Erik 2 Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 "En tallriksmodell för den som rör sig och en annan för soffpotatisen som har mindre behov av energi. Det är den nya modellen när Livsmedelverket gör en make over av klassiska tallriksmodellen. Den aktive kan enligt Livsmedelverket fortsätta att äta lika stora delar grönsaker respektive potatis, pasta eller gryn. Den mera stillasittande ska i stället lägga mer fokus på grönsakerna som nu läggs över halva tallriken. För att minska kaloriintaget reduceras mängden potatis, pasta, bröd och gryn." http://www.vk.se/1724085/tva-tallriksmodeller-nya-modellen?mobil http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nu-lanserar-livsmedelsverket-tallriksmodellen-i-ny-tappning/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted May 19, 2016 Popular Post Share Posted May 19, 2016 Men hjälp. Jag gör till hälften rätt enligt livsmedelsverket . Halva tallriken grönsaker. Måste genast ändra på det 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted May 19, 2016 Popular Post Share Posted May 19, 2016 Vad är det nya? Att de ritat ut tydligt hur bantartallriken ska se ut? För innehållet är ju précis samma som jag hört om förut. Jag har gärna halva tallriken med grönsaker, och en rejäl klick smör på det, för att ta upp vitaminerna ordentligt. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 "Att äta enligt tallriksmodellen är även miljösmart. Det är ett sätt att öka mängden mat från växtriket och minska på mängden kött." Tycker det ser ut som lika mängd kött ... ? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Ingen som tänkt på att tallrikarna ofta är större idag än vad de var på t ex 1970-talet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Hm. Jag lärde känna denna "latmanstallrik" när jag gick med i viktväktarna för 15 år sen... undrar om de kommer att stämma Livsmedelsverket för varumärkesintrång....men kanske de har missat att ta patent på "halva tallriken grön"? Och sen snacket "mer grönt fyller ut magen och ger mer mättnad"! Jisses. Till slut käkar man grönsaker som en ko och ändå är hungrig jämt! Sen äter man frukt mellan måltiderna "för att jämna ut blodsockret"... Pinsamt, Livsmedelsverket, mycket pinsamt.... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Inget fett någonstans på tallriken- inte ens olivoljedressing på grönskerna. Det förvånar mig att SLV inte skriver ut att man ska skära bort allt synligt fett från köttbiten. Kanske ännu mer förvånande att de alls har med köttet. Jag hade förväntat mig en bit kokt fisk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 "Att till exempel våga prova och välja grova, fiberrika grönsaker och rotfrukter som kål av olika slag, bönor och lök. För miljön är det även bra att välja kött och fisk med omsorg, eller byta ut det mot bönor, ärter och linser, säger Åsa Brugård Konde". Det är väl bara kålrot som är en rotfrukt? Vitkål, rödkål, grönkål m fl är väl inga rotfrukter... När det gäller bönor, ärter och linser, har man verkligen räknat in i ekvationen alla mediciner som jag skulle behöva ta till för att slippa de problem jag får med magen och luftrenaren för att andra ska slippa ta del av dessa problem... Håller dock helt med om att det är viktigt att välja kött och fisk med omsorg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Vid en snabb anblick verkar det inte finnas någon restriktion för fett, gött! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Vid en snabb anblick verkar det inte finnas någon restriktion för fett, gött! Läste någonstans (kommentar hos Doktor Annika?) att det som vanligt är rapsolja och olivolja som man ohejdat kan hälla över maten. Fortfarande uppmanas vi att sky mättat fett som pesten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted May 20, 2016 Popular Post Share Posted May 20, 2016 Jag blir så trött på mantrat "det är bra för miljön att vi äter mindre kött". Det är EN skola, och det är SLV:s offentliga ställningstagande. Man anser sig inte ens behöva redovisa sina argument för påståendet. Forskaren Alan Savory's 30-åriga erfarenheter av att hålla betesdjur på rätt sätt säger något helt annat! (TED talks, Youtube.) Savory har sett att detta reverserar ökenutbredningen och har flera andra fördelar framför växtodling för matförsörjning. Enligt honom skulle det vara omöjligt att försörja en global befolkning av uteslutande vegetarianer. Den odlingsbara landarealen räcker helt enkelt inte till. Betesmarker däremot kan vara magra och omöjliga att bruka maskinellt/rationellt. Betesdjur är inte rationella, utan tålmodiga och uthålliga. Dessutom behöver de inga drivmedel, annat än det gräs och de örter de själva förser sig med. Samtidigt gödslar de marken till kommande säsong... SLV tänker naturligtvis på att betesdjur pruttar och rapar metangas. Men till skillnad från utsläppen från våra bilar stiger inte deras gaser upp i atmosfären, utan binds i stor utsträckning i gräset på marken. Den metangas som ändå letar sig upp i atmosfären bryts också ned mycket fortare än koldioxid. Dessutom pruttar och rapar ekologiskt hållna betesdjur inta alls i samma utsträckning som de kor som matas med spannmål för att mjölka bra och växa fort. Kornas magar är inte konstruerade för att smälta spannmål- därav alla gasutsläpp. "Det är bra för miljön att vi äter mindre kött". Det kan delvis stämma om man bara har konventionellt kött i tankarna (särskilt billigt importerat kött från länder där lagar om djurhållning saknas). Men kött från ekologiskt hållna betesdjur, det är en helt annan grej. Det är som att jämföra äpplen och citroner. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Vad jag kan se är innehåller modellerna en Hel fisk (!), en kycklingklubba samt lite bönor (?). Ordentligt med protein skulle jag vilja säga! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Enligt min son som går i nian och har Hemkunskap enligt SLV så menar man där att i tallriksmodellen ingår fett naturligt i det man lägger på tallriken, dvs fett är inte en egen del. Fett steker man in, har i eventuell sås, dressing, på mackan osv. De har också under högstadiet pratat om att de som tränar mycket kan äta mer rena kolhydrater såsom pasta och potatis. De som tränar mindre rekommenderas att äta mindre pasta och potatis och mer grönsaker. Lite fett är bra för kroppen och det ger också mättnad men fortfarande ska man vara försiktig med fett och framför allt mättat fett. Att de lanserar det som nytt känns ganska konstigt. Den gamla boken som de har på Hemkunskapen är utgiven av SLV och där finns det med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Att de lanserar det som nytt känns ganska konstigt. Den gamla boken som de har på Hemkunskapen är utgiven av SLV och där finns det med. kan bara bekräfta det du säger. Soffpotatis-modellen (med mindre kalori/kolhydratsdel) har funnits länge i hemkunskapsböckerna. Jag väljer mer att se kolhydrats-delen som energi-delen i stället, och den kan man fylla med valfritt bränsle! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts