Jump to content

Kaffe igen

Augustus

Recommended Posts

Hej, jag vet att det tagits upp ett otal gånger, men jag får ingen rätsida på det hela. Svart kaffe.

I sig självt, höjer det insulinet eller inte? För alla eller skiljer det sig från person till person? En fråga om mängder?

Jag planerar en flerdagarsfasta och kaffe hjälper mig enormt att kontrollera hunger, men hur är det med insulinutsöndring? Tycker mig läsa både det ena och det andra. Jag är inte intresserad av att det är beroende, bara om det kan hjälpa eller stjälpa en längre fasta för att så snabbt som möjligt komma i "svältketosen".

Någon som kan bidra? :)

• Like 1

Blev nyfiken och googlade och hittade denna artikel.

Där står att kaffe höjer insulinet.

Har idag faktiskt själv avslutat en 7-dagarsfasta och drack kaffe hela tiden. vet inte om det var optimalt om man ska gå efter gamla renläriga "fasteregler" men körde mer min egen variant denna gång.

Det intressanta när jag jämför denna gång (efter ca 5 år på LCHF) och för kanske 10-15 år sedan då jag levde på kolhydrater var jag jag inte kände NÅGRA omställningsbesvär. Sist mådde jag verkligen PYTON dag två och tre. Tolkar det som att nu är kroppen redan inställd på fettdrift.

Lycka till med fastan  :)

• Like 3

Jaa.. vad skall man tro på, tro på? :huh:

Det finns studier där man sprutat in coffein i ådrorna på labbråttor.. detta bör du undvika även om det gav en del positiva svar! :wacko:

I andra studier på diabetiska människor så har det setts ge ökad insulinkänslighet och utsöndring.. för dem är det antagligen bra?

Sen så.. vid epedemiologiska studier så har det rent ut sagt varierat.. dvs i verkliga livet.. fast då iomed att det är epedemiologiskt, så finns inga linjära samband.

Ett sådant linjärt samband kan vara det socker man för det mesta har i kaffet.. för att inte tala om kanelbullar?  :unsure:

Jamenar.. vad är väl kaffe utan socker och kanelbulle.. som kärlek utan kyssar?  :o

Sunt förnuft nu äntligen.. jisses, om kaffe gör att du i princip kan avstå övrig föda långa stunder.. då är vi väl inne på det klassiska; sila mygg och svälja kameler? :mellow:  :huh:  :o  :unsure:  :wacko:  :blink:

• Like 4

Sunt förnuft nu äntligen.. jisses, om kaffe gör att du i princip kan avstå övrig föda långa stunder.. då är vi väl inne på det klassiska; sila mygg och svälja kameler? :mellow:  :huh:  :o  :unsure:  :wacko:  :blink:

Den laddade frågan isåfall: Ifall eventuellt insulinpåslag inte betyder någonting så länge man får i sig mindre kalorier än man gör av med, vad är då poängen med lchf? Varför då inte äta nyttigt men ignorera insulinpratet helt? Dvs paleo. Är inte poängen att insulinminimering är poängen?

Den laddade frågan isåfall: Ifall eventuellt insulinpåslag inte betyder någonting så länge man får i sig mindre kalorier än man gör av med, vad är då poängen med lchf? Varför då inte äta nyttigt men ignorera insulinpratet helt? Dvs paleo. Är inte poängen att insulinminimering är poängen?

Den eventuella promillen insulin lär knappast göra någon skillnad när det i skälva verket handlar om ett par hundra procents skillnad i insulinutsöndring!

Det är de hundratals procents skillnad man bör undvika.. promilleskillnader lär du över huvud taget ha svårt att mäta.

Ponera att det förbättrar den pulsativa utsöndringen?

Det är oxå en skillnad.. pulsativ och konstant.. leder till olika hälsotillstånd.. främst insulinresistens.. om den är konstant och kroniskt förhöjd!

Sen på det.. protein är betydligt mer insulinogent än kolhydrater.. innebär detta att vi bör undvika protein oxå?

Näe det gör det inte, lika lite som vi skall undvika en normal insulinutsöndring på annat.. det är snarare något vi skall sträva efter iomed att det är ett viktigt hormon.

Det är fortfarande hyperinsulinemi vi skall undvika.. dvs kroniskt förhöjda insulinnivåer som varken motsvaras utav blodsocker- eller aminosyro- nivåer!

Om du dricker kopiösa mängder kaffe, och därigenom lyckas fasta, så lär fastan utgöra flera tusen procent mer påverkan på din insulinutsöndring, än kaffet!

Koffein har helt enkelt en ämnesomsättningshöjande effekt.. om även kortvarig.

• Like 3

Tack för ett bra svar.

Om jag förstår dig rätt menar du med

"Om du dricker kopiösa mängder kaffe, och därigenom lyckas fasta, så lär fastan utgöra flera tusen procent mer påverkan på din insulinutsöndring, än kaffet!"

att fastan skulle verka flera tusen procent minskande, relativt kaffets några promille höjande?

Ber om ursäkt men jag behöver idiotförklara för mig själv.

• Like 1

Tack för ett bra svar.

Om jag förstår dig rätt menar du med

"Om du dricker kopiösa mängder kaffe, och därigenom lyckas fasta, så lär fastan utgöra flera tusen procent mer påverkan på din insulinutsöndring, än kaffet!"

att fastan skulle verka flera tusen procent minskande, relativt kaffets några promille höjande?

Ber om ursäkt men jag behöver idiotförklara för mig själv.

Prexis.. insulin lär du hur som helst ha och det är ett viktigt hormon.

Och allt du gör, dricker, äter lär påverka detta.

Det är fortfarande hyperinsulinemi vi bör undvika.

Du behöver insulin.. utan det så dör du, sluta stirra dig blind på allt som kan höja detta, det skall höjas av vissa saker.

Fastan i sig lär påverka tusenfaldt mer än litervis av kaffe varje dag.

Det kan tillomed vara som så att koffeinet stimulerar bukspottkörtelns ämnesomsättning/aktivitetsnivå.. då, under fastan så lär den nog mest utsöndra Glukagon?

• Like 1

Jag tror det kan vara individuellt om kaffe hjälper eller stjälper att stå emot hunger vid fasta. Bara att prova sig fram.

En sak som jag tror kan stjälpa flerdagarsfasta är om kaffet stör sömnen. Hungern kan ju störa sömnen, och ev ytterligare störning genom kaffet blir kanske avgörande. Martina Johansson mätte att hon får 4 ggr mer djupsömn utan kaffe, se hennes blogg.

• Like 1

Fast jag tror att man ska vara sunt skeptisk mot "litervis" av kaffe om dagen. ;)

Minst två liter kaffe om dagen verkar lagom för mig. Jag har förresten en sån där sensor på mig som mäter blodsockret kontinuerligt. Vad jag kan se så påverkas inte mitt blodsocker alls av olika intag av kaffe. Det borde väl då betyda att kaffet inte påverkar insulinnivåerna heller (på mig i alla fall)?

• Like 3

Min erfarenhet för min egen kropp (och blodsockernivå) vid kaffedrickande är att olika faktorer spelar in om och hur mycket insulinet påverkas. Jag märkte det när jag kunde se en tydlig skillnad när jag drack kaffe hemma jämfört med om jag dricker kaffe på jobbet. Olika kaffesorter påverkar. Olika styrka påverkar (kanske inte oväntat). Men även olika bryggmetoder. Bryggkaffe påverkar mer än pressokanna mer än kokkaffe. 

Så, konklusionen är att en får prova själv, helt enkelt. Men att det kan vara lönt att mixtra lite med olika kaffesorter, styrkor och kokmetoder. 

och det är en viktig aspekt som Peter hänvisar till: koffeinets påverkan på insulin/blodsocker är en sak. Sambandet med kortisol, stress och koffein en annan.

Martina skriver dessutom på sin blogg om att kaffe innehåller en mängd mikrotoxiner, som också påverkar kroppen på något sätt. 

Var en får värdera själv....

• Like 5

Efter 40 års kaffedrickande i stora mängder så är jag kanske koffeinresistent  ;)

Tja det är nog faktiskt ingen tokig tanke.. ;) Du får nog i alla fall inte samma effekt av dagens första kopp kaffe som den första kopp kaffe du någonsin drack.

Själv gjorde jag ett uppehåll med kaffe i ca 7 veckor men valde att börja igen. Jag blev något så grönvidrigt trött och klarade inte av att hantera en tragedi inom familjen på toppen av det. Nu börjar jag se ljuset i tunneln och när jag är ute ur mörkret kommer jag att åter dissa kaffet. För mig påminner det för mycket om drog för att jag ska vara helt bekväm med det. Känner att det lätt blir något som styr mig istället för tvärt om. Tror nog inte att det tillhör det sämsta man kan dricka om man kan hålla det inom rimliga mängder.

Alla som har problem med binjurarna bör dock tänka sig för en gång extra angående kaffe. Precis som Peter B och Gladan skriver om så påverkar det kortisolutsöndringen och har man redan problem så lär det inte bli bättre även om upplevelsen är att man blir piggare.

• Like 4

• 2 months later...

Jag tror inte kaffe ger insulinutsöndring utan tror det är rena bluffen som skapats, för att försöka dra ner på den globala kaffekonsumtionen.

Kaffet har så många förelaktigheter, också ur ren hälssosynpunkt , hur pardoxt det än låter, att det så klart att kaffet blir en extraordinär skärningspunkt i hur långt man ska våga gå i att börja se det som ännu en skrämselparameter. Jag köpte inte argumentet och jag behöver självklart inte kaffe men finns det så dricker jag det utifrån att det faktiskt håller hungern stången, skulle jag inte dricka kaffe så skule jag väga idag minst 130 kg och detta är jag bombsäker på.

När man väger 130 kg och är en pygmé, då knäcks varenda ben i kroppen och man får dessutom osteoporos av inte kaffe, däremot av fetdepåer till ingen nytta , allmänt kallat övervikt.

Idag har man fattat att övervikt sliter, tänk att det ibland krävs decennium av forskning, för att komam fram till hur rörelseorganden interagerar med muskulatur ledkulor resp. fett. jag baxnar.