Recommended Posts

Det finns säkert massor om det här redan, men jag har haft lite svårt att hitta, så hoppas ni kan ha överseende med en nykomling ?

Det här med proteinpulverets vara eller icke vara? Vet att det inte alls är särskilt bra, men jag måste berätta en hemlighet som jag knappt vågar yppa; jag äter inte kött. Jag har inte ätit kött på 30 år, men däremot äter jag ägg, mejerier, fisk och skaldjur.

Vad jag vill säga med det är att jag har problem med att få i mig protein. Baljväxter är ju inte heller kompatibelt med LCHF, och styrketräning är inte kompatibelt med för lite protein. Ja, du förstår... Och inget av det vill jag kompromissa med. Mår ju utmärkt av LCHF!

Så, går det att "fuska" med proteinpulver utan att sabba allt fullständigt? Någon tanke? Jag kan helt enkelt inte få i mig så mycket fisk och ägg!

Jag styrketränar 5 ggr per vecka (3 dgr underkropp och 2 dgr överkropp) det är både rehab övningar för en höft och basövningar i styrketräningen.

Jag har Whey 80 med smak. Det är ju en del sötningsmedel i det, men bidrar till ett lite ljuvligare liv än det helt utan smak. Är det idiotiskt? Någon annan som vet mer om det här?

Mitt mål är att kunna börja springa igen, byta ut mitt överskottsfett mot muskler och väga ca 8-10 kg mindre. Jag tränar på morgonen och äter inte frukost 16:8). Tips eller tankar?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åt proteinpulver för några år sedan men slutade efter ett år. Det jag inte gillade var att kroppen svullnade lite och magen blev allmänt mer gasig. Det är en effekt jag ofta får om jag äter mejerier som mjölk, grädde och keso eller liknande mer frekvent. Utan mjölkprodukter och vassleprotein blir jag lite tightare och får lugnare mage.

Har du testat att äta musslor och tonfisk som ju är proteinrikt+

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äggmjölk? Lättare att dricka dem?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var också vegetarian innan LCHF. Åt bara ägg, fisk, skaldjur och lite kyckling ibland.

Sen började jag läsa på om "köttets farlighet" :wacko:  och nu äter jag kött 2-3 gånger i veckan. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, tänkte jag.  :rolleyes:

Jag skulle aldrig äta nåt så onaturligt som proteinpulver, men det är jag det.  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt proteinpulver för några år sedan men slutade efter ett år. Det jag inte gillade var att kroppen svullnade lite och magen blev allmänt mer gasig. Det är en effekt jag ofta får om jag äter mejerier som mjölk, grädde och keso eller liknande mer frekvent. Utan mjölkprodukter och vassleprotein blir jag lite tightare och får lugnare mage.

Har du testat att äta musslor och tonfisk som ju är proteinrikt+

Jag håller med dig, jag får samma problem.Jag har tänkt att det kanske kan vara sötningsmedlet? Musslor är inte en favorit, men tonfisk är prima! Måste komma ihåg det....
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var också vegetarian innan LCHF. Åt bara ägg, fisk, skaldjur och lite kyckling ibland.

Sen började jag läsa på om "köttets farlighet" :wacko:  och nu äter jag kött 2-3 gånger i veckan. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig, tänkte jag.  :rolleyes:

Jag skulle aldrig äta nåt så onaturligt som proteinpulver, men det är jag det.  :)

Önskar att jag kunde äta kött, gör nog livet lite roligare och godare. Om man tycker om det . Man vet ju aldrig, men framtiden ser inte köttig ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De animalier du äter (ägg, fisk, skaldjur samt vissa mejerier) innehåller liksom kött massor med protein, så att du inte äter protein i form av just kött tycker jag inte skulle vara något problem. Äter du ägg får du dessutom en massa andra näringsämnen än proteiner på köpet! Faktiskt allt som krävs för att bygga en liten kyckling ;)

Haha, det har du rätt i. Jag få jobba lite mer på det helt enkelt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyssnade på radioprogrammet Kropp och själ i går, och de pratade om proteinets betydelse för kroppsbyggare och därmed också proteinpulver. Han som var expert i sammanhanget menade att proteinpulver normalt inte var något farligt. Han berättade att proteinpulver tillverkas av mjölk, och att man förädlar fram proteinet i mjölket och gör pulver av detta.

Det var för mig en varningsklocka, jag har lärt mig här på forumet att mjölkprotein inte är något att sträva efter att äta, att det finns två typer av mjölkprotein, och det som finns i vanlig mjölk och vanliga mjölkprodukter är av den sämre typen. Tydligen är kaseinet i getmjölk och buffelmjölk av den bättre typen, men jag tvivlar på att proteinpulvret görs av dessa.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyssnade på radioprogrammet Kropp och själ i går, och de pratade om proteinets betydelse för kroppsbyggare och därmed också proteinpulver. Han som var expert i sammanhanget menade att proteinpulver normalt inte var något farligt. Han berättade att proteinpulver tillverkas av mjölk, och att man förädlar fram proteinet i mjölket och gör pulver av detta.

Det var för mig en varningsklocka, jag har lärt mig här på forumet att mjölkprotein inte är något att sträva efter att äta, att det finns två typer av mjölkprotein, och det som finns i vanlig mjölk och vanliga mjölkprodukter är av den sämre typen. Tydligen är kaseinet i getmjölk och buffelmjölk av den bättre typen, men jag tvivlar på att proteinpulvret görs av dessa.

Mnjae.. mnjae.. grejen är fortfarande att de flesta näringsämnen som man får från riktiga livsmedel som regel för de flesta är positiva!

Whey är vassle vad jag förstår?

Varken vassle eller kasein är farliga att förtära för människor.. det finns dock de som är mjölkproteinallergiska och då handlar det om kasein!

Kasein finns i litta olika typer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag som aldrig brukar missa ett avsnitt av Kropp och själ , det ska jag ta igen. Bra att du sa det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae.. mnjae.. grejen är fortfarande att de flesta näringsämnen som man får från riktiga livsmedel som regel för de flesta är positiva!

Whey är vassle vad jag förstår?

Varken vassle eller kasein är farliga att förtära för människor.. det finns dock de som är mjölkproteinallergiska och då handlar det om kasein!

Kasein finns i litta olika typer.

Jag är inte allergisk mot mjölkprotein och i just Whey är det väldigt lite kolhydrater. Finns ju pulver som istället innehåller mycket, gissar att de är till för om man vill gå upp i vikt . Så du menar att det kanske inte är helt fel i alla fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte allergisk mot mjölkprotein och i just Whey är det väldigt lite kolhydrater. Finns ju pulver som istället innehåller mycket, gissar att de är till för om man vill gå upp i vikt . Så du menar att det kanske inte är helt fel i alla fall?

Mnjaeä.. pulver är pulver och riktig mat är riktig mat!

Pulver kan på sin höjd duga som tillägg vid speciella behov, det ersätter hur som helst inte mat som man är tvungen att äta.

Under förutsättning att man först o främst handlar, lagar och äter riktig mat altså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lovar, äter alltid riktig mat här! Vi gör knappt annat är att laga mat här hemma, vi gillar det hela familjen :o)

Håller med, bra att få reda ut tankarna kring det hela, men tänker att jag kan ta ibland när jag har fastat och sen kört ett hårt pass. Då är det bra! Tack.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget speciellt farligt med att äta proteinpulver. Bygger man blir det både dyrt och svårt att äta så mycket kött tycker jag. Jag använder kasein på kvällen främst och då en laktosfri variant med mjölkproteinenzymer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har precis börjat med proteinpulver, är i Thailand just nu och styrketränar. Problemet är att jag köpte proteinpulvret som rekommenderades av en tränare. Men kan nån confirma att det här märke är bra? Och vad betyder "Anabolic Hydro"? Är det bra eller dåligt för kroppen? 50f64e15c1f5ba47c94bfaf2819922ad.jpg

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hittar du bra relevant info http://blackbeltnutrition.org/lm/top-5-supplement/ skriven av The Biochemist som hänger här på forumet.

Jag tror spontant inte det du köpt är optimalt, utan snarare en generisk bekvämlighetslösning för högkolhydratare. Beror såklart på önskemål och situation. Behöver du kolhydraterna i pulvret? BCAA är ingen höjdare enl länken ovan. Passar de tillsatta vitaminerna just dina behov? - Jag tror du gör klokare i att köra (mer) rent vasslepulver, i mer naturlig form, och att lägga till det du tycker dig behöva. Om du nu behöver proteinpulver ö h t, men det är en annan fråga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du äter ost så är det ett lätt sätt att få i sig protein. "Vanliga" ostar innehåller ju ca 25%  protein och magra ostar(10%fett) ca 34% protein. Det är väldigt mycket mer än i en köttbit.

PUMA(pålägg utan macka) = en tjock skiva ost med grönsaker på, mums!

Ja, jag vet att magra ostar inte är LCHF men det ena behöver ju inte utesluta det andra....nu var det proteinet det handlade om. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg