Edit

Låga zinkvärden

Recommended Posts

Hej alla forumläsare

Min man och jag har nu gått på LCH i drygt två år. Jag mer eller mindre strikt, jag äter mycket ovanjordgrönsaker. Ligger för det mesta på en energiprocent 80-15-5. Min man äter en brödskiva per dag och dricker en del  mjölk och fil till skillnad från mig.

Vi har nu gjort vårt andra test på werlabs och vi har båda lågt zinkvärde. Jag ligger precis över referensvärdet och han precis under.

Mitt värde för ett år sedan (proven togs i februari) var på högsta referensvärdet men sen togs ett prov på min vårdcentral i höstas och då var det på gränsen till lågt så jag har ätit tillskott i ett halvår innan årets prov, ändå är det så lågt. Nu har jag ökat på tillskottet och ser till att mannen oxå får en tablett.

 

Någon som har en idé om varför det kan ha blivit så här? 

 

Kan tillägga att min man har fått lägre totalkolesterol och bättre kvoter på ett år.

Själv leder jag stort med ett tvåsiffrigt totalkolesterol :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om du har hög kopparhalt i ditt dricksvatten?

Upptag och omsättning

Zink finns främst i animaliska proteinkällor som kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter, men även i bönor och nötter. Ostron står ut som en synnerligen rik zinkkälla. Absorptionen av zink ligger mellan 15 och 40% av det du äter. Upptaget är beroende av zinkstatus och biotillgänglighet. Biotillgängligheten minskar markant vid samtidigt intag av fytinsyra, en syra i spannmål och bönor som binder mineraler generellt. Detta är en orsak till spannmåls oerhört negativa påverkan på näringsstatus. Inte bara innehåller spannmål i sig ganska torftigt med näring, de hindrar dessutom upptag av mineraler från annan mat. Detta gäller naturligtvis också - kanske framför allt - fullkornsbröd.

Zink binds till proteinet metallotioenin, ett protein som också binder koppar, kvicksilver och kadmium. I och med att det binder koppar kan ett överskott av zink leda till kopparbrist, och även tvärtom. Metallotioenin är en buffert för dessa mineraler och när zink behövs ute i kroppens celler släpps zinket till transferrin eller albumin för vidare transport. Transferrin är för övrigt det som också fraktar järn.

Eftersom zink behövs i uppemot 300 olika enzymer i kroppen kommer en stor del av zinket till bukspottskörteln för tillverkning av den stora mängd matsmältningsenzymer som sker där. På så vis kommer zink ut i tarmen igen i ett kretslopp. Det mesta zinket gör kroppen av med via avföringen, men en del försvinner också via urin och svett.

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/wahat-are-you-zinking-about

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderar på om du har hög kopparhalt i ditt dricksvatten?
 
Upptag och omsättning
Zink finns främst i animaliska proteinkällor som kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter, men även i bönor och nötter. Ostron står ut som en synnerligen rik zinkkälla. Absorptionen av zink ligger mellan 15 och 40% av det du äter. Upptaget är beroende av zinkstatus och biotillgänglighet. Biotillgängligheten minskar markant vid samtidigt intag av fytinsyra, en syra i spannmål och bönor som binder mineraler generellt. Detta är en orsak till spannmåls oerhört negativa påverkan på näringsstatus. Inte bara innehåller spannmål i sig ganska torftigt med näring, de hindrar dessutom upptag av mineraler från annan mat. Detta gäller naturligtvis också - kanske framför allt - fullkornsbröd. 
 
Zink binds till proteinet metallotioenin, ett protein som också binder koppar, kvicksilver och kadmium. I och med att det binder koppar kan ett överskott av zink leda till kopparbrist, och även tvärtom. Metallotioenin är en buffert för dessa mineraler och när zink behövs ute i kroppens celler släpps zinket till transferrin eller albumin för vidare transport. Transferrin är för övrigt det som också fraktar järn. 
 
Eftersom zink behövs i uppemot 300 olika enzymer i kroppen kommer en stor del av zinket till bukspottskörteln för tillverkning av den stora mängd matsmältningsenzymer som sker där. På så vis kommer zink ut i tarmen igen i ett kretslopp. Det mesta zinket gör kroppen av med via avföringen, men en del försvinner också via urin och svett. 
 

 

Det kan ju vara orsaken, om de flyttat och har annat dricksvatten. Men av inlägget, så verkar det inte så.

Kanske att de har uteslutit något i sin kost, som innehåller zink. Eller annat som främjar zinkupptaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zepp för ditt svar.

Vi har kommunalt vatten och haft det i många år.

Mina värden har ju gått ner under detta senaste året och verkar inte vilja stiga med en tablett (18mg) som kosttillskott.

Jag/vi äter mycket ägg, smör, grädde, kött och fisk men inga ostron :-). Nötter äter jag lite av men min man mycket. Bönor och linser förkommer aldrig i vår kost.

Min man äter ju lite spannmål men inte särskilt mycket. Jag har inte släpp in det i munnen på drygt två år.

 

Vi är sällan sjuka i förkylningar men hade influensan i början av året, men mina värden var låga redan i höstas, ett halvår efter att de vart höga.

 

Vi mår oförskämt bra på denna kost, så jag är inte särskilt orolig, men man undrar ju lite. Och man blir på något sätt väldigt intresserad. DET kan man nog skylla LCHF för :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni några symptom som kan tyda på zinkbrist? Om ni inte har det är det kanske onödigt med tillskott. Har du märkt nån positiv effekt av tillskottet?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni några symptom som kan tyda på zinkbrist? Om ni inte har det är det kanske onödigt med tillskott. Har du märkt nån positiv effekt av tillskottet?

Inte vad jag vet, vi är ju för övrigt aldrig förkylda. Jag vet nog inte riktigt vad det är för brister man kan ha. Vi är bara lite undrande över att det gått ner på ett år. Har inte märkt någon skillnad med kosttillskott, så där kanske du har en bra tanke.

Jag har ju som sagt ätit tillskott under ett halvår och då har värdet har gått upp från 9 till 11, i februari 2015 var det 16. Mitt P-ferritin är lite högt, vet inte om det spelar någon roll. Jag brukar lämna blod regelbundet men har inte gjort det under senaste året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zepp för ditt svar.

Vi har kommunalt vatten och haft det i många år.

Mina värden har ju gått ner under detta senaste året och verkar inte vilja stiga med en tablett (18mg) som kosttillskott.

Jag/vi äter mycket ägg, smör, grädde, kött och fisk men inga ostron :-). Nötter äter jag lite av men min man mycket. Bönor och linser förkommer aldrig i vår kost.

Min man äter ju lite spannmål men inte särskilt mycket. Jag har inte släpp in det i munnen på drygt två år.

 

Vi är sällan sjuka i förkylningar men hade influensan i början av året, men mina värden var låga redan i höstas, ett halvår efter att de vart höga.

 

Vi mår oförskämt bra på denna kost, så jag är inte särskilt orolig, men man undrar ju lite. Och man blir på något sätt väldigt intresserad. DET kan man nog skylla LCHF för :-)

 

Du har inte funderat på om de tabletternas zink tas upp över huvudtaget?

 

Som regel så krävs att mineraler/spårämnen är organiskt bundet för att våra tarmar skall ta upp detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och information som jag fått här i forumet.

 

Har varit inne och läst på Jonas Bergqvists hemsida och det känns inte som om någon av oss har några symptom på zinkbrist.

 

Vi äter väl upp de tabletterna som finns kvar i burken och låter det vara tills nästa års provtagning, om inget drastiskt sker. 

 

Lägger hellre de pengarna på smör och ägg :-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.