fiffiluran Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Hej! Är helt ny på det här med LCHF och jag undrar lite kring kokos. Som jag har förstått det så är kokos väldigt nyttigt och funkar att äta när man kör LCHF, dock i rimliga mängder. Det jag nu undrar över är denna kokossylt: http://herbalstore.se/Kokossylt Den är ju gjord på 100% kokos, 12% är kokossocker. Det står att det är 57 g kolhydrater per 100 g kokossylt och det är ju väldigt mycket. Men är den okej att äta (i lagom mängd) eftersom det är just naturligt kokossocker och inget tillsatt? Har inte riktigt greppat hur det här med LCHF funkar ännu, så jag är mycket tacksam för svar och gärna lite hjälp med hur man ska tänka med kolhydrater/socker. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Börja läs här http://www.kostdoktorn.se/lchf Jag hade inte ätit nåt med varken socker eller så mycket kolhydrater i. Kokossocker är inte mer naturligt än vanligt socker, väl?! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Som jag fattat det är det fettet i kokosen som är nyttigt. Jag skulle avstå från den där sockersörjan. Du kommer ändå snart att tycka att sånt är slisksött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Välkommen till forumet fiffiluran En enkel och "gammal" regel är att inte äta något med mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Men, vill jag tillägga: allt är ju en fråga om totala mängder. Tumregeln med 5 g kolhydrater per 100 g ska användas med förnuft! Om du någon gang skulle ta en tesked kokossylt och är nöjd med det, så tror jag inte det stör (med reservation för att jag inte har en susning om vad kokossocker är för något). Så länge du inte tror det är nyttig lchf och äter det I stora mängder, eller trillar av banan alldeles... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Kokossocker är inte ett dugg bättre än vilket annat socker som helst. Det där med att det skulle vara naturligt socker är bara ett försäljningsknep. Det finns inga tillsatser i socker. Allt socker är i så fall naturligt. http://ettsotareblod.se/lasarfraga-vilka-form-av-socker-ar-bast/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiffiluran Posted May 18, 2016 Author Share Posted May 18, 2016 Tack alla! Har sån här kokossylt hemma sen tidigare och tänkte att jag kanske kunde använda den för att smaksätta grekisk yoghurt när jag äter det till frukost ett par gånger i veckan. Det smakar väldigt mycket kokos så det behövs ytterst lite. Men jag får väl känna efter lite hur strikt jag vill vara med kosten och så. Kanske skippar "sylten" helt. När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Äggmjölk? Fettkaffe? Själv har jag inte ätit frukost på ett kvarts sekel eller så. Numera kallas det intermittent fasting och är modernt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Ta lite vaniljpulver i youghurten eller några blåbär/hallon för att få smak, eller som sagt skippa frukosten helt. Man behöver inte frukost om man inte äter kolisar och behöver fylla på stup i kvarten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Socker är socker, och vanligt socker är också naturligt. Dessutom tycks det som att kokossocker innehåller mer fruktos än vanligt socker, så det är möjligen sämre i den meningen. Jag tror det är en god idé att försöka vänja sig vid att vara utan socker, åtminstone i när det gäller mat (inklusive frukost). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 http://www.kostdoktorn.se/fannys-lchf-frukost-7-ingefara-och-lakritsgranola Dessa "flingor" tycker jag är väldigt goda till lite rysk yoghurt! I övrigt håller jag med Stoscha om att yoghurt gärna får smaksättas med vaniljpulver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Tack alla! Har sån här kokossylt hemma sen tidigare och tänkte att jag kanske kunde använda den för att smaksätta grekisk yoghurt när jag äter det till frukost ett par gånger i veckan. Det smakar väldigt mycket kokos så det behövs ytterst lite. Men jag får väl känna efter lite hur strikt jag vill vara med kosten och så. Kanske skippar "sylten" helt. När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom.. Ät ingen frukost om du inte vill. Ät när du är hungrig. Ät riktig mat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Jag håller med Totto.. hoppa frukost såvida du inte bor på hotell och det ingår ägg o bacon! Sen så.. du får bestämt skicka den där burken till mig.. så offrar jag min kropp för att destruerar eländet! Nämen behåll den, frys in den eller liknade för att användas vid speciella tillfällen! Själv har jag en del paket och burkar som jag testat, alltifrån potatismjöl till Steviaströ, mandelmjöl, cocosmöl.. så länge de inte har möglat får de stå kvar i skafferiet. Någon gång skall de väl komma till användning? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 När jag ändå är här och skriver - Är det någon som har tips på lättare LCHF-frukost som går fort att fixa? Jag har jättesvårt att äta på morgonen och kan absolut inte äta ägg och sånt "matigt" när jag går upp tidigt. Det enda jag får i mig är i princip smoothies, yoghurt och annat flytande. Och man ska väl helst inte äta frukt och bär. Tips på LCHF-smoothies eller något kul man kan ha i yoghurten? Naturell grekisk yoghurt är ju inte jätteinspirerande liksom.. Byt ut grekisk yoghurt mot rysk yoghurt, och ät den på kvällen, till efterrätt t ex. Så kan du skippa frukosten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Har du inte möjlighet att äta senare (om du kan äta mer "matigt" då)? Jag har slutat äta frukost hemma kl 6 och äter kl 9 på jobbet istället. Då kan man sova lite längre också ? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 "Frukost": Mixa 50 gram smör och en matsked kokosfett i 3-4 koppar kaffe så kommer inte hungersignalen förrän 5 timmar senare. Loberg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 Frukost bör helst inte intas före 11-13 på vardagar! Bor man på hotell kan den intas vid 9-10-tiden innan man checkar ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 Frukost bör helst inte intas före 11-13 på vardagar! Bor man på hotell kan den intas vid 9-10-tiden innan man checkar ut! Fast jag njuter hellre av en härlig frukost och skippar lunchen. Jag har alltid varit morgonmänniska 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 För att sammanfatta alla goda råd om frukost: Frukost äter man om man känner för det, men det är inte nödvändigt. Om du känner för att få något I magen på morgonen, om det behövs för att du ska klara förmiddagen, ät något som du får I dig. Äggmjölk och fettkaffe är lättdrucket, om man gillar det. Om du inte känner för att äta på morgonen, utan trycker I dig något för att "man ska äta frukost", så testa att låta bli. För mig var det en lättnad att slippa (förutom hotellfrukostar då...:-) ) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts