Augusta Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 God morgon! Jag är kvinna, 55 år och har nu ätit enligt LCHF i en månad. Jag har inte haft några problem med min vikt tills för 10 år sedan då jag jobbade mig till ett utmattningssyndrom. Orkade inte sköta om mig och slarvade med maten - gick upp 12 kg. När jag blev frisk återtog jag mina gamla vanor med god kosthållning och träning och gick ner i vikt utan större problem. Förra våren slog stressen till igen, inte så att jag blev sjuk, men väldigt trött så energin räckte bara till att jobba och fixa det nödvändigaste. Så slarv med maten, vilket innebar mackor till frukost, glömde äta lunch och mackor till middag - gärna en chokladkaka på väg hem i bilen. Och 10 kg övervikt. Nu mår jag bra och har en bra balans i livet, men jag går ej ner i vikt. Vilken skillnad mot för 10 år sedan!! Jag läser och noterar att det är vanligt för kvinnor i min ålder och att jag ska minska på mejeriprodukterna - och nu till min fråga: I så gott som alla recept finns grädde och crème fraîche, och det är vanligt med ost. Ska jag behålla dem i själva huvudrätten men låta bli att göra de feta bredvid såserna? Eller ska jag plocka bort helt och hållet - och vad kan jag ersätta med? Äter inte yoghurt och fil, mjölk max 2 msk / dag i kaffet. Glädjande är att min mage mår så bra, jag är helt fri från min gamla IBS. Så kosten mår jag bra av, men jag vill bli av med min övervikt. Går till jobbet nu och hoppas jag kan få några bra tips och råd från er mer erfarna som hjälper mig nå mitt mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Hej Augusta! Först, grattis till att du har hittat nya vanor och mår bra — det är en bra grund att utgå ifrån! :-) Därefter... Visst är det lätt att fastna i mejeriträsket! Får själv anstränga mig för att inte hamna där, men gör det ändå ofta. Några tips ska jag nog ändå kunna dela med mig av. # Smör och ost verkar gå bättre att hantera för många, så kanske kan du börja med att utesluta cf och grädde — det kanske räcker för dig. # Grädde kan i många fall ersättas med kokosmjölk. Santa Mariad krämiga i lila förpackning är bra, eller Savoy som man ofta hittar i asiatiska butiker. # Sök på paleorecept! I paleo används i regel inte mjölkprodukter alls. Däremot kan det vara en del frukt och rotfrukter som du kanske får se upp med, men sånt går ju att hoppa över eller byta ut. Stort lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augusta Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Hej Matgiken! Tack snälla för konkreta råd. Jag ska prova och hoppas jag hittar en väg som fungerar för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mosadiket Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej, jag är 60, har ätit LCHF i 2 år och inte gått ner ett gram ännu, bara gått upp. Kommer inte igång helt enkelt, skulle vara spännande att komma på vad som bromsar upp allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej, jag är 60, har ätit LCHF i 2 år och inte gått ner ett gram ännu, bara gått upp. Kommer inte igång helt enkelt, skulle vara spännande att komma på vad som bromsar upp allt. Börja att föra matdagbok för att få koll över ditt matintag. När LCHF-kosthållning "automagiskt" leder till viktnedgång, vilket det gör för många men inte alla, så hänger det samman med att man naturligt förbränner mer energi än man gör av med. I ditt fall gör det ju uppenbarligen inte det så då får man gå tillbaka till ritbordet och se över hur mycket du får i dig. En veckas matdagbok brukar räcka för att få ett bra hum om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Hej, jag är 60, har ätit LCHF i 2 år och inte gått ner ett gram ännu, bara gått upp. Kommer inte igång helt enkelt, skulle vara spännande att komma på vad som bromsar upp allt. Börja med att skriva matdagbok är mitt råd, Skriv vad och vilken mängd i typ 1 vecka, redogör gärna här så kan många säga exakt vad som är fel. Har du läst detta med kostdoktorn`? http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mosadiket Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jajamänsan, det har jag läst många gånger. Om jag gör plättar på keso och ägg, hur registerar jag det i dumbell? Om det blir 50 plättar av en sats, hur registrerar man det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augusta Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Hej, jag är 60, har ätit LCHF i 2 år och inte gått ner ett gram ännu, bara gått upp. Kommer inte igång helt enkelt, skulle vara spännande att komma på vad som bromsar upp allt. Oj, det låter inte så kul. Hoppas du har fått andra fördelar av kosten. Visst skulle det vara kul att höra någon kvinna i vår ålder som lyckats minska vikt och på vilket sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts