inakef Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Hej. Åt LCHF i höstas och började åter äta kolhydrater vid jul tills nu. Men under hösten fick jag alltid huvudvärk under träning, gick över när fick i mig en liter efter träningen. Upplever att jag är mycket mer törstig med LCHF kost och dricker mer vatten. Även och jag dricker en halvliter innan träning hjälper det inte. Är det någon annan som har upplevt detta? Hur ska jag upprätthålla vätskebalansen ? Tacksam för alla tips / Ida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Ta salt i vattnet! Sk sportdrycker.. iallafall de gamla innehöll alltid salter! Därmed var de osäljbara.. numera så innehåller de mer socker, mindre viktiga salter och säljer som smör smälter i solsken! Riktiga sportdrycker smakar skit helt enkelt.. därför var det bara riktiga idrottsmän som drack sådant. Det är altså saliniteten som avgör om du får behålla vattnet.. inget salt.. så går det tvärs igenom. Saltbrist är nog det vanligaste nybörjarproblemet på LCHF.. det är därför som det rekommenderas att dricka minst två deciliter buljong om dagen.. i början iallafall. Ju mer du sportar och svettas ju mer salt behöver du. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inakef Posted May 20, 2016 Author Share Posted May 20, 2016 Ta salt i vattnet! Sk sportdrycker.. iallafall de gamla innehöll alltid salter! Därmed var de osäljbara.. numera så innehåller de mer socker, mindre viktiga salter och säljer som smör smälter i solsken! Riktiga sportdrycker smakar skit helt enkelt.. därför var det bara riktiga idrottsmän som drack sådant. Det är altså saliniteten som avgör om du får behålla vattnet.. inget salt.. så går det tvärs igenom. Saltbrist är nog det vanligaste nybörjarproblemet på LCHF.. det är därför som det rekommenderas att dricka minst två deciliter buljong om dagen.. i början iallafall. Ju mer du sportar och svettas ju mer salt behöver du. Tack! Jag saltade och saltar min mat extra men då är det bara att salta på lite mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Vid din problematik kanske nåt källvatten med rejält mineralinnehåll är värt att prova? T ex Radenska Classic, både bra och billigt. Klurar också på om vattnet du idag dricker kan vara väldigt mineralfattigt. Om man t ex dricker RO-vatten (eller på annat sätt kraftigt reducerat på salter och mineraler) så urlakas kroppen. Du kan ju också prova olika sorters salt, helst utan klumpförebyggande medel. T ex oraffinerat havssalt och himalayasalt. Finns några diskussioner här på forumet om olika salter, bra inspo! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts