Totto Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jag har alltid tyckt att Jello är äckligt men mina engelska vänner tycker inte att man kan leva ett gott utan det. Görs med gelatin. Hönsaladåb är bortglömd delikatess som bara vi med tillgång till höns kan göra. Eller kan man fuska med kyckling och tillsatt gelatin? Och till sist, får ni till sån där tjockt gelatinös buljong? Jag gör det inte, så tänkte höra med slakteriet om jag kunde få köpa grisfötter att lösfrysa och sen kunna ta upp ett par tre stycken när nästa höna ska kokas. När jag orkar ska jag testa att göra Jello med gelatinblad. Och jag tror att nästa modemat blir aladåb och kalvsylta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jag har alltid tyckt att Jello är äckligt men mina engelska vänner tycker inte att man kan leva ett gott utan det. Görs med gelatin. Hönsaladåb är bortglömd delikatess som bara vi med tillgång till höns kan göra. Eller kan man fuska med kyckling och tillsatt gelatin? Och till sist, får ni till sån där tjockt gelatinös buljong? Jag gör det inte, så tänkte höra med slakteriet om jag kunde få köpa grisfötter att lösfrysa och sen kunna ta upp ett par tre stycken när nästa höna ska kokas. När jag orkar ska jag testa att göra Jello med gelatinblad. Och jag tror att nästa modemat blir aladåb och kalvsylta. Åh vad jag önskar jag kunde få äta hönsaladåb! Det låter verkligen gott! Vad äter man den tillsammans med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Som kall rätt på smörgåsbordet, som kall lunch med sallad och majonnäs typ. Som förrätt, gärna med gröna ärter. Lite som kalvsylta men utan rödbetor. Hellre kokta morötter. Jag har haft en tala-telefon-dag idag och varje person jag mat med och sagt hönsaladåb har sagt Oh så gott!. De sista kokhönsen jag har i frysen ska blli aladåb. Jag har kollat hur man gör, i allt från farmors Hagdahls kokbok till Bonniers från 1960 plus några baltiska recept. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Som kall rätt på smörgåsbordet, som kall lunch med sallad och majonnäs typ. Som förrätt, gärna med gröna ärter. Lite som kalvsylta men utan rödbetor. Hellre kokta morötter. Jag har haft en tala-telefon-dag idag och varje person jag mat med och sagt hönsaladåb har sagt Oh så gott!. De sista kokhönsen jag har i frysen ska blli aladåb. Jag har kollat hur man gör, i allt från farmors Hagdahls kokbok till Bonniers från 1960 plus några baltiska recept. Spännande! Du får rapportera sen hur det blev! Men man skulle väl kunna göra den med en eko kyckling eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Grejen är väl att du får inte samma smak på buljongen med en kyckling som med gamla höns men för all del, ekokycklingar funkar säkert bättre än de vanliga broilerna som just inte är till nytta för någon. Man kan nog slänga i ett par grisfötter eller en fläsklägg eller lite svål för att få till mera gelatin och smak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 "Och till sist, får ni till sån där tjockt gelatinös buljong?" Ja min buljong kan jag kasta som bollar i luften om jag vill. Jag tror att lång koktid, 10 timmars sjudning eller mer och att det är en drös knotor med bland benen som gör att det gelear sig riktigt. Det är där kollagen gömmer sig har jag för mig. Alltså koben. Loberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts