EVS

Cypriotisk yoghurt?

Recommended Posts

Någon som testat cypriotisk yoghurt? Är den god och i så fall till vad? Jag såg den idag, bredvid den ryska. Samma storlek på burken, ännu högre fetthalt, kan ha varit 24%, eller åtminstone något ditåt. Dock "med en nypa salt", som det stod på förpackningen... Låter lite tveksamt för mig, med salt i yoghurt. Rekommenderades till matlagning, det fanns ett recept på glass på förpackningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt yoghurt på cypern förra veckan, den var god :P

Dock var den inte 24% utan mer troligt 5-10% (10% var det fetaste jag såg på supermarkets, men de affärerna verkar rätt anpassade till fettskrämda turister)

Jag har varken provat lindahls ryska eller cypriotiska, pga de små och därmed dyra förpackningarna (och cypriotisk har jag inte sett).

Här finns Wapnö matyoughurt 10%, som smakmässigt slår Lindahls turkiska med hästlängder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en nypa salt. Låter som turkisk ayran, fast utan vatten. 

Det är så gott med kall, salt yogurt när det är varmt. När jag är i Turkiet, så dricker jag oftast ayran till maten.

Den tjocka yogurten är perfekt till tzatziki, eller i en tomatsallad. Med tomat, lök, salt, peppar och tjock yogurt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en burk hemma faktiskt.. har inte öppnat den ännu!

Iomed att jag alldrig äter frukost.

Utan det är till min mor jag främst köper Rysk Yoghurt,, hon äter frukost av någon underlig anledning?

Iallafall.. hon får provsmaka.. däremot så tror jag är tänkt att användas tillsammans med maten i första hand?

Brukar vistas i Turkiet på påsk.. jisses vad youghurtröror man får där nere till maten.. det stora problemet är att välja rätt röra till rätt mat!

Iallafall.. mor är väldigt mycket inne på Coleslawe.. till den mesta maten.. hon tycker att kål påverkar hennes tarm/mage på ett positivt sätt.

Så jag räknar med att den Ryska går åt till frukost och den Cypriotiska går till att göra Coleslawe/Tsatsiki!

Tsatsiki är jävligt gott till grillat!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland äter barnen cypriotisk yoghurt till efterrätt, med bär på (å jag mé  :ph34r: ).

Men inte är den salt, tycker jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat den själv, i alla fall. Riktigt god, även om jag nog ändå föredrar den ryska yoghurten, om jag ska äta den som den är. Den funkade också som bas i vit kebabsås, men då är ändå creme fraiche godare. Men kommer nog ändå köpa cypriotisk yoghurt ibland, att variera med.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit och skällt på min Ica butik som inte säljer den cypriotiska yoghurten!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert god att göra såser/röror med, här (Västernorrland) finns den inte i affärerna vad jag sett

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte fått tag på den själv (bor på en liten ort, med en handlare,som anser att det alltid ska vara som det alltid varit), men vad är det för skillnad på den och andra yogurtar? Förutom saltet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tjock och krämig, 24% fetthalt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tjock och krämig, 24% fettha

Mmmmmmm :blink:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit och skällt på min Ica butik som inte säljer den cypriotiska yoghurten!

Nu har de lyssnat. ;-)

IMG_1236_2.jpg

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den cypriotiska yoghurten är busgod!

Den finns inte i många affärer men ICA maxi i staden där jag bor finns den.

Efter att jag börjat med den så tycker jag att den turkiska yoghurten är för "torr" och syrlig.

Jag använder den cypriotiska till tzatziki & dyl. men också ihop med frysta hallon som glass. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg