Petra183 Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Jag har testat att göra hemgjord yoghurt efter ett recept i Jonas Bergqvist bok "Ät och lev paleo". Yoghurten görs genom att man värmer 1 liter standardmjölk + 3 dl grädde till 90 grader. När yoghurten svalnat till 40 grader rör man i 1 dl yoghurt, antingen färsk naturell eller 1 dl från en tidigare sats. Lägg lock på kastrullen och ställ den fyrtiogradiga yoghurten på en skärbräda och svep en filt om. Låt stå över natt. Häll sedan yoghurten genom någon form av silduk (jag brukar ta en urtvättad kökshandduk) och låt den rinna av ca 4 timmar. Krama ev ur den sista vasslen. Förvara i kylskåp. Yoghurten kan ätas som den är eller användas till färskost då man blandar den med kummin eller någon annan krydda. Jag har lite funderingar på vad yoghurten egentligen innehåller. Bryts laktosen ner till någon form av nyttiga mjölksyrabakterier när den står över natt? Vad finns i vasslen mer än vatten? Enligt kostbevakningen så innehåller 1 liter vassle 51 g kolhydrater. Silar man bort mjölksockret? Erfarenhetsmässigt så vet jag att jag har svårt att tåla mejeriprodukter i någon större omfattning. Den här hemgjorda yoghurten verkar jag tåla i mindre mängder. Det jag funderar lite på är kolhydratshalten, eftersom den är svår att räkna på. Vågar man äta av yoghurten i tron att den är nyttig eller bör man hålla sig till sådant som har en innehållsförteckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Vad jag förstår omvandlar bakterierna under fermenteringen laktosen till mjölksyra, eller i alla fall större delen. Det borde vara därför det är lättare att tolerera produkter som ost, fil och yoghurt när man har problem med laktos (antingen man är intolerant eller vill hålla nere kh). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Perfekt! Då fortsätter jag med mina små yoghurtprojekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts