Jump to content

jasåååå

Olkenhof

Recommended Posts

Hallå allihopa. 

Jag har börjat träna ganska mycket och har börjat lägga till lite ris till måltiderna. Blev lite nyfiken på det här med blodsocker så jag köpte en mätare och testade efter knappt en veckas (anpassning) till kolhydrater.

Efter en måltid med 2 rågade deciliter-mått med vitt ris och kyckling så såg resultaten ut som följer.

Efter ungefär

30 min: 7.1

60 min: 7.6

90  min:6.5

120 min: 6.2

Stegringen upp till 7.6 verkar lite hög, men jag undrar också om det intressanta är vad man har efter 1.5-2 timmar och att en sådan stegring efter 30-60 min är okej. Är det någon som har lite bättre koll än jag?

Nej det ser fullt friskt och normalt ut!

Folk blir förvånade över värden första gången de mäter dessa.. de går upp och ner helt enkelt.. speciellt efter måltider.

Toppen brukar ligga en timme efter måltid hos friska.

Vill man kolla för eventuell insulinresistens så drar man i sig fastande 75 gram dextrosol upplöst i vatten.

Du förefaller inte det minsta IR!

• Like 3

Tack för svaret Zepp! Då fortsätter jag att skopa på med lite ris, särskilt vid hård träning! :-)

Testa potatis oxå.. det bidrar trots allt med annan näring oxå.. vilket ris i princip inte gör!

• Like 1

Du som verkar ha lite koll Zepp, jag har från det ena till det andra laborerat lite med kosten gällande mjälleksem, läkare säger ju att orsaker är okänd eller snarare sitter i hudtypen, men jag undrar om högt blodsocker kan ha med saken att göra. Visserligen blev jag inte av med det helt och hållet på lchf-kost så kanske inte ändå. Har du nån idé? :) Eller är det kaffe som är boven? Jag blir rätt orolig och kan må lite dåligt av kaffe, med jäklar vad svårt det är att sluta med helt och hållet!

Du får gärna komma på detta och meddela mig iomed att jag själv har problem med mjäll och exem!

Angående hudtypen så stämmer det nog till viss del.. iomed att jag är rödlätt och atopiker.

Oandrasidan vad gäller mjäll.. eller rättare sagt acne så är det rätt mycket hormoniellt styrt.. främst i puberteten.

Iallafall så påverkas detta av vad våra svettkörtlar utsöndrar.. och det styrs till viss del hormoniellt.. lixom i puberteten.

Och på detta olika hudbakterier som bryter ner mättat fett till fleromättat som i sin tur ger upphov till hudirritation.

Kaffe lär jag alldrig sluta med så länge jag har viljan och kan andas!

Ja det är minst sagt knepigt.

Jag förstår.

Jag tror som du att det är hormonellt, famförallt i puberteten men även genom resten av livet också.

Så ska man unvdika mättat fett om man har problem med eksem tro?

Det är rätt ändå, kaffe är en njutning och det vore synd att behöva sluta med det!

Sebum som utsöndras består av främst mättade fetter, resten är en kemisk/biologisk blandning som skall gynna huden.

På det så är huden en biotop för sig, befolkad av olika varelser, de skall helst vara i balans, sebums sammansättning är en del utav detta.

Såå.. exem kan dels uppstå av allergi, fysiska skador på huden som leder till att bakterier får fäste och imunförsvaret reagerar på detta, dels på sebums sammansättning.

Mjäll är oftast på grund av hudtyp och svamp.. de bryter ner sebum till fleromättat fett som löser upp huden varvid huden svarar genom att bilda mer epidermis varvid mer stöts bort som flagor.

"Talget innehåller även ämnen som försvårar bakterietillväxt. Vid sjukdomen seborré blir avsöndringen onaturligt hög, och vid avsöndringen på huvudet kan då mjäll bildas."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talgk%C3%B6rtel

https://sv.wikipedia.org/wiki/Seborr%C3%A9

Sebum som utsöndras består av främst mättade fetter, resten är en kemisk/biologisk blandning som skall gynna huden.

På det så är huden en biotop för sig, befolkad av olika varelser, de skall helst vara i balans, sebums sammansättning är en del utav detta.

Såå.. exem kan dels uppstå av allergi, fysiska skador på huden som leder till att bakterier får fäste och imunförsvaret reagerar på detta, dels på sebums sammansättning.

Mjäll är oftast på grund av hudtyp och svamp.. de bryter ner sebum till fleromättat fett som löser upp huden varvid huden svarar genom att bilda mer epidermis varvid mer stöts bort som flagor.

"Talget innehåller även ämnen som försvårar bakterietillväxt. Vid sjukdomen seborré blir avsöndringen onaturligt hög, och vid avsöndringen på huvudet kan då mjäll bildas."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talgk%C3%B6rtel

https://sv.wikipedia.org/wiki/Seborr%C3%A9

Ja du..det verkar minst sagt ganska invecklat! 

DU verkar iallafall väldigt påläst måste jag säga! :)

Jag har inte mjället så mycket i hårbotten utan mera i ögonbrynen. Så jag pillar bort en del mjäll som sitter, ibland ganska hårt. Detta har jag mått så dåligt av och är rädd för att det ska bli ärr och att jag tappar allt hår..vilket inte verkar ha hänt ännu vad jag vet. Man ska väl inte hålla på att pilla men det blir som en mani av nåt slag.

Har mitt mesta i hårbotten och det blommar upp samtidigt som mina exem i princip.

Semester i sol och värme brukar hjälpa. :)

Ögonbryna är ställen där man har rätt mycket talgkörtlar.

• Like 1

Hallå allihopa. 

Jag har börjat träna ganska mycket och har börjat lägga till lite ris till måltiderna. Blev lite nyfiken på det här med blodsocker så jag köpte en mätare och testade efter knappt en veckas (anpassning) till kolhydrater.

Efter en måltid med 2 rågade deciliter-mått med vitt ris och kyckling så såg resultaten ut som följer.

Efter ungefär

30 min: 7.1

90  min:6.5

120 min: 6.2

Stegringen upp till 7.6 verkar lite hög, men jag undrar också om det intressanta är vad man har efter 1.5-2 timmar och att en sådan stegring efter 30-60 min är okej. Är det någon som har lite bättre koll än jag?

Frågan är ju vad du hade för värde innan du började äta. Själv skulle jag vara djupt missnöjd med 6,2 två timmar efter maten men då brukar ju mitt fastevärde vara 4,8. Jag har diabetes.

• Like 4

Det lät ju lite egendomligt att du fått en diagnos då.

Jag har nu gjort mina mätningar, för sista gången hoppas jag.

Så här såg det ut.

BS innan måltid: 4.6

Det blev en ganska rejäl portion ris idag till firren, 3-4 dl, kokt alltså! Så kanske 100-150 gram kokt ris gissar jag...vanligt vitt ris då.

Efter:

45 min: 8.2

90 min; 6.5

120 min: 5.2 

Om jag var du skulle jag ta det piano med ris och sånt, att stiga med nästan 4 mml är ganska mycket, även om det går tillbaka med tiden. Jag säger inte att du har diabetes för det har du inte, men helt bra är det inte. Helt friska människors blodsocker stiger inte med mer än 1-2 mml och brukar vara nere under baseline inom en timme.

Det är precis vad jag menar! En frisk bukspottkörtel klarar av det där, men kan skadas ganska snabbt av väldigt måttligt förhöjda värden, alltså över 6-7 eller så, och sen går det utför.

Jag har tagit varje tillfälle i akt att testa blodsockret under hela mitt vuxna liv, eftersom en massa förfäder och andra släktingar har/hade diabetes inklusive båda föräldrarna, så för mig var det ganska tydligt när det började skita sig men jag fick ju tidig diagnos också, det är jag glad för.

Så håll koll på hur det utvecklar sig.

• Like 1

Jag tycker att man ska göra som känner passar en själv. Du har ju en blodsockermätare, testa och se vad du reagerar på. Lägg dig på en nivå som känns rätt.

Jag har t ex gått ifrån strikt till måttlig LCHF eftersom jag tycker att det funkar bättre för mig i längden, med blodsockerkontroll och taskig sköldkörtel, lite mera paleo kanske man kan säga. OCh så har jag cheat day på söndagar, om jag skulle vilja. Då får jag äta precis vad jag vill, om jag vill och brukar göra LCHF scones eller stekt potatis och prinskorv eller t o m äta ett wienerbröd, om det verkligen är det jag vill. Ska det funka för mig under resten av livet och vad vet man, jag kan ju rent teoretiskt leva i femtio år till, så ska det vara långsiktigt hållbart och jag ska trivas med det.

I allmänhet är jag nere på baseline senast två timmar efter en ordentlig måltid och jag vill helst aldrig gå över 7mmol, i alla fall inte till vardags. Såhär gör jag, för det är den nivån jag valt och som passar mig och mitt HbA1c är 32 nu så det får man ju vara nöjd med.

Grejen är att när man börjar mäta blodsocker så kan man få olika resultat beroende på en massa saker, vad man ätit, när man ätit, tid på dygnet osv.

Och det är väl därför man utvecklat standardiserade metoder, typ glukosbelastning.

Då drar man i sig 75 gram dextrosol upplöst i vatten.

Ett annat sätt är att mäta HBa1c.. är detta lågt så är knappast de toppar man mäter upp något problem.

• Like 1

Var noga med hur du förvarar teststickorna. Sen är det ju ingen hemmamätare som alltid är 100% rätt, man får se det lite ungefärligt. Jag hade en mätare som jag bytte ut, den kunde visa helknasigt. Jag fick en ny.

Friska fastevärden anses vara upp till 5,6, på morgonen alltså. Jag brukar ligga på 4,8-5,3, innan diabetesen låg jag på 3,8-4,1.

Ska du ha nytta av att testa ska du testa före och efter mat. Jag brukar testa ganska intensivt när jag vill veta något, alltså testar först innan jag äter och sen med regelbundna intervaller tills dess jag är nere på utgångsvärdet igen. Långsamma kolhydrater kan ta många timmar på sig, det ligger i sakens natur.

• Like 1

Jag var uppe på 46 i HbA1c på liberal LCHF, lite höga fastevärden och fick göra en glukosbelastning. Jag tyckte att jag hade svårt att bli tagen på allvar för att jag inte var tjock men stod på mig, eftersom jag har så stark ärftlig belastning.

• Like 2

Det är dina talgkörtlar som syntetiserar mättade fettsyror, och det gör de oavsett vad du äter.

Däremot om de utsöndrar för mycket så kan det gynna svampar som bryter ner mättade fettsyror till fleromättade.

• Like 1