willas

Tarmflora i finsk tv

Recommended Posts

Jag hittade den här gamla tråden...

https://forum.kostdoktorn.se/topic/4875-livslängd-genom-tiderna/

...där Kjell länkade till den här sidan:

https://paleoleap.com/why-cavemen-didnt-die-young/

Jag har bara skummat igenom den än så länge.

Kjell tipsar om att man kan söka på "life expectancy paleolithic" för fler sidor att läsa.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Ganymedes sade:

Nej, att jag skulle haft fel trodde jag nog inte. Jag tyckte nog mest bara att det var ett märkligt påstående att våra förfäder inte skulle ha haft tillgång till rikligt med vegetabilier.

Tycker fortfarande att det är ett märkligt påstående.

All forskning jag sett på diet under stenåldern visar på extremt höga intag av fiber, minst 100 g om dagen. Samma sak med jägar/samlarfolk i dag, minst 100 g fiber per dag. Vilda frukter, rötter, rotfrukter, grönsaker har betydligt mer fibrer än våra förädlade grönsaker.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Ganymedes sade:

Nej, att jag skulle haft fel trodde jag nog inte. Jag tyckte nog mest bara att det var ett märkligt påstående att våra förfäder inte skulle ha haft tillgång till rikligt med vegetabilier.

Tycker fortfarande att det är ett märkligt påstående.

Att kosten sen har varierat kraftigt under årmiljonerna beroende på klimatförändringar och habitat är en annan sak.

Du säger så igen, och jag säger mormorshypotesen igen.

Du får gärna argumentera för varför mormorshypotesen är felaktig. Jag tycker nog att barnbarnens och kanske barnbarnsbarnens överlevnad är nog så viktig.

Men är inte det medelåldern? Dom som överlevde upp i vuxen ålder och överlevde tills dom dog av ålder levde väl längre än så?

Edit: Lade till ett förtydligande.

Om man säger som så, de som levde så länge att de blev mormor/farmor/farfar, morfar är nog våra förfäder.. de andra dog ut som släkter/genetiskt fortplantningsmaterial?

Och vad betyder då det.. mest troligt att de antingen hade tur, de behärskade ett habitat som var gynnsamt, de lade sig till med olika sätt att få föda.. kokonsten har nämnts tidigare som ett sätt att dels försmälta mat/dels för att få ut mer energi och näring utav de livsmedel som fanns tillgängliga!

Om man säger som så.. i Nordliga och Sydliga habitat är det ont om ätliga växter.. likt förbannat så överlevde dels våra nordiska förfäder, Samer, Inuiter.. andra befolkningar, Homo Sapiens skilljer sig till stora delar från andra djurarter genom att vi är väldigt anpassningsbara!

Och kikar man lite på hur/varför vi uppstod som art i Afrika så lär det ha varit på grund av att klimatet skiftade väldigt mycket!

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Om man säger som så, de som levde så länge att de blev mormor/farmor/farfar, morfar är nog våra förfäder.. de andra dog ut som släkter/genetiskt fortplantningsmaterial?

Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att du tar tillbaks det du sa, och håller med mig istället? Annars förstår jag inte vad du menar.

3 timmar sedan, Zepp sade:

Om man säger som så.. i Nordliga och Sydliga habitat är det ont om ätliga växter.. likt förbannat så överlevde dels våra nordiska förfäder, Samer, Inuiter.. andra befolkningar, Homo Sapiens skilljer sig till stora delar från andra djurarter genom att vi är väldigt anpassningsbara!

Och kikar man lite på hur/varför vi uppstod som art i Afrika så lär det ha varit på grund av att klimatet skiftade väldigt mycket!

Det där är vi såklart överens om och inget jag ifrågasatt.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Ganymedes sade:

Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att du tar tillbaks det du sa, och håller med mig istället? Annars förstår jag inte vad du menar.

Det där är vi såklart överens om och inget jag ifrågasatt.

Om jag säger som så då.. alla som överlevt/fått avkomma, som sen oxå fortplanat sig lär ha levt i ett habitat där de fått all essentiell näring och tillräckligt med energi.

Och det varierar vilka livsmedel de fick tag på.. i vissa habitat har man varit beroende utav animalier, i andra utav vegetabilier.. de flesta rätt beroende utav animalier faktiskt.

Och om de hade mormor/farmor/farfar/ morfar så har det dessutom funnits ett överskott av energi och övrig näring.. samt tid!

Så frågan är vad det är man observerar.. har man "grandparents", så är man välboren.. och det kan vara en fördel med de äldre, de har levt länge, har erfarenhet.. då förs inte bara gener vidare utan oxå kunskap.. speciellt i samhällen utan skriftlig spridning av kunskap.

Och antagligen baserar sig sådana kulturer på muntlig tradition iomed att de mins sina föräldrar och deras föräldrar.. tada vi har här altså ursprunget till vördnaden för de äldre i olika kulturer?

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu