catzura Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Hej, jag är nyfiken att testa och följa LCHF men har ett problem: jag lever på existensminimum och har inge många kronor att röra mig med för att köpa mat varje månad. Kolhydrater har alltid varit det mest prisvärda alternativ - pasta, hemlagat bröd och postatis kostar ju inte så mycket per kilo. Att kunna köpa kött för 150-200 kronor kilot och äta mig mätt på det finns inte på kartan - det finns förvisso prisvärdare alternativ som karrékotlet eller fisk från frysdisken hos Lidl eller liknande men att äta det 3 gånger om dagen 7 dagar i veckan känns inte så lockande. Har någon där ute några tipps om hur jag kan bli LCHF-are utan att behöva tumma på min mycket begränsade budget men ändå äta så varierat som möjligt? Många kramar, Catarina 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted May 25, 2016 Popular Post Share Posted May 25, 2016 Kör långkok! Hel karre brukar oftast finnas för en väldigt låg peng typ 40:-/kg. Hel kyckling har jag funnit för 20:-/kg. Har du lergryta eller järngryta kryddar du upp den och stoppar in alltihop i ugnen i minst 4 timmar på 150 grader. Har du inga grytor funkar det lika bra med en stekpåse. Sen har du ett underbart mört kött som jag drar isär med gafflar (pulled porc och pulled chicken) och blandar med skyn. Eller så gör jag en soppa av den underbart goda buljongen. Jag fryser in det i platta portionspaket och använder det antingen till "minutgryta" med lite lök, morötter och oliver eller ungefär som jag skulle använda köttfärs. När jag gör köttfärssås idag struntar jag helt i pasta-look-a-like, eller smörsteker lite kål till. Kål är väldigt bra LCHF-mat och bra pris på. Cole Slaw, smörstekt kål, ugnstekta grönsaker med kål, morötter och lök och olivolja. Jag hittar helgskinka nu för 40:-/kg. Gör en ost och skinkpaj med ägg och grädde (man behöver inget pajskal). Du kan variera den med paprikapulver, annan smak på osten (feta eller haloumi finns ibland på rea), soltorkade tomater, broccoli mm. Superbra matlådor. Pulled porc går också göra paj på. Blanda ut köttfärs med ägg och grädde och stek köttfärsbiffar i ugnen. Ägg är ju otroligt. Stekt ägg med smält ost på älskar jag. Eller en parisare (hamburgare med stekt ägg) helt utan bröd. En underbar fluffig äggröra med ägg och grädde. En god bondomelett med lite helgskinka. lök och vitlök. Kokta ägg mosade i smör med ett gott salt på. Eventuellt med en burk makrill till. Sen är det inte troligt att du behöver äta 3 gånger om dagen heller när du kommit igång på LCHF. Man blir inte lika hungrig. Ibland tar jag bara en kopp buljong med kokosolja till som frukost/lunch. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catzura Posted May 25, 2016 Author Share Posted May 25, 2016 Oh tack, det låter jättebra! Jag ska genast testa det där med pulled pork i ungnen - och grösnaker älskar jag ändå, speciallt kål i alla dess former. Tack för dina fina tipps! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Det man ska passa sej för är att försöka hitta LCHF-alternativ till sånt man är van att äta. Det finns en massa LCHF-bröd, men även om man bakar själv är ingredienserna rätt dyra och även nötmjöl innehåller en hel del med kolhydrater. Det finns flera olika sorters nudlar som det sägs kan ersätta spaghetti. Sånt är special och kostar extra. Beroende på varför du vill äta LCHF behöver du kanske inte vara så strikt heller? Pumpa t ex är väl gränsfall, men blir massor med mat av, pajer, soppor och ugnsstekt. Morötter är väl också gränsfall, men råa är det inga problem och kokta får du väl ransonera om du behöver hålla nere kolhydraterna ordentligt. Man når massor med hälsofördelar bara genom att skippa socker, lightprodukter och spannmål som är de värsta bovarna. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted May 25, 2016 Popular Post Share Posted May 25, 2016 Glöm inte att det är inte kött du ska äta dig mätt på! Det är fett! Smör och kokosolja - är rätt dyra per kilo dock. Men kostar mindre än kött ändå per kilo. Grädde, creme fraiche... Kasta inte fettet på köttet utan ät det! Satsa på billiga grönsaker som kål och rata dyra salladspåsar/växthusgrönsaker. Beroende på hur strikt du behöver vara kan även rotfrukter platsa i menyn. Kött: köp billiga detaljer istället som dyra fileér. Karré, grytbitar, framdelskött av nöt. Ägg som stoscha sa. Billig och bra mat! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 LCHF är näringstät och mättande mat. Det gör att du behöver inte lika stora mängder som när du äter mat med betydligt mindre näring i typ pasta och sallad. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catzura Posted May 25, 2016 Author Share Posted May 25, 2016 Tack till er alla för de fina råden, så glad jag blev att ni svarade på mitt inlägg! Nu ska jag våga mig på en 2-veckors-utmaning i alla fall. Kram! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Jag håller med alla här använd säsongens grönsaker ut och plocka bär. Du kanske kan odla lite sallad på balkong eller fönster jag brukar odla ärtskott och solrosskott i fönstret en påse gula ärtor är inte dyrt. Vi har nästan halverat vårt matkonto sedan jag började med lchf. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Matpriskollen finns som sida eller app. Den listar aktuella extrapriser. Tips på varor som ofta säljs till extrapris är hel kyckling, fläskkarré, revbensspjäll, fläskkotlett och köttfärs. Sill eller strömming och makrill brukar vara billigare än lax, även om laxen säljs till extrapris. Kolla i frysdisken. Högrev tillhör de styckningsdetaljer som ofta kommer till extrapris. Det är dock lite dyrare än grisköttet. Kan du tänka dig importerat kött och mejeri, så finns det pengar att spara där. Hushållsost brukar komma på extrapris någon gång per månad. Har du något LIDL eller Netto i närheten, så kolla där om du hittar något billigt och användbart. LIDL kan ha en del hyfsade korvar bl a och de brukar även vara billiga på grönsaker. Stekfläsk är vanligtvis billigare än bacon. Ägg är prisvärda och kan varieras. Köper du en hel kyckling, så kan du koka buljong på skrovet, som blir över när du lagat till kycklingen. Buljongen kan t ex användas till drickbuljong. Värm buljong i en kopp och tillsätt 1-2 äggulor och lite fett, t ex kokosfett, så har du lätt lunch eller kvällsrätt. Buljong kan också användas som smaksättare i t ex grytor eller såser. Tänk på att använda ekologiskt kokosfett. Det i silverpaket är inte bra. Det finns LCHF-varianter av ett antal olika soppor, t ex tomatsoppa, nässelsoppa, grönkålssoppa, champinjonsoppa, broccolisoppa, blomkålssoppa, sparrissoppa...Många soppor kräver dock en mixerstav för att bli släta. Kolla priserna på grönsaker. Vissa kan vara dyra när de inte är i säsong, men det brukar alltid gå att hitta prisvärda grönsaker. Frysta kan vara billigare än färska. Vill passa på att tipsa om squash. Strimla squashen och lägg den i ett durkslag eller en sil. Salta lätt och krama in saltet i squashen. Häll över kokande vatten och låt det rinna av. Squashen är en perfekt ersättning för pasta. Mjölksyrade grönsaker sägs vara nyttiga och de är dryga, eftersom man inte behöver äta speciellt mycket av dem.En gaffel surkål om dagen, finns det ett uttryck som säger. Man kan syra själv eller se vad man hittar i butikernas kyldiskar. De sorter som står ute i hyllorna är ofta pastöriserade och inte lika nyttiga som de sorter som står i kyldiskarna. Där jag bor brukar det finnas hela mjölksyrade kålhuvuden från Balkan på Willys och surkål från ICA "I love eco" hos ICA. Svenska Tistelvind som är lite dyrare, finns hos bl a Coop. Vill du syra själv, leta efter recept på nätet eller se om du hittar någon bok på biblioteket. Jag brukar mest syra morötter, eftersom jag tycker det är enklast. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 "Jag brukar mest syra morötter, eftersom jag tycker det är enklast"... Recept på det, Petra 183? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders1975 Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Hej jag vet inte hur din ekonomiska situation är förutsatt att du skriver existensminimum så utgår jag från att du har det knapert._Jag har det inte själv såååå bra ekonomiskt men kan då inte klaga.För mej så blev det hela Billigare när jag började med lchf.Och ändå köper jag bacon som är liiiite dyrare än "vanlig"bacon.JAg köper högrevsburgare,laxkotletter,grillad kyckling,såser,grönsaker smör och ägg.Samt lite annat tillbehör som jag glömt.Ändå har jag mera råd till annat än innan lchf.Faktum är att jag äter ju bara en gång om dagen så det är väl det som avgör det hela.Inget småätande som förr.En portion om dagen.Inget godis eller snacks.Inget fikabröd.(kan erkänna att jag felat en del ggr men det är bara fortsätta dagen efter och se till att man inte gör om det på typ 2-3 månader.) Du kan ju alltid pröva en månad eller halv månad och se hur det går med alltihopa.Jag hoppas allt går bra för dej. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Har käkat smörstekta (och förvällda) nässlor hela två gånger i år, hål i huvet att man inte gör det oftare. Målla är gott både färsk o stekt. Finns massa grönt i naturen som går att äta. Även lättfångad fisk, mört, löja, björkna mfl som svenskar inte äter på grund av det där hålet i huvet. Jämför gärna priset per kalori på smör vs potatis, du kommer bli förvånad ( priset på potatis varierar dock mera). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Nämenaltså.. som fattig student så levde jag i princip på fett fläsk, vita bönor och ägg! Grejen är väl snarare att det handlar om kalorier per krona, där är fett fläsk och ägg outstanding! Man äter lixom inte volymer utan energi/kalorier.. du kan äta vad skit som helst med volym men utan energi.. du blir svinhungrig strax efter måltiden! Därmed inte sagt att grönsaker inte innehåller näring, det gör de och då främst vattenlöslig sådan.. däremot så är de svindyra vad gäller kalorier per krona. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Har käkat smörstekta (och förvällda) nässlor hela två gånger i år, hål i huvet att man inte gör det oftare. Målla är gott både färsk o stekt. Finns massa grönt i naturen som går att äta. Även lättfångad fisk, mört, löja, björkna mfl som svenskar inte äter på grund av det där hålet i huvet. Jämför gärna priset per kalori på smör vs potatis, du kommer bli förvånad ( priset på potatis varierar dock mera). På Skogsskafferiet kan man hitta vilka växter som är ätbara, och under vilken tid av året: http://www.skogsskafferiet.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 När jag gick över till LCHF märkte jag att all denna kolhydrat-mat kunde helt tas bort och det enda som behövdes extra, var mer smör och kokosolja, men inga stora mängder. Jag kunde börja äta på assietter i stället för på tallrik, utan att gå hungrig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Jag har samlat några tips här som kanske kan vara till hjälp: http://nutriavans.se/billig-lchf-mat/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 Har käkat smörstekta (och förvällda) nässlor hela två gånger i år, hål i huvet att man inte gör det oftare. Målla är gott både färsk o stekt. Finns massa grönt i naturen som går att äta. Även lättfångad fisk, mört, löja, björkna mfl som svenskar inte äter på grund av det där hålet i huvet. Jämför gärna priset per kalori på smör vs potatis, du kommer bli förvånad ( priset på potatis varierar dock mera). Nässlor är så gott och passar till nästan allt! Jag har inte provat att förvälla dem utan steker på en gång, de blir lite krispiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 "Jag brukar mest syra morötter, eftersom jag tycker det är enklast"... Recept på det, Petra 183? Jag brukar utgå från Karin Bojs recept. Koka upp 1 liter vatten och låt det koka några minuter. Lös 4 tsk eller 30 g jodfritt salt i vattnet. Låt vattnet svalna till rumstemperatur. Riv 1 kilo morötter grovt och bearbeta dem gärna så de saftar sig. Lägg morötterna i en glasburk. Det står 2 liter i originalreceptet, men jag tror att det ryms i en mindre burk. Fyll på med saltvattnet så det täcker. Häll vatten i en fryspåse. Knyt ihop den och låt den ligga som tyngd över morötterna. Syrningstid ca 2 veckor. Färdiga grönsaker förvaras i kylskåp. Tycker jag att morötterna verkar gamla och träiga så händer det att jag tar i 2 msk vassle som startkultur. Vasslen gör man genom att låta filmjölk, yoghurt eller kefir rinna av i ett kaffefilter. Vasslen hamnar i bunken under och massan som blir kvar kan ätas som färskost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Ett tips är att ersätta kött med lever, både nöt- och grislever men också kycklinglever de dagar du har kött i dina intag, vilket man ju ine behöver på daglig basis oavsett! Lever, men rent allmänt inälvor är bra källor eftersom lever har god näringstäthet och hyfsat bra fettprofil. Nu vet jag att ovanligt många inte klarar av att äta lever, men har man det är lever utmärkt näringskälla när det är skralt i hushållskassan, ett knep jag haft i åratal och då under alla de år jag hade vikt- och träningsbalans i mitt liv - dvs inget överviktsproblem. Att kycklinglever ändå blivit dyrt, är en annan femma men finns affärer som erbjuder mkt bra färskvaror inom detta. Som jag tycker är utmärkt näringskälla, och en bra bit under underköttprset iaf. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 För min del så har LCHF räddat min ekonomi. Förr var mitt matkonto på ca 2000 kr i månaden och nu är den sällan över 600 kr. Bara när jag ska ha gäster som den kan gå upp till 1000 kr.Bättre ekonomi, bättre hälsa. Inte illa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Frysta kokhöns finns i en del affärer, Willys där jag bor. De kostar ca 20 kr kilot och kräver lång koktid. Man kan koka en höna och ta vara på köttet. Vill man inte äta det som det är kan man t ex lägga det i en soppa eller toppa en omelett med det. När man tagit tillvara på köttet kan man fortsätta koka hönsskrovet till buljong. Höns ger bättre buljong än kyckling, i betydelsen att buljongen blir styvare och innehåller mer gelatin. Pizzaomelett är enkelt att göra och ett bra sätt att ta tillvara rester. Gör en omelett på valfritt antal ägg. Lägg på valfri fyllning när den börjar stelna. Rester går bra att använda. Skiva gärna över en tomat (coctailtomater säljs ofta till extrapris och det behövs inte särskilt många, så de kan vara ekonomiska att använda). Krydda med pizzakrydda och strö över riven ost. Lägg på ett lock och låt omeletten stå på eftervärmen tills osten smält. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Två tips från mig som jag själv använder mig av: Köp ägg när bäst före datum just gått ut i din butik. Gör samma sak med vispgrädde den går att frysa in och använda sen den tinat upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 Att göra en laddning med hemgjord majonnäs att ha i kylen är användbart och mättande. Jag själv har lite svårt för olivoljesmak i majonnäs så jag gör den med rapsolja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Citygross har billig inälvsmat. Exempelvis nöthjärta för 30 kr/kg, smakar som finaste biff! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Två tips från mig som jag själv använder mig av: Köp ägg när bäst före datum just gått ut i din butik. Gör samma sak med vispgrädde den går att frysa in och använda sen den tinat upp. Tyvärr har inte alla butiker halva priset. Men själv köpte jag 4,4L grädde till halva priset idag. För kött till halva priset ska man här oftast komma sent söndag eller måndag morgon, det gäller att lära sig när butikerna får in nytt kött så det gamla behöver reas ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna1978 Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Vi handlar ibland på Matsmart.se, gäller att hålla koll på bra produkter. Köpte bla storpack majonnäs billigt och kokosolja, konserver, bönpasta och mycket mer. Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Var på räknehumör idag, kopierar lite från mitt inlägg på kolhydrater i fokus som komplettering till inlägget ovan. Smör är billigare än potatis! I min affär kostar potatisen 9.90/kg, smör 56/kg. 1000 kcal potatis kostar 1000×9.90/(79×10)=12,5 kr. 1000 kcal smör kostar 1000×56/(729×10)=7,7 kr Kaloriinnehåll från matkalkyl. Och det är ju kalorierna som räknas.... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 11, 2016 Share Posted November 11, 2016 Var på räknehumör idag, kopierar lite från mitt inlägg på kolhydrater i fokus som komplettering till inlägget ovan. Smör är billigare än potatis! I min affär kostar potatisen 9.90/kg, smör 56/kg. 1000 kcal potatis kostar 1000×9.90/(79×10)=12,5 kr. 1000 kcal smör kostar 1000×56/(729×10)=7,7 kr Kaloriinnehåll från matkalkyl. Och det är ju kalorierna som räknas.... Så brukar jag lite "fult" tänka när jag står i kassakön och ser kunder som handlar bröd, lättmjölk, margarin . . . ja listan kan göras lång . . . jag får mycket mera näring för pengarna 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Ja, så brukar jag också tänka. Och så här: Periodisk fasta är bra för då kan man lägga de pengar som den "uteblivna måltiden" skulle ha kostat på kvalitetsmat vid nästa måltid istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Var på räknehumör idag, kopierar lite från mitt inlägg på kolhydrater i fokus som komplettering till inlägget ovan. Smör är billigare än potatis! I min affär kostar potatisen 9.90/kg, smör 56/kg. 1000 kcal potatis kostar 1000×9.90/(79×10)=12,5 kr. 1000 kcal smör kostar 1000×56/(729×10)=7,7 kr Kaloriinnehåll från matkalkyl. Och det är ju kalorierna som räknas.... Ha! Så har jag aldrig tänkt på det. Tack för ditt inlägg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts