Guest Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Jag testade förra veckan, för första gången, lammburgare (typ aldrig ätit lamm). Hamburgarna var av märket Lindströms och bestod av hela 99,5% kött. Länk Dessa var förutom sjukt goda extremt saftiga. Aldrig smakat något liknande. Trodde liksom det där potatismjölet osv. i hamburgare fyllde någon konsistens-funktion (aldrig orkat göra egna burgare) men dessa var alltså bättre än någon annan hamburgare jag har smakat tidigare. Dessutom var de tjocka och inte fistunna. Köpte nu vanliga hamburgare (nötkött) från Scan med 80% kötthalt (närmsta matbutik hade inte dessa lammburgare) och nu smakade de skit eller typ "meh". Jag fattar ingenting. Är det kötthalten eller bara nötköttet? Närmsta matbutik hade visserligen Lindströms Angusburgare men pga. nästan dubbelt så dyra (dock 99,7% kötthalt) så tog jag Scan. Nu undrar jag om Lindströms Angusburgare är lika goda som deras lammburgare eller om det helt enkelt är lammköttet jag föredrar. Får nästan köpa för ta reda på det. Ska till butiken jag köpte lammburgarna imorgon. Någon här som testat båda köttsorterna från Lindströms som har någon åsikt? Det jag ogillar med Scans burgare (efter ätit Lindstörms Lammburgare) är dels smaken men främst saftigheten. Sen upplever jag "knölar" i Scans burgare, vad är det för knölar? Svårt att beskriva men tänkte det är brosk kanske eller något men finns det inte brosk i lamm också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Den ICA-affär jag handlar i gör egna hamburgare av högrev, 100% kött, inget annat. Man saltar och pepprar lite själv när man steker, det är allt. Utmärkt gott, jag har helt sluta köpa andra burgare. Dessutom är tydligt mer mättande att äta. Grejen är tydligen att köttet innehåller mycket fett som håller ihop burgaren. Vanlig köttfärs är för mager och jag antar att det är en av anledningen till att de häller i potatismjöl, potatisflingor och dessutom druvsocker. Bojkotta eländet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Jag grillade 60 st såna där Scanburgare idag! Även om jag inte smakade själv förstod jag att de kunde bli tråkigt hårda så jag brassade på ordentligt med värme och försökte få dem medium i mitten. Fick dock ett klagomål på en som var liiite rosa i mitten, så resterande fick bli tråkhårda. Rätt vanligt i Mellanöstern att man blandar lammfett i köttfärsen och t o m i fiskfärs! Det blir saftigt och mjukt. Brosk och bindväv kanske inte är så najs smakmässigt, men det är nyttigt! Innehåller kollagen och kan även vara mat för bra bakterier i tjocktarmen. Möjligen är brosk o fett i lamm något mjukare än i nöt? Får är fantastiska för hälsa och miljö! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Den ICA-affär jag handlar i gör egna hamburgare av högrev, 100% kött, inget annat. Man saltar och pepprar lite själv när man steker, det är allt. Utmärkt gott, jag har helt sluta köpa andra burgare. Dessutom är tydligt mer mättande att äta. Grejen är tydligen att köttet innehåller mycket fett som håller ihop burgaren. Vanlig köttfärs är för mager och jag antar att det är en av anledningen till att de häller i potatismjöl, potatisflingor och dessutom druvsocker. Bojkotta eländet. Inte säker vår ICA-butik har det men Lindströms verkar ju lika bra. Bara kött och lite salt och peppar. Har inget emot att slippa salta/peppra själv. Jag gillar snabblagat. Jag vet inte hur feta Lindströms burgare är. Ska kolla fetthalten i jämförelse med Scans när jag köper imorgon. Jag grillade 60 st såna där Scanburgare idag! Även om jag inte smakade själv förstod jag att de kunde bli tråkigt hårda så jag brassade på ordentligt med värme och försökte få dem medium i mitten. Fick dock ett klagomål på en som var liiite rosa i mitten, så resterande fick bli tråkhårda. Rätt vanligt i Mellanöstern att man blandar lammfett i köttfärsen och t o m i fiskfärs! Det blir saftigt och mjukt. Brosk och bindväv kanske inte är så najs smakmässigt, men det är nyttigt! Innehåller kollagen och kan även vara mat för bra bakterier i tjocktarmen. Möjligen är brosk o fett i lamm något mjukare än i nöt? Får är fantastiska för hälsa och miljö! Scans burgare är ju så tunna så måste vara svårt att få rosa i mitten? Föredrar dock välstekt om jag ska vara ärlig. Gärna lite hårt yttre skick. Nyttigt eller inte, smakar inte alls gott med "knölarna". Tappar nästa aptiten. Osäker på varför just lammköttet verkade fritt från knölar (eller så fanns det där men var mjukare?). Det får bli fler lammburgare, kostar som det smakar. Kanske ska testa deras angusburgare bara för jämföra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Nu har jag köpt både lamm- och angusburgarna. Vet inte om det var så stor skillnad på nötköttet. Scan innehåller 17% fett tror jag och Lindströms 22% fett, men Scan innehåller bara 80% kött medan Lindströms innehåller 99,7% kött. Så tveksamt om kötthalten är högre, snarare högre kötthalt. Helt tappat aptiten nu känner jag. Är fd vegan så har fortsatt svårt att äta kött. Jag upplever inte samma problem med fisk och kyckling men tror jag ska ge upp rött kött. Aldrig haft problem att äta rött kött innan jag blev vegan men nu tvingar jag nästan i mig det. Nä, nog med mattvånget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Nu har jag köpt både lamm- och angusburgarna. Vet inte om det var så stor skillnad på nötköttet. Scan innehåller 17% fett tror jag och Lindströms 22% fett, men Scan innehåller bara 80% kött medan Lindströms innehåller 99,7% kött. Så tveksamt om kötthalten är högre, snarare högre kötthalt. Helt tappat aptiten nu känner jag. Är fd vegan så har fortsatt svårt att äta kött. Jag upplever inte samma problem med fisk och kyckling men tror jag ska ge upp rött kött. Aldrig haft problem att äta rött kött innan jag blev vegan men nu tvingar jag nästan i mig det. Nä, nog med mattvånget. Du får utvärdera det där sista.. för det kan helt enkelt vara som så att det handlar om att normalisera sin aptitreglering? Det första rätt många känner på LCHF.. förutom omställningsbesvären är just tappad/annorlunda aptit! Och där brukar det rekommenderas att äta när man är hungrig! Lättare sagt än gjort i början när ens vanliga aptitsignaler lägger av! Jag är personligen sällan hungrig numera.. i början glömde jag oxå bort att äta.. tills jag satt med illamående och huvudvärk.. det gick över när jag väl åt något. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts