ylwabodyandsoul Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Jag har avstått bröd,pasta,potatis, ris i många år nu. Inget halvfabrikat, undviker socker. Men jag går bara upp i vikt!! 7 kg på 1,5 år. Vad gör jag för fel? Behöver verkligen hjälp nu. 159 cm. Klart överviktig. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Bakar du mycket LCHF-bröd och bakverk? Mandelmjölet är en riktig bomb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Du berättar om vad du inte äter - men vad äter du? Ungefärliga mängder. Har du provat att registrera din mat I någon app några dagar för att se hur det ser ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Kostbevakningen.se är en sida där man kan registera det man äter och se hur man ligger till. Klimakterie eller förklimakterie kan leda till viktuppgång. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Hur gammal är du? Hur mår dina hormoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Jag har avstått bröd,pasta,potatis, ris i många år nu. Inget halvfabrikat, undviker socker. Men jag går bara upp i vikt!! 7 kg på 1,5 år. Vad gör jag för fel? Behöver verkligen hjälp nu. 159 cm. Klart överviktig. Skickat från min iPad med Tapatalk Grundfråga.. hur mycket äter du.. typ kalorier? Grejen är att om kalorierna är höga så är de en förklaring.. är de låga så så är det något annat som ligger bakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Igen: ska vi räkna kalorier, eller är det helt ointressant? Har läst på så många olika ställen att kaloriräkning är helt fel. Och långa förklaringar på varför. Och ändå läser jag då och då här om att vi måste begränsa kaloriintaget. Förvirrat.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Igen: ska vi räkna kalorier, eller är det helt ointressant? Har läst på så många olika ställen att kaloriräkning är helt fel. Och långa förklaringar på varför. Och ändå läser jag då och då här om att vi måste begränsa kaloriintaget. Förvirrat.... Svar.. kalorier är på inget sätt ointressant! Tvärt om så finns de och det kan säga en del om hur ens egen kropp funkar. Utiallafall.. har man väl tilltagna fettdepåer så lär fettet inte försvinna ut i tomma luften, utan man blir tvungen att förbränna dem. Grejen med enbart kaloriräkning är att det är en tautologi.. dvs en självklarhet.. utan någon som helst koppling till näringslära, biokemi eller homeostas. Kan dra ytterligare en tautologi så du får något att jämföra med.. hur gör man för att bli berömd, rik och artist.. ja uppträd i TV.. lätt som en plätt.. eller hur? Iomed LCHF så förespråkar vi först o främst riktig mat.. rätt lite kolisar iomed att hyperinsulinemi är en modern farsot.. och då blir det rätt svårt att upprätthålla en hög lipolys.. iomed att högt insulin blockerar denna. Det mest du äter lagras.. problemet uppstår när du skall leva många timmar på det du lagrat. Grejen är att vi sällan har brist på mat.. utan det är oftast aptiten som behöver en bättre reglering. Om fett är högt utav ens energiintag så tendera dels aptiten begränsas, dels så äter man som regel färre måltider, det i sig brukar innebära att man får i sig färre kalorier. I slutändan så handlar det om kalorier iallafall. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fröken Jul Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Jag försöker också få ordning på det där med att räkna kcal och att inte göra det.... Tänkte på en diskussion förut om fettkaffe som är bra för att hjälpa igång kroppen på fettdrift ( eller hur Zepp? Lite förenklat?) Fettkaffet innehåller typ 500-600 kcal, då blir det inte mycket kvar till resten av dagen. Men det kanske är helt i sin ordning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Eftersom du går upp i vikt så äter du ju onödigt mycket... det går att överäta även på LCHF grejor. T ex mandelbröd som är en slamkrypare. Logga vad du äter en normaldag så ser du var insatsen behöver sättas in. Jag är viktstabil trots att jag överäter ibland, men för att gå ner i vikt var det bara fasta som hjälpte. Jag körde 20-22: timmar med enbart kalorifri vätska 2 dagar per vecka och resten normalLCHF mat. Då tog jag ett kilo i månaden ett drygt halvår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Jag försöker också få ordning på det där med att räkna kcal och att inte göra det.... Tänkte på en diskussion förut om fettkaffe som är bra för att hjälpa igång kroppen på fettdrift ( eller hur Zepp? Lite förenklat?) Fettkaffet innehåller typ 500-600 kcal, då blir det inte mycket kvar till resten av dagen. Men det kanske är helt i sin ordning? Grejen är väl att de som dricker fettkaffe oftast gör det till frukost.. då ersätter den oftast en måltid. Det är inte helt optimalt utan får betraktas främst som bantningsknep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ylwabodyandsoul Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Hur gammal är du? Hur mår dina hormoner?Hej. Jag är 61 år. Har varit hos en homeopat som även arbetar med frekvensanalys. Hormonerna är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ylwabodyandsoul Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Bakar du mycket LCHF-bröd och bakverk? Mandelmjölet är en riktig bomb.Hej. Tidigare åt jag 1-2 mandelbröd per dag. Slutat med det nu. Men fröknäcke blir det en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ylwabodyandsoul Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Du berättar om vad du inte äter - men vad äter du? Ungefärliga mängder. Har du provat att registrera din mat I någon app några dagar för att se hur det ser ut?Hej. Det har du rätt i, det är ju VAD jag äter som är viktigt. Kanske ska säga att jag är fd anorektiker, så jag känner oftast inte hunger. Ägg o bacon, fröknäcke med ost, fettkaffe, gröna grönsaker, fisk o kyckling med spenat o broccoli. Vilken app rekommenderar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Vilken app rekommenderar du? Jag föredrar Kostbevakningen, http://kostbevakningen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts