Tackade nej till statiner

Pia51

Recommended Posts

Det känns väldigt kluvet, att utan medicinsk utbildning tacka nej till det som min läkare ordinerar mig. Men jag har inte en sekund funderat på att börja äta statiner på grund av mitt kolesterol värde, som ansågs för högt. Min läkare är mycket sympatisk och är inte påstridig, så det känns bra.

Anledningen till att vi försöker hålla strikt lchf kost, är min mans diabetes, leva hälsosamt, gå ner i vikt.

Han har kunnat sluta medicinera, tack vare kostomläggningen och det känns bra. Vi har båda gått ner i vikt och vi mår bra.

Jag har ingen sjukdomshistoria, förutom en bortopererad gallblåsa för 40 år sedan och jag fick Tbe för 8 år sedan.

Det skulle vara roligt att höra kommentarer från er, angående mina provsvar.

post-10703-0-53265800-1464094914_thumb.jpeg

post-10703-0-44661700-1464094937_thumb.jpeg

• Like 5

"Goda kolesterolet" HDL = 2,3 är toppenbra. "Långtidsblodsocker" HbA1c = 32 är också perfekt! Vilka kolesterolvärden fick du i övrigt? Och bortsett från värdena, av vilka anledningar pratar doktorn statiner?

• Like 2

P-kolesterol 7.0

P-Kreatinin enz 72

P-LDL-kolesterol 4.7

P-natrium 140

P-T4 fritt  15

P- Triglycerider 0.9

P-Tyrotropin ( TSH )  0.69

Detta var resten av provsvaren. 

Satiner pga kolesterol

• Like 2

Bra beslut! Jag har sannolikt värden ungefär som dina och jag skulle inte heller ha börjat äta statiner om jag blev ordinerad dem. HDL på 2,3 är ju jättebra, och triglycerider på 0,9 rätt bra också.

• Like 5

7/2,3=3,04.. superbra!

Bör ligga under 6, helst 5 eller lägre.. superbra/liten risk för CVD om det ligger på 4!

Och som lök på laxen så ligger Trg på låga 0,9.. bör ligga under 1,5!

Och som lök på löken på laxen så ligger HBa1c på 32, detta talar om hur mycket socker som kletat fast på dina röda blodkroppar.. och det var väldigt lite!

Dvs du har ett lågt tremånaders medelsocker!

Mm.. statiner mot kolesterol.. visst.. men kolesterol är ett viktigt ämne i kroppen och statiner är mykotoxiner som inhiberar dina cellers egen mevalonsyntes!

Du verkar lida utav den sällsynta åkomman Hyperalphalipoproteinemi (jävligt högt HDL)!  :wacko:

Den skall du vara rädd om.. minskar risken för CVD rätt rejält!

http://emedicine.medscape.com/article/121187-overview

Bra iallafall att hen inte var påstridig.. kan du inte köra ett trick och äska att få lov att ta en APO-kvot.. för säkerhets skull? :unsure:

Grejen är att du mest troligt inte ens behöver ett sådant.. de brukar stämma med lipidpanelen!

Då har hen/du tagit de prover som tänkas kan.

• Like 4

Intressant att de räknade fram LDL 4.7. Här http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

får jag 4.3 med den vanliga Freidewaldsformeln som används i vården. Och med den "iranska" formeln för lågkolhydratätare fås 3.9!

Vi vet att vården inte anammat lågkolhydratformeln, men var kommer skillnaden mellan 4.7 och 4.3 ifrån? Det är nästan +10% (och +21% jämfört med den "iranska"). Man kan klura på statinmaffi... tillverkarnas inverkan på gränsvärden, formler och idéer inom sjukvården!

Finns en norsk studie som visar att kvinnor med högre kolesterol korrelerar med lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom. För männen i samma studie var kopplingen neutral. En annan studie visar att personer som åt mer kolesterol hade bättre motståndskraft mot TBC. O s v...

Ps. 4.7 är ju gränsvärdet för LDL, man blir konspiratorisk... Uppdrag granskning?

• Like 6

Intressant att de räknade fram LDL 4.7. Här http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

får jag 4.3 med den vanliga Freidewaldsformeln som används i vården. Och med den "iranska" formeln för lågkolhydratätare fås 3.9!

Vi vet att vården inte anammat lågkolhydratformeln, men var kommer skillnaden mellan 4.7 och 4.3 ifrån? Det är nästan +10% (och +21% jämfört med den "iranska"). Man kan klura på statinmaffi... tillverkarnas inverkan på gränsvärden, formler och idéer inom sjukvården!

Finns en norsk studie som visar att kvinnor med högre kolesterol korrelerar med lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom. För männen i samma studie var kopplingen neutral. En annan studie visar att personer som åt mer kolesterol hade bättre motståndskraft mot TBC. O s v...

Ps. 4.7 är ju gränsvärdet för LDL, man blir konspiratorisk... Uppdrag granskning?

De kanske rent utav har mätt upp detta?

Men rent ut sagt.. spelar mindre roll iomed svinhöga HDL, låga trg samt lågt HBa1c!

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf

• Like 5

Du verkar lida utav den sällsynta åkomman Hyperalphalipoproteinemi (jävligt högt HDL)!  :wacko:

Tusen tack för ditt svar och alla länkarna.

Jag förstår inte riktigt vad Hyperalphalipoproteinemi betyder, men ska försöka ta mig igenom texterna.

Här har jag ett stort handikapp, efter hjärninflamationen för 8 år sedan. Läskunnigheten och läsförståelsen har inte kommit tillbaka,

så allt tar lång tid. Böcker har jag inte börjat med än, men läsplatta går bra. Ett par meningar i taget och sedan vila. Jag börjar med videon ikväll.

• Like 5

Tusen tack för ditt svar och alla länkarna.

Jag förstår inte riktigt vad Hyperalphalipoproteinemi betyder, men ska försöka ta mig igenom texterna.

Här har jag ett stort handikapp, efter hjärninflamationen för 8 år sedan. Läskunnigheten och läsförståelsen har inte kommit tillbaka,

så allt tar lång tid. Böcker har jag inte börjat med än, men läsplatta går bra. Ett par meningar i taget och sedan vila. Jag börjar med videon ikväll.

Det betyder på klingande svenska det som stod inom parenteserna.. dvs (jävligt högt HDL)!

• Like 1

Du har tagit helt rätt beslut. Det finns ingen som helst forskning som stöder att högt kolesterol är farligt för kvinnor och ju äldre vi blir dess bättre. Dessutom är gränsvärdet för totalkolesterol nu 7,8 enligt min senaste mätning. Din läkare är ute och cyklar.

http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=10&submit.y=18

Dessutom får man bröstcancer, muskelsvaghet, diabetes och demens av statiner.

• Like 7

Inte för att kapa denna tråd mer med mina konspirationsteorier :) men jag har för mig att jag sett fler märkliga fall där läkare verkar ha propsat för statiner utan rimlig anledning och där LDL-värdet varit just på gränsen 4.7. Tyvärr kan man inte söka på 4.7 och 4,7 här på forumet. Jag spekulerar kring hur LDL-värdet räknas fram, bortsett från Freidewalds formel. Kan det finnas andra faktorer i personalens räkneverktyg/rutin - t ex att man kryssar i nåt om CVD-status eller annat, och vips får man 4,7 som minimum? Eller att räkneverktyget/rutinen är gjorda så att det blir 4.7 automatiskt "för säkerhets skull" om man väljer ett förenklat förfarande, t ex att man låter bli vissa provtgningar?

...eller är jag ute och cyklar? :D

Fast om hyperalphalipoproteinemi beror på dålig förmåga att rensa bort kolesterol så ökar det risken för problem. Exempel på varför HDL är så trixig biomarkör att förlita sig på. Det tros vanligtvis bero på förlorad förmåga av CETP. Och CETP-inhibitorer höjer också HDL utan att förbättra risken.

Nämenaltså.. JW har rätt.. fast inte statistiskt lika ofta!

Grejen är.. att svinhögt HDL kan bero på litta olika saker.. dels så kan de i vanlig lipidpanel bero på att HDL har fullt sjå med att kontra andra dysfunktioner!

Tex så kan det vara eleverat på grund av massiv arteroskleros.. och då har de lixom fullt sjå med att ta kolesterol från arteroskleros i kärlväggen!

Grejen är att det oftast är lätt att kolla, via APO-kvot.

Stämmer denna rätt väl med vanlig kolesterolprover så är det väldigt sällan någon ko på isen.. grejen är att de fortfarande är submarkörer.

Utiallafall.. om inte kolesterolprovet och APO testet stämmer så råder ingen Concordanse!

Vanligast är att så inträffar vid lågt kolesterol/LDL!

Dvs att man har låga kolesterolnivåer men förhöjda APO-b!

Såå.. vill man ha ett enskildt värde så är det främst antalet APO-b som gäller som framtida risk för CVD!

Grejen är att det inte finns några erkända gränser ännu för APO-b.. utan bästa utvärdering är fortfarande APO-kvot!

För så länge HDL-C/HDL-P/APO-a1 är högt så tenderar det att reducera risken för CVD.. det stämmer än så länge och dåligt fungerande HDL-X/APOa1 är fortfarande en av de värre faktorerna!

Man kan om man vill och är lagd åt det hållet spekulera i huruvida det handlar om att kompensera  för annat.. likt förbannat så är högt HDL en skyddsfaktor statistiskt sett!

• Like 3

Ja, och 2,3 är väl helt normalt?

Och för att förtydliga mitt svar till JW så menar jag att om en läkare vill statinbehandla normalhögt HDL i kombo med LDL på övre ref så är hen ute och cyklar ifall hen inte utreder vidare och hittar något som verkligen motiverar medicinen. I trådskaparens fall är det just bara normala kolesterolvärden läkaren gått på, och då har läkaren fel.

• Like 2

"Man kan om man vill och är lagd åt det hållet spekulera i huruvida det handlar om att kompensera  för annat.. likt förbannat så är högt HDL en skyddsfaktor statistiskt sett!"

Alltså, i den generella befolkningen är det ju så att högt HDL är associerat med lägre risk. Men för väldigt högt HDL så är det inte så klart.

2.3 (89) är iofs inte extremt högt heller, men högre än normala spannet och ganska precis på gränsen mellan där det anses öka risken, såvitt jag förstått. 

cholesterol-levels-chart.jpg?3edaa8

Men, nu vill jag ju inte skrämmas heller så jag ska tillägga att på en LCHF-kost kan man ju också förvänta sig högre värden så det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på. 

"Man kan om man vill och är lagd åt det hållet spekulera i huruvida det handlar om att kompensera  för annat.. likt förbannat så är högt HDL en skyddsfaktor statistiskt sett!"

Alltså, i den generella befolkningen är det ju så att högt HDL är associerat med lägre risk. Men för väldigt högt HDL så är det inte så klart.

2.3 (89) är iofs inte extremt högt heller, men högre än normala spannet och ganska precis på gränsen mellan där det anses öka risken, såvitt jag förstått. 

cholesterol-levels-chart.jpg?3edaa8

Men, nu vill jag ju inte skrämmas heller så jag ska tillägga att på en LCHF-kost kan man ju också förvänta sig högre värden så det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på. 

Det är fortfarande rätt lätt att avgöra via en APO-kvot!

Även HDL-p/ APOa1 kan vara av olika kvalitet!

Det olika submarkörer kan bidra med är att utröna huruvida något är på tok.. och då mest vad gäller statistiska hänsyn!

För det mesta så brukar man tala om LDL.. det handlar oxå om statistik, och då rätt ofta om ox-LDL, glycoliserade LDL.. annan orsak typ nedsatt förmåga i levern att bryta ner dem!

Utiallafall så så spelar det mindre roll för i slutändan så dör vi iallafall oavsett vilka submarkörer vi får via olika prover.

Och på det så är som väl är HDL fortfarande en viktig submarkör.. och alla j*vla miljarder som lagts ner på att hitta ett läkemedel som höjder HDL på ett konstlat sätt bortkastade pengar!

Antagligen mest för att HDL är där för att styra upp det ena eller andra?

Normalutfallet på LCHF är att LDL kan antingen gå ner om det var jävligt högt, vara oförändrat om det låg någonstans i mitten eller höjas lite grand.

HDL brukar gå upp hur som helst.. främst iomed högre fettintag (trg)!

Blir lixom mer Trg och och kolesterol att hantera.

HDL transporterar då främst kolesterol till levern och sen går det via gallan ut i tunntarmen där det tas upp så mycket som kroppen behöver.. resten hamnar i feces, då luktar dessa rätt illa!

Nästan lika illa som när man ätit resistent stärkelse!

• Like 2

Pudelns kärna är väl förträngningar o dyl blodkärl antar jag. Man borde vara mer generös med att kolla det innan man experimenterar med statiner. Och om man skulle stöta på t ex onormala kärlförträngningar är det inte alls självklart att statiner är rätt. Tänk om någon får statiner (kanske t o m med kolesterolvärden inom ref, som här i denna tråd), har kärlförträngningar som inte ens upptäckts, kollas eller följs upp, och inte heller förbättras av statinerna, lider av biverkningar t ex påtaglig svaghet och smärta i muskler såpass att livet svartnar och man inte ens kan vara hälsosamt fysiskt aktiv.

• Like 2

JW, Xiro.. vi är väl snart framme vid pudelns kärna?

Man får ta ställning till de submarkörer man har fått i olika prover?

Att läkare gärna skriver ut mediciner är en sak.. det är lixom deras jobb.. och proffesion!

Deras situation är heller inte idealisk, de träffar patienten i  20 minuter.. jag antar att de då vill erbjuda någon form av behandling?

Att säga till folk att äta riktig mat och motinera är sällan något som uppskattas?

Utiallafall och med hänsyn till alla konstiga genetiska defekter man kan ha så framstår högt HDL som en hälsofaktor.

Det i sig handlar nog egentligen om att lågt HDL är en betydligt vanligare och allvarligare riskfaktor.

Summa sumarum.. har du bara en lipidpanel och Tot/HDL är bra så är det sällan någon ko på isen!

Är Tot fortfarande ovanligt högt så ta en APO-kvot.. det skall helst råda concordanse!

Har man då en bra APO-kvot och fortfarande är orolig så ta en kärlröntgen.

Sen efter det så vet jag faktiskt inte vad som kan lugna en.. möjligen någon form av gentest i så fall?

• Like 1