. Det finns även övertygande etiska argument för att man ska vara allätare (fast inte äta vad som helst såklart).

Hursomhelst lycka till och välkommen hit!

• Like 1

Det är ingen konst att äta vegetarisk LCHF om man äter ägg och kanske lite mejerier. Ägget ersätter ledigt både kött och fisk näringsmässigt... blir kanske lite ensidigt, men å andra sidan är jag hängiven köttätare så min åsikt här kan ju bero på oviljan att byta ut

• Like 2

Hmm... Fick en tanke nu om att jag kanske ska byta ut quornen till ovanjordsgrönsaker? Tex steka zucchini i smör istället för en köttbit/quorn. Det blir ju fler kolhydrater men är kanske ett mycket bättre alternativ för mig eftersom jag inte äter kött.

Tänk på att kött innehåller mycket protein och att grönsaker typiskt innehåller väldigt lite. Protein är bra till mycket, bl a bra mättnad, ork, styrka, psykiska måendet och för att hålla bra kroppstemp vilket kan hjälpa både immunförsvaret och förbränningen samt vara gött i kallare klimat. Du får klura på bra proteinkällor.

• Like 1

Det är ingen konst att äta vegetarisk LCHF om man äter ägg och kanske lite mejerier. Ägget ersätter ledigt både kött och fisk näringsmässigt... blir kanske lite ensidigt, men å andra sidan är jag hängiven köttätare så min åsikt här kan ju bero på oviljan att byta ut

Stoscha, vet du om ägg innehåller kollagen? Jag klurar på om ägg är lika bra för att stärka tarmen som "whole meat". Och det är nog en del som är känsliga mot ägg efter år av mindre bra kost som försvagat tarmen? Jag själv äter ägg i mängder och mår bra av det :)

Svårt att veta vad illamåendet beror på. Vi har hört även andra som känner att de mår illa av fettet.

En tanke jag fick är om det skulle kunna vara saltbrist snarare än fettöverflöd som kan vara orsaken till illamåendet?

Själv känner jag mig ibland smått illamående och inser då att jag inte fått i mig något salt, så jag har alltid salt tillgängligt, både på jobbet och vid sängen. Många tycker nog det är svårt att få i sig rent salt, något jag själv inte har problem med. Jag tar helt enkelt ca 1/2 tsk salt i handflatan och slickar upp. Sen får man komma ihåg att salta maten tillräckligt förstås.

Jag tror också att det kan vara en bra idé att inte tvärt bli jättestrikt, så kan man slippa de värsta övergångsbesvären, och kanske tänka på LCHF som en hälsobefrämjande livsstil, snarare än ett sätt att snabbt gå ner i vikt. Många som gått över till LCHF av viktskäl har ju upplevt hälso- och välbefinnandevinster som blivit viktigare än själva vikten.

Hoppas det löser sig för dig.

• Like 6

Man vlir lite förvirrad , nör man läser kostråd flr diabetes o samridigt läser kostråd för autoimmuna sjukdomar som ju diabetes ör , dör är ägg kål tex stängt förbjudet, innehåller tydligen ämnen som triggar inflamTionen, extremt svårt när man har tex hasimoto samt diabetes typ två ,nån med kunskap om detta hör vire ibtressant , köpte autoimmun kokbok o den är på kollisionskurs med diabetes maten tyvärr

Man vlir lite förvirrad , nör man läser kostråd flr diabetes o samridigt läser kostråd för autoimmuna sjukdomar som ju diabetes ör , dör är ägg kål tex stängt förbjudet, innehåller tydligen ämnen som triggar inflamTionen, extremt svårt när man har tex hasimoto samt diabetes typ två ,nån med kunskap om detta hör vire ibtressant , köpte autoimmun kokbok o den är på kollisionskurs med diabetes maten tyvärr

Vilka kostråd för diabetiker avser du? Varför skulle ägg och kål vara dåligt vid diabetes?

• Like 2

Att kål skulle vara dåligt vid autoimmunitet var nytt för mig. Grönkål, t ex är ju jätteinne åtminstone inom Wahl's protocol. Äggvita har jag hört kan vara knepigt för vissa, men inte att det skulle vara något problem med äggula.

Som hypotyreot diabetiker tycker jag att att måttlig LCHF funkar perfekt, men jag äter en del rotfrukter och annat som är gott och nyttigt men kanske inte  passar för de strikta. Det handlar ju till viss del om mängden också

• Like 3