Petra183 Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Jag hittade det här receptet hos "Under vårt tak", som har en blogg med paleorecept. Det är ett stekpannebröd, som man bl a kan använda som wrap. Gott ser det ut. Receptet innehåller tapiocamjöl eller tapiocastärkelse (antar att det är samma sak).Någon som vet hur tapioka fungerar ihop med LCHF? Det verkar innehålla en del kolhydrater, men är de kolhydrater som tas upp av kroppen eller bildar de resistent stärkelse? Om det innehåller resistent stärkelse, klarar stärkelsen i så fall upphettning eller beter den sig på samma sätt som potatismjöl, som bara bildar resistent stärkelse, så länge den inte hettas upp? Pofiber från potatis brukar man kunna använda i LCHF-recept, trots kolhydratsmängden, eftersom det väger så lite i förhållande till volymen. Har tapioka samma konsistens eller är det mer kompakt? http://www.paleoskafferiet.se/stekpannebrod/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Jo jag såg också det där. Tänkte försöka baka lättsamt glutenfritt bröd när jag besökte dottern i Belgien. Fast jag fick inte tag på tapioka, så jag gjorde en variant på teff och bovete i stället. Teff ÄR ju spannmål men glutenfritt, och det blev bättre i ugn än stekpanna. Det blev riktigt gott, så hon skulle vidarebefordra till en jobbarkompis som är både gluten och mjölkallergiker.. (Kan också tillägga att barnbarnet ÄLSKADE mormors bananpannkakor till frukost, så han satte ledigt i sej 3 ägg, 2 bananer och 0,5 dl rismjöl (utan vare sej sötning eller vaniljsmak) varje dag i en vecka i den där lilla 5-åriga magen. Han var jättestolt att få pannkakor med sej till skolan i stället för de vanliga kakorna och delade med sej lite till kompisarna) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Näringsvärde innehåll per 100 g: Energi1605 kJ / 378 kcal Fett 0,1 g varav mättat Kolhydrater 94,1 g varav sockerarter 6,7 g Protein 0,1 g Salt 0,126 g https://www.med24.se/tapiokamjoel-eko?gclid=CJG9y8PW4cwCFbcW0wodiMsDZA 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Man ska nog fråga sig varför man äter LCHF om man vill använda den här typen av "nyttiga" mjölsorter...är det för att hålla blodsockret och /eller vikten under kontroll man äter LCHF ska man nog vara försiktig...om man inte har metabola problem utan äter LCHF som en del av sund livsföring så kan jag inte se något problem att man gör en del rimliga och antagligen ändå sunda avsteg från "LowCarb". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Det är en fråga om frekvens och mängd oxå. Jag köpte en påse för att ha lite glutenfri redning hemma om jag behöver (mest för närstående icke-lchf-are). Fast det vore intressant att testa hur det skulle fungera att baka med - mer av nyfikenhet än av brödbehov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts