Makkhatran Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Hej Jag ska iväg på en tredagars konferens i London i juni. Konferensen (EULAR) är en gigantisk sak med ca 12000 besökare. Jag var på EULAR 2012 och kommer ihåg att allt som bjöds var mackor och små kakor. Jag tror jag gick upp 2kg på kuppen. Denna gång vill jag varken äta mackor eller kakor då jag varit glutenfri i nästan 2 år. Har ni något tips på hur man ska klara en sådan resa eller är det bara att ge upp? Har ni tips på mat att ta med hemifrån som håller ett tag? Hur gör ni? (Tyvärr klarar jag inte av kokosolja. Magen gillar inte kokos av något slag!) Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Kanske dags för din första 3-dagars fasta. Skämt åsido är det nog vad jag skulle göra, kombinera nytta med nytta. Men annars så följer nog en hel del bra tips. Finns det ingen matvarubutik i närheten? Hur ser kyl möjligheterna ut? Berätta förutsättningarna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Nu vet jag inte var i London din konferens är men det brukar finnas matmarknader lite här och var där man kan välja lite mer vad man vill ha. Annars föreslår jag en rejäl engelsk frukost med bacon, korvar, ägg, etc, så står du dig kanske över dagen utan lunch ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 hej enahel Tack för tipset! Kanske fasta vore bra Men jag måste vara alert och på hugget så jag vet inte om det är så lyckat för min del. Jag arbetar med att klara av en 16:8 fasta men varierande resultat Jag vet faktiskt inte hur det ser ut runt konferenscentret. Men om det finns mataffär i närheten så är det svårt att laga något iallafall. Middagen kan nog vara OK. Det går ju alltid att äta kött o sås. Det är mest dagen som är jobbig. jag har en historia som sockermonster/sugar addict dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 England kan ju vara svårt. Mitt tips blir pork scratchings, finns en del skitgoda i England i behändiga småpåsar. God ost i behändiga paket. Och förhoppningsfår du Full English till frukost, avstå från bönor och hash och be om extra ägg, scrambled för att lättare kunna blanda ner smör. Korvarna kan vara suspekta men jag brukar äta dem ändå. De fattar ju det där med celiaki så fråga om du kan äta korven, kan vara ett riktigt lotteri, en del är rent kött och örter, en del är mest bara fyllnadsmaterial i fjälster. Att ta med hemifrån, vet inte vad som funkar på flyget men kokta ägg borde funka och kanske äggmuffins med nåt gott i, ost och spenat t ex. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Nu vet jag inte var i London din konferens är men det brukar finnas matmarknader lite här och var där man kan välja lite mer vad man vill ha. Annars föreslår jag en rejäl engelsk frukost med bacon, korvar, ägg, etc, så står du dig kanske över dagen utan lunch Konferenscentret heter ExCel och är nog en liten stad i sig. Ligger vid London aiport utanför själva city. Jag har svårt att äta frukost men det går ju alltid att plocka med sig - bra tips Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Själv ska jag på Public Health Collaborations konferans i Birmingham den elfte juni och jag är inte ett dugg orolig för vad som kommer att serveras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 England kan ju vara svårt. Mitt tips blir pork scratchings, finns en del skitgoda i England i behändiga småpåsar. God ost i behändiga paket. Och förhoppningsfår du Full English till frukost, avstå från bönor och hash och be om extra ägg, scrambled för att lättare kunna blanda ner smör. Korvarna kan vara suspekta men jag brukar äta dem ändå. De fattar ju det där med celiaki så fråga om du kan äta korven, kan vara ett riktigt lotteri, en del är rent kött och örter, en del är mest bara fyllnadsmaterial i fjälster. Att ta med hemifrån, vet inte vad som funkar på flyget men kokta ägg borde funka och kanske äggmuffins med nåt gott i, ost och spenat t ex. pork scratchings - är det som chipspåsar med torkat kött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Ja, inte kött just, det kallas för Beef Jerky. Pork scracthings är grissvål och den är fan så mycket godare än den danska jag kan få tag på i storpåse här i Sverige, helt annan konsistens men jag inte kontrollerat ineehållsföretckningen så noga. Brukar vara 30 eller om det är 50 gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 16, 2016 Author Share Posted May 16, 2016 Ja, inte kött just, det kallas för Beef Jerky. Pork scracthings är grissvål och den är fan så mycket godare än den danska jag kan få tag på i storpåse här i Sverige, helt annan konsistens men jag inte kontrollerat ineehållsföretckningen så noga. Brukar vara 30 eller om det är 50 gram. tack för tipset.Ska kolla om jag hittar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Babybelostar och ölkorvar håller ju hur länge som helst i rumsvärme 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Konferenscentret heter ExCel och är nog en liten stad i sig. Ligger vid London aiport utanför själva city. Jag har svårt att äta frukost men det går ju alltid att plocka med sig - bra tips Tack! Synd att du inte klara frukost för annars är det ett riktigt bra tips. Normalt tar jag bara fett-kaffe på morgon (vill inte ha annan frukost) men vid just såna här situationer satsar jag på rejält stadig frukost och kan hålla mig till middagen lätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Det som är så bra med LCHF är att man kan äta på kvällen och klara sig utan problem till kvällen därpå utan mat Man behöver inte äta mackorna om man inte tycker om eller vill ha dem. Om det inte går att beställa glutenfritt så kan man slänga bullen och äta pålägget. Eller så tar man med typ rökta korvar eller ost. Har aldrig problem med att åka iväg, gäller bara att man inte är så insnöad på att man ska äta det som det bjuds på. Så mitt tips är antingen rökta korvar eller ost när de andra ar bull-frossa. Eller så strunta i att äta, i värsta fall går du ner 2kg på kuppen istället. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Babybelostar och ölkorvar håller ju hur länge som helst i rumsvärme Tack för tipset. Jag tar med mig Babybels och ölkorv, och plockar på mig lite bacon vid frukost, snor osten på mackorna o glider vidare Jättebra tips - har problem med att jag är matberoende o faller lätt om jag är för hungrig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Har varit i England en gång.. där varierade frukosten, rent ut sagt! Om jag fattat rätt så äter Engelsmän mest junk till frukost.. kallas för internationell frukost.. dvs kall rostad macka med sylt! English breakfast äts vid 11-12, det skulle vi kalla för lunch? En anekdot från den resan.. iomed att jag var chaufför så drack jag bara cider.. de andra drack "a pinte of ale/lager".. grejen var/är.. cidern var betydligt alkoholstarkare. Fast detta fattade vi inte fören efteråt. Ale/lager i england är som våra folköl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Jag sa ju att du skulle få en massa bra svar! Fastan (om du nu vill kunna få till den) blir lättare och lättare ju mer fettförbränningsvan du blir, och ju mer du gör det. Kroppen vänjer sig väldigt snabbt. När jag var sockerberoende och kohydratsdriven så kunde jag inte fokusera och var slagsmålssugen om det hade gått mer än 3-4 timmar sen den senaste måltiden, nu klarar jag 3-4 dagar. Men då började jag med att hoppa frukosten och utvecklade därifrån. Ett projekt för framtiden kanske? Men ett tips nu är att se till så att det du äter är så lite insulinhöjande som möjligt, då kommer du att klara hungern bättre och inte falla lika lätt för alla de frestelser som jag är säker att en konferens innebär. Det är iallafall vad som fungerar för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Jag sa ju att du skulle få en massa bra svar! Fastan (om du nu vill kunna få till den) blir lättare och lättare ju mer fettförbränningsvan du blir, och ju mer du gör det. Kroppen vänjer sig väldigt snabbt. När jag var sockerberoende och kohydratsdriven så kunde jag inte fokusera och var slagsmålssugen om det hade gått mer än 3-4 timmar sen den senaste måltiden, nu klarar jag 3-4 dagar. Men då började jag med att hoppa frukosten och utvecklade därifrån. Ett projekt för framtiden kanske? Men ett tips nu är att se till så att det du äter är så lite insulinhöjande som möjligt, då kommer du att klara hungern bättre och inte falla lika lätt för alla de frestelser som jag är säker att en konferens innebär. Det är iallafall vad som fungerar för mig. Så sant så sant ett projekt för framtiden! Håller med om att det vore bra med fasta men jag är som sagt inte där än! Har börjat med att nästan hoppa över frukosten - dricker buljong istället för te! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Tack för tipset. Jag tar med mig Babybels och ölkorv, och plockar på mig lite bacon vid frukost, snor osten på mackorna o glider vidare Jättebra tips - har problem med att jag är matberoende o faller lätt om jag är för hungrig! Bacon vid engelsk fruukost är kanske inte vad du tror. Du får din portion serverad på en tallrik tillsammans med övrigt som du beställt som ägg t ex. Ost får du nog köpa i närmaste butik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Bacon i England är vad vi i sverige kallar för bräckt skinka.. för att inte tala om korven, den påminner mer om den jello som Totto talar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 I England har de väl sån där superfet grädde, 55-60% double cream eller nåt. Sån skulle jag vilja prova, kanske med lite kaffe i. Såvida den inte innehåller nåt mysko. Salta cashew kanske kan vara nåt att komplettera alla bra tips ovan med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 I England har de väl sån där superfet grädde, 55-60% double cream eller nåt. Sån skulle jag vilja prova, kanske med lite kaffe i. Såvida den inte innehåller nåt mysko. Salta cashew kanske kan vara nåt att komplettera alla bra tips ovan med? Jag blir superhungrig på nötter och i synnerhet cashew som innehåller så mycket kolisar. Macadamia och paranötter är väl de nötter som innehåller minst kolisar... följt av mandlar som inte jag kan äta om jag inte ska funka som dammsugare på allt i närheten sen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 I England har de väl sån där superfet grädde, 55-60% double cream eller nåt. Sån skulle jag vilja prova, kanske med lite kaffe i. Såvida den inte innehåller nåt mysko. Salta cashew kanske kan vara nåt att komplettera alla bra tips ovan med? Det är clotted cream som ligger på uppåt 60%, double cream är 48 och jag tycker sällan att den är god. Clotted cream, däremot, är mums men jag vet inte om det går att få tag på i London, är mer vanligt längre västerut som Devon och Cornwall, även Wales. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Bogus Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Jag har alltid med mig en elektrisk äggkokare. Ägg kan man ju köpa överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ema Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Hej Jag ska iväg på en tredagars konferens i London i juni. Konferensen (EULAR) är en gigantisk sak med ca 12000 besökare. Jag var på EULAR 2012 och kommer ihåg att allt som bjöds var mackor och små kakor. Jag tror jag gick upp 2kg på kuppen. Denna gång vill jag varken äta mackor eller kakor då jag varit glutenfri i nästan 2 år. Har ni något tips på hur man ska klara en sådan resa eller är det bara att ge upp? Har ni tips på mat att ta med hemifrån som håller ett tag? Hur gör ni? (Tyvärr klarar jag inte av kokosolja. Magen gillar inte kokos av något slag!) Tack på förhand! Hej! Jag bor i London och var av en slump på ExCel tidigare i år. Det finns flera olika alternativ för mat inne i hallarna. Det är nog mest matvagnar eller café, men det brukar funka. Till exempel kan du ju enkelt äta en hamburgare utan bröd. På café har de för det mesta sallad och nötter. Om jag inte minns fel finns det även en restaurang där inne, så i det fallet är det ju väldigt enkelt att anpassa. Min erfarenhet är att folk är väldigt tillmötesgående så det brukar aldrig vara några problem. Gillar du hamburgare så kan jag tipsa om Prime Burger som finns inne på ExCel. Deras kött kommer från gärsbetande engelska kor London kryllar av mat så du ska inte behöva ha några problem alls! Cirka 5 minuters promenad utanför ExCel finns en liten livsmedelsbutik. Om du inte har lust eller tid att lämna området. Den kanske kan liknas vid en större Pressbyrån. Där kan du eventuellt köpa lite snacks om du behöver. Det finns nästan alltid ost och nötter. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 19, 2016 Author Share Posted May 19, 2016 Hej! Jag bor i London och var av en slump på ExCel tidigare i år. Det finns flera olika alternativ för mat inne i hallarna. Det är nog mest matvagnar eller café, men det brukar funka. Till exempel kan du ju enkelt äta en hamburgare utan bröd. På café har de för det mesta sallad och nötter. Om jag inte minns fel finns det även en restaurang där inne, så i det fallet är det ju väldigt enkelt att anpassa. Min erfarenhet är att folk är väldigt tillmötesgående så det brukar aldrig vara några problem. Gillar du hamburgare så kan jag tipsa om Prime Burger som finns inne på ExCel. Deras kött kommer från gärsbetande engelska kor London kryllar av mat så du ska inte behöva ha några problem alls! Cirka 5 minuters promenad utanför ExCel finns en liten livsmedelsbutik. Om du inte har lust eller tid att lämna området. Den kanske kan liknas vid en större Pressbyrån. Där kan du eventuellt köpa lite snacks om du behöver. Det finns nästan alltid ost och nötter. Stort Tack för tipset. Det låter perfekt med en hamburgare utan bröd! Ligger butiken gentemot centrala London eller andra hållet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 19, 2016 Author Share Posted May 19, 2016 Stort TACK för alla tips. Det känns bra att veta att det finns utvägar. Jag testade BabyBell och ölkorv under vår företagskonferens som vi haft det senaste dygnet, Det fungerade utmärkt. De andra åt haliongrottor (hembakta....) och jag åt Babybel. Vi har varit på Utö och kan rekommendera krogen Mattsons som ligger mitt på ön. När de fick klart för sig att jag äter lågkolhydratkost så sa dom att det inte var några problem - vi fixar. Så jag fick goda grönsaker istället för potatis! De andra vart lite avundsjuka rentav! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ema Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Stort Tack för tipset. Det låter perfekt med en hamburgare utan bröd! Ligger butiken gentemot centrala London eller andra hållet? Den ligger väster om ExCel. I riktning mot Royal Victoria station. Där finns också en Tesco Express såg jag, vilken lär ha lite bättre utbud. Det är typ som en liten ICA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Stort TACK för alla tips. Det känns bra att veta att det finns utvägar. Jag testade BabyBell och ölkorv under vår företagskonferens som vi haft det senaste dygnet, Det fungerade utmärkt. De andra åt haliongrottor (hembakta....) och jag åt Babybel. Vi har varit på Utö och kan rekommendera krogen Mattsons som ligger mitt på ön. När de fick klart för sig att jag äter lågkolhydratkost så sa dom att det inte var några problem - vi fixar. Så jag fick goda grönsaker istället för potatis! De andra vart lite avundsjuka rentav! Du kan ju göra samma sak i England, t ex be att få hamburgaren utan bröd och chips men med extra sallad, sen tar du önskat antal små paket med majonnäs och klämmer på. Så brukar jag göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts