Jump to content

Otroligt tröga muskler, snabb träningsvärk

piffpuff

Recommended Posts

Jag har kört lchf sen årsskiftet, utan fusk. olika former däremot, nu skulle jag tro jag ligger kring 15-30 kh på dag, men det varierar lite. har börjat skriva upp nu igen för att få bättre koll..

Jag är på rätt hårda gruppass på gymmet, men jag upplever ofta att musklerna inte pallar med längre som förr, får rätt snabbt stela lår, och jag behöver inte jobba på lika hårt längre för att få träningsvärk.

låter det som att jag bör äta mer kh? kanske bara just dom träningsdagarna? ex 20 g mer i måltiden 3 h före?

jag tränar 3 dar i veckan.

Jagchar sedan min start gått ner ca 3-4 kg, vilket säkert bara är vätska. Jag går inte och bär på någon övervikt, det är bara några trivselkilon som jag vill ha bort.

Oavsett vad folk svarar kommer du få testa dig fram.

Själv tycker jag inte att det fungerar bra att träna om jag kör lågkolhydratkost. Fundera på vilka energisystem du använder när du tränar. "Stumma lår" låter som anaerob träning och då kommer du använda kolhydrater.

Du kan testa äta lite kolhydrater innan eller efter du tränar, eller ta en större kolhydrat-måltid/dag någon gång var 4-10 dag vad som passar för dig.

Du måste inte gå ner i vikt bara för du äter lite kolhydrater.

• Like 1

Jag snittar runt normal LCHF och fegar inte med saltet. Nästan uteslutande oraffinerat havssalt. Vet inte varför men numera får jag knappt träningsvärk och återhämtar mig väldigt bra. Två timmar rätt intensiv bandy på kvällen känns inte ett dugg morgonen efter. Så var det inte förr på tallriksmodell, då fick jag rejäl träningsvärk och "träningsbakfylla".

Du kanske får i dig för lite salt? Har du provat magnesiumtillskott eller att äta extra av nåt med mycket magnesium? (Jag la nyss några pumpakärnor i blöt till imorgon, de har mycket magnesium.)

• Like 3

Jag snittar runt normal LCHF och fegar inte med saltet. Nästan uteslutande oraffinerat havssalt. Vet inte varför men numera får jag knappt träningsvärk och återhämtar mig väldigt bra. Två timmar rätt intensiv bandy på kvällen känns inte ett dugg morgonen efter. Så var det inte förr på tallriksmodell, då fick jag rejäl träningsvärk och "träningsbakfylla".

Du kanske får i dig för lite salt? Har du provat magnesiumtillskott eller att äta extra av nåt med mycket magnesium? (Jag la nyss några pumpakärnor i blöt till imorgon, de har mycket magnesium.)

Jag tycker inte att jag fegar på saltet, tar tom salt-shots då och då. men jag ska helt klart pröva öka det mera.

magnesium tar jag, men har inte riktigt fått kläm på hur mkt jag bör ta?

• Like 3

Oavsett vad folk svarar kommer du få testa dig fram.

Själv tycker jag inte att det fungerar bra att träna om jag kör lågkolhydratkost. Fundera på vilka energisystem du använder när du tränar. "Stumma lår" låter som anaerob träning och då kommer du använda kolhydrater.

Du kan testa äta lite kolhydrater innan eller efter du tränar, eller ta en större kolhydrat-måltid/dag någon gång var 4-10 dag vad som passar för dig.

Du måste inte gå ner i vikt bara för du äter lite kolhydrater.

Ett jättebra exempel jag kom på för att förklara hur jag känner är tex plankan. den övningen kunde jag förr hålla tills jag storkna, NUMERA känns det i varenda aktiv muskel efter en bråkdel av tiden jag höll ut förr....och jag klarar inten alls av att hålla ut nå länge...

Jag kanske är på fel drift....ska pröva mig fram mer och försöka läsa på vad jag kan göra åt saken!

• Like 1

Svårt att felsöka på distans, men om du vill kan du skriva mer om dina kost- och livsvanor så kanske nån av oss kommer på nåt bra.

Biohackern Martina Johansson är stor fan av magnesium, hon har skrivit en del på sin blogg om det. Vilken magnesium använder du och hur mycket? Vilket salt använder du?

Äter du linfrö eller nåt kosttillskott? Mycket nötter eller fröer, bönor, vegetabiliska oljor? Är magen trög?

Om man säger som så.. 15-30 kolisar är inte särskildt mycket/det är rätt strikt.. speciellt för någon som tränar anaerobt tre gånger i veckan!

Fördel.. du har nog gjort den metabola omställningen klart, du har gynnat betaoxidation i musklerna, det är delvis andra muskelfibrer.

Nackdel.. du klarar inte riktigt att prestera fullt ut vid anaeroba övningar.. alternativt det som nämnts med magnesium!

Såå.. dags att testa litta olika strategier.. Intermitent keto diet/cyclic keto diet.. eller rent utav Standard keto diet med högre kolhydratinnehåll.

Sen så tror jag inte du vill gå ner vissa kilon utan bli av med något fluff, det är lixom inte alltid samma sak.

• Like 2

Svårt att felsöka på distans, men om du vill kan du skriva mer om dina kost- och livsvanor så kanske nån av oss kommer på nåt bra.

Biohackern Martina Johansson är stor fan av magnesium, hon har skrivit en del på sin blogg om det. Vilken magnesium använder du och hur mycket? Vilket salt använder du?

Äter du linfrö eller nåt kosttillskott? Mycket nötter eller fröer, bönor, vegetabiliska oljor? Är magen trög?

Jag äter magnesiumet som just martina tipsar om, den billiga från iherb. 21 century. 1 tablett dagligen. 250 mg

sen tar jag 60 g zink, en tablett L-glutamin.

Linfrön äter jag inte, men jag har ett lchf bröd med mandelmjöl där det ingår lite frön, det brödet äter jag inte jätteofta, kanske 2 skivor i veckan.

Magen min är trög, blir däremot bättre om jag ätit just det brödet...äter inga bönor.

Om man säger som så.. 15-30 kolisar är inte särskildt mycket/det är rätt strikt.. speciellt för någon som tränar anaerobt tre gånger i veckan!

Fördel.. du har nog gjort den metabola omställningen klart, du har gynnat betaoxidation i musklerna, det är delvis andra muskelfibrer.

Nackdel.. du klarar inte riktigt att prestera fullt ut vid anaeroba övningar.. alternativt det som nämnts med magnesium!

Såå.. dags att testa litta olika strategier.. Intermitent keto diet/cyclic keto diet.. eller rent utav Standard keto diet med högre kolhydratinnehåll.

Sen så tror jag inte du vill gå ner vissa kilon utan bli av med något fluff, det är lixom inte alltid samma sak.

Otroligt tacksam över ditt svar, jag har inte riktigt fått kläm på dessa olika träningsformerna du pratar om, men jag har jonas bok hemma lchf och träning, men jag måste säga jag tycker det kapitlet är lite svårförstått för mig, jag gasar ju bara och köör!

vad menas medIntermitent keto diet/cyclic keto diet.??

självklart har du rätt ang vikten, den skiterjag faktiskt i, jag vill helt enkelt bli av med fettprocent. enligt en väldigt förenklad uträkning låg jag kring 28, jag vill helt ner under 20.

Otroligt tacksam över ditt svar, jag har inte riktigt fått kläm på dessa olika träningsformerna du pratar om, men jag har jonas bok hemma lchf och träning, men jag måste säga jag tycker det kapitlet är lite svårförstått för mig, jag gasar ju bara och köör!

vad menas medIntermitent keto diet/cyclic keto diet.??

självklart har du rätt ang vikten, den skiterjag faktiskt i, jag vill helt enkelt bli av med fettprocent. enligt en väldigt förenklad uträkning låg jag kring 28, jag vill helt ner under 20.

SKD, Standard Ketogenic Diet är LCHF.. dvs man försöker ligga på ungefär samma mängd kolisar per dag.. strikt, liberalt eller max  100 gram om dagen, beroende på mål och förutsättningar.

Över 100 gram/20E% räknas det inte som ketogent utan som lågkolhydrat.. eller högre!

SKD används således främst utav de som bantar, diabetiker, de med metabolt syndrom/högt blodtryck.. dvs de flesta!

CKD, Cyclic Ketogenic Diet används främst av muskelbyggare, då lägger de in en dag i veckan då de muppar kolisar, dels för att bygga upp glykogenlager för anaerob träning, dels för att inte nedreglera glykolys.

TKD, Targeted ketogenic Diet används främst utav uthållighetsidrottare, dvs de tränar LOW, men tävlar High.. för att dels optimera sin uthållighet på kroppens energilager/spara på glykogenet!

Det är inga träningsformer, det är kostupplägg vid olika typer av träning/icke träning.. utifall man är inne på ketogen diet!

Sen så.. skall man skilja på elit och motionär!

Anammar du elitens metoder så skall du tillobörja med dra i dig uppemot 5000 Kcal per dag, deras problem är att få i sig tillräckligt med energi!

Och på det så mumsar de flesta på olika tillskott iomed att de dels gör av med så himla mycket energi och att det stressar kroppen o det grövsta!

Elitidrott är lixom ingen hälsokur.. tvärt om!

Hur som helst du vill bli fit, det är väl din tanke vad jag förstår, då får man kika dels på kost/variation av denna samt träning/variation av denna!

Som regel så får man träna minst ett halvår innan det händer något med kroppskomposition, det är den tid det tar för att ställa om kroppen för en högre belastning.

Efter åtminstone ett halvt år så kan man blir mer avancerad vad gäller träning.. man bör träna både styrka och cardio.. men har du väl kommit så långt så kan det vara dags att ta kontakt med ditt gyms PT!

Styrketräning formar kroppen, cardio gör att du får bättre ork/kondition/syreupptag/bättre laktatmetabolism/osv!

Glöm att styrketräning någonsin kommer att göra att du vaknar upp en dag och ser ut som Arnold Swartsenegger!

För det krävs år och en hel del förbjudna preparat!

Edited by Zepp
  • Like 5

• 2 weeks later...

Jag är tacksam för alla kloka svar jag fått.

jag har gått på djupet mer med saltet nu, lärt mig att jag behöver inte bara det rosa saltet utan även havssalt. sammanlagt båda tillsammans 5 g per dag.

men jag känner mig rätt törstig stundvis så jag bör nog minska lite....

musklerna har genast blivit bättre av denna insikt och min "dimhjärna" försvann då havssaltet kom i min kropp! 

tack igen alla kloka lchf-are

• Like 3