truman Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Hej, Idag var jag inne på SCAPIS och lämnade blodprov och blev uppriggad som en självmordbombare med sladdar och slangar. Nu för en liten stund sedan blev jag uppringd av hjärtläkaren som förklarade att mina blodfetter var föremål för bekymmer: Tot: 9, något LDL: 7,0 HDL: 1,4 TG: 1,56 Blodsocker 8,något Det har inte blivit bättre på två år, snarare tvärt om. Jag har och andra sidan inte varit någon duktig patient. Men de sista 7 veckorna har jag helt avstått från, potatis, ris, bröd och andra kolhydrater. Jag har motionerat nästan dagligen. Jag äter förmodligen för mycket protein för att få ner blodsockret. Faste sockret har alltid varit runt 7 men gått ner efter att jag börjat äta. Nu vill den unge mannen ge mig remiss och statiner, LCHF förespråkare och de som anser att högt kolesterol är en dålig prediktor för hjärt och kärl sjukdom avfärdar han som några få högljudda procent som tydligen har fel. Jag bor i Uppsala Hur går jag vidare nu? Tacksam för reaktioner.MvhTruman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Hej, Idag var jag inne på SCAPIS och lämnade blodprov och blev uppriggad som en självmordbombare med sladdar och slangar. Nu för en liten stund sedan blev jag uppringd av hjärtläkaren som förklarade att mina blodfetter var föremål för bekymmer: Tot: 9, något LDL: 7,0 HDL: 1,4 TG: 1,56 Blodsocker 8,något Det har inte blivit bättre på två år, snarare tvärt om. Jag har och andra sidan inte varit någon duktig patient. Men de sista 7 veckorna har jag helt avstått från, potatis, ris, bröd och andra kolhydrater. Jag har motionerat nästan dagligen. Jag äter förmodligen för mycket protein för att få ner blodsockret. Faste sockret har alltid varit runt 7 men gått ner efter att jag börjat äta. Nu vill den unge mannen ge mig remiss och statiner, LCHF förespråkare och de som anser att högt kolesterol är en dålig prediktor för hjärt och kärl sjukdom avfärdar han som några få högljudda procent som tydligen har fel. Jag bor i Uppsala Hur går jag vidare nu? Tacksam för reaktioner. Mvh Truman Det är ju inga kanonvärden altså. 9/1,4 = 6,42 Bör vara 6 eller lägre. Trg är inte jättehöga, men inte låga heller. Ett fastesocker på 8 oroar mig mer! Be om ett HBa1c, dvs ditt låntidssocker. Varför Statiner och inte Metformin? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 SCAPIS är ett forskningsprojekt, vilket innebär att du inte har några hjärthändelser innan, eller hur? Jag bor också i Uppsala så här finns i alla fall några läkare som inte får stora skälvan av LCHF, t ex min husläkare i Gottsunda som följt mej genom alla år och sett förvandlingen och min metabolläkare som ville säga upp bekantskapen med mej för att jag inte ville äta hans helvetespiller. Jag kan inte klistra in länkar, men sök på Björnör på Kostdoktorns blogg om du vill läsa mer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Jag lämnar brasklappen att jag just nu är väldigt trött efter en intensiv jobbhelg men jag fattar inte riktigt frågan. Såhär uppfattar jag det du skriver. Du tog prover för 2 år sedan som inte var toppen, därefter åt du LCHF? men inte särskild följsamt till och med kanske inte i närheten ("dålig patient") sedan fick du ny provtid och panik i samband med det för 7 veckor sedan och striktade då till kosten. Nu är du bekymrad över att det går och fel håll och vill ha råd om hur du går vidare och om du kanske ska ta statinerna eller ej. Är detta korrekt uppfattat? Mitt svar baserar sig på att det är så du menar. Nej jag ser inte varför du skulle ta statiner. Börja ät strikt LCHF gärna i kombination med periodisk fasta i stället. Det höga blodsockervärdet indikerar enligt mig att du är på väg att utveckla diabetes troligen p g a förfettning av levern och minskad effektivitet i denna att utföra sitt jobb. Statiner gör inget för att förebygga diabetes, snarare tvärt om att dessa ökar risken för diabetes. Jag undrar också likt Zepp varför inte Metformin istället för statiner? Gissningsvis äter du för mycket protein och trycker därmed upp insulinvärdet trots få kolhydrater. Då tar det längre tid för levern att släppa fettet. Ät max 1 gram rent protein/kilo önskad kroppsvikt per dag. Lägg sedan till fett så att du blir mätt och toppa måltiden med ovanjordsgrönsaker. I kombination med periodisk fasta typ 16:8 ger det god effekt. Du ger kroppen en vettig chans att lyckas återställa konsekvensen av "vanlig" mat då du istället äter riktig mat. Tips på bra mat finns här på kostdoktorn men även på bloggen smarta diabetiker. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Det är ju inga kanonvärden altså. 9/1,4 = 6,42 Bör vara 6 eller lägre. Trg är inte jättehöga, men inte låga heller. Ett fastesocker på 8 oroar mig mer! Be om ett HBa1c, dvs ditt låntidssocker. Varför Statiner och inte Metformin? Mitt fastesocker var nog 7,2 det var det andra som läkaren refererade till. Jag blandade ihop dem. Förlåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 SCAPIS är ett forskningsprojekt, vilket innebär att du inte har några hjärthändelser innan, eller hur? Jag bor också i Uppsala så här finns i alla fall några läkare som inte får stora skälvan av LCHF, t ex min husläkare i Gottsunda som följt mej genom alla år och sett förvandlingen och min metabolläkare som ville säga upp bekantskapen med mej för att jag inte ville äta hans helvetespiller. Jag kan inte klistra in länkar, men sök på Björnör på Kostdoktorns blogg om du vill läsa mer. Tack, ja det stämmer jag har inte haft några sjukdomar så här långt. Däremot så har jag haft det lite tufft de senaste två åren och helt enkelt inte skött kosten som jag skulle. Jag gick ner 7 kilo de här senasta 7 veckorna på ganska strikt LCHF och känner mig ganska ok. Behöver gå ner ytterligare tio. Nu blir jag emellertid stressad av dessa värden och de välmenande allvararsorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Jag lämnar brasklappen att jag just nu är väldigt trött efter en intensiv jobbhelg men jag fattar inte riktigt frågan. Såhär uppfattar jag det du skriver. Du tog prover för 2 år sedan som inte var toppen, därefter åt du LCHF? men inte särskild följsamt till och med kanske inte i närheten ("dålig patient") sedan fick du ny provtid och panik i samband med det för 7 veckor sedan och striktade då till kosten. Nu är du bekymrad över att det går och fel håll och vill ha råd om hur du går vidare och om du kanske ska ta statinerna eller ej. Är detta korrekt uppfattat? Mitt svar baserar sig på att det är så du menar. Nej jag ser inte varför du skulle ta statiner. Börja ät strikt LCHF gärna i kombination med periodisk fasta i stället. Det höga blodsockervärdet indikerar enligt mig att du är på väg att utveckla diabetes troligen p g a förfettning av levern och minskad effektivitet i denna att utföra sitt jobb. Statiner gör inget för att förebygga diabetes, snarare tvärt om att dessa ökar risken för diabetes. Jag undrar också likt Zepp varför inte Metformin istället för statiner? Gissningsvis äter du för mycket protein och trycker därmed upp insulinvärdet trots få kolhydrater. Då tar det längre tid för levern att släppa fettet. Ät max 1 gram rent protein/kilo önskad kroppsvikt per dag. Lägg sedan till fett så att du blir mätt och toppa måltiden med ovanjordsgrönsaker. I kombination med periodisk fasta typ 16:8 ger det god effekt. Du ger kroppen en vettig chans att lyckas återställa konsekvensen av "vanlig" mat då du istället äter riktig mat. Tips på bra mat finns här på kostdoktorn men även på bloggen smarta diabetiker. Ja, trött eller inte så snappade du det mesta. Jag tror att mitt fasteblodsocker som dom tog i fingret var 7,3 inte 8. Det var nog långtidssockret som var 8. Har haft det lite körigt i några år så jag har inte skött mig. Något som jag nu undrar över är om det börjar bli tid att avrunda ett ganska tufft arbetsliv. Jag är kapten på ett tankfartyg som går i mycket intensiv fart med en hel del nätkörning. Detta har jag alltid kunnat hantera men jag upplever mig sedan några år illa och orättvist behandlad av min arbetsgivare och det har på något sätt börjat söka mig allt mera. Jag hade tänkt avsluta med flaggan i topp om knappt två år men känner inte att jag vill plikta med hälsan eller livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Jag är verkligen inte expert på sånt här, men kan man verkligen förvänta sig underverk på 7 veckor? Om du ätit mindre hälsosamt under en lite längre period, och endast har kört strikt LCHF i 7 veckor kanske du ska avvakta och ta prov igen om någon eller några månader. Nu har du ett utgångsvärde att jämföra med. Själv har jag sannolikt också totalkolesterol på samma nivå som du, men mitt HDL var något högre senast jag mätte, och jag hade också bättre triglycerider. Jag är inte det minsta orolig för mitt eget kolesterol efter att ha läst Ove Ravnskovs böcker om att kolesterol är nyttigt. Om du är orolig tycker jag att du ska be att få testa APO-kvot som säger lite mer om vilken sorts partiklar ditt LDL består av. Jag skulle nog vara mer orolig för fastesockret. Å andra sidan sägs det att om man ätit väldigt strikt LCHF så kan en sockerbelastning visa höga värden. Som någon redan skrivit, be att få ta långtidssocker. Det jag vill säga är egentligen att jag inte tror du behöver vara stressad av din situation. Fortsätt äta bra mat (LCHF-stil) och ta nya prover om ett tag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Jag är verkligen inte expert på sånt här, men kan man verkligen förvänta sig underverk på 7 veckor? Om du ätit mindre hälsosamt under en lite längre period, och endast har kört strikt LCHF i 7 veckor kanske du ska avvakta och ta prov igen om någon eller några månader. Nu har du ett utgångsvärde att jämföra med. Själv har jag sannolikt också totalkolesterol på samma nivå som du, men mitt HDL var något högre senast jag mätte, och jag hade också bättre triglycerider. Jag är inte det minsta orolig för mitt eget kolesterol efter att ha läst Ove Ravnskovs böcker om att kolesterol är nyttigt. Om du är orolig tycker jag att du ska be att få testa APO-kvot som säger lite mer om vilken sorts partiklar ditt LDL består av. Jag skulle nog vara mer orolig för fastesockret. Å andra sidan sägs det att om man ätit väldigt strikt LCHF så kan en sockerbelastning visa höga värden. Som någon redan skrivit, be att få ta långtidssocker. Det jag vill säga är egentligen att jag inte tror du behöver vara stressad av din situation. Fortsätt äta bra mat (LCHF-stil) och ta nya prover om ett tag. Tack, Jag hade bättre HDL ovh TG för två år sedan och vägde lite mindre. Jag får fortsätta på den inslagna vägen. Jag frågade efter APO kvot men det hade dom inte tagit. däremot så var LDL uppmätt och inte räknat fram. Långtidssockret var nog 8 om jag fattade rätt. (Han ringde när jag stod och stekte ägg så jag kunde inte skriva upp det)). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Ja altså om ditt HBa1c var 8% så är det snarare metformin du bör ta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Triglycerider på 1,56 låter lite högt på LCHF-kost. Hur länge hade du varit fastande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Jag har läst att ellsehåeffare behöver fasta längre för att få rättvisande värden så jag brukar alltid fasta uppåt 20 timmar inför ett blodprov. Har inte gjort TG och kolesterolprov på sistone men mina ALAT och ASAT (levervärden) sjönk dramatiskt bara efter 4 dagars halvfasta (22 timmar med lite buljong och kokosolja och vanlig LCHFmat en gång) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Tänk också igenom hur du vill att framtiden ska se ut. Som jag tolkar dej har du rätt nära till pensionen men vantrivs på jobbet... visst är det viktigt med inkomst men det kanske finns annat sätt att få den på... att må bra kanske kan vara värt lite lönesänkning? Jag brukar säga att det är viktigare att fylla åren med liv än livet med år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Triglycerider på 1,56 låter lite högt på LCHF-kost. Hur länge hade du varit fastande? 11 timmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 11 timmar kan vara för kort fasta. Precis som stoscha så har jag hört att med LCHF behövs det längre fasta för att få rättvisa värden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 11 timmar kan vara för kort fasta. Precis som stoscha så har jag hört att med LCHF behövs det längre fasta för att få rättvisa värden. Ok tack! jag ska ta nytt socker om 14 dagar, jag ska tänka på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Ja, trött eller inte så snappade du det mesta. Jag tror att mitt fasteblodsocker som dom tog i fingret var 7,3 inte 8. Det var nog långtidssockret som var 8. Har haft det lite körigt i några år så jag har inte skött mig. Något som jag nu undrar över är om det börjar bli tid att avrunda ett ganska tufft arbetsliv. Jag är kapten på ett tankfartyg som går i mycket intensiv fart med en hel del nätkörning. Detta har jag alltid kunnat hantera men jag upplever mig sedan några år illa och orättvist behandlad av min arbetsgivare och det har på något sätt börjat söka mig allt mera. Jag hade tänkt avsluta med flaggan i topp om knappt två år men känner inte att jag vill plikta med hälsan eller livet. Ok. Fastesockret är ändå lite för högt och i kombination med att långtidssockret ligger för högt får varningsklockorna att ljuda högt. Det är inte produktivt att låsa fast sig vid ett enstaka mättillfälle även om det i sig kan vara intressant. Det låter som du inte har en bra livssituation och inte heller haft under en längre period. Att befinna sig i en sits där man upplever att man är utlämnad åt yttre faktorer och inte får en rättvis behandling är otroligt stressande. Det ger ett konstant kortisolpåslag över tid och är inte heller gynnsamt för något system i kroppen. Ett av kortisolets uppgifter är att se till att få upp blodsockret för att ge energi att antingen fly eller slåss.För att minimera riskfaktorerna behöver du ändra något och bara du kan avgöra vad. Att lägga om kosten till LCHF är en toppenbra början! Jag skulle föreslå att du dessutom kompletterar med bra tillskott av Omega 3, B-vitamin, C-vitamin och Zink troligen även D-vitamin om du inte har möjlighet att sola tillräckligt. Om du går rutter på sydligare farvatten kanske det kan räcka att sola en stund under dagen. Att vara på tankfartyg är riskabelt nog (egen erfarenhet, dock mycket länge sedan nu), att dessutom som kapten att ha det fulla ansvaret kräver sin tribut. Jag hoppas att du genom kostomläggningen och periodiska fastan får den kraft och fokus du behöver för att kunna genomföra de förändringar du mår bäst av. Glöm inte att du måste vara kapten även i ditt eget liv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Ok. Fastesockret är ändå lite för högt och i kombination med att långtidssockret ligger för högt får varningsklockorna att ljuda högt. Det är inte produktivt att låsa fast sig vid ett enstaka mättillfälle även om det i sig kan vara intressant. Det låter som du inte har en bra livssituation och inte heller haft under en längre period. Att befinna sig i en sits där man upplever att man är utlämnad åt yttre faktorer och inte får en rättvis behandling är otroligt stressande. Det ger ett konstant kortisolpåslag över tid och är inte heller gynnsamt för något system i kroppen. Ett av kortisolets uppgifter är att se till att få upp blodsockret för att ge energi att antingen fly eller slåss.För att minimera riskfaktorerna behöver du ändra något och bara du kan avgöra vad. Att lägga om kosten till LCHF är en toppenbra början! Jag skulle föreslå att du dessutom kompletterar med bra tillskott av Omega 3, B-vitamin, C-vitamin och Zink troligen även D-vitamin om du inte har möjlighet att sola tillräckligt. Om du går rutter på sydligare farvatten kanske det kan räcka att sola en stund under dagen. Att vara på tankfartyg är riskabelt nog (egen erfarenhet, dock mycket länge sedan nu), att dessutom som kapten att ha det fulla ansvaret kräver sin tribut. Jag hoppas att du genom kostomläggningen och periodiska fastan får den kraft och fokus du behöver för att kunna genomföra de förändringar du mår bäst av. Glöm inte att du måste vara kapten även i ditt eget liv. Tack igen för omtänksamma svar, kul att du har ett förflutet pa böljan. Det är inga småkvantiteter godis och skräp som denne kaptenen historiskt har tryckt i sig. Jag hade ju själv hand om "kiosken". Fram till i slutet av mars i år hade jag som sagt ett långt återfall. Det vore inte underligt om jag har sabbat min förmåga att reglera blodsockret. Jag har dock inte druckit mycket alkohol i mitt liv så något har jag gjort rätt. De här sju veckorna körde jag emellertid den mest tuffa ketogena diet jag någonsin gjort. jag hade helt klart aceton i utandningen (kollade med alcometern)och kilona rann av. När jag kom hem blev det ett glas vin till maten och en del bär till efterrätt. Kan det ha varit nog för att hissa upp blodsockret i flera dagar? Jag vet att bukspottkörteln kan vara lite seg i dessa läge. Stressen att köra tankbåt har jag alltid trivts med. Den har sällan varit negativ. Men när personer som är i samma ålder som mina barn och inte känner mig sitter på andra sidan jordklotet och bedömmer om jag fortfarande ska klassas som en "top performing Captain" eller inte så börjar kortisolet pumpa och jag inser att glädjen är borta och då tåler man inte längre stress och motgångar som tidigare. Plötsligt inser man att åldrandet har börjar smyga sig på och det är en hårdare puck än jag någonsin trodde...... även för en "tuff sjöman" som jag.. F ö är jag en lyckligt lottad person med en fantastisk familj som älskar mig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Grejen är att du har en del saker att reda ut! Det där med att vara 60+ och ha chefer som kunde vara ens barn känner jag oxå igen.. man får stå ut och se till verkligheten.. man är passe. Oså till det positiva, man har sitt jobb kvar.. nu gäller att glida fram på räkmackan fram till pensioneringen. De lär alldrig kunna göra dig till däcksmatros hur som helst. Vi är reminisenser av forna tider.. så är det bara.. ungdomarna tar över så är det bara! Sen på det så vill jag att du koncentrerar dig på dina hälsovärden.. blodlipiderna påminner om mina.. däremot så skiljer det markant på blodsocker.. det är värre! Jag är lixom tveksam till att ett svenskt forskningsprojekt mäter HBa1c i gamla värden.. ta reda vad det där 8 var för något. Ta ett eget HBa1c i annat fall. https://werlabs.se/?gclid=CLSouobK4cwCFVIYGwodXUMDtA 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Grejen är att du har en del saker att reda ut! Det där med att vara 60+ och ha chefer som kunde vara ens barn känner jag oxå igen.. man får stå ut och se till verkligheten.. man är passe. Oså till det positiva, man har sitt jobb kvar.. nu gäller att glida fram på räkmackan fram till pensioneringen. De lär alldrig kunna göra dig till däcksmatros hur som helst. Vi är reminisenser av forna tider.. så är det bara.. ungdomarna tar över så är det bara! Sen på det så vill jag att du koncentrerar dig på dina hälsovärden.. blodlipiderna påminner om mina.. däremot så skiljer det markant på blodsocker.. det är värre! Jag är lixom tveksam till att ett svenskt forskningsprojekt mäter HBa1c i gamla värden.. ta reda vad det där 8 var för något. Ta ett eget HBa1c i annat fall. https://werlabs.se/?gclid=CLSouobK4cwCFVIYGwodXUMDtA Haha, nej varken sänka lönen eller degradera mig lär de väl kunna göra. Det gäller som sagt att övervintra den sista tiden. Jag tror att jag är på "bättringsvägen" när det gäller värdena men det höga sockret förbryllar mig. Jag får fortsätta min viktnedgång och se vad dom säger senare. Det ingår både scanning av blodkärl och skiktröntgen i paketet. Hur förhåller man sig till drogerna om det konstateras plackbildning eller förträngningar i kärlen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Haha, nej varken sänka lönen eller degradera mig lär de väl kunna göra. Det gäller som sagt att övervintra den sista tiden. Jag tror att jag är på "bättringsvägen" när det gäller värdena men det höga sockret förbryllar mig. Jag får fortsätta min viktnedgång och se vad dom säger senare. Det ingår både scanning av blodkärl och skiktröntgen i paketet. Hur förhåller man sig till drogerna om det konstateras plackbildning eller förträngningar i kärlen? Om man säger som så.. som 60-plussare så har vi framtiden och karriären bakom oss, låt det vara för de som är yngre. Sockernivåer är lurigt och det räcker som regel inte med ett prov iomed att det varierar, HBa1c varierar på tre månader. Blodfetter däremot brukar vara långvarigare.. såvida de inte berodde på orsaken till glukosvärdena! Det finns de som tror att blodlipider inte spelar någon roll om man äter LCHF.. grejen är att de är lika allvarliga/ofarliga. Grejen är att man rätt ofta får bättre kvoter på LCHF.. och det är kvoterna som statistiskt är mest säkerställda riskfaktorer. Dessa är då Tot/HDL och APO-kvot. Trg är en annan sak lixom blodsocker och HBa1c! Lägger man ihop flera olika dåliga värden så ökar score för CVD inom fem år! Metformin är för att sänka blodsocker, upptag och nybildande. Statiner är för att sänka cellernas egenproduktion av kolesterol.. då suger de i stället upp sådant som du ätit, då brukar LDL-C sjunka. LDL-C och LDL-P samt APOb samt högt blodsocker, höga trg, är riskfaktorer. Högt HDL är friskfaktorer, samt lågt blodsocker, främst HBa1c! HBa1c är hur mycket socker som har kletat fast på dina röda blodkroppar! Om man säger som så.. konstateras det allvarliga problem så har man inte lika många val, eller så får man ta saken i egna händer och chansa på att en helt ny livstil och kost kan reversera skadorna? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Jag tycker inte att man ska behöva fasta längre än du har gjort, 11 timmar? .... om man fastar länge typ 18-24 timmar börjar det ju bli något annat man mäter....jag är tveksam till att referensvärdena är anpassade till detta. Har man fastevärden på 7-8 för blodsockret ska man gå till läkaren och få medicin utskriven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Fast man brukar ta minst två sådana prover! Är de då lika dåliga så tar man ytterligare prover.. och är inte de heller bra så får man fundera på medicin och/eller total livstils och kostförändring/motion/viktminskning/kontemplation/yoga/what ever! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Klart som fan att du iaf inte ska äta statiner http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=5&submit.y=10 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Inte statiner men precis som Zepp skriver om upprepade prover visar på fastevärden över 7 så är det antagligen bra att knapra lite på metformin om man inte får ner värdet på annat sätt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 20, 2016 Author Share Posted May 20, 2016 Jag köpte provstickor och sparkade liv i BS mätaren igår. Mina värde ser i princip lika dana ut som för två och ett halvt år sedan då jag la in följande på detta forum: morgon före frukost: 5,9-7,2 Efter frukost/lunch 7,2-7,6 Lite senare på eftermiddagen: 4,9-5,9 Innan sängdags: 5,3 Efter återfall i lösgodisträsket: 11,1 Två timmar efter återfallet: 5,7 Det underliga är att mitt fastesocker nästan är lika högt som när jag ätit (6,5-6,7) När jag ätit låg det som högst på 7,3 sedan 5,9 och innan sänggåendet åter 6,9. Nu innan frukost var det 6,6. Igår åt jagtill frukost/lunch (sen): Varmrökt lax med sallad avocado, kokt ägg, majonäs och romsås . Middag(sen): ungnsstekt fläskkarre med Bryssel/broccoli låda (ägg/ost och grädde).sås. Efterrätt: Hallon/blåbär och vispgrädde. Blodsockret stack alltså inte iväg till några patologiska höjder utan var aldrig över det faste socker jag hade i måndags vid provtagningstillfället. Innebär det att jag kan leva så här utan att skada kroppen eller är mitt fastesocker för högt? Det finns enorma mängder kunskap på detta forum och jag vill ha så mycket på amunition som möjligt inför nästa provtagning och möte med "experterna". Jag fortsätter mätningarna och ser vad som händer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Jag skickade efter en mätare på Internet, den var gratis och 10 stickor följde med. Fick samma lite luddiga värden som du.. utan lösgodistestet! Ilallafall, det förefaller som att blodsockret åker upp och ner och det är inte alltid man ser någon konsekvens i det hela. Utiallafall så tog jag ett HBa1c och det låg på 32.. därmed var jag nöjd.. dessutom så gjorde det ont att sticka sig i fingret! Sen så.. hemmamätare kan variera någon enhet upp eller ner.. man skall kalibrera dessa för mer exakta värden. Grejen är.. att det är glukosbelasnings-/postprandiala- testet som är det viktiga, för sjunker det ner till vad det var före måltiden inom 2 timmar så är det sällan någon ko på isen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Mitt blodsocker åker också upp och ner, men ändå hade jag för ett halvt år sedan ett HbA1C på 23 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 morgon före frukost: 5,9-7,2 I samband med att man vaknar så går blodsockret upp naturligt. Jag gissar att den toppen inte är så relevant att mäta. Istället bör man nog ta fastevärdet efter den toppen lagt sig. Men som flera redan nämnt är det nog långtidsblodsockret man ska fokusera på. Man kan också kolla c-peptid som ger en indikation på insulinnivån över tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 I samband med att man vaknar så går blodsockret upp naturligt. Jag gissar att den toppen inte är så relevant att mäta. Istället bör man nog ta fastevärdet efter den toppen lagt sig. Men som flera redan nämnt är det nog långtidsblodsockret man ska fokusera på. Man kan också kolla c-peptid som ger en indikation på insulinnivån över tiden. Jag vet inte, ju längre jag väntar med att äta dess högre bs får jag, efter 16 timmar fasta låg det på 7,3 idag. Det så kallade "gryningsfenomenet kanske inte har någon större betydelse ved 13-tiden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Jag vet inte, ju längre jag väntar med att äta dess högre bs får jag, efter 16 timmar fasta låg det på 7,3 idag. Det så kallade "gryningsfenomenet kanske inte har någon större betydelse ved 13-tiden. Alldeles riktig slutsats! Fast det kan vara samma mekanismer ändå som i gryningsfenomenet.. dvs högre kortisolnivåer? Gryningsfenomenet styrs till största delen utav dygnsklockan.. dvs din inbyggda och handlar om att väcka upp dig efter nattens dvala som domineras av andra hormoner. Oandrasidan så har man sett störningar i de mekanismerna hos folk som jobbar skift! Jobbar kaptener på båtar i olika vaktscheman? Osen så om man fastar så sjunker insulin, glukagon ökar. Sjunkande insulin ökar lipolysen det ger mer FFA i blodet och till cellerna, samtidigt som ökat Glukagon ger ökad glykogenolys samt glukoneogenes. Ett undermåligt antal GLUT1 ger sämre tillförsel till cellerna under fastan, samtidigt som FFA konkurerar om utrymmet i cellen. Du borde mäta blodketoner oxå om du skall få någon som helst klarhet i vad som gör vad.. samt HBa1c! Grejen är att jag slutade sticka mig i fingret, för det första så gjorde det ont, för det andra så var det inte sådant jag helst gjorde på helgmorgnarna. För det tredje så verkade det som att blodsockret reglerade sig självt på grund av en massa olika omständigheter långt bortom min förmåga att begripa mig på! Vissa morgnar så hade jag 4, andra hamnade på 6. Hur som helst.. det postprandiala testet är det viktigaste! Min plan vara att köpa ketonstickor till min mätare.. och jag hade redan införskaffat dextrosol för glukosbelastningstestet. Det var lixom bara som så att det vänder sig i magen bara av att tänka på att sticka sig i fingret varje timme för att mäta BS och BK.. för att inte tala om tanken på att dra i sig 75 gram dextrosol upplöst i vatten. Du har passerat och fått godkänt på det postprandiala testet.. det tyder då på att du inte är insulinresistent och har en förmåga att utsöndra insulin när BS stiger. Nästa test är HBa1c! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 Alldeles riktig slutsats! Fast det kan vara samma mekanismer ändå som i gryningsfenomenet.. dvs högre kortisolnivåer? Gryningsfenomenet styrs till största delen utav dygnsklockan.. dvs din inbyggda och handlar om att väcka upp dig efter nattens dvala som domineras av andra hormoner. Oandrasidan så har man sett störningar i de mekanismerna hos folk som jobbar skift! Jobbar kaptener på båtar i olika vaktscheman? Osen så om man fastar så sjunker insulin, glukagon ökar. Sjunkande insulin ökar lipolysen det ger mer FFA i blodet och till cellerna, samtidigt som ökat Glukagon ger ökad glykogenolys samt glukoneogenes. Ett undermåligt antal GLUT1 ger sämre tillförsel till cellerna under fastan, samtidigt som FFA konkurerar om utrymmet i cellen. Du borde mäta blodketoner oxå om du skall få någon som helst klarhet i vad som gör vad.. samt HBa1c! Grejen är att jag slutade sticka mig i fingret, för det första så gjorde det ont, för det andra så var det inte sådant jag helst gjorde på helgmorgnarna. För det tredje så verkade det som att blodsockret reglerade sig självt på grund av en massa olika omständigheter långt bortom min förmåga att begripa mig på! Vissa morgnar så hade jag 4, andra hamnade på 6. Hur som helst.. det postprandiala testet är det viktigaste! Min plan vara att köpa ketonstickor till min mätare.. och jag hade redan införskaffat dextrosol för glukosbelastningstestet. Det var lixom bara som så att det vänder sig i magen bara av att tänka på att sticka sig i fingret varje timme för att mäta BS och BK.. för att inte tala om tanken på att dra i sig 75 gram dextrosol upplöst i vatten. Du har passerat och fått godkänt på det postprandiala testet.. det tyder då på att du inte är insulinresistent och har en förmåga att utsöndra insulin när BS stiger. Nästa test är HBa1c! Tack för respons, Den här kaptenen har inte gått vakt på många år. Jag har fyra styrmän som hjälper mig med detta. Jag måste emellertid vara med vid ankomst och avgång som kan ske när som helst på dygnet. Jag har m a o jobbat nätter och oregelbundet sedan 16 års ålder och det börjar väl göra sig gällande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Tack för respons, Den här kaptenen har inte gått vakt på många år. Jag har fyra styrmän som hjälper mig med detta. Jag måste emellertid vara med vid ankomst och avgång som kan ske när som helst på dygnet. Jag har m a o jobbat nätter och oregelbundet sedan 16 års ålder och det börjar väl göra sig gällande. Tänkte väl det.. för det är väl bara supplybåtar som är så små att kapten och eventuell styrman avlöser varandra? En annan grej är att du passerat 60.. en tredje är att man sällan på en båt springer ut på den där löprundan i skogen. Ta ett HBa1c när du väl kommit i land.. det säger ytterligare saker främst vad ditt medelsocker varit under tre månader. https://werlabs.se/?gclid=CMz4vLfE7cwCFY4V0wodpFkAxw https://www.blodkollen.se/analys/2/halsokoll-man Passa på att ta stora testet första gången.. för att kika på annat samtidigt! Tex så låg mina testonivåer på nedre gräns, men mina thyroidvärden var helt inom referens. Testo kan ha att göra med ålder, låg fysisk aktivitesnivå, låg andel muskler, hög andel fettväv där Östrogen dominerar. D3 låg oxå på lägsta gräns! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truman Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Tänkte väl det.. för det är väl bara supplybåtar som är så små att kapten och eventuell styrman avlöser varandra? En annan grej är att du passerat 60.. en tredje är att man sällan på en båt springer ut på den där löprundan i skogen. Ta ett HBa1c när du väl kommit i land.. det säger ytterligare saker främst vad ditt medelsocker varit under tre månader. https://werlabs.se/?gclid=CMz4vLfE7cwCFY4V0wodpFkAxw https://www.blodkollen.se/analys/2/halsokoll-man Passa på att ta stora testet första gången.. för att kika på annat samtidigt! Tex så låg mina testonivåer på nedre gräns, men mina thyroidvärden var helt inom referens. Testo kan ha att göra med ålder, låg fysisk aktivitesnivå, låg andel muskler, hög andel fettväv där Östrogen dominerar. D3 låg oxå på lägsta gräns! Tack! Ja jag ska dra en stor test innan jag åker. (är hemma nu) Jag motionerar ganska regelbundet ombord. Går snabbt 35-45 minuter på bryggan. Eller går snabbt/springer/lufsar 5 km/37 minuter på det hemska köparbandet. Detta har ibland skett dagligen men numera snarare 3-5 ggr i veckan. Min gymnastik består av att göra så många armhävningar jag orkar i ett streck (30-50) beroende på vikt och form. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Tack! Ja jag ska dra en stor test innan jag åker. (är hemma nu) Jag motionerar ganska regelbundet ombord. Går snabbt 35-45 minuter på bryggan. Eller går snabbt/springer/lufsar 5 km/37 minuter på det hemska köparbandet. Detta har ibland skett dagligen men numera snarare 3-5 ggr i veckan. Min gymnastik består av att göra så många armhävningar jag orkar i ett streck (30-50) beroende på vikt och form. Det kan iallafall säga något ytterligare? Oftast ger det mer frågor faktiskt! Iallafall så har man en del submarkörer att ta hänsyn till, gener samt ålder, de sista lär vi knappast kunna göra särskildt mycket åt, förutom att leva och äta så gott som vi kan.. så länge det varar. Det där med testo har jag funderat en del över.. speciellt som jag inte har några mätvärden sedan tidigare. Iallafall så drar jag slutsatsen att de mest troligtvis antagligen alldrig varit särskildt höga.. iomed att sådana personer ofta är stora, smala och muskliga.. iallafall bland den manliga befolkningen.. man har lätt för att lägga på sig muskler. Fördelen är dock att vi har lägre sannolikhet för prostatacancer. Den sexuella förmågan och libidot påverkas inte så länge man ligger inom gränsen.. det är först när man sjunker väldigt lågt ner som det ses påverka manligheten! Grejen är väl att 60-pluss är nog så påverkande, dels mentalt dels fysiologiskt och att man antingen börjar anamma 25 års rörelsemönster/aktiviteter.. fast det är nog något vi lagt bakom oss så det blir att justera kosten efter ålder och arbetssituation! Ansvar och stress för att förebygga/förekomma nästa katastrof är ett latent tema för 60 plussare i ansvarig ställning! Alternativet att låta någon annan ta ansvar är för yngre personer.. de har som regel fullt upp med att tänka på familj, hus o barn o sådant! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts