Jump to content

Resistent stärkelse

Olkenhof

Recommended Posts

När det gäller stärkelse som ris, potatis o.s.v så finns det ju goda hälsofördelar med att äta mindre mängder av det när det är nedkylt.

Jag skulle gärna äta lite potatis men nu är det så att jag mår illa av det, samma sak av större mängder kaffe så det kan ju finnas ett samband kanske eftersom det tillhör samma familj, likaså tomat och tobak m.m.

Vitt nedkylt ris då. Hur nedkylt ska det vara? Vilket vitt ris ska det vara? Vitt ris är väl lika med skalat och polerat? Som basmatiris eller jasminris, dock ej fullkornsris t.ex.?

Vore grymt intressant om det är nån/några som är insatta i ämnet

• Like 1

Jag provade med potatismjöl för några årsedan fick högre blodsocker ont i mina leder migränen kom tillbaka och ett helvetiskt sockersug så jag avbröt efter 2 veckor.

Det var intressant, man brukar höra om helt motsatt erfarenhet. D v s positiva erfarenheter. Berätta gärna mer eller länka till mer info! Hur tog du mjölet?
  • Like 2

Det var intressant, man brukar höra om helt motsatt erfarenhet. D v s positiva erfarenheter. Berätta gärna mer eller länka till mer info! Hur tog du mjölet?

Jag tog mjölet på kvällen i vatten har jag för mig men i olydiga diabetiker så har det visat sig att många reagerat ungefär som jag. Det tog lång tid innan jag var tillbaka på banan fick sockersug och mådde som jag var bakfull :huh: . Kändes inte bra.
  • Like 3

Glöm nu inte att RS skall kombineras med svål, brosk och senor.. för att få rätt balans på biomeet!

Grejen är,, var inte så himla rädda för lite bönor, de tillför iallafall RS.

Oså det billigaste kokköttet bidrar med svål, brosk och senor!

Problemet är snarare att vi inte äter mat med fibrer ej heller mat med brosk, svål och senor.. dvs vi äter inte hela djuret.

• Like 5

Glöm nu inte att RS skall kombineras med svål, brosk och senor.. för att få rätt balans på biomeet!

Grejen är,, var inte så himla rädda för lite bönor, de tillför iallafall RS.

Oså det billigaste kokköttet bidrar med svål, brosk och senor!

Problemet är snarare att vi inte äter mat med fibrer ej heller mat med brosk, svål och senor.. dvs vi äter inte hela djuret.

Det älskar jag äter svålen på fläsklägg har alltid gillat det är först nu med lchf som det är okey att äta inget no no som när jag var fettskrämd

• Like 7

har du läst det här?

http://www.kostdoktorn.se/ar-potatismjol-lchf-om-resistent-starkelse

Och det här:

http://martinajohansson.se/resistant-starch/

Kyld betyder liksom "kall" till motsats till "varm" - under kroppstemperatur. 

Per Wikholm har skrivit mycket om det, men jag vet inte om det finns kvar att finna, eftersom hans blogg är borta. 

Hehe..tack för infon ;) Jag tänkte på om det ska vara "kallt" eller svalt..ska det ha legat i kylen eller bara svalnat av? Spelar det någon roll så är det ju bra att veta :)

Även jag mår inte bra av potatismjöl. Men däremot av kokt Basmatiris med kokosolja som är avkylt, så ibland "festar" jag till det med det, en liten mängd  :)

Ok! Jag känner igen mig i det du skriver om potatismjöl. Undrar om det kan ha varit det man vart känslig mot i alla år då man mått illa bl.a. Basmatiris verkar bra, och gott! Tyvärr inte så näringsrikt men om det är bra för magen i små mängder så är det väl bra (y)

Grejen är att RS är en (1) grej att ta hänsyn till.. ät mer vitkål.. billigt och gott, ta lite bönor oxå!

Den andra grejen är.. Nikolay som drog igång det hela säger, "det är förmodligen bäst att få dem från vanlig mat"!

Den tredje grejen är att han fortfarande kämpar med sin diabetes! :huh:

Glöm för f*n alla kalla potatisar/ris/pasta.. de åter går för det första till en annan form.. retrograded RS.. och bara några ynka procent!

Då finns det annat som är betydligt bättre.. typ jordärtskockor.. de kan du koka som du vill iomed att de är fruktosoligosakarider.

Grejen med potatistärkelsekorn är deras fysionomi.. dvs de har små och få porer där våra matsmältningsensymer kan tränga in.. men då skall du oxå äta potatisen rå eller dricka potatismjöl i vatten!

• 3 weeks later...

Jag testar nu sedan några dagar en msk potatismjöl i stort glas kallt vatten på kvällarna, enligt Martina Johanssons blogg och hormonböcker.

Jag märker ingen skillnad alls.

Hur har det upplevts av er som känt symptom av det här?

Positiva som negativa symptom.

• Like 1

• 3 months later...
  • 2 months later...

Resistent stärkelse är per definition en fiber. Fibrer är kolhydrater som kroppen inte kan bryta ned men bakterierna i tarmen kan det. Resistent stärkelse är en kolhydrat som lite på konstgjord väg inte kan brytas ned av våra enzymer. Men rent kemiskt är inte rs identiskt med riktiga fibrer och alla bakterier hanterar det inte heller. Finns helt klart en risk att man får en snedfördelning av bakterierna i tarmen. Känns lite som rysk rolett. Har träffat folk som blivit bättre men också rätt så dåliga av det. Hela grejen känns lite som att gå över ån efter vatten. Varför inte äta mat som innehåller fibrer naturligt istället för att koka sina egna?

Känns lite knepigt att kommentera sin egen kommentar men upptäckte en ny studie på ämnet som jag inte kände till senast jag svarade.

Finns en risk att resistent stärkelse inte är bra för hjärtat (kanske inte blodsocker heller).

Diets high in resistant starch increase plasma levels of trimethylamine-N-oxide, a gut microbiome metabolite associated with CVD risk.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27993177/?i=10&from=fasting%20glucose

• Like 1

Känns lite knepigt att kommentera sin egen kommentar men upptäckte en ny studie på ämnet som jag inte kände till senast jag svarade.

Finns en risk att resistent stärkelse inte är bra för hjärtat (kanske inte blodsocker heller).

Diets high in resistant starch increase plasma levels of trimethylamine-N-oxide, a gut microbiome metabolite associated with CVD risk.

Menar du RS i form av potatismjöl? Eller RS via tex kidneybönor, banan, sötpotatis, kall kokt potatis osv?

Menar du RS i form av potatismjöl? Eller RS via tex kidneybönor, banan, sötpotatis, kall kokt potatis osv?

RS är en av tre typer av fiber. RS finns dessutom i fem undergrupper. Vad jag kunde ske gjorde man ingen skillnad på vilken typ av RS det var. Man vet sedan tidigare att "vanliga" fibrer och RS gynnar olika bakterier i tarmen och förmodligen är det så att olika typer av RS har lite olika effekt också. Generellt är det så att man hittar mer av "vanliga" fiber i paleo mat och RS i "modern" mat.

• Like 1

Men kan du inte skriva konkret vad det är för form av livsmedel du syftar på när du skriver "Finns en risk att resistent stärkelse inte är bra för hjärtat (kanske inte blodsocker heller)." ?

Har inte svaret på den frågan än. Den aktuella studien, och flertalet andra, särskiljer inte specifikt vilka livsmedel det rör sig om utan anger mängden RS som en klump.

• Like 1

No problems.. eller rättare sagt.. RS/fibrer är knappast den heliga gralen!

Finns oxå studier som visar att fibrer leder till ökad cancer.. iallafall på vissa ställen.. hos vissa personer.. med viss kostinriktning!

"Tjocktarmscancer var enligt studien vanligare hos vegetarianer än hos dem som äter kött, något som förvånar forskarna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2708554

"Stor studie finner att fibrer inte förebygger tjocktarmscancer"

http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html

Såå.. vad handlar det om.. egentligen?

Först o främst.. man är vad man äter, dvs varje cell i din kropp har sitt ursprung antingen från din moder eller vad du själv stoppat i munnen!

Hela grejen med cancerförebyggande kost är en skröna.. oftast publicerad av företag som vill säja något preparat/kosttillskott!

Grejen är att cancer uppstår hela tiden i vår kropp.. och vi har mekanismer för att hantera även sådana celler.. främst via en mekanism som kallas för Apoptos!

Den andra grejen är att vi är formade utav evolutitionen.. dvs vi är anpassade för en viss föda.

Det innebär i princip att vi är anpassade för föda som vi kan jaga/fiska eller gräva upp ur marken.. äter du inte sådant så är det fara o färde/hela koflocken ute på tunna isen!

Den tretisjunde grejen är.. något glas potatismjöl hit eller dit gör varken till eller från.. mest gas faktiskt!

Och om någon fortfarande läser mina kommentarer så kan jag.. utifall någon fortfarande är intresserad länka till studier där man undersökt olika mekanismer där vissa med genteiska predispositioner kan få problem med mättat fett!

Säger än så länge bara IL-2!

• Like 1

Så, Zepp, om jag tolkar dig rätt, så menar du alltså att det är bättre att äta en bra människoföda än att försöka kompensera för en dålig kost med "cancerförebyggande" mat? Det låter väl inte så tokigt.

JW brukar också påpeka att mättat fett kan ställa till det, men finns det studier gjorda på riktiga människor med en bra fungerande fettförbränning?

Om fettförbränningen är nedreglerad pga en alldeles för kolhydratrik kost under alltför lång tid så är det inte så svårt att tänka sig att fettet kan ställa till problem. Risken borde vara uppenbar att det kan slamma igen någonstans.

Det kanske inte är generna som är problemet utan en dåligt fungerande fettförbränning. Det kanske är lättare att söka svaret i generna, eller i det mättade fettet, om man inte förstår vikten av en bra fettförbränning.

• Like 1