Jump to content

Recommended Posts

Hej!

 

Är helt ny på det här med LCHF och jag undrar lite kring kokos. Som jag har förstått det så är kokos väldigt nyttigt och funkar att äta när man kör LCHF, dock i rimliga mängder. 

 

Det jag nu undrar över är denna kokossylt: http://herbalstore.se/Kokossylt

Den är ju gjord på 100% kokos, 12% är kokossocker. Det står att det är 57 g kolhydrater per 100 g kokossylt och det är ju väldigt mycket. Men är den okej att äta (i lagom mängd) eftersom det är just naturligt kokossocker och inget tillsatt?

 

Har inte riktigt greppat hur det här med LCHF funkar ännu, så jag är mycket tacksam för svar och gärna lite hjälp med hur man ska tänka med kolhydrater/socker.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Men, vill jag tillägga: allt är ju en fråga om totala mängder. Tumregeln med 5 g kolhydrater per 100 g ska användas med förnuft!

Om du någon gang skulle ta en tesked kokossylt och är nöjd med det, så tror jag inte det stör (med reservation för att jag inte har en susning om vad kokossocker är för något). Så länge du inte tror det är nyttig lchf och äter det I stora mängder, eller trillar av banan alldeles...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack alla! Har sån här kokossylt hemma sen tidigare och tänkte att jag kanske kunde använda den för att smaksätta grekisk yoghurt när jag äter det till frukost ett par gånger i veckan. Det smakar väldigt mycket kokos så det behövs ytterst lite. Men jag får väl känna efter lite hur strikt jag vill vara  med kosten och så. :) Kanske skippar "sylten" helt.

 

När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Socker är socker, och vanligt socker är också naturligt. Dessutom tycks det som att kokossocker innehåller mer fruktos än vanligt socker, så det är möjligen sämre i den meningen. Jag tror det är en god idé att försöka vänja sig vid att vara utan socker, åtminstone i när det gäller mat (inklusive frukost).  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack alla! Har sån här kokossylt hemma sen tidigare och tänkte att jag kanske kunde använda den för att smaksätta grekisk yoghurt när jag äter det till frukost ett par gånger i veckan. Det smakar väldigt mycket kokos så det behövs ytterst lite. Men jag får väl känna efter lite hur strikt jag vill vara  med kosten och så. :) Kanske skippar "sylten" helt.

 

När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom..

Ät ingen frukost om du inte vill.

Ät när du är hungrig.

Ät riktig mat.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Totto.. hoppa frukost såvida du inte bor på hotell och det ingår ägg o bacon!

 

Sen så.. du får bestämt skicka den där burken till mig.. så offrar jag min kropp för att destruerar eländet! :P

 

Nämen behåll den, frys in den eller liknade för att användas vid speciella tillfällen!

 

Själv har jag en del paket och burkar som jag testat, alltifrån potatismjöl till Steviaströ, mandelmjöl, cocosmöl.. så länge de inte har möglat får de stå kvar i skafferiet.

 

Någon gång skall de väl komma till användning?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom..

 

 

Byt ut grekisk yoghurt mot rysk yoghurt, och ät den på kvällen, till efterrätt t ex.

Så kan du skippa frukosten.  ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Frukost bör helst inte intas före 11-13 på vardagar!

 

Bor man på hotell kan den intas vid 9-10-tiden innan man checkar ut!

Fast jag njuter hellre av en härlig frukost och skippar lunchen. Jag har alltid varit morgonmänniska

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att sammanfatta alla goda råd om frukost: Frukost äter man om man känner för det, men det är inte nödvändigt.

Om du känner för att få något I magen på morgonen, om det behövs för att du ska klara förmiddagen, ät något som du får I dig. Äggmjölk och fettkaffe är lättdrucket, om man gillar det.

Om du inte känner för att äta på morgonen, utan trycker I dig något för att "man ska äta frukost", så testa att låta bli. För mig var det en lättnad att slippa (förutom hotellfrukostar då...:-) )

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...