Jump to content

Att undersöka hur LCHF-kosten påverkar hälsan "på lång sikt"

POS

Recommended Posts

Jag tror att de flesta som är inne på LCHF-köret gladeligen skulle ställa upp med sina mätvärden. Praktiskt sett skulle det heller inte vara några problem, men internet och allt. Sen om man fick med en hel hoper som inte äter LCHF så skulle man få en typ "kontrollgrupp". Skulle nog inte vara några problem att få ihop 10-20000 personer och det slår ju några enstaka laboratoriemöss och de där studierna med 10-15 deltagare som slår upp stort i massmedia. Det kan ju förståss inte räknas som en "riktig" studie, men man borde få en första förberedande uppfattning  hur LCHF kan påverka hälsan, för att sedan påbörja en ordentlig studie. 

Ja menar, har svensk sjukvård och samhället verkligen råd att strunta i LCHF som dom gjort nu i många år. Alla dessa anekdoter om förbättrad hälsa borde rimligen få någon ansvarig som inte står på läkemedelsföretagens lönelista att bli intresserad i att ta reda på hur det ligger till. 

Mycket bra initiativ detta. Kanske Kostfonden är intresserad och kan starta nåt?

• Like 6

Oj, det var många som gillade den idén. Kul. Jag har inga konkreta planer för hur det ska genomföras, utan ville bara presentera tanken och försöka förstå varför det anses så omöjligt att undersöka vad som händer "på lång sikt".

Men om jag skulle spekulera lite kring vad jag tror behövs och tankar för att genomföra detta så tänker jag:

• Det behövs säkert en styrgrupp av lämpliga personer som "håller ihop" projektet. Olika kompetenser behövs nog. Läkare, statistiker, tekniker och kanske fler som kan bidra med sina respektive kunskaper.
  • En tanke för att lösa det tekniska är att alliera sig med någon av de företag/siter som idag finns där man redan idag har möjlighet att dokumentera vad man äter och få fram information om mängden makronutrienter. Som t.ex Matdagboken.se, Minmatbok.se.
    Dock behöver man kanske utveckla deras lösningar för att också inkludera möjlighet att registrera "hårda" mätvärden från vanliga blod- och urintester.
  • Man bör ju noga fundera på vad för mätvärden och annan rådata som man vill undersöka, som får anses lämpliga att svara på frågan "är denna kost hälsosam/ohälsosam på lång sikt".
  • Hur lång tid bör man minst registrera för att kunna se trender och mönster?
  • Vilka andra parametrar är viktiga att registrera? Ålder, vikt, nuvarande sjukdomar, sjukdomar som ev. tillkommer, mängden motion,..

Ja det är säkert inte jätteenkelt. Men sådär "omöjligt" som en del hävdar att det är att samla in den information som behövs borde det väl inte vara? Eller vad är det jag missat?

• Like 4

Absolut skulle man kunna undersöka LCHFares hälsa efter viss tid på kosten. Det blir som sagt ingen slumpmässig studie av hur folk påverkas av kosten men väl en studie som kan visa hur man efter viss tid mår av kosten. Målgruppen blir de som helt frivilligt äter LCHF. I och med att studien inte är slumpmässig så kan den som vill ingå i studien. Enda kravet skulle vara att hen äter LCHF. Frågor och sorteringsvariabler skulle kunna vara:

• Provsvar (utvalda) innan man startade med kosten (om det finns, tagna via vårdcentral eller egenbekostade).
  • Provsvar i dagsläget (tagna via vårdcentral eller egenbekostade).
  • Hur lång tid man ätit LCHF.
  • Varför man började - vikt, hälsa, sjukdomar - eventuellt specificerat.
  • Förändringar av ovanstående.
  • Kön
  • Ålder

Kanske skulle ingen ta studien på allvar i och med att den inte är speciellt vetenskapligt upplagd men den skulle ändå ge lite kul info om att det nog inte är så "farligt" att äta LCHF som vissa tror. Man skulle kunna uttrycka det som om man sammanställer och kvantifierar anekdoter.

• Like 1

Jag tycker man får skilja på "observationer" och "observationsstudier". Observationsstudier är inte sällan dilettantiskt utförda, har för lågt antal deltagare och bedrivs under för kort tid samt är inte alltid rensade från grava felkällor.

Observationer däremot borde det fästas större tilltro vid. Såsom de ovedersägliga vikt- och hälsoproblem vi ser efter nära 50 år med fettsnål kost och spannmål som bas. Liksom de lika ovedersägliga hälsovinster som många uppnått med LCHF. Det man kan se med egna ögon behöver det väl inte forskas på? Och många har ätit LCHF i tio år- det måste väl ändå kunna kallas "på lång sikt"? När man fortfarande har kvar sin förbättrade hälsa och normalvikt efter 10 år med LCHF, så vet man ju redan vad som händer med kroppen på lång sikt.

Vetenskap i all ära, men så mycket fusk som förekommer i forskningen numera (pengastyrd som den är) så litar jag mer på det jag kan se med egna ögon. Och de läkare som rekommenderar LCHF till diabetespatienter baserar inte detta på någon mångårig, väl genomförd forskning, utan just på observationer de gjort av att LCHF verkligen fungerar. De har sett resultatet med egna ögon.

En databas med uppgifter inmatade av LCHF-are vore ett synligt bevis på den kostens positiva resultat. Men den skulle halshuggas jäms med fotknölarna av motståndarna, och beskyllas för att vara ovetenskaplig. Då spelar det ingen roll att det som står i databasen är sant...

• Like 4

Jag tycker man får skilja på "observationer" och "observationsstudier". Observationsstudier är inte sällan dilettantiskt utförda, har för lågt antal deltagare och bedrivs under för kort tid samt är inte alltid rensade från grava felkällor.

Observationer däremot borde det fästas större tilltro vid. Såsom de ovedersägliga vikt- och hälsoproblem vi ser efter nära 50 år med fettsnål kost och spannmål som bas. Liksom de lika ovedersägliga hälsovinster som många uppnått med LCHF. Det man kan se med egna ögon behöver det väl inte forskas på? Och många har ätit LCHF i tio år- det måste väl ändå kunna kallas "på lång sikt"? När man fortfarande har kvar sin förbättrade hälsa och normalvikt efter 10 år med LCHF, så vet man ju redan vad som händer med kroppen på lång sikt.

Vetenskap i all ära, men så mycket fusk som förekommer i forskningen numera (pengastyrd som den är) så litar jag mer på det jag kan se med egna ögon. Och de läkare som rekommenderar LCHF till diabetespatienter baserar inte detta på någon mångårig, väl genomförd forskning, utan just på observationer de gjort av att LCHF verkligen fungerar. De har sett resultatet med egna ögon.

En databas med uppgifter inmatade av LCHF-are vore ett synligt bevis på den kostens positiva resultat. Men den skulle halshuggas jäms med fotknölarna av motståndarna, och beskyllas för att vara ovetenskaplig. Då spelar det ingen roll att det som står i databasen är sant...

Fast vad vet vi om forskningen typ lite längre fram, om 100 år säg. Kanske värdefullt då. Kanske nån IT-kunnig kan starta sån databas? Det som är en fördel nu är ju att det kan bli sökbart, även om det inte är "vetenskapligt".

Jag är iaf med i en (långsiktig) amerikansk enkätundersökning om kost, vänder sig till de med olika kosthållning, paleo/lowcarb/vegan mfl. Får mejl med en viss intervall (väldigt sällan) där jag svarar på lite frågor.

• Like 3

Oj, det var många som gillade den idén. Kul. Jag har inga konkreta planer för hur det ska genomföras, utan ville bara presentera tanken och försöka förstå varför det anses så omöjligt att undersöka vad som händer "på lång sikt".

Men om jag skulle spekulera lite kring vad jag tror behövs och tankar för att genomföra detta så tänker jag:

• Det behövs säkert en styrgrupp av lämpliga personer som "håller ihop" projektet. Olika kompetenser behövs nog. Läkare, statistiker, tekniker och kanske fler som kan bidra med sina respektive kunskaper.
  • En tanke för att lösa det tekniska är att alliera sig med någon av de företag/siter som idag finns där man redan idag har möjlighet att dokumentera vad man äter och få fram information om mängden makronutrienter. Som t.ex Matdagboken.se, Minmatbok.se.

Dock behöver man kanske utveckla deras lösningar för att också inkludera möjlighet att registrera "hårda" mätvärden från vanliga blod- och urintester.

• Man bör ju noga fundera på vad för mätvärden och annan rådata som man vill undersöka, som får anses lämpliga att svara på frågan "är denna kost hälsosam/ohälsosam på lång sikt".
  • Hur lång tid bör man minst registrera för att kunna se trender och mönster?
  • Vilka andra parametrar är viktiga att registrera? Ålder, vikt, nuvarande sjukdomar, sjukdomar som ev. tillkommer, mängden motion,..

Ja det är säkert inte jätteenkelt. Men sådär "omöjligt" som en del hävdar att det är att samla in den information som behövs borde det väl inte vara? Eller vad är det jag missat?

Oj, sorry! Missade detta!

Jo, jag tycker att databasen som POS föreslår är väldigt intressant. Om man framhärdar i att fylla på i den kontinuerligt, och struntar i att den sågas i vissa kretsar, så kommer den nog att vara en guldgruva kanske redan tidigare än om 100 år :) Det handlar ju om observationer som man har gjort med egna ögon... inte om forskningsresultat betalda av Big Pharma och Big Food.

• Like 2

Eller varför inte en crowd-sourcad databas där man anonymt kan lägga in sina testresultat och hålla koll på dem och också medger att det kan gå att plocka ut resultaten (anonymt) via API:er och användas för Big Data! Blir det många i databasen måste det väl bli intressant (även för "vetenskapen").

Nu blev det kanske lite fria fantasier men vad jag förstår finns såna databaser fast för annat, som http://www.geek.com/science/crowd-sourced-database-seeks-to-catalog-every-tree-in-britain-1559359/

• Like 2

Detta är väl en klockren boll för team kostdoktorn - integrera databasfunktionen i sajten så knappar vi besökare in via ett smidigt webgränssnitt. Och så kan teamet följa upp då och då och presentera via bloggen.

• Like 5

Jag är iaf med i en (långsiktig) amerikansk enkätundersökning om kost, vänder sig till de med olika kosthållning, paleo/lowcarb/vegan mfl. Får mejl med en viss intervall (väldigt sällan) där jag svarar på lite frågor.

Jag är med i LifeGene. https://www.lifegene.se/vad-ar-lifegene/

Har varit på hälsotest en gång och svarat på en lång enkät 3 gånger.

Ni i Stockholm, gå gärna med! De söker fler deltagare.

• Like 5

Ni är inte först på bollen men det betyder inte att ni inte kan bli bäst ;-)

Jag fick en presentation av detta tidigare i veckan där en mycket stor spelare är på gång med en personlig "livsdatabas" som man fyller med samtliga viktmätningar, träningspass, pulsmätningar, blodtryck m fl mätvärden, prover etc. Blir man sjuk kan man genom att ge en fullmakt tillgängliggöra databasen för vården. Tanken är en personlig databas i molnet som följer en hela livet och kan öppnas när man vill om man t ex blir sjuk utomlands eller hamnar på ålderdomshemmet.

Har själv på senare tid sett problemen då min åldrade och sjuke far slussats mellan olika sjukhusavdelningar och vårdinrättningar (7 ställen sedan han blev inlagd i mitten på december). Varje flytt medför problem med journalöverföringar och historik så vi närmast anhöriga får lägga 1 arbetsvecka per nytt ställe på att få allt att fungera igen.... 

• Like 3

• 2 weeks later...

Va tyst det blev ...  :huh:

I väntan på att nåt händer, lägger jag några länkar här:

Kostdoktorn, 8 år: http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-atta-ar-pa-lchf

Annika Dahlqvist, 7 år (?) http://annikadahlqvist.com/2011/06/21/mina-lab-varden/

Tommy Tappar, 6 år: http://www.tommytappar.se/?p=9116

Martina, 4 år: http://martinajohansson.se/mina-testresultat-blodprofil/

Fyll gärna på listan.  :)

På Lifegene gick det inte riktigt få fram vad man äter. Exempelvis spannmål och potatis, där ska man ange portionsstorlek men det finns inte inget, det minsta är lite. Iallafall var jag där och donerade piss och blod häromdagen. Får väl se senare vad det innehöll för farligheter.

Skulle inte kostfonden kunna söka upp och följa hardcore LCHF;are genom åren med enkäter? Torde vara väldigt billigt. Eller Kostdoktorn? Själv har jag perfekta värden efter 8 år, skulle vara intressant att veta mer.

• Like 2