Jump to content

Funderingar kring periodisk fasta


Pange
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har nyligen tittat på videorna med dr. Jason Fung här på kostdoktorns medlemssidor och tyckte det hela var väldigt intressant. Jag har nu börjat med periodisk fasta (16:8) 5-6 dagar i veckan eftersom jag inte tycker om att äta frukost i alla fall. Jag vet inte om någon annan här har sett intervjuerna med honom men ni kanske kan svara ändå.

Jag har nämligen uppfattat det så här:

  • Man fastar så som passar en bäst (16:8, 5:2, 24-timmars fasta eller nu hur länge man vill)
  • Man äter i bästa fall LCHF, men det är inget som är ett måste
  • Man kan dessutom ha festdagar, där man äter som en "vanlig" person men parerar detta med ytterligare en fastedag senare i veckan eller nästkommande dag.

Säg nu att man umgås med sina kompisar en dag och man äter på "vanligt vis". Nästkommande dag fastar man i 24 timmar och sen fortsätter man sin vanliga fasta också. Dvs

  • Dag 1: Dag med kompisarna sista målet kl. 20
  • Dag 2: 24 timmars fasta: Middag kl. 20
  • Dag 3: Första målet mat kl. 12

Finns det inte risk att man faktiskt inte får i sig tillräckligt med näring? Om detta sker nån enstaka gång då och då är det förmodligen inget problem men om det skulle ske varje vecka, vilka är riskerna?

 

 

Obs! Det är inte så att jag tänkte göra detta medvetet att "fuska" varje vecka men jag är en sån som har svårt att hålla vikten men ändå vill kunna umgås med mina kompisar. (De vet för övrigt inte att jag äter LCHF eller fastar regelbundet)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte risk att man faktiskt inte får i sig tillräckligt med näring? Om detta sker nån enstaka gång då och då är det förmodligen inget problem men om det skulle ske varje vecka, vilka är riskerna?

 

Obs! Det är inte så att jag tänkte göra detta medvetet att "fuska" varje vecka men jag är en sån som har svårt att hålla vikten men ändå vill kunna umgås med mina kompisar. (De vet för övrigt inte att jag äter LCHF eller fastar regelbundet)

 

Jo det finns en risk att du inte får i dig tillräckligt med näring om du inte åter ordentligt i ätfönstret. Vitsen med periodisk fasta är inte att dra ner på kalorierna primärt. Vinsten kommer av att helt fasta en längre tid än bara över natt. Det är när du avstår helt från energiintag som kroppen svarar med att dra igång de gynnsamma reaktionerna i kroppen, När du väl äter ska du därför se till att äta tillräcklig mängd mat och om du då inte äter tillräckligt näringstät mat typ ej LCHF/Paleo så är det svårt att få i sig tillräckligt. Risken är över tid att du får näringsbrister men även att kroppen då också drar ner ämnesomsättningen.

Fasta är ett effektivt sätt att boota om kroppen, och för den med stora störningar är längre fasta det som ger snabbast resultat, men som Jason säger, så går det att få mycket bra resultat även med periodisk fasta, men att det då tar längre tid.

 

Det finns inget tvång på att gå ut publikt med vad du äter. Är det enklare för dig att inte tala om för omgivningen så gör inte det. Se bara upp med att du inte hamnar i en sits där du äter något du inte tänkt, för någon annans skull. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eh.. skilj som sagt på "bantning" och fasta!

 

Fasta är i princip bra,, "bantning" typ att svälta är ofta utav ondo.. grejen med intermitent fasta är.. tada, det som oftast inträffar automatisk på LCHF, dvs man äter färre gånger!

 

Som regel 1-2 gånger per dag.. det är rätt vanligt!

 

Grejen med LCHF och intermitent fasta är att du skall få i dig både kalorierna du behöver och alla andra näringsämnen.

 

Sen det där med kompisar/festkvällar/socialt ätande.. det drabbas vi alla utav.. grejen är snarare att det bara gäller att kliva upp på banan igen!

Link to comment
Share on other sites

Jo, att komma upp på banan igen brukar inte vara något problem och det brukar inte hända så ofta att jag gör undantag. Jag syftade mer på de gångerna de blir väldigt mycket socker och kolhydrater (i proportion till hur jag brukar äta), t.ex. om man spenderar en eller två heldagar tillsammans och äter gemensamt och det är svårt att styra vad man äter. Dagen efter kan jag vara lite hungrig men känna att jag inte alls vill äta (psykiskt stopp) men då kanske jag borde gå efter principen och bara lyssna på kroppen istället?

I övrigt är jag väldigt noga med vad jag äter när jag äter själv eller med familjen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, att komma upp på banan igen brukar inte vara något problem och det brukar inte hända så ofta att jag gör undantag. Jag syftade mer på de gångerna de blir väldigt mycket socker och kolhydrater (i proportion till hur jag brukar äta), t.ex. om man spenderar en eller två heldagar tillsammans och äter gemensamt och det är svårt att styra vad man äter. Dagen efter kan jag vara lite hungrig men känna att jag inte alls vill äta (psykiskt stopp) men då kanske jag borde gå efter principen och bara lyssna på kroppen istället?

I övrigt är jag väldigt noga med vad jag äter när jag äter själv eller med familjen.

 

Vi är flera här som har kompisar/släkt/vänner som inte äter LCHF!

 

Och det blir oundvikligen som så att man då i vissa situationer kommer att äta sådant som man egentligen inte hade tänkt.

 

Så länge man inte är diabetiker så är det sällan något stort problem och bör antagligen inte kompenseras på något särskildt sätt.. förutom att komma upp på banan igen så fort det går!

 

Alternativt så använder man de där extra kolisarna till de där två timmarnas löprunda i högt tempo?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...