Jump to content

Pepptråden inför Sthlm Maraton 4 juni


ketorunner
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

I den här tråden kan vi peppa varandra inför maraton 4 juni  :D

 

Vilka ska springa Sthlm maraton 4 juni?

Hur laddar ni inför loppet? Hur äter ni dagarna före och hur tränar ni sista veckan? Hur tänker ni kring energi under själva loppet?

 

Jag har ätit ketogen kost sedan slutet av januari/början av februari och mäter blodketoner, försöker hålla mig i optimal ketos. 

 

Jag har inte bestämt mig än men jag tror att jag ska äta som vanligt dagen före och ladda med ägg och bacon till frukost före loppet. Alltså inte tillföra några kolhydrater utan lita på min fettförbränning. 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Är det några fler här än vi som springer Stockholm Marathon? :)

Jag kommer att äta LCHF som vanligt innan loppet...sen kommer jag antagligen fylla på med sportdricka efter ca 2 mil och framåt  eftersom jag springer med ganska hög puls och det lär tära på glykogenförråden om jag fattat rätt.

Sen så har väl inte träningen gått sådär fantastiskt bra...får se om jag håller fast vid målsättningen att komma in under 5 timmar. 

Själv då Keto har du någon tid du siktar på?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är så många fler än vi? Skulle vara kul att höra fler erfarenheter :)

 

Jag siktar inte på någon tid då jag inte alls vet hur kroppen kommer att reagera (dock skulle det ju kännas bra att komma under 5 timmar) Har sprungit 18 km som längst. Var skadad och sprang inte på en månad  (dock med crosstrainer och spinning som alternativ träning) men har börjat springa smärtfritt sedan 3 veckor tillbaka så nu tror jag i alla fall att jag kommer att ta mig igenom  :D

 

Har du provat sportdrycken som serveras?

 

Jag kommer försöka klara mig på vatten och Resorb Sport i ett vätskebälte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag sprang för 8 år sen... så antagligen har jag inte smakat sportdrycken...jag dricker ju inte det annars nuförtiden. Men jag tror att det ska gå bra.

Idag gjorde jag mitt längsta pass...också 18 km ...det var tyvärr rejält tungt.

Det blir säkert bra med resorb sport :)

Link to comment
Share on other sites

Läste på Runners world idag att man kan få samma effekt av att skölja runt sportdryck i munnen och sen spotta ut den som att faktiskt svälja den. Eventuellt provar jag det om det känns trögt. Idag testade jag formen lite, sprang 5 km ouppvärmd (inte så smart..) på 27:27 och det kändes bra men det är inget tempo jag kan hålla så långt, max 1 mil gissar jag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara 24 timmar kvar typ ;-) Vi får se om målet på runt 5 timmar håller. Formen kunde vara lite bättre...men det ska bli kul!

 

Så kör hårt nu Ketorunner och glöm inte att heja om vi syns ute på banan, Lycka till :)  Jag har startnummer 15395.

Sen  förutsätter jag att övriga forumdeltagare står längs banan och hejar!!!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det Peter?  :)

 

Jag kände mig pigg och stark till ungefär 25 km sen blev det lite jobbigare, benen blev tyngre efter 30 km.

Jag kom i mål på 4 timmar och 43 min och är jättenöjd  :D  

 

Kvällen före åt jag nötfärsburgare i salladsblad, ost, avokado, några jordgubbar och en sked kokosolja. Före frukost hade jag 2.0 mmol/mol i blodketoner. Till frukost på loppdagen åt jag ägg och bacon. Under loppet drack jag vatten, resorb sport, gurglade och spottade ut sportdryck några gånger och åt 1 dextrosol vid 34 km och 1 vid 39 km. 

 

Det var häftigt att springa! 

Känns som att jag återhämtade mig bra och idag har jag träningsvärk men mår bra. Skönt att slippa trycka i sig mat hela förmiddagen och under loppet som de flesta verkar göra. Dock tror jag att jag hade kunnat öka farten mer om jag hade fått i mig mer socker under loppet. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nu är det bara 24 timmar kvar typ ;-) Vi får se om målet på runt 5 timmar håller. Formen kunde vara lite bättre...men det ska bli kul!

 

Så kör hårt nu Ketorunner och glöm inte att heja om vi syns ute på banan, Lycka till :)  Jag har startnummer 15395.

 

Sen  förutsätter jag att övriga forumdeltagare står längs banan och hejar!!!

 

Missade helt denna utkommendering! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Grattis Keto! Superbra jobbat!! Du slog mig med 14 minuter. Jag är också helnöjd...målet var 5 timmar! Anmälde mig till nästa års mara på plats! :)

 

13315684_10154252241684100_3742151510832

 

Jag åt som vanligt innan loppet...drack vatten fram till km 18. Därefter sportdryck. Jag hade en rejäl svacka mellan 25-35 km men sen gick sista biten faktiskt ganska OK.

Grattis! Vad bra! :D

 

Jag tror att jag också ska springa nästa år. Jag fick mersmak.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...